Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja hei9n »

IC1970 kirjoitti: Vähän ajattelin siirtää rahat omistamisesta käyttöön ainakin toisen auton osalta, katsellaan mitä markkinoilla tapahtuu lähikuukausina, jos ei ihmeitä, autoverkkokauppa.com saanee minusta asiakkaan ainakin vuodeksi.
vähän ajettu Clio 169eur kk?
12.990,- 13pros. arvonalenemalla tekee vuodessa 1688,70eur.
169,- x 12kk on 2028eur
339euroa ns. liikaa. Varsin kohtuullinen hinta siitä ettei tarvitse pitää pääomaa kiinni, tai arvuutella jälleenmyyntihintaa. 15tkm ajomäärällä ei tarvi renkaita ja huoltoja laskeskella.

Vuodessa siitä pääsee eroon, mutta onko se liian pitkä aika pitää Clio pihassa. Huolellisen koeajon se ainakin vaatii, ja hyvän ykkösauton.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3578
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Oikeita laskelmia. Näin laskeskelin itsekin. Tykkään vaihtaa autoa aika usein, mutta rahan makuuttaminen pihalla = arvonalenema on alkanut ärsyttämään, puhumattakaan välirahaneuvotteluista ja tinkaamisesta. Ajosuoritteeni on vuosittain maltillinen, joten tuo 15 tkm/vuosi kattaa liki 85% vuotuisista kilometreistäni. Vuokra-autoksi siis riittävä henkilöauto ja kakkosautoksi paku, jolla ajan ne pakutyyppiset ajot ja sopivasti työmatkaa, vuokra-autolla sitten jokainen kilometri niistä kuukausimaksuun sisältyvistä. Pakulle on sen verran säännöllistä käyttöä, että siitä en luovu, oli sellaisen omistaminen sitten järkevää tai ei. Nyt on vaan sattuneesta syystä sen verran kallista rautaa pihassa, että voisihan sitä halvempaakin laitetta ylläpitää.

Kerran vuodessa sitten uusi sopimus erilaisesta autosta. Vähän tosiaan tullee takkiin vs. arvonalenema, mutta eipä ole rahaa kiinni ja jos laskee mukaan sen, ettei tarvitse ikinä enää autoa huoltaa tai renkaita ostaa ja alla on uusi ja takuunalainen auto, niin mikä ettei. Jos nyt heti moiseen ryhtyisin, ottaisin varmaan Renault Capturin 120TCe-koneella ja automaattilaatikolla, 269e/kk, budjettiratkaisuna riittäisi Hyundai i20 perusversiona 199e/kk. Näissä on aina ennen ollut käsirahat ja isommat viimeiset erät, nyt on tarjolla ekan kerran diili, jossa maksetaan puhtaasti siitä, että ajaa autolla 12kk ja 15 tkm. Ei muuta. Vuodenvaihteen jälkeen ymmärsin, että markkinoille on tulossa ulkolaisia firmoja kilpailemaan, mielenkiinnolla odotan, mitä tulee tarjolle. Olisihan se mahtavaa, jos saisi valita mieleisensä mistä tahansa merkistä ! Autoverkkokaupan suurin "ongelma" on se, että valittavana on vain Hyundai, Renault, Suzuki ja Ssangyong.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3578
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

C1:n kanssa kävin tänään tankilla, kun alkoi viimeinen palkki vilkkumaan. Tripissä 650.3 km ja piskuiseen tankkiin sain ujutettua 34.4 litraa ysikasia. Tekee kulutukseksi 5.29L/100km. Toki noin pienen pitääkin vähän kuluttaa, mutta minusta ihan asiallinen lukema ottaen huomioon, että tällä kuukauden rupeamalla oli ihan kunnon talveakin pakkasineen ja hankineen pari viikkoa. Tuollahan saattaa kevään suotuisissa keleissä päästä nelosella alkaviin lukemiin ? Jumper sen sijaan näyttää syövän litran verran enemmän kuin edellisellä tankilla. Täytyy vielä vähän ajella, että saa mahdollisimman tyhjään tankkiin talvidieseliä, mittarilla käydessä tutkailin, että diesel-letkun viereen oli tullut -20/-35 lätkä aikaisemman -10/-20 sijaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2038
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja Julle »

Saabissa näkyi tieturin mukaan olleen noin 10 sataselle. On ollut ihan mukava päästellä ohi tientukko persepuikoista. Ja onpa seassa tainnut olla muutenvaan nuukailevia desin kyttääjiä. Eikäpä ole tarvinnut leikellä rättejä syylärin eteen lepattamaan, lämpöä piisaa.
9-5 Aero - 00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3578
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kuulostaa hyvälle. Toivottavasti pysyy kasassa kun noin reteesti päästelet !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2709
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

hei9n kirjoitti:
IC1970 kirjoitti: Vähän ajattelin siirtää rahat omistamisesta käyttöön ainakin toisen auton osalta, katsellaan mitä markkinoilla tapahtuu lähikuukausina, jos ei ihmeitä, autoverkkokauppa.com saanee minusta asiakkaan ainakin vuodeksi.
vähän ajettu Clio 169eur kk?
12.990,- 13pros. arvonalenemalla tekee vuodessa 1688,70eur.
169,- x 12kk on 2028eur
339euroa ns. liikaa. Varsin kohtuullinen hinta siitä ettei tarvitse pitää pääomaa kiinni, tai arvuutella jälleenmyyntihintaa. 15tkm ajomäärällä ei tarvi renkaita ja huoltoja laskeskella.

Vuodessa siitä pääsee eroon, mutta onko se liian pitkä aika pitää Clio pihassa. Huolellisen koeajon se ainakin vaatii, ja hyvän ykkösauton.
Toi on ihan hyvä hinta, jos haluaa välttämättä ajaa uudella autolla ja olla huoleton huoltojen jne suhteen. Veikkaan, että Clion hinnanpudotus ensimmäiselle vuodelle/15tkm on jotain 5000€ luokkaa, jos välirahoja menee vuoden päästä ostosta kyselemään, joten sinäänsä erittäin kohtuullista toi 169€/kk

Toisaalta kuitenkin jos ostaa 3000€ auton ja vähän katsoo mitä ostaa, niin siinä ei ole kuin kolme tonnia kiinni, ja vuoden päästä siitä hyvin luultavasti saa lähes saman kolme tonnia. Yllätyksiä voi tulla huoltojen tms kanssa, mutta 15tkm on aika vähän, joten jos nyt ei Saabia omista, niin tuskin tarvitsee moottoriremppoja tms. tehdä, ja jos tarvitseekin, niin moneen autoon tekee tonnilla ihmeitä merkkihuollon ulkopuolella, ja siltikin on vielä "voitolla".

Toki ymmärrän, että C1 saa miettimään moisia :D Itsellä se on ollut n.5 kertaa Veholta sijaisautona ja Vianorillakin moisen työnsivät alle. Ei ehkä ihan oma suosikki, mutta on silläkin eteenpäin päästy :)
Tomppa & Saabit myyty :(
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Rommitommi kirjoitti: Toisaalta kuitenkin jos ostaa 3000€ auton ja vähän katsoo mitä ostaa, niin siinä ei ole kuin kolme tonnia kiinni, ja vuoden päästä siitä hyvin luultavasti saa lähes saman kolme tonnia. Yllätyksiä voi tulla huoltojen tms kanssa, mutta 15tkm on aika vähän, joten jos nyt ei Saabia omista, niin tuskin tarvitsee moottoriremppoja tms. tehdä, ja jos tarvitseekin, niin moneen autoon tekee tonnilla ihmeitä merkkihuollon ulkopuolella, ja siltikin on vielä "voitolla".
Pari satsia renkaita heti alkuun, jakohihna ja pari tekemätöntä huoltoa, vuosikatsastukset ja pieni huoli lähteekö pakkasaamulla käyntiin ja paljonko vuosittainen korjaamolasku?
Aika pieni hinta tuo 169eur edellämainituista. Kuka sitten vihaa itseään niin paljon että Cliolla suostuu ajamaan, sita ma ei tieda :D
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3578
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Itse asiassa C1 ei ole millään tavalla syyllinen näihin ajatuksiin. Kyllä se on tuo Jumper ennemminkin. C1:stä saanen saman hinnan vuoden päästä mitä maksoinkin, kuluja on tässä vaiheessa kertynyt jo uudet talvirenkaat ja katsastus toimenpiteineen, n. 400 euroa. Sillä olisi maksellut uutta Rellua pari kuukautta. Jumperissa on rahaa kiinni käytännössä liki kolkytätonnia ja sen hintahan tässä putoaa useammalla per vuosi. Jos ajattelemiani muutoksia omistuksiin teen, niin harrasteautoksi tulee varmaankin Hiace jonka ajosuorite on muutamia tuhansia vuosittain, mutta ne ajot ovat sellaisia, joihin sitä todella tarvitaan. Loput 15000 km sitten uudella vuokrapelillä, ilman niitä rengas-katsastus tai huoltokuluja. Ideana nimenomaan se, että autoissa ei olisi kiinni kovin montaa tonnia pääomaa, vaan se raha olisi muussa käytössä, jota on lähivuosina tiedossa asumisen osalta aika mojovasti. Pakua kuitenkin tarvitaan ja joku peli pitää olla, jota voi itse rassailla, sillä toisella vaan sitten ajetaan just sen verran, kuin sopimukseen kuuluu. Mutta, katsellaan rauhassa tilannetta ensi vuoden aikana.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3578
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hei taas kaikki tytöt ja pojat. Siirretäänkö jälleen desimaalipilkkua ja lasketaan desin kymmenesosia. Jaa kyllä, no sitten, kun kerran kaikkia kiinnostaa !
Jumper näyttää olevan poikkeus viime vuosien autoistani kulutuksen suhteen. Nimittäin aika iso vaihtelu näyttää olevan kelien mukaan. Kaksi edellistä tankkia samalla kulutuksella 8.04. Tänään kun kävin liruttelemassa talvidieseliä tankin täyteen, laskutikku pysähtyi lukemaan 9.46. Perskules, ahkera webaston käyttö ja talvikelit toivat ihan kivan kulutuslisän. Itse asiassa tuo kulutus on jotakuinkin sama, kuin viime lokakuussa hallitsemani 4wd Hiacen kulutus. Mikä on pieni yllätys, ottaen huomioon Hiacen antiikkisen moottorin. No, näillä mennään, onhan se luonnollista, että massan liikuttelu maksaa, kun kelit muuttuvat talvisiksi.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4212
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Talvidieseliä kuluu muutenkin hieman enemmän, siinä on energiasisältö pienempi kylmänkestävyyden vaatiman lisäaineistuksen vuoksi.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3578
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Koska autot toimivat kuin sveitsiläiset kellot, nekin kuulemma toimivat hyvin, raportoidaan pienimmätkin outoudet. Aamulla kun lähdin C1:llä töihin huomasin cd:tä soittimeen laittaessani, että radion kello näyttää 6:12, kun oikea aika oli jotakuinkin 6:42. Kello oli varmasti oikeassa ajassa viimeksi pihaan pari päivää aikaisemmin tullessani. Akkua ei kytketty välillä irti jne. Minulle jää mysteeriksi, mihin C1:n alkuperäinen radio kadotti puoli tuntia. Avaruus-aikajatkumo ? Tai jotain. Tämä on nyt toistaiseksi ratkaisematon arvoitus. Jännityksellä jään seuraamaan, toistuuko ilmiö. Lopetan raportin täältä tähän.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8705
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja aero »

Se on Länsi-Porvoon salainen aikavyöhyke. Älä välitä, mutta muista aina välillä tarkistaa aikavyöhyke EMP:n kestävästä mekaanisesta analogikellosta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3578
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kiitos salainen agentti aero. Arvelinkin, että tässä on jotain Salaisista Kansioista tuttuja elementtejä, jotka eivät meille tavallisille kuolevaisille ole näkyvissä, saati ymmärrettävissä. Nyt on helpompi hengittää, vaikka vähän jännittää huomenaamuinen startti pikkuisella. Mitä kello tänään on ?
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13222
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei tuo niin paha ole. Mulla päätti joskus 10 vuotta sitten Nokian puhelin, että yöllä klo 23:59:n jälkeen tulee 24:00. Ja 24:59:n jälkeen tietty 25:00 jne. Aamulla oli kello sitten 32:00 tai jotain sinnepäin :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8705
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:Mitä kello tänään on ?
Se on vielä hetken 23:30, Länsi-Porvoon aikavyöhykkeellä 23:00.

Mainittakoon, että eräs kaveripari majailee Kerkkoossa. Edellinen puhelimeni aina heillä käydessään hyppäsi ajassa tunnin taaksepäin. Porvoon aikavyöhykkeet ovat välillä yllättäviä :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin