Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Eski »

Saapin ttid-kone on ainakin sellainen keksintö, että kylmästä koneesta ei saa mitään selvää öljyn määrästä. Öljyä nousee tikun putkeen ja näyttää että sitä on litrakaupalla liikaa... Manuaalissa taidetaan sanoa, että öljyt katsotaan 5 min ajon jälkeen, mutta lämpimästä koneesta ehdottomasti.

Eski
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Numba »

^

tids:ssä tuli aina hiukan liikaa öljyä koneeseen öljynvaihdossa, ja tikku teki tuota samaa. Sitten kun öljymäärää vähennettiin, niin lukeminenkin alkoi onnistua kohtalaisesti. Kompensoin tilannetta niillä o-renkailla mittatikun yläpäässä. Etäisyys passaa aika hyvin siihen tikun mittaavaan päähän verrattuna. En upottanut tikkua pohjaan asti, vaan o-renkaan kohdalle, ja kas kummaa alentunut öljynpinta on luettavissa ihan selkeästi asteikon alaosassa. Suomeksi: tikku 2 cm ylempänä, pinta 2cm maximista. Saattoi vaatia hiukan odottelua, että putkesta enin öljy valui alas.

Mittaan useimmin kylmästä koneesta, ja silloin se tikku on 1.kerralla herkästi kapilaarin sotkema. En ole tuota ohjekirjaa tarkastanut, mutta mielestäni tuo 5 min tarkoittaa vain, että öljy on laskeutunut. Ei sitä, että koneen pitää olla lämmin. Mielestäni ainoa ehto on tasainen alusta.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Yksiturboisen Saabin tikku taitaa olla tuplaturbon tikkua hieman parempi, mutta huono sekin. Käytin tuota samaa o-rengastaktiikkaa itsekin ja sillä sai aina luettua järkevästi sen öljyn määrän. Pohjaan tökätessä oli paljon vaikeampi saada lukemaa ja usein taso oli tikun toisella puolella eri kuin toisella puolella. En tiedä taittuuko se tikku viistoon siellä alapäässä vai mikä tuon aiheutti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Käytin Corsan ruokailemassa. Perstuntuma-arvio osui aika oikeaan, tankkauksista laskettu keskikulutus tankille 8.29 litraa. Se on aika paljon tuollaiselle kirpulle. Yarikset menevät tuossa samassa ajossa keskimäärin aika tarkkaan kaksi litraa vähemmällä, toki vertailu on manuaaliin. Jos ajelisin vuodessa kaikki ajoni Corsalla vs. manuaali-Yaris, polttoaineeseen kuluisi 400 euroa enemmän.

Mutta kuten jo aikaisemmin kirjoitin, ei tuo kulutus ole mikään ihme. Ahtamaton 8-venttiilinen, 1.4-litrainen mosa, josta irtoaa 60 hv, siihen jatkeeksi perinteinen 4-lovinen automaatti ajalta, jolloin automaatti vielä selkeästi nosti kulutusta. Ajoprofiili eestaas mäkistä ja mutkaista tietä + kaupunkiajoa. Sen verran raskaasti tuota saa koko ajan kengittää, että jotain kasin päälle kulutusta aavistelin.

Jostain pitäisi löytää tuota 1999-2005 koppaa Yaris automaattina, nimenomaan oikealla automaatilla, ei sillä robottivirityksellä, jota noihinkin jo sai. Niitähän on toki silloin tällöin myynnissä, mutta pyynnit tuppaavat kohtuullisesti ajetuissa ja siisteissä yksilöissä olemaan järjestään välillä 4-6000 euroa. Se on aika paljon rahaa se, eli ei järkeä. Edullisen autoilun idea toteutuu kun pysyy pääomakulu kurissa, ei juuri muuten.

Eipä sillä, 400 km tankkausvälit Corsalle ja hyvä tulee. Katsotaan pysytäänkö oikean talven iskiessä alle kympin ja päästäänkö taas kesän tullen alle kasin !? Siinä on jo riittävästi mielenkiintoa jatkoon.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Nuo kulutuslukemat on aika hyvin linjassa 206:n kanssa. Lyhyessä nurkkapyörittelyssä 1,4 TU3JP manuaaliaskin kanssa hörppää herkästi kymppilitran talvikeleillä. Tosin valmistajakin sanoo, että kaupunkiajossa 9 l/100 km. Toki asiat on suhteutettava ja todettava, että avo-Kolkki manuaalilootalla hörsii samanlaisessa ajossa sen 14-15 l.

Kohta kolmekymmentä vuotta kestäneen autoiluhistoriani aikana vähimmällä nurkkapyörityksessä kulkevaksi on osoittautunut HDi-koneinen Citroen Xsara, joka söi 7,5 l. Siihen lukemaan ei pääse edes nykyinen TTiD.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Jep, Corsan ja Yariksen ero tulee aika lailla siitä, että Corsan moottori on vanhaa suunnittelua vs. Yariksen VVT-i, oikea vertailukohta Corsalle olisi varmaankin esim. Starlet, jossa on saman ikäluokan innovaatio konepellin alla, siihen verrattuna tuskin monenkaan desin eroa tulisi. Meikä on niin paljon ajanut hybrideillä sun muilla, että sellaiset 4.5-5 litran keskikulutukset ovat tulleet tutuiksi, siksipä tuo reilu kasi tuon kokoisessa tuntuu paljolta.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja viggen »

Onko nämä niitä oikeita automaatteja?
https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... sort=price
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mitäs muut automaatit on tuos vieny?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Joo, pari katoin ja oli, jättitikku siinä etupenkkien välissä kertoo. Siinä oli 4 tonnia ja 150 ajettu -04, ynnä 120 ajettu 3200, Suomessa myynnissä nyt kaksi -05, toinen 77 ajettu 6900 ja toinen 115 ajettu 5900 pyynnillä.

Nuo Routsin hinnat olisivat bueno täälläkin.

^Jaa niinku tolla mun perusreissulla vai ?. No niitähän on ollut muutama kymmenen, Auris hybridillä meni 4 pintaan, plug-in Priuksella ei mennyt bensaa ollenkaan ja Honda CR-V:llä yli kympin kuten nykyisellä AWD V70:llä. Lähinnä Corsassa kiinnittää huomion kokoluokka ja kulutus, kyllähän tuollaisen kirpun pitäisi mennä kutosella, max. vähän yli seiskalla. No, se on vanhaa tekniikkaa eikä mulla toisaalta muistaakseni noin vanhaa pikkuautoa automaatilla ole ollutkaan. Eikä noin vähäisillä hevoisilla. Kaippa se merkkaa aika paljon, kun on jalka puoliksi konehuoneessa koko ajan :lol:
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Joo. Tuota perusreissuu meinasin.
Jotenki tätä topiikkii tavaamalla on jääny sellane fiilis et automaatti pitää olla niin parempi vaa verrata niihi :wink:

Auttaiskos jos kickdownii säätäis herkemmälle/vaijerii tiukemmalle niin vaihtais aikaisemmin pienemmälle niin ei tartteis ehkä survoo jalkaa niin syvälle.

Äkkii sitä automaattiin tottuu/tykästyy. Itekki nyt pari viikkoo ajellu niin astraa ajaes onnistusin sammuttaan risteykseen tulles. :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Automaatti on kyllä ihan mukava, mutta se vaatii moottoriksi oikeanlaisen myllyn. Nykyautoissa on momentinmuunninaskitkin sen verran kehittyneitä, samoin moottorit, että ei varmaan kovin huonoja komboja enää tule vastaan. Mutta vielä ysärillä pienemmät euroautot oli automaateilla usein aika karseita kökötyksiä, kun iskettiin hengettömään nelosvapariin joku kolmivaihteinen kumivenymaatti perään ja laitettiin markkinoille. Johtaa just siihen että ylämäessä aski iskee kolmoselta kakkoselle, kierrokset nousee taivaisiin ja yhtäkkiä tehonpuute muuttuukin vähän liialliseksikin voimaksi kuskin odotuksiin nähden. Tähän kun yhdistää vakkarin, joka tässä kohtaa on jo pudonnut 5-10 km/h tavoitteestaan, niin sehän iskee samanaikaisesti tallan pohjaan ja kehnommalla ohjausgeometrialla varustettu pirssi meinaa lähteä kokemattomamman kuskin lapasesta ojaan ihan vaan ratin vetelyn vuoksi.

En nyt tiedä onko Corsa just tällanen peli ja vakkaria siinä ei liene, mutta muistelen edelleen erästäkin tilannetta jossa ajelin muinaisella 1.8 Astra automaatilla kevyttä maakuntatietä 70 km/h lasissa vakkari päällä. Eteen tuli lyhyehkö mutta tiukka ylämäki mutkan kera, ja siinähän se oli kiva kohdassa jossa luonnostaan olisi pitänyt vakionopeuden tai jopa vähän hidastanut, kun auto päätti kerrasta että nyt pientä silmään ja kaasu pohjaan!
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Corsan automaatti on tosiaan nelivaihteinen, ei ole äkkinäinen, eikä tuolla teholla voi ollakaan. Käytännössä tuolla normireissulla vaihtelee vauhtiin päästyä kolmosen ja nelosen väliä, nelonen on aika aavikkovälitys ja etenee sillä tasaisella nätisti, mutta ylämäen sattuessa pudottaa kyllä kolmoselle välillä ihan itsestään vastuksen lisääntyessä ja toisinaan vähän auttamalla. Kierroksia tulee silloin muutama sata lisää, jerkkua sen verran, että jaksaa mäen ylös hyytymättä, eikä esim. melutaso nouse mitenkään hälyttävästi.

Periaatteessa toimii siis aika hyvin tuolla mun normireissulla. Ei tule siitä ahdistusta. Kun tuon ensimmäisen 8.5 km pätkän jälkeen kääntyy kohti kaupunkia ja kiihdyttää sinne 60 km/h, vaihtaa alussa hyvin nopeasti kakkoselle, jossa pysyy niin kauan kun antaa kunnolla kaasua, kun vähänkin hellittää, vaihtaa kolmoselle ja siitä heti neloselle. Eipä siinäkään valittamista. Kaupungissa kakkonen on yleisvaihde, joka on käytössä kun liikenteen tahtiin kiihdyttelee, homman tasaantuessa napauttelee sitten ylimmät vaihteet käyttöön.

En hirveästi moiti tuota laatikkoa, jos olisi kolmivaihteinen, saattaisi olla äkkinäisempi, mutta tuollaisenaan toimii oikein asiallisesti. Eihän mulla tässä ole oikeastaan muuta ongelmaa kuin omassa päässäni, joka pitää saada ymmärtämään, ettei tuolla kombolla voi odottaa mitään Yaris-kulutuksia. Se ei ole auton syy, se. Toki selviö on, että jos tuosta Corsan 1.4 koneesta olisi kutiteltu edes 75 hevosvoimaa, tarvitsisi kaasua pumpata huomattavasti vähemmän ja auto olisi vielä nykyistäkin miellyttävämpi.

Minkä tehossa ja kulutuksessa menettää, voittaa miellyttävässä alustassa ja erittäin pehmeässä etenemisessä noilla 13-tuuman kumeilla. Ei pääse Yaris lähellekään, on niin paljon kovempi ajettava ja moottorin käytös etenkin vedon vaihdellessa on paljon äkkinäisempää, mistä sitten johtunee, moottorin tuennasta tms.

Corsan ominaisuus on "empiminen" siellä kolmosen ja nelosen rajamailla liikuttaessa, olen alkanut oppimaan perstuntumasta, milloin kannattaa hieman höllätä kaasua, kun laatikko miettii, että pitäisikö nyt vaihtaa kolmoselle vai pysyä nelosella. Kun siinä tilanteessa vähän höllää, auto menee kohta kovempaa pienemmällä kaasulla :D

Tuosta rajallisesta tehosta johtuen tässä joutuu ehkä hieman normaalia enemmän miettimään mitä tekee kaasun kanssa ja tavallaan "aistimaan" missä mennään, hieman samaan tapaan kuin robottiautomaateissa, joissa vaihtokohtaa voi ennakoida kaasun käytöllä. Tavallaan tykkään siitä, koska tämä vaatii hieman aktiivista otetta ajamiseen, tulee sinuiksi auton kanssa vähän eri tavalla. Silti, loppuviimein ajaminen on automaatin ansiosta leppoisaa ja stressitöntä. Se on sinällään harmi, että näitä vanhempia pikkuisia on oikeina automaatteina niin vähän, toisaalta enemmän löytämisen iloa kun sen aika on. Eikä sitä meikäläisen touhuilulla tiedä koskaan mitä tulee pihaan, manuaalit ovat kyllä nyt toistaiseksi aika nou nou, ehkä se juna nyt viimein meni lopullisesti.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Toisaalta voisiko käydä niin että jos samasta koneesta 60 hevosen sijaan otettaisiin 75 hv, tämä tapahtuisi alaväännön kustannuksella? Tällöin voisi käydä niin että kaasua poljetaan entistäkin enemmän normiajossa. Automastin kanssa toimii kuitenkin pathaiten isolla tasaisella alaväännöllä oleva kone.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^On mahdollista. Kaippa joku insinööri tuonkin mitoituksen on aikoinaan laskenut, olkoonkin, että 60 heppaa 1.4-litraisesta on todella vähän jopa tuohon maailmanaikaan. Ehkä sitäkin suuremmalla syyllä joku on asiaa miettinyt... Fakta on kuitenkin, että tämä 8v kone on luokkaa parempi etenkin luotettavuuden suhteen kuin sitä seuranneet 12v ja 16v, joten sinänsä olen tyytyväinen.

EDIT: Superb sytytteli valoja taas mittaristoon, koskas se edellinen kerta olikaan, en muista. Näyttää liittyvän tuollaiseen äärimmäisen kosteaan ja vähän lämpimämpään keliin, viimeksi oli ihan samanlainen, millimetritihkua ja +10 astetta. Ei vaikuttanut ajoon nytkään ja sammui seuraavassa käynnistyksessä. Jatketaan tarkkailua, valitetaan huollossa jos ei muuta aiheudu, muussa tapauksessa takuutsekkaukseen.

EDIT2: Näytti olevan n. kolme viikkoa sitten viimeksi.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kulissit on kunnossa Volvossa. Autosalvasta tuli viesti aamulla klo 08.02, että Volvon kuljettajan turvavyön kulissi on noudettavissa. Noudin ja asensin, kuskin vyön reunojen alkava rispaantuminen loppui sitten siihen. Kulunki tasan 25 euroa, joka on huomattavasti pienempi summa kuin turvavyön uusiminen...

Kävin samalla tankilla Volvolla, vähän vajaa edellinen kului ajotietokoneen mukaan keskimäärin vauhdilla 10.5 litraa/100 km. Tsekkaillaan tietokoneen paikkansa pitävyyttä nyt parilla täyteen tankkauksella. Sen on huomannut tuolla pörssissä kun päivittäin lukee öljyn hinnan muutoksista, että meno on todella tempoilevaa ollut koronan kysyntävaikutusten takia jo keväästä alkaen, tankilla se konkretisoituu, toissapäivänä tankkasin Corsan ja nyt oli Volvoon sama aine 11 senttiä per litra kalliimpaa. Mikä on mielenkiintoista, koska viime päivinä öljyn barrelihinta on tullut alas taas reilusti. No, viiveellähän tuo reagoi.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin