Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Pakun kanssa saa ajaa sataa, varsinkin kesällä ihan merkitsevä juttu pidemmällä reissulla.

Mun mielestä sulla on nyt järkevä pari jos kahta autoo haluu pitää, citikassa on pienet kulut vaikka kilsoi tulisikin siihen vähän.
Jos ostat isomman auton ja vanhemman pakun niin taitaa käyttökulut nousta selkeesti..
Ite ainakin ajelisin sillä uudella pakulla takuuajan kaikki ajot, hinnanpudotus on varmaan reilu vaikka pistäisit sen heti myyntiin.
No se järkevyydestä, ohan tuossa itselläni ollu ties mitä pelejä pihalla paitsi uutta en oo koskaan raaskinut ostaa. Pelännyt et sitä rupee sääliin ja varoon niin paljon ettei osaa nauttii siitä ettei tarvii ite liata käsiä käyttiksen kanssa.

Pakuja on täsä viimeisen vuoden sisällä tullu ajettuu jonkun verran. -10 Transit etuvetosena on hyvä ajettava, niissäkin osa vaan ruosteessa jo. Vuoden vanhempi Hiace on ihan kauhee, kaasu törkeän herkkä ja perässä ei mitään pitoo. Äänekäski ku mikä ja ahdas ja ajoasennossa ei kehumista. Ennemmin otan pihalta vanhemman hiasen (-99). Se on laiska ku mikä mutta levollinen ajettava tuohon uudempaan verrattuna ja sen kanssa uskaltaa ajaa melko huonoistakin paikoista ilman kiinnijäämisen pelkoo. Tosin satasen nopeudessa jos haluaa radioo kuunnella niin radiopeltorit on jees.

T4 transportterii en enää ostais ku 2.5litrasella koneella ja manuaalilla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Hyvin oot kyllä tuota kirppuu mainostanut, hetken tuollaisia kattelinkin kun käyttökulut menis lähes samoihin kun mun vanhalla tidillä.

No saabismi puski läpi ja ostinki vanhan bensaturbon. :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^ ja ^. Oikein hyvä parivaljakko on tällä hetkellä, sitä en kiistä ollenkaan. Siinäkin oot oikeassa, että takkiin tulee Jumperin kanssa huolella, vaikka sen laittais myyntiin just nyt. Samaa olen miettinyt ja yrittänyt laskeskella, että jos tolla kummiskin ajais sen vajaat 3 vuotta, uusi ja huoleton auto + arvonlasku vs. käytetyn pakun hankinta ja arvaamattomat kulut. Ihan oikeita uria mietiskelit, samaa olen pähkäillyt. Ei tässä tosiaan oikein mikään muu ahdista, kuin Jumperissa kiinni olevan rahan määrä, kun tuli kaikenlaisia muita suunnitelmia lähitulevaisuuteen. Se tässä on oikeastaan ainoana pontimena. Kyllä mä varmaan sen yritän myydä kevväämmällä, mutta en tosiaan mitään pakkokauppaa tee.

C1 on kakkosautona niin mainio, että sitäkään ei väkisin vaihdeta. Jos pakunvaihto toteutuu, niin en ole C1 mihinkään limusiiniin vaihtamassa, vaan tyyliin Yaris 5d 1.3-koneella. On just sen verran isompi ja tehokkaampi, että sillä selviää noista satunnaisista maantiereissuista vähemmällä kiljuttamisella kuin C1:llä. Aika vähäiset nuo mun maantieajot nykyään ovat, riippuu ihan täysin poikien pelireissuista. Esim. joulukuun osalta ajopäiväkirja näyttää 601 km Jumperille ja 702 km C1:lle, joista kaikki 1303 km ovat tätä työmatkaa ja kaupunkipyöritystä, yhtään pidempää reissua ei tehty. Sama ajopäiväkirja näyttää viimeisen 9 kuukauden ajoiksi 13966km, joista tätä pikkupyöritystä 9209 ja pidempiä reissuja 4757 km. Se on karkeasti 2/3 ajoista pätkää ja 1/3 pitkää.
Tää kahden auton loukku on mulle tosiaan ihan ok, voi vähän tilanteen ja fiiliksen mukaan ajella. Nyt ajelin just kolme päivää työmatkaa C1 näillä syyskeleillä. Tänään kun alkoi kunnolla pakastaa ja tie oli mennessä ja tullessa helskutin liukas, päätiin tossa abseja kotipihaan kääntyessä raksutellessani, että tulevan viikon kovat pakkaset C1 pääosin lepää ja Jumper tulee ajovuoroon, ihan jo sen takia, että siinä on webasto, eikä tartte tuolla työpaikan päässä aamulla kilpailla niistä vähistä tolppapaikoista. Vapaapäivinä voi vetreytellä C1 kunnon tolppahoidon jälkeen kotipihasta.

Mitä olen tässä noita pakuja tarkkaillut, niin siistit ja järkevänhintaiset T4 Vw:t liikkuvat nopeasti pyydyksiin, samaten järkevästi hinnoitellut, vanhemmat 4wd Hiacet. Kiinnostavia yksilöitä tulee kyllä tasaisesti myyntiin, joten eiköhän tarvittaessa jotain löydy suht helposti. Semmonen 4-6 tonnia riittää siistiin T4:ään paria viimeistä vuosimallia, Hiacet on sitten oma lukunsa, niitten hinnoittelu on kirjavaa ja pääosin täysin yltiöpäistä. Mutta, on siellä joukossa järkeviäkin myyjiä, jotka haluavat myydä, eivätkä säilöä. Mietin Hiacen kohdalla samaa kuin tetammi, jos löytyisi oikein siisti, vanhempi ja ahtamaton Hiace sillä 75-hepan peruskoneella, olisi se aika sopiva näihin mun ajoihin ja tosiaan sellainen laiskanpulskean leppoisa ajettava kaikessa karuudessaan, nuo uudemmat ovat noilla 95/117-hepan D4D-koneilla ja kitkalukolla paljon äkkinäisempiä. Ehdottomasti nelivetona jos uudemman laittaa, mutta sitten hinta pomppaa heti täysin sopimattomaksi. Lyhyttä mallia löytyy yksityisiltä suht vähän ajettuna ja siististi pidettyinä aika kivasti, mutta enköhän mä pitkää mallia ala metsästää jos se siihen menee.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4208
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

IC1970 kirjoitti:Esim. joulukuun osalta ajopäiväkirja näyttää 601 km Jumperille ja 702 km C1:lle, joista kaikki 1303 km ovat tätä työmatkaa ja kaupunkipyöritystä, yhtään pidempää reissua ei tehty.
Heh, laskeskelin tossa äkkiseltään työajot joulukuulta ja niitä tuli pyöreästi 3800km. Ei ollut erityisen kiireinen kuukausi ja olin lisäksi jonkun päivän sairaanakin. Normaalisti tuohon saa laskea helposti vielä 1000-1500km lisää.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Hyi kauhiaa. Mä hinkkasin vuosikausia semmoset 30-40000 vuodessa ja siinäkin oli ihan tarpeeksi. Tämä nykyinen vajaat parikymppiä riittää oikein hyvin. Toivon mukaan saa pidettyä nykyisen työpaikan, ettei tartte kauemmas alkaa ajelemaan. Aikoinaan 5½ vuotta Tre-Porvoo-Tre riitti kyllä loppuelämäksi.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Talvisia kokemuksia tältä aamulta. Jumper oli seissyt pihalla n. 2½ vuorokautta. Aamulla ehti webasto puksuttaa reilut 25 minuuttia ja sitten oli lähdettävä. Pakkasta oli -19 ja rannikon vitsaus, puuskainen vastatuuli (pohjoisesta) semmoset 6-13 m/s. Lapin tuuleton ja kuiva -35 ei ole mitään tuollaisen rinnalta. On muuten meri tuolla kilometrin päässä vielä avoimena...

Tuulilasi oli webaston voimalla osin auennut, mutta joutui vielä vähän raaputtamaan. Sitten liikkeelle. Kytkin oli vähän normaalia tahmeampi, mutta ohjauksessa ei pakkasta juuri huomannut. Sen sijaan moottorin lämpömittarista sen huomasi. Ei nimittäin noussut koko reilun 20 minuutin ja 18 kilometrin matkalla milliäkään pohjasta. Kabiiniin tuli sentään lehmän henkäystä lämpimämpää ilmaa, eli lasit pysyivät puhtaana, eikä hengitys huurunnut. Eipä ole tämmöistäkään tullut vastaan, eka auto, mikä ei tuolla matkalla lämpömittarin mukaan lämmennyt juurikaan. Tuossa taitaa olla joku tietty asteluku, minkä jälkeen alkaa nousemaan, mutta sitä ei aamulla saavutettu. Tokihan nuo yllä kuvatut olosuhteet tekivät pakkasen purevuuden ihan toiseksi, kuin mitä mittari näytti. Mutta silti, sentään viimasuojat keulilla. Pitäisi vissiin olla vielä pohjapanssarikin.

No joo, jääkaappia päivittelin töissä ja mielenkiinnolla kotia kohti työpäivän jälkeen. Webasto puhkui sallitun 30 minuuttia ja skrapata ei tarvinnut. Pakkasta oli -18/-19 ja kevyt takatuuli, moottorin lämpömittari esitti heräämisen merkit n. 3-4 kilometrin matkan jälkeen ja aika tasan 10 kilsan kohdalla oltiin normilämmöissä, viimeiset pari kolme kilometriä auto alkoi tuntui sisältäkin jo ihan lämpöiseltä. Että semmoista, ilmeisesti tuo aamun kova tuuli ja useamman vuorokauden syväjäähdytys riitti siihen, ettei möhkö oikein tuottanut lämpöä. Voi toki olla, että 5-6 minuuttia enempi webastoa tekee tarvittavan eron näissä kylmyyksissä. Mutta hei, huomenaamulla luvattiin töihinlähdön aikaan -24/-26, katotaan, kuinka ranskiksen ja kuskin käy 8O

Ai niin, ajelin kotiin vähän kovemmilla kierroksilla, eli nelosella 2200-2500 kierrosta ja vitosella karvan alta 2000, aamulla päästelin tyhjiä teitä pääosin vitosella ja alle 2000 kiekkaa, ehkäpä silläkin oli osuutensa asiaan. Toisaalta kotoa lähdetään suoraan 100m jälkeen maantievauhtiin ja töistä lähtiessä ekat 4 km on kaupunkimaisissa olosuhteissa. Kunhan tässä spekuloin, mikä mahtaa eniten vaikuttaa tuohon lämpiämiseen. Kun ei ole niin suoraviivaista tässä kulkineessa !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tänään pohjois sipoossa aika vastaavat kelit...skeidan vepasto jauhoi aamulla 21min, 2min tyhjäkäyntiä kun ei ollu lasit sulanu (skrabausta).liikkeelle lähtiessä mittari pohjassa, aiemmin alle vartissa webastoilua oli mittarissa jo n.60 astetta kun koneen löi tulille.
Alle 4km ja mittari näytti jo 70 lämpöjä. 6km ja lämmöt normaalit. Lämmintä tuli puhaltimesta reilusti yhden km jälkeen. Ei voi hyvällä tahdollakaan moittia tota 1.6 tdi:tä kylmäksi. Mitään peittoja ei ole maskissa tai missään.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Skoda kuulostaa aika samantasoiselta kuin tuo loppuunajettu italianihmeellä kulkeva kiisselisaab. Auto seisoi yön ulkona, aamulla Eberi puhisi ensin ajastimen mukaiset puoli tuntia, mutta lähtö viivästyi, ja autoi seisoi lämmityksen jälkeen 18 asteen pakkasessa vartin ennen kuin kävin lyömässä lämmittimen uudelleen päälle manuaalisesti. 10 min myöhemmin lähdin liikkeelle ja koneen lämmöt oli jossain 50-60 asteen välillä (OBD-lukija+Torque oli päällä, mutta en muista tarkkaa astelukua). Mittari ei kuitenkaan ollut enää pohjilla kun starttailtiin.

Ajelin sellaiset 15 km. Ensin kaupunkiajoa, loput vajaa 10 km maantietä n. 80 lasissa. Lämmöt nousi 80 asteeseen siinä maantiepätkän alkupäässä, eli vähän puolenvälin jälkeen.

Siinä 79-81 asteessa ne sitten pysytteli ajossa, niin maantiellä kuin hitaammillakin pätkillä. Myöhemmin päivällä tuli testailtua lämmityslaite 24 asteen pyynnillä, niin kaupunkiajossa lämmöt vakiintui 76-77 asteeseen, eli 75 asteessa käynnistyvän Eberin ei ainakaan olisi pitänyt osallistua vielä lämmöntuottoon.

Mitään ei tilkittynä Saabissakaan keulalla. Kabiinissa ei kyllä kylmyydestä kärsitä, vaikka koneen lämmöt olisikin vähän alle 80 asteen, eli lämmityslaite on kyllä pohjoisen oloihin suunniteltu, vaikkei moottorista välttämättä samaa voikaan sanoa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

AZP kirjoitti:^Skoda kuulostaa aika samantasoiselta kuin tuo loppuunajettu italianihmeellä kulkeva kiisselisaab.
Mitään ei tilkittynä Saabissakaan keulalla. Kabiinissa ei kyllä kylmyydestä kärsitä, vaikka koneen lämmöt olisikin vähän alle 80 asteen, eli lämmityslaite on kyllä pohjoisen oloihin suunniteltu, vaikkei moottorista välttämättä samaa voikaan sanoa.
No mut eikös se just toi ollu se saabistien vastaväite? Jokainen Saab on parempi talviautona ku yksikään skeida? No ihan vaan vink vink. Ostakaa uusi auto, jokainen niistä on lämpimämpi ku se -01 2,2TiD koneinen ysikolkki :D Nooh, vitsivitsi.
Mut joo, normaalikuntoinen auto, ei vaan saa kestää startin jälkeen yli 10km (huom, lämpötilä ei saa olla alle 19 astetta) että on täysillä lämmöillä. Jos kestää, on autossa vikaa. Ei automerkissä. Sama pätee myös pahempiinkin pakkasiin. Tuskin se Saab lähtee loppuun kuluneella akulla sen paremmin käyntiin mitä joku tojota samalla akulla... :mrgreen:
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei, kyllä minä tyydyn siihen, että loppuunajettu Saab on yhtä hyvä talviauto kuin pakasta vedetty Škoda :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Tänään tuli testattua kolmen ranskiksen lämpiämistä.

3.0HDi, oli seisonut pakkasissa maanantaista lähtien, sai vartin webastoa ja lähti käyntiin nätisti. Aika jäissä oli koko auto ekat kilsat, mutta alle 10km päässä oltiin täysissä lämmöissä jäähdytysnesteen osalta, öljyjen lämmöt nousi vähän hitaammin. Ihan tyytyväinen olin, töiden jälkeen 30min webastoa ja ei tarvinnut skrabailla tms, lämpeni huomattavasti nopeammin kun ei ilmeisesti ihan syvääjäähän kerennyt. Eikä laske jäähdytysnesteen lämmöt ruuhkassakaan.

Sitten Peugeot 607 V6 vm. - 03 bensa sai lähteä lämpenemään talliin huomista ropausta varten ja eikun kylmänä käyntiin ja matkaan. Aivan eri juttu kuin diesel, käy niin nätisti jo kylmänä ja ilman mitään webastoa tai suojia lämpenee erittäin nopeasti. Ohjauksessa tai automaatissakaan ei mitään kummempaa.

C5 2.0HDi seissyt myös maanantaista ja tänään illalla 20min webastoa kun piti vielä käydä puuttuvat osat hakemassa motonetistä. Eipäs jäänyt käymään ekasta käynnistyksestä, ei siis muuta kuin uusi startti ja ja taas sama juttu. Vähän pidempi käynnistys ja jäi käymään ihan nätisti. Yleensä tämä lähtee käyntiin ihan vain sillä, että avain käy starttiasennossa ja samantien voi lopettaa käynnistämisen. Ilmeisesti vaatii vähän pidemmän startin kylmillä. Muutenkin auto oli aivan umpijäässä myös sisältä ja ikkunatkin umpijäässä kun maanantaina oli ilmeisesti tuotu puolen Espoon lumet auton matoille ja ajettu pätkäajoa.

Vaikka dieselitkin ihan nätisti toimi ja lämmintä riitti, niin taitaa kuitenkin bensa olla aika lyömätön talvella..
Tomppa & Saabit myyty :(
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Talviautoilun ihmeitä osa 2. Kiitoksia muillekin kylmistä ja lämpimistä kokemuksista.

Tänä aamuna oli paperilla kylmempi keli. Kotipihassa veden äärellä oli n. -22 kun löin Jumperin tulille puolen tunnin webastoinnin jälkeen. Matkalla kaupunkiin ulkolämpötila laski pahimmillaan -25, mutta pyöri yleisimmin siinä -23/-24 paikkeilla. Viitisen astetta kylmempää kuin toissapäivänä, jolloin siis ajelin koko 18 km matkan töihin ilman, että moottorin lämpömittari hievahti ala-asennosta. Tänään elonmerkkejä moottorin lämpömittariin tuli ihan normaalisti 6-7 km kohdilla ja mittari siitä kipusi hitaasti ylöspäin, kunnes pari km ennen päätepistettä saavutti normilämmön. Reilut puoli kilsaa ennen päätepistettä jouduin pysähtymään "pitkiin valoihin" pariksi minuutiksi, siinä seistessä moottorin lämpömittari lähti selkeästi putoamaan.

Sinänsähän tuo on ihan tuttua käytöstä jo työ-Transporterista takavuosilta, joka parkissa seisoessa parinkympin pakkasilla pudotti moottorin lämmöt alas asti, niin että välillä piti käydä heittämässä puolen tunnin motarilenkki, että tarkeni taas päivystää pelipaikoilla vähän aikaa. Tänä aamuna suurin ero toissa-aamuun oli se, että talojen piipuista nousi savu pystysuoraan tuulettomassa säässä, kun toissa-aamuna puhalsi pahimmillaan 13 m/s ja liput lepattivat suorana. Kotiin ajelin Mäkkärin kautta ja -22/-23 kelissä lämmöt nousivat alle 10 km normaaliksi, taas puolen tunnin webastoinnilla.

Vähän siis nostaa kulmakarvoja tuo toissa-aamun kylmä ajelu, kun sen jälkeen käytös on lämpenemisen suhteen ollut sellaista, että minäkin logiikan ymmärrän. Selityksenä: 1) harvinainen ja kova pohjoistuuli parinkympin pakkasessa, 2) viisi-kuusi minuuttia vähemmän webastoa, 3) useamman päivän seisonta vs. joka päivä ajoa, 4) matkalla käytetty isompaa vaihdetta ja alhaisempia kierroksia jolloin moottorin lämmöntuotto heikompi. Noista kun yhdistelee, niin löytynee syy, miksi ei lämmennyt. Melkein veikkaisin, että moista ilmiötä ei enää tule koskaan vastaan, tuollaista tuulta en liki 47 vuoden elämäni ajalta muista kovin montaa kertaa olleen noissa pakkaslukemissa.

Mutta summa summarum, onhan bensa-auto ihan ykkönen näissä pakkaskeleissä, diesel on kylmempi, vaikka olisi miten hyvä. Parhaimpia tähän astisista autoista ovat kyllä kaikki hybridit, jotka lämpenivät erittäin nopeasti ja ennenkaikkea lähtivät käyntiin aina samalla tavalla, kelissä kuin kelissä. Lexuksen sähkövastukset lämpökanavissa olivat ihanat, lämmintä pukkasi n. kahdessa sekunnissa starttinapin painalluksen jälkeen. Esilämmityksestä irrotetun auton lämmöissä ei tullut minkäänlaista notkahdusta liikkeelle lähtiessä. Jumperin HDi-dieseliä pystyn vertaamaan Hiacen D4D-vehkeeseen 117-heppaisena ja webastolla varustettuna. Ero on kuin yöllä ja varhaisella aamulla, puolen tunnin webastoinnin jäljiltä Hiacen moottorin lämmöt olivat mittarinkin mukaan normialueen alarajalla, siitä liikkeelle lähtiessä pieni notkahdus, mutta sitten ripeästi ylös ja lämmöt myös pysyivät normaalissa, vaikka pysähteli tms. Jos jotain positiivista noista vanhempaa suunnittelua olevista koneista, niin lämmöntuotto on parempi. No, sekin taitaa mennä käsi kädessä kulutuksen kanssa, joten ei mitään tähtitiedettä sekään.

Simmottis, huomenna sitten lumitöitä, kun keli lämpenee 20 astetta ja pukkaa oikein isolla kädellä taas jotain Pietarin lumitykkiä. Ai prkl, että pitää mennä laidasta laitaan. Tilaisin -5 ja auringonpaistetta 3kk, sitten kevät ja kärpäset, kiitos...
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja AZP »

IC1970 kirjoitti:Jos jotain positiivista noista vanhempaa suunnittelua olevista koneista, niin lämmöntuotto on parempi. No, sekin taitaa mennä käsi kädessä kulutuksen kanssa, joten ei mitään tähtitiedettä sekään.
Se on juuri noin. Tehdään tarvittaessa sitten lämpö kovilla pakkasilla eberillä, jos vastapainoksi saa pienen kulutuksen vuoden ympäri.
AZP kirjoitti:Ei, kyllä minä tyydyn siihen, että loppuunajettu Saab on yhtä hyvä talviauto kuin pakasta vedetty Škoda :mrgreen:
Off topic: Loppuunajettu Saab on ainakin parempi talviauto kuin MY2012 Skoda. Kävin Saabilla ajellen päivällä avittamassa kaveria, jonka vaimon Fabia vain naksahti kun käänsi avaimesta startille. Ei auttanut apuvirta, eikä akun vaihto. Taitaa olla jotain paskana.

Huono säkä kaverilla, meinaan herran oma Octavia seisoo merkkikorjaamon pihalla edellispäivän peurakolarin jäljiltä. Heillä seisoo pihassa potentiaalisena vara-autona vähemmän loppuunajettu (alle100 tkm) MY1988 900c, mutta siinä taitaa olla alla kesärenkaat ja katsastus umpeutunut.
Viimeksi muokannut AZP, La Tammi 07, 2017 11:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Jos perheessä on kaksi Skodaa, on ehdottomasti syytä pitää se ´87 Saba aina ajan tasalla ja valmiudessa. Oli huonoa tuuria peurakolarin kanssa tahi ei :wink:
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pääsivät lopulta lankomiehen lainaksi antamalla Saabilla liikkeelle. Saappi hyvin, kaikki hyvin :mrgreen:

Ja perheen oma pihakoriste taisikin olla MY88, korjasin sen tuonne alkuperäisern tekstiin, että pysyy faktat suorassa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin