Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Se olisi ehdottoman järkevä myös tähän, mutta ehkäpä sitten seuraavaan malliin, joka on käsittääkseni ihan oikea sähköauto ja sellaiseksi suunniteltu. Tai no, olihan siitä vissiin polttomoottoriversiotkin tulossa, joten otan takaisin. No, ei liene mun murhe, epäilen, että palaan Konan jälkeen pitkäksi aikaa perinteisempien käyttövoimien pariin.
Kaveri lupasi, että saan koeajaa hänen automaatti-Proacea tässä joku päivä. On 120 hepan versio ja pitkä sellainen. Tiedä vaikka olisi rakkautta ensi silmäyksellä. Oli saanut kusiongelmankin kuriin kolmella käynnillä paikallisella Toyotalla. Niitä varmaan *ituttaa siellä pajoittaa noita badge-engineering ranskalaisia. Tai no, töitähän se vaan tietää. Niin, siihen vaihdettiin kusitunnistin, joka ei toiminut oikein, eli vaikka ureasäiliö oli täynnä, niin tunnistin haisteli väärin, ettei ole ureaa tarpeeksi mukana joten typen oksidit vinksallaan. Johtopäätös, auto on ympäristörikos ja sammutetaan väkisin 1000 km päästä, ellet vie korjaamolle. Aika inhottava ongelma varsinkin, kun kaverilla edessä yli 1000 km matka viikonloppuna. Takuuseen kuntoon, onneksi. Sanoi, että seuraaja on valittu ja auto vaihtuu ennenkuin takuu menee umpeen.
Aika hyvä luottamuslause Meinaan kun miettii, että ostaisi tommosen vaikka 4v ikäisenä ja 100 tkm ajettuna ja 5v pätkällä... Kai se on vaan se Hiace ostettava. Muuten kehui kyllä ja etenkin automaattia, joka on miellyttävä. Minäkin tykkään tuosta nyky-Proacen ulkonäöstä, kelpaisi siinä missä Vito ja Rellun Trafic. Muutama muu varauksin.
Kaveri lupasi, että saan koeajaa hänen automaatti-Proacea tässä joku päivä. On 120 hepan versio ja pitkä sellainen. Tiedä vaikka olisi rakkautta ensi silmäyksellä. Oli saanut kusiongelmankin kuriin kolmella käynnillä paikallisella Toyotalla. Niitä varmaan *ituttaa siellä pajoittaa noita badge-engineering ranskalaisia. Tai no, töitähän se vaan tietää. Niin, siihen vaihdettiin kusitunnistin, joka ei toiminut oikein, eli vaikka ureasäiliö oli täynnä, niin tunnistin haisteli väärin, ettei ole ureaa tarpeeksi mukana joten typen oksidit vinksallaan. Johtopäätös, auto on ympäristörikos ja sammutetaan väkisin 1000 km päästä, ellet vie korjaamolle. Aika inhottava ongelma varsinkin, kun kaverilla edessä yli 1000 km matka viikonloppuna. Takuuseen kuntoon, onneksi. Sanoi, että seuraaja on valittu ja auto vaihtuu ennenkuin takuu menee umpeen.
Aika hyvä luottamuslause Meinaan kun miettii, että ostaisi tommosen vaikka 4v ikäisenä ja 100 tkm ajettuna ja 5v pätkällä... Kai se on vaan se Hiace ostettava. Muuten kehui kyllä ja etenkin automaattia, joka on miellyttävä. Minäkin tykkään tuosta nyky-Proacen ulkonäöstä, kelpaisi siinä missä Vito ja Rellun Trafic. Muutama muu varauksin.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
samanlaista se teki 110kW turbonkin kanssa.Varmasti korostuu kaasun kanssa, mutta ei se turbokone vaan väännä jos kierrokset on alle turbon toiminta-alueen Muuten kyllä suorituskyky oli ihan riittävä ja tuntui vähintään yhtä ripeältä kuin tämä 165kW Citikka.petrisa kirjoitti: ↑Su Tammi 15, 2023 16:43Oletko käynyt kokeilemassa 110hv ja 200 Nm dsg vaihteista kaasu autoa?JP_Vette kirjoitti: ↑Su Tammi 15, 2023 12:26Eikai käyttöautoja jonkun laatikon väännönkeston takia osteta? Auto ostetaan sillä tekniikalla joka miellyttää, ja jos se ei riitä, sitte vaihdetaan autoa eikä viritetä sitä vanhaa... Kyllä se valmistaja koneen jatkoksi on valinnu sopivan laatikon. Vai onko musta tullu vaan vanha?
Minä olen. Aivan onneton esitys. Dsg pyrkii pitämään isoa vaihdetta ja kaasun painallus ei tunnu saavan mitään aikaan, kun koneen väännöt on heikot. Tulee tunne kuin kaasupolkimessa olisi tyhjää. Pitää painaa kunnolla jotta lähtee kiihtymään edes siedettävästi. Tällöin dsg sitten onkin pykältänyt jo monta pykälää alas ja kierrokset korkealla.
Saa noihin sen lastun jolloin varmaan autosta tulee jo ihan siedettävä, kun teho nousee 145 hv ja vääntö siihen kuivan dg200 maksimiin eli 250 Nm. Nyt sitten ollaan aivan kytkimen väännön tapissa. Kaunko kestää?
Siinä oli kai tuo maksimivääntö jo tehtaalta ja hyvin kesti ensimmäiset 100Mm. Meillä siitä puolet ja pääasiassa nykivää pätkäajoa. Webastokin toimi nikottelematta 6 vuotta ja akkukin oli alkuperäinen vaihtoon lähtiessä. Ei ne kaikki siis hajoa vaikka yrittäis
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
No mitäpä tästä nyt vois olla muutakaan mieltä kuin että kyllähän se pistää vituttamaan kun autoon laittamani käsiraha katosi auton arvosta kahden ensimmäisen kk jälkeen. Onneksi en ole autoa vaihtamassa ihan heti. Vois harmittaa enemmän. Model Y hinnanalenema kiristäisi kyllä nuppia huomattavasti enemmän.
Toisaalta, tänään en saisi 2% korolla Teslaa. Tasoittaa "hävittyä" rahasummaa ihan merkittävästi.
Isossa kuvassa olen kyllä tyytyväinen Teslan pelinavaukseen. Toivottavasti muutkin valmistajat seuraavat perästä. Sähköautoista pitää saada hintoja leikattua että saadaan niitä lisää Suomenkin teille.
Saab elää muistoissa. Sähköhärpätin kulkupelinä nykyään.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2708
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Noi ad-blue-systeemit on kyllä merkkiin katsomatta sellaisia, että noin 2-4v käyttöönoton jälkeen aletaan vaihtelemaan merkistä riippuen nox-antureita, ad-blue suuttimia, linjoja tai koko säiliötä. Reippaasti yleisin ongelma-alue, jonka kanssa tapellaan uudehkon dieselauton myynnin jälkeen.
Viimesimpänä 70tkm ajettu Audi A8 2018, sitä ennen BMW 520d 2019, Opel Insignia 2018, Peugeot 3008 2019, MB CLS, E ja C jajajaja, autojen kilsat 40-130tkm välillä.
Joko ostaessa hyväksyy, että tuo menee ennemmin kuin myöhemmin, jos uudehkon dieselauton haluaa, tai sitten ostaa vanhemman tai bensakoneisen. Itse päädyin Inkkuun ja Mondeoon sellaisilla moottoreilla ja vuosimalleilla, että ab-blue systeemiä ei ole.
Omassa Passatissakin se aiheutti ongelmia, ensin alkoi suutin vuotaa, sitten liittimet alkoivat vuotaa jne jne. Helppo sinänsä korjata, mutta tarvikeosina ei löydy, ja pelkkä parin metrin letku liittimineen maksoi joku 350€ ja suutin vähän halvempi..
Viimesimpänä 70tkm ajettu Audi A8 2018, sitä ennen BMW 520d 2019, Opel Insignia 2018, Peugeot 3008 2019, MB CLS, E ja C jajajaja, autojen kilsat 40-130tkm välillä.
Joko ostaessa hyväksyy, että tuo menee ennemmin kuin myöhemmin, jos uudehkon dieselauton haluaa, tai sitten ostaa vanhemman tai bensakoneisen. Itse päädyin Inkkuun ja Mondeoon sellaisilla moottoreilla ja vuosimalleilla, että ab-blue systeemiä ei ole.
Omassa Passatissakin se aiheutti ongelmia, ensin alkoi suutin vuotaa, sitten liittimet alkoivat vuotaa jne jne. Helppo sinänsä korjata, mutta tarvikeosina ei löydy, ja pelkkä parin metrin letku liittimineen maksoi joku 350€ ja suutin vähän halvempi..
Tomppa & Saabit myyty :(
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Jos on tekemisen puute, niin tässä on objekti siihen tuskaan
https://www.kvd.se/auktioner/toyota-hia ... 7hk-163241
https://www.kvd.se/auktioner/toyota-hia ... 7hk-163241
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^^ Niinpä. Pakujen kohdalla vaan sen bensavaihtoehto on vähän hankalampi toteuttaa... Kyllähän toi pakuhomma on vaikea yhtälö, uutta ei kannata yksityisenä ostaa ja käytettynäkin maksavat maltaita, jos pätkällä ottaa niin joku tuollainen ad-blue-jumppa siihen lisäksi ei kyllä houkuta yhtään, ei mieltä eikä lompakkoa. Peräkärryn kanssa pääsee halvemmalla
^Kärsinyt on, niinkuin nuo lähes aina ovat.
Karut taloudelliset realiteetit kääntävät kyllä ajattelun pois uudemmista pakuista, ei sille mitään voi. Saa/joutuu noita Hiaceja varmaan stalkkaamaan, jos meinaa pakun jossain vaiheessa laittaa. Osuuhan se muutenkin agendaan, kun tarkoituksena on palata omalta osalta perinteisempään autoiluun sähköseikkailun jälkeen.
Joku halvahko käyttöharraste tuohon joskus lähitulevaisuudessa ilmestynee ja sitten pitää ratkoa kuviot kolmikon Kona-i20-Musta Accord välillä. Riippuen siitä koska i20 saapuu, jos arvio pitää paikkansa, niin kesäkuuhun mennessä tuosta kolmikosta saattaa tontilla olla vain mainittu i20. Sitten on vuosi aikaa pähkäillä millaisella panostuksella hankin pakettiauton, sikäli kun hankin.
Semmoiset suunnat tuuliviirissä tänään.
^Kärsinyt on, niinkuin nuo lähes aina ovat.
Karut taloudelliset realiteetit kääntävät kyllä ajattelun pois uudemmista pakuista, ei sille mitään voi. Saa/joutuu noita Hiaceja varmaan stalkkaamaan, jos meinaa pakun jossain vaiheessa laittaa. Osuuhan se muutenkin agendaan, kun tarkoituksena on palata omalta osalta perinteisempään autoiluun sähköseikkailun jälkeen.
Joku halvahko käyttöharraste tuohon joskus lähitulevaisuudessa ilmestynee ja sitten pitää ratkoa kuviot kolmikon Kona-i20-Musta Accord välillä. Riippuen siitä koska i20 saapuu, jos arvio pitää paikkansa, niin kesäkuuhun mennessä tuosta kolmikosta saattaa tontilla olla vain mainittu i20. Sitten on vuosi aikaa pähkäillä millaisella panostuksella hankin pakettiauton, sikäli kun hankin.
Semmoiset suunnat tuuliviirissä tänään.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Muutaman vuoden ikäistä pornstarteriahan saisi vielä bensakoneisena. Tuskin tosin tästä maasta. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tätä yksilöä mä kävin katsomassa Heinolassa pari vkoa sitten sunnuntaina.
https://www.nettiauto.com/toyota/hiace/13363490
Ja kuten todettua, oli sen verran väljä ja sanomista, että en halunnut maksaa 9000 euroa + pajoittaa tonnilla-parilla.
Lohdutin myyjää, että Saka/Kamux hakee sen parin viikon sisään ja työntää sen helmenä myyntiin n.3000 euroa kalliimmalla ja ne remontit jäävät edelleen tulevalle uudelle omistajalle, joka toivottavasti huomaa koeajolla samat asiat kuin minäkin.
Aika hidas oli Kamux mun mielestä tällä kertaa, eikä varmaan maksanut edes sitä ysiä, mutta nyt on pyynti melkein 13
Vahvistaa omaa kokemukseen perustuvaa tietoa, että esim. Kamuxin marginaalia on aina vähintään sen 3-4 tonnia. Hiace on ostettava aina suoraan omistajalta, jos ehtii liikkeeseen, on aika vaikea tingata hintaa siihen oikeaan.
Tuosta tulee vähän siitä riippuen, miten pysyy työkalut käsissä, aika kallis Hiace jollekin, kun sen olisi saanut kuitenkin mainittuun yhdeksään tonniin.
https://www.nettiauto.com/toyota/hiace/13363490
Ja kuten todettua, oli sen verran väljä ja sanomista, että en halunnut maksaa 9000 euroa + pajoittaa tonnilla-parilla.
Lohdutin myyjää, että Saka/Kamux hakee sen parin viikon sisään ja työntää sen helmenä myyntiin n.3000 euroa kalliimmalla ja ne remontit jäävät edelleen tulevalle uudelle omistajalle, joka toivottavasti huomaa koeajolla samat asiat kuin minäkin.
Aika hidas oli Kamux mun mielestä tällä kertaa, eikä varmaan maksanut edes sitä ysiä, mutta nyt on pyynti melkein 13
Vahvistaa omaa kokemukseen perustuvaa tietoa, että esim. Kamuxin marginaalia on aina vähintään sen 3-4 tonnia. Hiace on ostettava aina suoraan omistajalta, jos ehtii liikkeeseen, on aika vaikea tingata hintaa siihen oikeaan.
Tuosta tulee vähän siitä riippuen, miten pysyy työkalut käsissä, aika kallis Hiace jollekin, kun sen olisi saanut kuitenkin mainittuun yhdeksään tonniin.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tulipa tässä mieleen sellainen, että oletkos ajatellut pakun vaihtoehdoksi jotain pakuksi rekattua maasturia? Niissä on on ihan hyvin tarjontaa ja hinnat eivät mitään mahdottomia (paitsi Land Cruisereissa).
Jeeppiähän täällä spekuleerattiin, mutta sen piti olla bensa, mutta miksi se maasturi ei saisi olla myös diesel?
Jeeppiähän täällä spekuleerattiin, mutta sen piti olla bensa, mutta miksi se maasturi ei saisi olla myös diesel?
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^^ Kyllähän niitäkin hakuun aina tulee. Ei poissuljettu sekään ja niistä nimenomaan niitä vanhempia ilman nykyhötkötyksiä.
^ Noi on vissiin aika kauheita kötöstyksiä, mitä testiä joskus luin. Ynnä toi 35 tonnia, niin ei tod., sitten voi jo alkaa katsella Hiluxia jos tommosissa summissa liikutaan. Eikä sitä koskaan tiedä, vaikka osuis hieno Berlingo tutkaan !
^ Noi on vissiin aika kauheita kötöstyksiä, mitä testiä joskus luin. Ynnä toi 35 tonnia, niin ei tod., sitten voi jo alkaa katsella Hiluxia jos tommosissa summissa liikutaan. Eikä sitä koskaan tiedä, vaikka osuis hieno Berlingo tutkaan !
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
No kyllä sen oikeastaan tietää. No-nonsense -henkeen 'lingo ei edes yritä olla hieno, sen vahvuudet on ihan muualla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tänään pyörähdin Turbotecilla TDI RS Ocun kanssa ja palatessa oli ilmestynyt myllyyn 225 hv ja 460 Nm
Vähän täytyy totutella tuohon. Käyttäytyy ihan eri tavalla kuin softattu TTiD automaatti Saab. Saab oli jotenkin sivistyneempi softattunakin. Tuo Ocu menee melko leppoisasti pienellä kaasulla, mutta kaasua painettaessa vähänkin liikaa niin DSG pykältää alaspäin ja hyökkää niin pirusti.
Seuraavaksi Ocu sai keulalle pyöreät LED lisäpitkät. Olisin ehkä laittanut LED panelin alamaskiin rekkarin alapuolelle, mutta eipä se onnistu sinne mukautuvan vakkarin tutkan takia. Ihan ne on nuo pienet pyöreät lisävalotkin ylämaskissa niin asiallisen näköiset kuin nyt lisävalot voi yleensä olla. Mulle riittää noidenkin valovoima. Ocussa on bi-xenonit, mutta ei sitten lisähalogeni pitkiä niin kuin Saabissa oli. Tämän vuoksi tuli askarreltua nuo lisävalot, kun kaipasi vähän lisää valoa. Nyt sitä on.
Vähän täytyy totutella tuohon. Käyttäytyy ihan eri tavalla kuin softattu TTiD automaatti Saab. Saab oli jotenkin sivistyneempi softattunakin. Tuo Ocu menee melko leppoisasti pienellä kaasulla, mutta kaasua painettaessa vähänkin liikaa niin DSG pykältää alaspäin ja hyökkää niin pirusti.
Seuraavaksi Ocu sai keulalle pyöreät LED lisäpitkät. Olisin ehkä laittanut LED panelin alamaskiin rekkarin alapuolelle, mutta eipä se onnistu sinne mukautuvan vakkarin tutkan takia. Ihan ne on nuo pienet pyöreät lisävalotkin ylämaskissa niin asiallisen näköiset kuin nyt lisävalot voi yleensä olla. Mulle riittää noidenkin valovoima. Ocussa on bi-xenonit, mutta ei sitten lisähalogeni pitkiä niin kuin Saabissa oli. Tämän vuoksi tuli askarreltua nuo lisävalot, kun kaipasi vähän lisää valoa. Nyt sitä on.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Siitähän tuli ihan rivakka käyttis. Mitäs ne lupailee moottorin ja voimansiirron kestolle noilla tehoilla ja väännöillä?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Muistelen kuulleeni että tuota DSG:n vaihtologiikkaa pystyy myöskin softaamaan. Ainakin niin että manuaalipuolella haluttu vaihde pysyy päällä, eikä mene heti kickdownille. Tiedä sitten auttaisiko sitten tuohon ongelmaan...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S