Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Hybrideis on 15 tkm huoltoväli muutenki, niin eihän siitä ekstroja akun takia tuu. Tosin sillon kun Auriksia kattelin sivusilmällä, niin harvas on 15 tkm välein leimoja.
Siis ainaki RAV4:ssä on huoltoväli toi nimenomaan maininnalla, et hybridien huoltoväli. Oletan koskevan muitaki sen merkin hybridejä.
Siis ainaki RAV4:ssä on huoltoväli toi nimenomaan maininnalla, et hybridien huoltoväli. Oletan koskevan muitaki sen merkin hybridejä.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Alles klaar!
Luulin että vain akulla tuo 15 tkm, muuten pidempi.
Luulin että vain akulla tuo 15 tkm, muuten pidempi.
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Bongasin nettiautosta ilmoituksen Saabistani, josta juuri luovuin Teslaan vaihtaessani.
https://m.nettiauto.com/en/saab/9-3/13261458
Nopeesti meni kaupaksi. Pisti vaan naurattamaan ilmoituksen virheet ja puutteet. Ensinnäkin, toi on 1,8t eikä 2,0t (vaikka teknisesti 2L onkin). Tuskin myöskään kukaan tuohon on ehtinyt Xenoneita asentaa. Mulla ei moisia ollut.
Ei muuten oo etanolikonversiosta saati stage 1 mainintaa myöskään. No tuleepa ostajalle iloisena yllätyksenä.
https://m.nettiauto.com/en/saab/9-3/13261458
Nopeesti meni kaupaksi. Pisti vaan naurattamaan ilmoituksen virheet ja puutteet. Ensinnäkin, toi on 1,8t eikä 2,0t (vaikka teknisesti 2L onkin). Tuskin myöskään kukaan tuohon on ehtinyt Xenoneita asentaa. Mulla ei moisia ollut.
Ei muuten oo etanolikonversiosta saati stage 1 mainintaa myöskään. No tuleepa ostajalle iloisena yllätyksenä.
Saab elää muistoissa. Sähköhärpätin kulkupelinä nykyään.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Mikä juoni Saabilla olikaan tossa 1,998-litraisissa moottoreissa? Miksi osa kaksi-litraisista moottoreista olikaan nimetty 1,8t:ksi ja osa 2.0t:ksi? Ainoa ero lienee tehoissa, mutta silti ovat kaksi-litraisia.
Tuosta sinisestä oli badge-tuunattu 1.8 pois
Varmaan autoliikkeen myyntiputsissa tai pesussa irronnu... Mites muuten, jos ja kun uusi ostaja huomaa stagetuksen tai enanolisaation, niin tuleeko siitä hyvä tai riittävä syy perua kauppa? Ihan vaan tuli tommoinen nippeli mieleen, kuinka tarkkoja tommoisissa ollaan?
Tuosta sinisestä oli badge-tuunattu 1.8 pois
Varmaan autoliikkeen myyntiputsissa tai pesussa irronnu... Mites muuten, jos ja kun uusi ostaja huomaa stagetuksen tai enanolisaation, niin tuleeko siitä hyvä tai riittävä syy perua kauppa? Ihan vaan tuli tommoinen nippeli mieleen, kuinka tarkkoja tommoisissa ollaan?
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Okei, Toyotan hybridihomma selvä. Tyhmyyttä, silkkaa tyhmyyttä on olla käyttämättä tuon ikäistä Toyotaa merkkiliikkeen kautta, kun se hybriditakuu tosiaan vaatii sen vuosittaisen tarkastuksen ja huoltoväli on muutenkin 15 tkm/ 1 vuosi. Se tarkastus on muuten erikseen teetettynä 30 euroa, jonka jälkeen akkutakuu on taas vuoden voimassa, jos ollaan 10v / 350 tkm paremmalla puolella. Edellytyksenä tietenkin, että jos tarkastuksista on laistettu, akun pitää olla kunnossa että testi voidaan suorittaa. Mikä nyt ei ollut tilanne. Toyotan merkkihuolto on muutenkin kohtuullisen edukas, en ymmärrä että porukat lopettavat hybridin huoltamisen merkkarilla 3v jälkeen. Ei tule olennaisesti halvemmaksi Pärnäisellä, mutta saattaapi käydä esim. hybridiakun kanssa kuten Tommin firman tapauksessa. Olen kaikille tutuille koittanut teroittaa, että käyttävät Toyotaansa merkkarilla myös takuun päättymisen jälkeen, tulee loppupeleissä halvemmaksi kuitenkin, jos sattuu kakka osumaan tuulettimeen. Vähän noita hybridiakkuja vaihdetaan, mutta kuitenkin sen verran, etteivät ne mitään jumalsysteemejä ole.
On muuten ulkona vähän perhanan kylmä. Meri on vielä suurimmaksi osaksi vapaa, vähän rannat jäätyneet. Ilma on törkeän kosteaa ja parin asteen pikkupakkanen tuntuu ihan helkkarin purevalta ja raa'alta. Täytin Mustan ja Superbin pissapojat ja kurkkasin Superbin öljyt. Alkoi pinta tikussa lähestyä taas puoltaväliä, joten lirutin Vw Long Life-pullosta loput kaksi desiä koneeseen ja laitoin takakonttiin omalle paikalleen iskemättömän Mobil 0w-20 pullon. Tärkeä lisävaruste.
Reilut 22000 km on nyt ajettu huollon jälkeen ja öljyä on lisätty 8.5 desiä. Pari desiä vajaa täydet nyt, eli puolisen litraa per 10000 km on öljynkulutus. Edellisellä huoltovälillä 28-56 tkm lisäsin 9 desiä, joten samoissa mennään. Tuskin tarvitsee enää ennen seuraavaa huoltoa lisäillä, kun sinne puoleenväliin tikun annan yleensä vajeta. Sanoisin tätä ominaisuudeksi tämän auton kohdalla.
Kysäisin vaimolta, sattuuko olemaan sen verran rahaa, että auto vaihtuisi samanlaiseen ensi vuoden aikana. Mahdollisesti. Kovasti haluaisi jonkin sortin hybridin, mutta toisaalta samanlaisen/kokoisen tavaratilan, joka ei taida olla mahdollinen yhtälö. Samanlainen uusi tai melkein uusi tilalle lienee kuitenkin loppuratkaisu. Kevään aikana kun kilometrit ovat vielä alle 100 tkm, täytyy hieman haarukoida, mikä voisi olla väliraha. Mitään muuta vaihtoehtoa kuin Superb en tilojen/hinnan puolesta kyllä millään keksi.
On muuten ulkona vähän perhanan kylmä. Meri on vielä suurimmaksi osaksi vapaa, vähän rannat jäätyneet. Ilma on törkeän kosteaa ja parin asteen pikkupakkanen tuntuu ihan helkkarin purevalta ja raa'alta. Täytin Mustan ja Superbin pissapojat ja kurkkasin Superbin öljyt. Alkoi pinta tikussa lähestyä taas puoltaväliä, joten lirutin Vw Long Life-pullosta loput kaksi desiä koneeseen ja laitoin takakonttiin omalle paikalleen iskemättömän Mobil 0w-20 pullon. Tärkeä lisävaruste.
Reilut 22000 km on nyt ajettu huollon jälkeen ja öljyä on lisätty 8.5 desiä. Pari desiä vajaa täydet nyt, eli puolisen litraa per 10000 km on öljynkulutus. Edellisellä huoltovälillä 28-56 tkm lisäsin 9 desiä, joten samoissa mennään. Tuskin tarvitsee enää ennen seuraavaa huoltoa lisäillä, kun sinne puoleenväliin tikun annan yleensä vajeta. Sanoisin tätä ominaisuudeksi tämän auton kohdalla.
Kysäisin vaimolta, sattuuko olemaan sen verran rahaa, että auto vaihtuisi samanlaiseen ensi vuoden aikana. Mahdollisesti. Kovasti haluaisi jonkin sortin hybridin, mutta toisaalta samanlaisen/kokoisen tavaratilan, joka ei taida olla mahdollinen yhtälö. Samanlainen uusi tai melkein uusi tilalle lienee kuitenkin loppuratkaisu. Kevään aikana kun kilometrit ovat vielä alle 100 tkm, täytyy hieman haarukoida, mikä voisi olla väliraha. Mitään muuta vaihtoehtoa kuin Superb en tilojen/hinnan puolesta kyllä millään keksi.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Jossain joskus kauan kauan sitten kommentoitiin että Saabin hämäävä 1.8t -mallimerkintä olisi ollut käytössä siksi että siihen aikaan kun NG-kolkki esiteltiin, oli markkinoilla paljon 1.8-litraisia turbokoneita, esim VAG oli aika tunnettu 1.8 turbostaan eri versioina. Niitä pidettiin ostajien keskuudessa sopivana yhdistelmänä tehoa ja taloudellisuutta ja 2.0 turboja pidettiin sitten enemmän urheilukoneina. Siksi Saapilla päätettiin nimetä nuo malliversiot noin. En ota itse kantaa siihen onko tämä uskottava tarina, mutta tällaisen muistan lukeneeni jostain.
Ja miksi sitten ei tehty oikeasti 1.8-litraista konetta? Siksi että sellaista ei ollut valmiina ja oli tietenkin tuotekehityksen ja myös tuotannon kannalta halvempaa tehdä vain yhtä fyysistä moottorimallia ja hoitaa softalle versioerot. Ja sitten taas tuo karvan vajaa kaksilitrainen moottorikokohan on monessa eurooppalaisessa maassa ollut perinteisesti sellainen veroraja, että yli 2-litraisen omistaminen, ostaminen tai työsuhdeautona pitäminen on rutkasti kalliimpaa kuin alle kaksilitraisen. SIksi siis Euroopassa kaksi litraa on ollut tietyllä tavalla haamuraja, eli koneet on useimmissa autoissa olleet alle kaksilitraisia tai sitten jos on menty sen yli niin on menty usein aika reilusti, eli ollaan sitten heti 2,5 tai 3,0 -litraisissa veekutvosissa.
Sähän voisit testata tätä menemällä sillä sun jumalvoimalinjavolkkarilla merkkitiskille ja juttelemalla että onko näistä joskus jakopäitä mennyt tai ovatko öljyä syönteet? Sitten vaan koitat pitää pokkaa kun huoltoneuvoja sanoo että ei ole kyllä hänelle tullut vastaan moisia vikoja TSI-volkkareissa
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tuo 1,8 on puuttunut jo monen monta vuotta. Oli kateissa jo 5v sitten kun ostin tämän Saabin
Saab elää muistoissa. Sähköhärpätin kulkupelinä nykyään.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ainakin tämän markkinointijuonen kertoi ihan Saabin edustaja Trollhättanissa kansainvälisen Saab-festivaalin yhteydessä olleella tehdaskierroksella kesällä 2003 eli melkosen tuoreeltaan.AZP kirjoitti: ↑La Joulu 03, 2022 12:12Jossain joskus kauan kauan sitten kommentoitiin että Saabin hämäävä 1.8t -mallimerkintä olisi ollut käytössä siksi että siihen aikaan kun NG-kolkki esiteltiin, oli markkinoilla paljon 1.8-litraisia turbokoneita, esim VAG oli aika tunnettu 1.8 turbostaan eri versioina. Niitä pidettiin ostajien keskuudessa sopivana yhdistelmänä tehoa ja taloudellisuutta ja 2.0 turboja pidettiin sitten enemmän urheilukoneina. Siksi Saapilla päätettiin nimetä nuo malliversiot noin. En ota itse kantaa siihen onko tämä uskottava tarina, mutta tällaisen muistan lukeneeni jostain.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kiitos vahvistuksesta, aina joskus sitä pohtii onko omat muistikuvat todellisuutta vai onko taas tullut nähtyä sekopäisiä unia jotka sekoittuu todellisuuteen
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kysyin Tojotalta, että mikset akkutarkastusta tehny , ja nyt kuulinkin parhaan selityksen, jonka olen amatööriautoilijaurallani kuullut: "ei aina viitsi, eikä ehdi tehdä akkutarkastusta" Mietin vähän aikaa ja sanoin, että 'hetkinen, on huolto-ohjelmassa akkutarkastus jota ei voi suorittaa, niin miksei sitten ole vara-akkutarkastuksen vara-akkutarkastusta jonka voi suorittaa'. Tule nyt Tojota itse selvittämään. Saappivoorumiin voi kertoa sen historian."
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Myyjä on vaan katsonut, että projektorit = xenon. Siihen haksahdin itsekin joskus kauan sitten, kunnes huomasin manuaalisen korkeussäädön.
Tuota tuleekin mukava sotku tulevaisuudessa, jos ei ostajakaan ole tuosta tietoinen, vaan menee uusia polttimoita vaihtamaan/vaihdattamaan. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^iloinen ylläri omistajalle, kun selviääkin muutaman euron halogeeneillä kalliiden zenonien sijasta
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^ Paitsi se TI-mies, joka hommaa halvimmat xenonit 100eur/kpl ja alkaa niitä vaihtamaan
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kyllä siitä vähä "sakkoa" ansaitseeki jossei erota onko keulalla xenonit vai halogeenit
Ainaki tämmösenä hämäränä vuodenaikana..
Ainaki tämmösenä hämäränä vuodenaikana..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ei niitä välttämättä jokainen osaa tunnistaa. Tietäjäthän toki tietää, että tunnistus on helppoia: vaikka olisi valkoiisimmat tuuninkihalogeenit, niin kun 9-3:n heittää luistoon, niin espin kopatessa valot välähtelee. Xenoneilla ei näin käy. Tämä siis niissä versioissa, joissa on ESP.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla