Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Haissi on noista ainut oikea talviauto. Harvas meinaan on omaa nappia näille leveyspiireille. Onko PWR HEAT ollu kovas käytös? Ja mitähän se edes oikeasti tekee? :lol: Joku magneettikytkin nappaa kii apulaiteremmin lenkillä, mut ei siitäkään mitää hajua mitä tekee.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^En oikeastaan koskaan käytä Pwr heat:ia, kun on webasto. En mä tiedä mitä se tekee, nopeuttaa tyhjäkäyntiä semmoset 300 kierrosta, se vissiin sitten nopeuttaa myös lämpenemistä, kun kone kiertää tyhjäkäynnillä nopeammin :?: Pari kertaa olen käyttänyt ja nappia painamalla kylmän koneen tyhjäkäyntikierrokset nousevat 1200 rpm, kun tuo ei muuten kierrä edes kylmänä yli 900 rpm ja lämpimänä nakuttaa tasan 780 rpm.
Eipä tarvinnut tosiaan tänä aamuna kahta kertaa miettiä, millä lähtee liikenteeseen, onhan tuo neliveto-malmikasa ihan loistava tämmösellä pöperökelillä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Eilen tuli Hesessä terveysruokaa naatiskellessa ilmaiseksi upea show. Ikkunasta seurasin, kun takatuuppari Hiace lähti auraamattomalta parkkikselta n. 10cm hangessa. Just ja just pääsi eteenpäin näyttävässä kylkimyyryssä, kunnes tuli stoppi parkkiksen reunan ja tien väliseen auraus"valliin". Oli kyllä karua katseltavaa kun jamppa hinkkasi siinä eteen ja taakse, kunnes useamman minuutin hinkutuksen jälkeen pääsi kuin pääsikin irti. Että kyllä se neliveto tekee Hiacestakin talviauton, takatuuppariversion etenemiskyky on kyllä aika onnetonta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Yhden takavedon hetken omistaneena allekirjoitan, takatuuppari Hiace ei ole sama auto kuin neliveto, en ottaisi vaikka maksettaisiin. Raskaasti kuormattuna sillä pärjää, mutta tyhjänä tai tyhjähkönä aivan käsittämättömän huono lähtijä ja erinomainen juuttuja. Kyllä nelivetokin hankeen jää kiinni jos lähtee leikkimään, mutta normaaleissa liikennetilanteissa ei tarvitse asiaa ajatella, menee sinne minne haluaa.

Prius käväisi tänään merkkihuollon hybridiakkutestissä. Akusto on kunnossa, ei virheilmoituksia tms., kaikki osa-alueet ja mekaaninen tarkastus meni läpi puhtain paperein, Brysselin päätietokonekin tietää nyt, että tämä on kunnossa, mittarilukema testissä 359149 km. Jälkimmäinen on vähän pientä pränttiä tämän foorumin asetuksilla, mutta siinä selostetaan tarkemmin toimenpiteet. Hjuva fiilis, eikun kovaa ajua.
Kuva
Kuva
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Camryn kävin tänään tankkaamassa täyteen, joten päästään pitkästä aikaa kulutustakin tarkkailemaan. Kaiken se syö mitä sinne laittaa, mutta silti pitää tarkkailla. Se on muhun ohjelmoitu, ei voi mitään. Samalla kävin Tokmannissa hakemassa pari litraa kotelosuojaa tulevien suojausten tarpeisiin, Camryn "uuden" tankin ympäristö ja mahdolliset täydennykset näin talven jälkeen, Hiace olisi myös tarkoitus nostaa ylös jossain vaiheessa ja tehdä vuotuinen täydentävä käsittely. Ostin myös 5L pönikän Turtlen Big Orange autonpesuainetta, riittänee kesäksi.

7kk tänään täynnä Camrylla ja B-trippiin pyörähti 5000 km, joten ei tuo ihan jouten ole ollut. Vaihdoin Hiaceen ja Camryyn talvirenkaat samana päivänä 20.10.17 ja kummallakin on ajettu aika tarkkaan 4000 km sen jälkeen, jotenkin oli sellainen fiilis, ettei Camryyn olisi tullut juuri mitään, mutta kyllä noista pidemmistä reissuista vaan matkaa tulee, vaikkei niitä lukumääräisesti ole montaa. Hiacella on moninkertaisesti lähtöjä samassa ajassa, mutta sillä ei ole Porvoon ulkopuolella käyty kertaakaan.

Lomaa on 20.4 saakka, tarkoitus olisi Hiaceen, Priukseen ja Focukseen vaihtaa kesärenkaat loman aikana, Camryn jätän viimeiseksi kun sillä ei kitkoineen ole mitään kiirettä. Inspiksen ja kelien sattuessa toki siihenkin.

Pikkasenhan tää mene ylilyönnin puolelle, mutta nyt on kyllä autoa joka lähtöön... Hiacella kuskataan roinaa ja yhtä koiraa turvallisesti, Priuksen testasin eilen ja kaksi koiraa meni mukavasti, tosin ihmisiä enää kaksi siinä tapauksessa. Camry on edustuspirssi, josta tulee mun kesän työmatkakulkine, jos Prius pysyy pihassa, mennään sillä vähällä ja vakkarilla kaikki pitkät reissut. Hiacella tarvittavat hyötyajot. Sinänsä ok, kunhan kelit paranevat, yksi auto on kerrallaan telakalla toimenpiteiden kohteena. Hiotaan, maalataan ja suojataan. Vanhoja romuja piha täynnä :lol:
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Renkaanvaihtoruletti saatu tänään käyntiin, Priuksessa on nyt alla upouudet Tigarit ja vanhat kolhuiset aluvanteet. Yhdessä vanteessa oli aika runsaasti painoja, kaikkein härskeimmän näköinen se olikin. Toivon mukaan on tasapainotus kunnossa. Mitään outoa ei renkaiden takaa löytynyt, sen kyllä näki, että takajarrut eivät todellakaan paljoa jarruttele, jonkin verran pintaruostetta oli takalevyissä, muttei mitään mullistavaa. Sen verran lämmintä kevätkeliä luvattiin pariksi viikoksi eteenpäin, että voi hyvillä mielin kaikkiin vaihtaa kesärenkaat sitä mukaa kun viitseliäisyyttä riittää.
Priuksen talvirenkaat ovat kyllä roskiskamaa, ikää 8v, pintaa on kyllä edelleen, mutta liki kaikki nastat ovat kulutuspinnan sisässä. Jos tämä itselleni jää, niin kitkat tulee tilalle ensi talveksi.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tuokiokuvia eiliseltä, niinkin pieni asia kuin pyöränkapselit tai toisaalta aluvanteet ovat yksi tärkeimmistä ulkonäköseikoista, onhan Priuskin mustilla peltivanteilla ilman kapseleita vielä tavallistakin luotaantyöntävämmän näköinen...
Kuva

Vanhat ja naarmuiset, kyllä, mutta aluvanteet kuitenkin, ero edelliseen kuvaan on melkoinen
Kuva
Tänään jatkoin lomapäivien hyötykäyttöä ja otin Camryn työn alle. Toissavuonna ostamani 3t Bahco on kyllä ollut jokaisen siihen käytetyn euron arvoinen, tuolla tarvittaessa vaikka kaataa Camryn kyljelleen :D
Kuva

Kormoranit pyörivät Camryn alla 3908 km, eivätkä siitä luonnollisestikaan paljon kuluneet. Pintaa on 7-8mm välillä, sanotaanko, että puolisen milliä ovat eturenkaat kuluneet takarenkaisiin verrattuna. Vaihdetaan ensi talveksi toisinpäin, vaikka ajosuorite pieni onkin. Romaniassa valmistetut Kormoranit saivat väistyä Puolassa taottujen Bf Goodrichien tieltä. Priuksesta lähtivät Venäjällä tehdyt Hakkapeliitat ja tilalle Serbiassa tehdyt Tigarit. Aika itäblokkia ovat meikäläisen rengasvalinnat ! No support to Kiinankumi !

Vaan kyllä talvi on ollut kova Camryn takakaarien sisäpinnoille. Yrittää kovasti pukata pintaruostetta ja vähän syvemmältäkin, ei mitään hälyttävää, mutta toimenpiteitä vaativaa kylläkin. Jos tätä kotikonstein tekohengittää, sama jumppa on tiedossa joka kevät. Tulee kuitenkin moninverroin halvemmaksi, kuin että teettäisi uudet kaaret taakse ammattilaisella. Paukuttelin oikean takakaaren tuplapeltiä kumivasaralla oikein antaumuksella sieltä, missä pelli oli alkanut irvistää. Ei irvistä enää, mutta luonnollisesti pinta petti ja paljasti ruskeaa. Hioin kokeeksi 15 sentin matkalta, täytin yhden kolon ja vetäisin 3-4 kerrosta ruosteenestopohjamaalia. Jätin teipit, huomenna päivemmällä sitten pohjamaali ja iltasella kiveniskumaali päällimmäiseksi. Ei vaan jaksa noiden kaarien kanssa hifistellä, mä olen tuon saman tehnyt niin moneen autoon vuosien varrella, että tiedän sen kestävän n. vuoden ja joskus pidemmänkin aikaa, kunnes on aika vähän taas paikkailla. Niin kauan kuin kyseessä on vaan pintajuttuja eikä läpireikiä, ei noitten kanssa viitsi tai kannata enempää jännittää. Kunhan kelit lämpenevät kunnolla, vedän kummankin puolen takakaaret koko matkalta mustaksi. Tuossahan on ulkopuolelta joskus korjattu vasen puoli, maalin rajat näkyvät hyvin tietyssä valossa.

Haen kyllä jossain vaiheessa 400ml pullon omaa väriä, koska ainakin oikean etuoven alakulmaa joutuu fiksaamaan vähän nätimmin.
Priukseen joutuu myös saman hakemaan, siinäkin ongelmakohta on vasen takakaari 15 cm matkalta, mutta se on tullut jo hieman näkyvän maalipinnan alle, joten joutuu siinäkin hieman tarkempaa työtä tekemään. Hiacesta hion takaovien ja toisen kyljen yhteensä 5-6 röpelökohtaa auki ja paikkaan, eli onhan tässä puhdetta tiedossa. Hiace ja Camry ovat vielä hyvässä vahassa, joten sen suhteen ei ole mitään kiirettä, vaikka varmaan ne pinnat jotka eivät toimenpiteitä tarvitse, vetäisen kerran läpi heti kelien salliessa.

On se vaan taas mukavaa tuolla ulkona touhuta. Huhtikuu/toukokuu on vuoden parasta aikaa 8)
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ai ai, kun kelit hellii. Ja hommat edistyy. Aamusella kun pojat vein kaupunkiin, käväisin taas Tokmannissa ja investoin kolmisen euroa, sillä saikin paljon iloa irti, sillä 3.5mm uros-uros kaapelilla liitin kännykkäni ja Priuksen äänentoistolaitteiston yhteen, ai kun oli mahtavaa vetää uutta Judas Priestiä kotimatkalla Tuubista. Hyvin jytisevät Priuksen JBL:t. Vielä pitää hankkia jonkin sortin autolaturi, jos meinaa pidemmillä matkoilla kuunnella kännykän kautta, ilman että puhelimen akku loppuu.
Kuva
Sieltä se kätevästi luikertelee lokeron uumenista, tuo pikku verkkokin oli kuin tehty johdon säilytykseen.

Pesin eilisen vaihdon jäljiltä Camryn talvivanteet ja kapselit, sen jälkeen innostuin Camryn takakaarista. Pintaruosteen ja kotelosuojan roiskeiden sekoitus näytti pahemmalta kuin olikaan, itse asiassa selvisin hiontahommista sellaisella hammasharjan kokoluokkaa olevalla teräsharjalla, todella iisi homma. Putsauksen jälkeen vedin parin tunnin välein pintaan rost-primerin, varsinaisen pohjamaalin ja päällimmäiseksi muutaman kerroksen kiveniskusuojaa. Eiköhän tuolla pärjätä ensi kevääseen saakka, etukaaret ovat hyvässä kunnossa, joten jäljelle jäi käytännössä enää oikean etuoven etualareuna, muuten ollaan pian pesua ja vahausta vailla kesän ajoihin.
Yritin ottaa kuvaa tuosta takakaarien kantista alhaaltapäin prötäyksen kuivuttua, jos siitä mitään selvää saa, niin ihan hyvältähän se taas ainakin vähän aikaa näyttää...Kun ei päästä pillastumaan, niin on päivän homma ja maksaa muutaman euron kerran vuodessa. Mikäs sitä oli vuoden toistaiseksi lämpimämpänä päivänä touhutessa !
Kuva

Focukseen en tänään viitsinyt vaihtaa renkaita, ensi yönä tulee parin tunnin vesi-räntä-lumisade, jonka päälle pakastaa pariksi tunniksi juuri emännän töihinlähdön aikaan, ennenkuin taas päivällä nousee +10 tienoille. Olikin seuraavan 10 vuorokauden ennusteessa ainoa märkä + pakkanen yhdistelmä, joten vaihdetaan emännälle ennen 22.4 starttia Sloveniaan. Josko huomenna veivaisi Hiacelle kesätassut alle, katsotaan.

Loppukevennyksenä naapurin verkoilla käynnin "pikku" yllätys, melkoinen hirviö oli jäänyt satimeen. Aika tasan 10kg oli painoa, melkoinen peto !!! Mittasuhteita varten kuvassa hauen pään kohdalla Mora tuppeineen.
Kuva
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Eilen pidin paussin kun oli yöllä pukannut lunta muutaman sentin ja maa oli märkänä, tänään päivemmällä oli taas kelit kohdillaan joten 3tn Bahco hommiin
Kuva

On se kätevä kapine, takapää nousee kerralla että heilahtaa, etupäässä pitää ottaa puoli kerrallaan omia nostokohtia käyttäen. Edelleen yksi parhaista autoon liittyvistä investoinneistani ikinä. Porvoon hinnoilla neljän auton renkaanvaihdot olisivat maksaneet yht. 105 euroa, joten ei tässä isoa säästöä tule per sesonki, mutta kuitenkin. Jotenkin vaan, kun vaihdot on aina itse tehnyt, niin jatkan samaan malliin niin kauan kuin jaksan. Ei osaa ulkoistaa, kun on tilaa ja vehkeet omasta takaa.

Kilometrilukema vaihtaessa 398986 km, talvirenkailla taitettiin 4082 km. Takarenkaat ovat oikein kelpoiset vielä, eturenkaista varsinkin oikea etu alkaa olla ehtoopuolella, mutta ulkoreunassa on vielä 2mm siihen kolmen mm kohdalla olevaan möykkyyn ja keskelläkin stanssattuna on kutonen vielä näkyvissä, joten eiköhän ensi talvenkin muutama tuhat km noilla vielä mene. Sitten pitää harkita, josko 2 kpl uusisi sitä seuraavaksi talveksi. Paistettu ovat -13, joten ikääkin alkaa vähitellen olla. No, jos ollaan ihan rehellisiä, ihan sama mitä Hiacen alla pyörii, eipä siinä juuri eroa huomaa...

Mutta sitten siirrytään *itutuspuolelle. Kelien takia jouduin Camryn vasemman takalokarin tekemään erissä parin päivän aikana sen sisätaitoksen osalta. Olin tietenkin suojannut näkyvän osan teipein. Tänään otin teipit pois ja kas 8O :?
Kuva

Tuo on kuvattu sen jälkeen kun olin ensin kliinerillä putsannut ja sitten vielä jynssännyt vahalla oikein kunnolla. Niin, teippien mukaan lähti vihreää väriä ja tuollaiset laiskat paikat paljastuivat alta. Vähän lakkavian suuntaan heittää, eli kuka tuon sitten onkin joskus paikannut, on tehnyt homman vesiväreillä päin persettä. En tiiä, kuten arvaatte, nythän tuo häiritsee silmää ihan valtavasti. Vaan ei jaksaisi nyt kauheasti panostaa. Kunhan saan auton jossain vaiheessa pestyä ja vahattua, niin mietitään. Värivahaa, kevyesti paukulla paikaten vaiko käyttää ihan ammattilaisella ja kärsii muutaman saturaisen vai antaa olla vaan, eihän tämä mikään näyttelyesine ole vaan vanha Toyota.

Focus vielä jäljellä renkaiden osalta, perjantaina on emännällä vapaapäivä, josko silloin onnistuisi.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Teetä maaliliikkeessä 2k paukku auton sävyyn. Noilla tulee yllättävänkin hyvää jälkeä nykyään.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Näin vähän ajattelin, kun joka tapauksessa sen pikkupullon käyn teettämässä kiveniskuja yms. varten. Ei se tuosta huonommaksi mene, se on varma. Oikean sävyn kun ottaa ympäriltä kunnossa olevasta pinnasta spektrometrillä, eikä mene pelkällä värikoodilla, niin tulee ainakin mahdollisimman lähelle.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Focuksen sain tänään pysähtymään pihaan sen verran, että ehdin vaihtaa renkaat. 34 minuuttia ja homma oli hoidettu. Okei, talvivanteista ehdin pestä vain yhden ja tuo oli pelkkä action-aika itse ruuvaukselle, mutta kuitenkin. Kilsat vaihtaessa 44408, joten uutukaisina alle laitetuilla BF Goodricheilla ajettiin karvan vajaat 18000 km. Pinta ei ole juurikaan huvennut, ehdin vasemman eturenkaan pestä ja ratsata, yksi nasta oli haihtunut taivaan tuuliin, katsellaan loput läpi huomenissa. Ekan reissun jälkeen emännältä tuli kuittia, että miten voi renkaat meluta noin paljon ja miten voi talvirenkaat olla mukavammat ja hiljaisemmat jne jne. kuin kesärenkaat. No, selitä siinä nyt sitten ymmärtämättömälle kumiseosten, kevätkarkean asfaltin ja renkaiden ohjautuvuuden eroja, kun ainoa vasta-argumentti on perstuntuma, joka on perseestä. Autosta tuli meluisa ja rauhaton. Kyllä se siihen taas tottuu :D Tokihan totuus on se, että 5mm Continentalit alkavat tapansa mukaan olla epämukavat, kunhan saadaan alle uudet Tigarit, loppuu valitus. Ne ovat myös puolikuntoisina asialliset ajaa, jos yhtään ovat BF:n sukua.

Mutta joo, kevään rengasruletti on kolmen renkaan pesua ja neljän varastointia vajaa valmis. Luojan kiitos. eihän tämmöstä jaksa pirukaan. Kyllä täytyy pihaa alkaa kohta siivota. Jos myis noi ritsat pois romutushinnalla ja liisaisi Autoverkkokaupasta tms. sen alle 200/kk farkku-Clion, niin vois käyttää aikansa johonkin järkevään !

Just kotiuduin Pyhtäältä, näytin Camrylle vähän motaria pojan synttärireissulla Sirius Sportiin surffaamaan, päästiin talven karstoja hieman polttelemaan. Ramppikiihdytyksessä automaatti salli koneen kiertää jopa 5800 rpm, joka on -400 punarajasta, en olekaan noin koviin lukemiin vielä koskaan päässyt. Huomenna paitsi renkaita, pesaisen ainakin Priuksen ja ajan sen nurkan taakse häpeämään, Hiace pääsee etupihalle, koska on vähitellen aika käydä sen ulkokuoren kimppuun sirpein ja vasaroin...
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Työkaveri vinkkasi tällaisesta: https://drivegood.fi

Menee itselläni vakavaan harkintaan. Ja aika nerokas konsepti kyllä.

Edit. Ja sopisi hyvin sulle, autoa on pakko vaihtaa kerran kuussa :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Oho, pitää lukea tarkemmin, nopeasti tarkasteltuna todella mielenkiintoinen konsepti. Kilometrihinta 0.42, mutta siihen sisältyikin sitten kaikki. Kerran kuussa vaihtaminen voi kyllä mennä jo stressin puolelle, mutta olihan tuossa variaatioita.

Joo, tänään touhuttu koko päivä hienossa kelissä, taisi naamakin kärähtää, siltä vähän nyt tuntuu. Focuksen talvirenkaat olivat selvinneet hyvin, eturenkaista kummastakin puuttui yksi nasta, takarenkaissa kaikki tallessa. Ensi talveksi eestä taakse ja toinen 18 tkm siivu, katsotaan sitten, kehtaako vielä kolmannen talven vetäistä. Sikäli kun auto ei vaihdu välissä.

Priuksen pesin ja tein väliaikaiskorjauksen vasemman takalokarin reunaan, aika törkee tuli, mutta nyt on pohjat kunnossa ja äkkiä sen vetäisee kesemmällä nätimmin. Camrya myllyttelin koneella sieltä täältä, ovien alareunat, helmat ja lokasuojat, joissa oli alustasuojauksen roiskeita, ovat nyt nätimmät. Oikean etuoven alareunan revin auki puukolla ja skraballa, täytyy käydä hakemassa vähän tasoitetta ja omaa väriä, että saa maalattua.

Huomiseksi on Hiace ajettu paraatipaikalle, luvassa pesu ja kuivaus, sen jälkeen ihmettelen millaisiin ruostehommiin joutuu. Voipi olla, että laittelen vähän väriä vaan päälle jos suinkin pysyy ja mennään niillä kunnes jostain maalit rapisee, ei rupikohtia niin montaa ole. Takaovessa on se yksi kohta, josta maali on jo lähtenyt, sen hion yms., mutta en ala noita sanomisen paikkoja aukomaan ennen kuin pakon edessä. Vahausta voisi aloitella jos inspistä riittää, ainakin konepelti, etuloksut ja etuovet voisi vetää, niissä kun ei ole sanomista.

Mikäs tässä touhutessa, ensi perjantaina töihin, siihen asti saa tehdä näitä puhdetöitä ja ennusteen mukaan edelleen upeassa kevätsäässä 8)
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Sitä kuuluisaa inspistä sitten riitti. Kokonaiset kuusi tuntia. Kun kerran aloitin, en malttanut lopettaa. Lopputulosta saatte taas ihailla halusitte tai ette jos tähän ketjuun erehdytte, koska ette ennen ole Hiacea saatikka kuvia siitä koskaan missään nähneet :D

Sattui tosiaan täydellinen keli, kun aurinko pysyi pilviverhon takana piilossa, lukuunottamatta tunnin jaksoa jolloin paistoi utuisesti. Hieman viileää täällä merenrannassa kun jäät vielä tuossa lahdella pitävät vettä aisoissa, mutta riittävästi lämpöä operaatioon kuitenkin. Nyt kun ei vielä siitepöly yms. vaivaa, pystyy ulkonakin tekemään nämä hommat.

Ensin huolellinen pesu ja kuivaus. Sitten paikallistin autosta edellisen syksyn paikkaukset ja kävin kaikki läpi, putsailin ja paikkamaalasin sen mitä tarvitsi. Takaoven maalinlohkeama oli itse asiassa aika siisti ja selvärajainen, hioin kevyesti hiekkapaperilla ja peitin ruosteenestomaalilla ja sitten omalla värillä. Mulla on ruosteenestomaaliakin sellaisessa pienessä kynsilakkapullossa, joka on aika kätevä. Muut takaovien ruvet hinkkasin kliinerillä aika kovalla voimalla, yhdestä irtosi vähän maalia, johon kevyt hionta ja sitten sama operaatio kuin tuohon isoimpaan.
Parin metrin päästä ihan ok
Kuva

Päätin, etten ala tähän itse tekemään mitään ranetuksia, paikkailen noita olemassaolevia ongelmakohtia keväisin ja syksyisin ja pidän auton mahdollisimman puhtaana ynnä vahaan kahdesti vuodessa, yrittäen näin estää uusien virheiden syntymisen. Nuo ongelmakohdathan ovat kaikki ylimmän maalikerroksen alaisia kupruja, lokarit, ovet jne. ovat täysin ruostevapaat ja alusta on erinomaisessa kunnossa ja suojattu, kysymys on ainoastaan pienistä kosmeettisista virheistä. Jos ne alkavat liikaa häiritä, saa ammattilainen hoitaa kohdan kerrallaan.

Konepelti, etulokasuojat ja kummatkin etuovet ovat erinomaisessa kunnossa,
Kuva
niiden suhteen en usko, että tällä hoidolla tulee ongelmia ikinä

Heikoin kohta on takaovet ja toisena tulee vasemman kyljen takaosa,
Kuva
mutta vasen liukuovi on hyvässä kunnossa

Oikealla puolella liukuovi on lähes virheetön, koska se on kertaalleen maalattu,
Kuva
maalipintaa on toki vähemmän kun sillä puolella on ikkuna

Oikean kyljen takaosa on toisen puolen tapaan muutamasta kohtaa kukkimassa,
Kuva
mutta aika pienistä jutuista on kysymys

Summa summarum, jos tuon maalauttaisi, niin käytännössä liukuovista taaksepäin koko auto. Pitää käydä joskus kysymässä kustannusarvio ihan piruuttaan, olisihan se aika luksusta, kun saisi vaan pestä ja vahata ilman maalipullon kanssa tuhertamista.
Eipä sillä, kelpaa toistaiseksi noin, kuten kuvistakin näkee, auto on joka tapauksessa 399000 km ajetuksi poikkeuksellisen siisti ja sellaisena sen myös pidän. Toistaiseksi autossa eivät kilometrit tunnu millään tavalla ja pitkän tähtäimen suunnitelmalla mennään, auto on täydellinen minun tarpeisiini ja toivottavasti se kestää vielä vuosia ilman kalliita vikoja. Se jää nähtäväksi !

Nyt alkoi muuten sataa vettä ja säätiedote lupaa sellaista huomiseksi enemmänkin, joten tulee lepopäivä autohommista. Eipä tuossa ole oikeastaan "pakollisena" jäljellä kuin tuo Camryn oikean etuoven alareuna, joka kaipaa jatkotoimenpiteitä. Priuksen vahaan jossain vaiheessa, mutta sillä ei ole kiirettä. Ensi viikolla ajattelin muutaman päivän käyttää puuhommissa, kun autojen kanssa pääsin näin hyvään tilanteeseen.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin