Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Huomiselle vaihdoin vapaapäivän, lähdetään aamusella vanhemman pojan kassa sähköautoilemaan vähän pidemmälle. Koitan jonkinlaista rapsaa laittaa kuvienkin muodossa, etenkin, jos kahdella autolla tullaan takaisinpäin. Etukäteistyöt on tehty huolellisesti mm. puhelinta avuksi käyttäen. Ihan puhumalla. Ah, kuinka ihanan vanhanaikaista. Saa tutustua Konankin osalta talvikelien "pikalataukseen", onneksi tarvinnee ottaa akussa olevan 100% seuraksi vain 40-50% lisää. Sääennuste näyttää hyvältä, pikkupakkasta, eikä mitään satele. Palataan asiaan.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kotona taas nojatuloissa, läppäri sylissä ja kuulokkeet korvilla. Nyt on hyvä. Klo 09 startattiin pojan kanssa kohti Tamperetta, normaaliin tapaan pudotettiin matkalla 1 kpl saksanpaimenkoiria anoppilaan ja jatkettiin. Keli oli hyvä, semmoista -3/-2 pikkupakkasta koko matkan ja tiet aika hyvässä kunnossa liikenteen kuivattamina, rampeissa oli liukasta kun satoi välillä jotain alijäähtynyttä vettä ja lauhtui vähän yön lukemista.
Konassa oli 100% akkua lähtiessä ja ajelin koko matkan liikenteen salliessa n. 8 km/h mittariylityksellä, eli 5 km/h todellista. Se oli motarillakin sopiva vauhti, sopivasti ohiteltavia ja ohitse meni vain muutama todella kiireinen.
Tässä ollaan lähestymässä Pirkanhovia ja Helenin latureita.
Kuva

Tuossa ollaan jo laturin edessä, jonka huippunopeus on 150 kW ja Konan teoreettinen paras latausnopeus 80 kW.
Kuva

Talvessa on kuitenkin omat haasteensa, niin nytkin. Akkua oli tuossa vaiheessa jäljellä 47%, eli ihan liikaa, mutta kun idea oli, että otetaan tässä sen verran kun tarvitsee, että poika voi lasketella pysähtymättä kotiin, kun isä jää tekemään kaupat loppuun. Lataus alkoi nopeudella 22 kW, nousi 42 kW ja lasketteli siitä 35 kW:n kautta 23 kW:n. Tässä oli vielä "vauhtia" :facepalm_man:
Kuva

Loppujen lopuksi homma oli niin pirun hidasta, että otettiin just mitä laskin tarvittavan, eli 47->70% ja matkaan. Kuitista näkee, mitä meni aikaa, rahaa ja paljonko latautui. Keskivauhti n. 32 kW. Just joo.
Kuva

Tuolla poika selvisi sitten Porvooseen, latausta jäljellä 5% ja otti muutaman prossan Porvoosta K-Latauksesta, niin pääsi nätisti kotiin ja nyt Kona nauttii jo 5 x edullisempaa kotilatausta. Se siitä.

Kurvattiin Tampereen Käyttöauton pihaan ja siellä, Hondan kodissa, kyltin alla, odotti uusi perheenjäsen, jonka asiallinen Honda-myyjä Marko Kytölä oli käynyt kaivamassa hangesta, putsannut ja tsekannut, että kaikki on kunnossa Porvoon-matkaa varten.
Kuva

Auto oli maksettu ja vakuutettu jo toimestani, joten juteltiin puolisen tuntia mukavia ja sitten kotimatkalle. Tämän Civic-mallin mittaristosta olen aina pitänyt, erinomaisen selkeä ja toimiva, ynnä nykyaikaisen oloinen vielä tänäkin päivänä. Laitoin vakkariin 108 km/h ja laskettelin menemään kotia kohti. Jostain syystä onnistuin kuvaamaan 107 km/h :D
Kuva

Tässä on taitettu motaria 115 km pääosin yllä mainitulla asetuksella ja kuten näkyy, kone ei isosti kierrä noissa vauhdeissa, eikä kyllä kulutakaan, positiivinen yllätys oli kulutus, vaikka osasin odottaa Accordia jonkun verran pienempää. Vaikka tuo on kevyempi auto, niin onhan koneissa eroa, 1.8 ja 140hv vastaan 2.4 ja 190hv.
Kuva

Sama trendi jatkui pienemmillä teillä, tässä kuva vähän ennen anopin lihapatoja. Kotipihassa lukema näytti 5.5. Tämähän pesee vanhan Priuksenkin pitkällä matkalla !
Kuva

Niin, tämä on Suomesta Veho Olarista uutena myyty Civic, 1.8 Executive, käyttöönotto 28.5.2008 ja kilometrejä takana reilut 279000. Harmaa on 3/08 ja 288 tkm ajettu, Musta 7/08 ja 268 tkm ajettu, eli suoraan niiden väliin tämä pikkuveli. Aistimmeko tässä jotain kaavaa ? No emme, koska tämä on ihka ensimmäinen tämmöinen Civic meikän omistuksessa. Tässä jo kotipihassa.
Kuva

Siinä pikkulohko 1.8, joka on ollut poikkeuksellisen hyvällä huollolla.
Kuva

Auto on viettänyt samassa perheessä koko ikänsä. Aluksi huollettiin merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaisesti, eli huollot 20-39-57-81-101 tkm. Huollot 123 tkm eteenpäin on sitten tehty perhepiirissä wanhan liiton omistajan toimesta. Nimittäin öljyjä on vaihdeltu välillä 123 - 278 tkm tasaisesti 5000 km välein, laskeskelin kolmisenkymmentä säntillistä huoltomerkintää. Voisi kuvitella, että kone on iskussa, kun valmistajan määrittelemällä huoltovälillä öljyt ovat vaihtuneet neljästi :lol:

Automaattilaatikkoon on vaihdettu Honda-öljyt viime kesänä, aikaisemmistakin vaihdosta löytyy merkintä. Vuosi sitten autoon on vaihdettu jouset ja iskarit ympäri auton. Olikin tukeva ajettava ja meni suoraan kuin juna. Huoltokirjan mukaan myös jäähdytysnesteet, moniurahihna, tulpat ja jarrunesteet on vaihdettu säännöllisesti. Tässä ei huoltopuolella ole mulle juurikaan hommia. Varmasti löytyy jotain korjattavaa, etujarrulevyt olivat aika reilulla olalla ulkoreunalla, selvinnee nyt keväällä edessä olevalle leimalle, riittääkö paksuus. Jarrut toimivat hyvin ja pysyivät kylminä, joten ei ainakaan heti alkuunsa jumita.
Yleensäkin autossa tuntuivat, kuten huoltohistoriasta ja kertomuksista kauppaa hieroessa päättelin, olevan ns. isot linjat kunnossa. Kone, laatikko, jarrut jne.

Auto on ruostesuojattu ammattiliikkeessä v. 2015 ja uusintakäsitelty v.2021. Oletan alustan, koteloiden yms. olevan kunnossa. Siitä huolimatta vasemmassa takalokasuojassa on samaa alkavaa rupea, kuin noissa Accordeissa. Tuttua hommaa, nyt on kolmas potilas siihen kerhoon... Lajinsa tyypillinen edustaja. Kummatkin kaukosäätimet ovat ehjät ja toimivat. Kaikki ovet lukittuvat ja avautuvat. Moottorinlämmitin lähti porisemaan ja mukana oli Defan sisätilanlämmitin, joka lähti puhaltamaan lämmintä.

Miinuspuolelle on laskettava kesärenkaat, jotka ovat samoilla Aezin kuluneilla ja kesineillä vanteilla, kuin Harmaassa. Michelin Energy Saverit ovat olleet ekaa kesää alla vuonna 2014 ja ovat erittäin tasaisesti loppuun kuluneet, juuri ja juuri lailliset. Jos ajosuorite on ollut tasainen, kuten merkinnöistä on pääteltävissä, renkailla on ajettu yli 80000 km. Voin uskoa sen, koska vaimo ajoi Accordilla samanlaisilla ja saman koon renkailla 55000 km ja niissä oli 1.5-2mm enemmän pintaa vaihdettaessa kuin näissä. Huoltokirjaan on merkitty talvirenkaiden vaihto Nokian R3 kitkoihin 22.10.20, mutta ei merkintää kesärenkaiden vaihdosta 2014 jälkeen, joten kyllä noilla samoilla kiekoilla on ajettu 9v. Kitkat ovat ihan ok kunnossa parin talven jälkeen. No, kesiksiä löytyy tuota 205/55/16 kokoa helposti. Ja, jos Musta saa lähtöpassit, sen uudenkarheat 17-tuumaiset löytävät tiensä Civicin alle, koska vanteet sopivat keskenään Accordin ja Civicin välillä.
Kuva

Lämmityslaitteen puhallin pitää mietoa sirkutusta, jonka saa stereoilla piiloon, se on pieni miinus, mutta niin kovin tyypillinen ääni näillä kilsoilla. Harmaasta on kuulunut koko 3.5 vuotta samaa sirkutusta, eikä se siitä ole pahentunut. Alusta tuntui tosiaan erittäin jämäkältä, mutta on mahdollista, että joku koiranluu tms. joudutaan uusimaan, vaikea sanoa, koska joka paikka on jäässä ja auto on siivoamatta ynnä oli renkaat kyydissä, niin en osaa sanoa mikä kuuluu irtonaisten tavaroitten helinästä ja mikä autosta. Välyksiä ei tunnu.

Aika outo Executive tämä kuitenkin on, koska tässä ei ole kattoluukkua. Yleensä on. Samaten valot ovat halogeenit, koska olivat niin keltaiset. Yleensä näissä on xenonit. Toisaalta, Comfortissa ei ole vakkaria ja tässä on myös automaatti-ilmastointi, kääntyvät ja lämmitettävät peilit ym. Ja tosiaan alkuperäinen myyjän täyttämä huoltokirja väittää Executiveksi. Joten sillä mennään.

Semmonen stoori. Onnittelut, jos jaksoit lukea. Nyt on uusi neljän tonnin ritsa pihassa vaivoina. Mua Ei tartte onnitella !
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Oho. Huutokaupatcom sai sitten vielä mahdollisuuden :D
Ei muuta kuin huolettomia kilometrejä sinne.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Jep, tällä kertaa vaivasin mm. entistä omistajaa, joka oli henkeen ja vereen Honda-mies, vaihtoi tuon uudehkoon 10-sukupolven Civicciin. Eipä siinä epäselvyyksiä jäänyt kun pitkä tovi turistiin. Ynnä myyjän tenttasin ja yritin saada kiinni valkoisista valheista, mutta en saanut, joten aika luottavaisin mielin hain tuon ja ainakin ekan reilun 200 km perusteella sain aika lailla samaa tasoa olevan vekottimen, kuin nuo pihan Accordit.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5349
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja VKe »

Jaahas, Accordille pikkuveli :D

Ei onnitella enempiä, mutta toivotellaan Civicille iloisia aikoja uudessa kodissaan 8)
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2091
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja patse »

No ei onnitella ei, mutta varmasti hyvät kaupat teit. Näppärä peli tuollainen. Aikanaan olin samanlaista automaattia käytettyä innokkaasti ostattelemassa, osin juuri taloudellisuuden, suorituskyvyn ja tilojen takia. Osto kaatui melkoiseen rengasmeluun, varsinkin nastoilla.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Vähän on chopatun näköinen Hiace, onnea uuteen kotiinsa!
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kitkoilla tuo oli miellyttävän hiljainen, toisaalta Accordeista tiedän, että rengasmelua on aina jonkun verran, eikä tuo Konakaan ole sille immuuni. Niin kovaa rengasmelua en ole vielä autoista tavannut, että sen takia jäisi kaupat tekemättä. En oo niin kovin kranttu sille, kun on tullut kaikenlaisilla autoilla ajeltua.

Joo, pakuhomma jäähylle, tämä hankinta on talossa nyt ainakin siihen saakka, kunnes i20 tulee. Siinä vaiheessa on Mustan kohtalo ratkennut ja Konankin ratkeaa viimeistään i20 saapumispäivänä. Ihmetellään sen jälkeen sitten mitä jatkossa ja millä aikataululla, kuten jossain vaiheessa totesin, oikeampi ajankohta lienee sitten, kun i20 on lähtökuopissa, jos on.

Kaadetaan (puuta) siihen saakka tästä tontilta sen mitä tarvitsee ja vähän naapurinkin tontilta, ei ole niin päivän tai edes vuoden päälle se kaukainen metsäpalsta.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

No toihan on varmasti fiksu peli. Ja jotenkin tää korimalli on säilynyt freesinä, vaikka onkin ihan eri puusta kuin lasiperä-HB. :D

Kulutus on kyllä yllättävänkin pieni. 8O

Onko muuten kokemusta Insightista? Eroaakohan paljon Priuksesta?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Onnea Civicistä täältäki! Ihmeen vähällä se menee jos mittari ei valehtele, kun toi mun Golfiki vie suunnilleen ton verran :O
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Olihan mulla Insight aikoinaan, jostain sieltä ekan ja tokan Priuksen välimaastosta, mulle jäi hyvät muistot siitä. Pikkusiskolle ostatin 2012 mallisen vajaat 7 vuotta sitten ja ajelee sillä edelleen tyytyväisenä. Pikkuinen 36 ampeeritunnin tavallinen akku on vaihdettu kaksi kertaa, muuten on mennyt perushuolloilla, huoleton peli ja 5.x on kulutuksena koko ajan, jos motaria paahtaa hulluna, saattaa mennä yli kuuden.

^ Katselin tuolta Traficomin autoistani nuo kulutustiedot, kun laittelin Civicin nimiini, sieltähän pisti silmään nuo Accordin ja Civicin virallisten lukujen erot, se selittää aika paljon tuota kulutuseroa. Maantiellä se on pienin, mutta kaupungissa ja keskimäärin aikamoisen iso. En ollut tajunnutkaan, että Civic on Accordiin verrattuna tämmöinen säästöpossu. Vakuutus on halvempi, vero on 140e/vuosi halvempi ja kulutuseroa taitaa olla useampia litroja. Tässähän alkaa viritä kaikenlaisia ajatuksia...

Niin, ne viralliset kulutuslukemat, ensin Civic, sitten 2.4 Accord. Accordin osalta maantiellä pääsee tuohon seiskan pintaan ja vähän alle pitkässä ajossa, kaupungissa menee yli kymppi ja kesällä seka-ajossa 8.5 ja talvella 9.5, joten suht hyvin stemmaa noihin virallisiin. Äsken meni Civicillä 5.5, joten osuu aika lähelle myös. Tästähän voisi johtaa, että Civic saattaa olla pitkässä juoksussa n. 2.5 litraa per satanen säästeliäämpi. Se on aika paljon se.

Maantie 5.1 - 6.9
Kaupunki 9.5 - 13.7
Sekalainen 6.7 - 9.4
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

^hyvältä tuo hyndä näyttää, kilometrejäkin sillä takana.
Täällä Suomessa oli jokin 2000 luvun civic sedan malli, keulan lokarien muotoilu näytti kuin ois mummon tohvelit, en tosin nyt löytänyt sopivaa kuvaa(kuvasensuuri ehkä poistanut, en edes nettiautosta heti löytänyt,(no ei se niin vakavaa).
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:
Ma Tammi 23, 2023 23:03
sieltähän pisti silmään nuo Accordin ja Civicin virallisten lukujen erot, se selittää aika paljon tuota kulutuseroa. Maantiellä se on pienin, mutta kaupungissa ja keskimäärin aikamoisen iso.
Isompaa massaa on kalliimpi jarruttaa ja kaupungissahan saa seistä jarrulla, joten ero on varsin looginen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja anv »

IC1970 kirjoitti:
Ma Tammi 23, 2023 18:31
.
.
Konassa oli 100% akkua lähtiessä ja ajelin koko matkan liikenteen salliessa n. 8 km/h mittariylityksellä, eli 5 km/h todellista.
.
.
Oletko muuten tarkistanut mittarivirheen erikseen talvirenkailla? Sekä edellisessä Hyundaissa, että nykyisessä Kiassa mittarivirhe on kesärenkailla +4 ja talvirenkailla +7kmh! Tuntuu kyllä aika rajulle ajella 50:n alueella 60 eikä olla vielä lähelläkään sakkorajaa...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

anv kirjoitti:
Ti Tammi 24, 2023 18:13
Sekä edellisessä Hyundaissa, että nykyisessä Kiassa mittarivirhe on kesärenkailla +4 ja talvirenkailla +7kmh!
Soon sitten muuten suhteellista eikä absoluuttista heittoa, mikä renkaista tulee. Eli jos satasen vauhdissa heittää 7km/h (mittari näyttää 107, todellinen nopeus 100), niin viiessäkympissä on puolet siitä eli 3,5km/h (mittari näyttää 53,5, todellinen nopeus 50).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin