Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Prius vertautuu sisätiloiltaan Avensikseen, autossa on yllättävän väljät sisätilat ja penkitkin on mitoitettu reilusti. Tavaratila Priuksessa on pitkä ja matala, C1:een verrattuna suorastaan suunnaton :D Ei oikein voi puhua C1 samassa lauseessa, se oli yksiselitteisesti pikkuruinen auto, vaikka ulkomittoihinsa nähden tilat olivatkin mainiot. Siitä voi suoraan viedä johtopäätöksen tuntumaan noin yleisesti. Kuten todettua, Prius ei ole mikään moottoritiekiitäjä, mutta satasen vauhtiin asti max. 5 litran kulutuksen auto ja tämä vanha 1.5-litrainenkin omaa sen verran puhtia, ettei jalkoihin jää, vaikkei mikään raketti olekaan. Ei tuon kanssa tarvitse erikseen miettiä minne menee, senkun ajaa menemään.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Jahas. Eilen illalla käytin pari tuntia Nettiautossa ja bongasin "lähikaupasta" potentiaalisen auton koirankuskaukseen, johon Prius ei vaan taipunut parhaalla mahdollisella tavalla. Klo 09.15 oli liikkeen pihassa ja 10.30 oli kaupat tehty ja kotia kohti uutukaisella. Oli erittäin sopivasti hinnoiteltu ja kun Prius arvostettiin vielä samoihin hintoihin kuin 2kk sitten ostaessani, niin eipä tarvinnut pahemmin miettiä.

Tommosta konetta ruokitaan nyt, autokaupan pihaan ajaessa Priuksen tankillinen 720 km näytti keskikulutusta 4.6, uudella kotiin päästessäni lukema oli 7.8, joten ihan yhtä vähällä ei tämä
Kuva
kone mene. Ja ei, ei se ole dieseli, vaan ihan bensakone.

Tyrkkään lisää kuvia, kun saan päivällismakkarat grillailtua, pesty on ja läpikäyty päällisin puolin, uusi siitepölyhuntu on jo alkanut laskeutua pinnalle...
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8086
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Farkku-Avensiksenko menit laittamaan? Harmaana tietenkin, kuten Toyotaan kuuluukin. No, ei kai se koira nyt ole niin tarkka että millä kulkee, että ei kun "onnea" vaan uudelle kulkineelle :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Jep, nyt otettiin tylsyyskerrointa oikein urakalla. Ei sentään ole ihan perusharmaa, vaan sellainen sinertävänharmaa.
Kuva

Ei kai ne sesset välitä, mut mä välitän, kun alkoi mennä kikkailuksi. Kaksi koiraa ja kaksi poikaa oli nou go Priuksella, joku jäi kyydistä. Hankala oli myös tarjota Priusta tai Hiacea vaihdokiksi emännälle, kun Focus oli huollossa tai mun olisi pitänyt tehdä sille jotain, tohon menee Focuksen häkki heittämällä. Luovutan siis toistaiseksi ja mennään olosuhteiden ehdolla, paljon helpompaa, säätämistä on muutenkin. Ehtiihän tässä säätää autojen kanssa sitten, kun tilanne muuttuu.

Kattelin Accordia, V70 ja Avensista. Accordissa pökki vastaan vähän se, että niitä on ollut jo kolme, eikä oikein sopivaa 2.4-litraista löytynyt, jollaisen olisin kelpuuttanut. V70 enemmän ajettuna ei vaan sitten loppujen lopuksi houkuttanut, sen verran monta tapausta on lähipiiristä esimerkkinä, melkoisen hinnakas ruuvattava ja sitä tuntuu riittävän kun alkaa olla kilsoja +200 ja ikää yli 10v. Vm.09-> Avensis oli liian kallis ja sellainen meillä oli niin pitkään, ettei sekään innostanut. Ehdottomat vaatimukset eli automaattilaatikko ja vakkari vähensivät valikoimaa myös radikaalisti. Väijyin ensisijassa tätä vanhempaa koppaa ja 2.4-litraista, mutta tyydyin nyt sitten tähän 2-litraiseen ja 147-heppaiseen, ehtiihän tälläkin. Sattui tulemaan tämä yksilö tarjolle vielä tuohon viereen ja samaan liikkeeseen, mistä ostin Priuksen, niin ei tarttenut sitäkään selitellä enempää, lähtöhintakin oli Avessa sellaiset 1500-2000e alempana kuin useimmissa muiden liikkeiden verrokeissa ja kun Prius arvostettiin samaan kuin ostaessani, niin ei ollut vaikea yhtälö.

Tässä on sen verran kohtuulliset kilsat,
Kuva
että kauhean vaikea on tappiolle joutua, kun vaihtuu, oli se sitten viikon tai vuoden päästä.

Myöskin automaatti-ja vakkarivaatimus täyttyivät
Kuva

Pesulla ei löytynyt ihmeitä, pari pientä klommoa, muutama naarmu ja konepellissä kymmenkunta kiveniskemää, muuten kestänyt aikaa erittäin hyvin.
Kuva
Kuva

To do listalle pääsevät konepellin kiveniskemät sekä eturoiskeläppien kiinnitys kunnolla, ylin ruuvi on kadonnut jonnekin ja läpät "elävät" niin, että kuskin puolella oli maali kulunut helmasta läpän kulmalla niin, että pitää myös kevyesti paikkamaalata. Katsastettu tämä on pari viikkoa sitten, joten ajoaikaa on ensi vuoden elokuulle. Öljyt on vaihdettu myyjäliikkeen toimesta 150 km sitten ja muutenkin kaikki tuntui olevan paikallaan.

Renkaat ovat paskat mutta lailliset kautta linjan, kesikset ovat kamalaa kokoa 215/50/17, -13 paistetut Champirot W-nopeusluokalla, hyi olkoon, pintaa joku 3-4 mm, saavat nyt olla toistaiseksi, ei huvita viedä rengaskauppaan taas rahaa. Talvirenkaat ovat hitusen paremmat kuin Priuksen, mutta aika paskat nekin. Ovat onneksi kokoa 205/55/16, joten jotkut Kormoranin kitkat siihen voisi syksyllä ostaa, jos tällä talveen mennään.

Vahaahan se huutaa tämäkin, mutta tuolla paarmojen ja siitepölyn seassa ei kyllä pysty toteuttamaan itseään toistaiseksi.

Ai niin, käyttönottopäivä tässä 1.8.2008, eli ihan viimosia tätä T25 koppaa ennen seuraajaa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tänään ei ehtinyt tylsyyden huipulla ajella, Hiacella kuskasin renkaita yms. pitkin kaupunkia töiden jälkeen. Eilen ehdin kurkata takakontin pohjan alle, sieltä löytyi 2.8 barin paineissa oleva nykyautoissa liki tuntematon varuste,
Kuva
tilapäiskäyttöön soveltuva vararengas. Meille Saabisteillehan tuo on jopa nostalginen näky ! Laitoin paineet suositukseen 4.2 baria ja imuroin samalla kontin. Puunkuljetukseen Avea on ainakin käytetty, muovisten välipohjien alla renkaan kolossa oli kilokaupalla kaarnaa ja hienoa sahapölyä. Ei se mitn, mukavampi se kuin taannoiset kuutio vettä Meganen vastaavassa ym.

Kurkkailin eilen vähän VINillä tuon tietoja. -08, joo, tullut linjastolta Briteissä jo 10/2007, ennakkoilmoitus Suomessa 11/2007 ja ensirekisteröinti 8/2008. Missä lie nuo 10 kk luurannut. Kolme omistajaa minua ennen ja Porvoon Autotarvikkeelta Loviisan toimipisteestä lähtenyt alunperin liikkeelle, eli melkein kotiinpaluu. Koeajolla havainnoin motarilla, että reilussa 120 km/h:n mittarivauhdissa koneessa on kierroksia liki 3000 rpm, selitys lienee se, että tuossa on edelleen tähän malliin v.2003 tullut Aisinin 4-lovinen laatikko, eikä sitä viimeisintä 5-lovista versiota, ennenkuin vaihtui Multidrive-portaattomaan T27-Avessa. Eipä siinä mitään, varma ja hyvämaineinen laatikkohan tuo on, eipä taida paljoa erota Camryssa olleesta :D


Äänentoistossa tuli sen verran pakkia Priukseen verrattuna, että tämän soittimessa ei ole auxia, pöh. Eikä sen puoleen usbiakaan. Siispä käännyn taas 1200 cd-levyn kokoelmani puoleen. Testasin soitinta pihalla ja laitoin Acceptin Balls To The Wall:in avulla säädöt kohdilleen. Diskantit kojelaudan kulmissa ja ovissa ämyrit, ihan ok soundi ja rouheasti vuoden 1983 klassikko möyri menemään. Kelpaa.

Maaliliikkeestä kävin hakemassa pikkupullon omaa väriä ja testasin sitä kiveniskemiin, oikein hyvin osui sävy. Eilenhän minä tuon pesin ja tänään en ajanut metriäkään, en silti malttanut olla "pesemättä", kun reilussa vuorokaudessa auto oli vaihtanut väriä vihreänkeltaiseen. Huuhtelu ja kuivaus, eipä siinä muuta tarvittu, että pääsi ilta-auringon valossa vähän peilailemaan...
Kuva

Näyttäähän se keski-ikäisen perheenisän perusfarkkukin hämymmässä valossa ihan kivalta ! Tai ainakin yritän itselleni niin uskotella.
Kuva

Vaikka vannoin, etten rengaskauppaan mene, niin en malttanut olla kurkkaamatta netistä. Hämmästyksekseni hieman kapeampi kuin tuo normikoko, eli 205/50/17 oli erittäin edullinen, kun valinta osuu laatuun, eli Tigar Ultra High Performanceen. Pakko kai se on kysyä, mitä maksaa töineen. Nettihinta 224 euroa / 4 kpl, joten hinta osuu samoihin kuin 16 tai 15-tuumainen vastaava. Mikä on kiva.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Voisko syy pitkään myyntiaikaan olla se, että isompikorinen bensa-automaatti muuttui vuodenvaihteessa 2007/2008 melko epähoukuttelevaksi vaihtoehdoksi, kun siirryttiin päästöperustaiseen autoveroon. Tämähän johti dieseleiden merkittävään hinnanalennukseen ja vastaavasti tuollaiset hieman vanhemmalla automaattilaatikkotekniikalla varustetut bensa-autot jäi kauppojen käsiin, kun hinta saattoi jopa nousta.

Vähänkään isompia 2008-> bensa-autoja löytyy Nettiautostakin aika vähän johtuen tästä. Tämä on myös käytännössä syy siihen että kärryttelen omia alle 10 tkm vuosiajoja dieselillä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ihan pätevää pohdintaa. Voi hyvinkin olla syynä. Tuollehan menovesi maistuu, todellakin, valmistaja lupaa kaupunkiin 12.3, maantielle 7.3 ja keskimäärin 9.4, noilla lukemilla ei heti tule mieleen, että on yritetty todellisuutta kaunistella :lol: Mikäli vanhat merkit paikkansa pitää, tuolla päässee työmatkapyörityksessä keskimäärin johonkin kasin-ysin nurkille. Senhän näkee sitten. Ihmettelin eilen tankkauksen jälkeen, kun lupasi rangea vain reilut 400 km, eikä siitä muuttunut paremmaksi, vaikka kotimatkalla keskikulutus meni alle kasin. Googlettelemalla löytyi useampi kommentti, joiden mukaan tuo rangen virhenäyttämä on jonkinlainen tyyppivika, eli sitä ei paljoa kannata tuijotella. No, ajetaan ja tsekataan mikä on meininki.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2092
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja patse »

Tämmöinen löytyi vielä. 2007 loppuvuoden uutinen & taulukko hinnanmuutoksista. Osin löytyy melkoisen suuria hintamuutoksia.
http://www.iltalehti.fi/autot/verouudistus/

Ilmankos en reipas viisi vuotta sitten löytänyt mitään sopivaa bensa automaattia itselleni :( Unohtunut tuo tyystin. Se lamakin iski tuohon perään.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Eka normi työmatka ajettu Avella. Eestaas reissun kulutukseksi tarjosi 8.4, mikä meni aikas lailla oman arvion puoleenväliin. Pieni otos, mutta suuntaa antava.

Plussaa:
+ rauhallinen ja miellyttävä automaatti, ei turhia vaihtele eestaas tuolla mutkaisella ja mäkisellä työmatkalla, käytännössä kahta pykälää vuorottelee suurimman osan työmatkaa, parikin automaattia on saanut lähteä laatikon rauhattomuuden takia, kuten uudempikoppainen -09 Accord, joka vaihteli ylös alas mäkien ja kaasunpolkemisen mukaan, sitä ei hermo kestänyt, tai -14 mallinen Yaris (ei hybridi), jonka laatikko tiputti kierrokset tasakaasulla tyhjäkäynnin tuntumaan niin, että auto jyristi ärsyttävästi. Parhaat ovat olleet tähän asti -03 BMW 520 steptronicillaan ja -07 Accord, tämä vaikuttaa erittäin hyvältä ja sivistyneeltä tälle minun perusmatkalleni

+ oikealla tavalla kova/jämäkkä penkki, saksalaistyyppinen sanoisin, joka Toyotaksi myös aika reilulla kädellä muotoiltu, meikäläisen 181cm/83kg pysyy muotissa oikein hyvin. Ei voi välttää vertailua T27 Aveen joka meillä oli yli 140 tkm, siinä oli huomattavasti pehmeämpi ja laakeampi penkki, ääni tälle vanhemmalle.

+ moottori lähes huomaamaton normaaleissa ajotilanteissa, ääni eristetty hyvin pois korvista. Ei myöskään ihan niin lussu kuin pelkäsin, itse asiassa normitilanteissa liikkuu asiallisen rivakasti, toki automaatti auttaa tässä. Minulla oli pari kesää sitten -02 sedan Avensis tällä samalla D4-konstruktiolla, taisi olla ihan ekaa vuosimallia sitä konetta, sille luvattiin muistaakseni 150-heppaa, kun tässä on 147, joten pientä viilausta. Ajeltiin sillä Pohjanmaan reissu ja tuota ekan sukupolven facelift-Avea kone kuljetti suorastaan iloisesti. Muistelen, että sen 1000 km reissun keskikulutus oli 7.8 litraa.

+ yllättävän jyhkeä ajotuntuma, minusta tämä ui yllättävän syvällä kun katsoo profiilia, olen vertaillut parina viime päivänä bongattuihin samanlaisiin ja ne näyttävät järjestään enempi kenguruilta. Ei kai tässä mitään maltillista madallusta ole ? Vai ovatko kaikki näkemäni olleet jotain 1.6 kulimalleja 16" rengastuksella, pitää vähän Googlata, oli näissä Direct 4-koneisissa muutakin kuin vain tuumaa isommat renkaat !?

Miinusta:
- rengasmelu. Tällä hetkellä 95% äänimaailmasta muodostuu 215/50/17 W-nopeusluokan Champiroiden jyrinästä, paistettu -13 ja pintaa 2-4mm. Tämä ongelma lienee korjattavissa hankkimalla uudet renkaat. Pakko se on, nuo kivikovat "kumit" pilaavat koko auton

-kulutus. Onhan se aika härski, ei voi mitään. Järki käteen, toisaalta, ei kai tältä moottori/vaihteistoyhdistelmältä voi muuta odottaa.

Eipä siinä, huomenna päässee käymään pojan matsin takia Anjalankoskella Mypan kotikentällä, siinä tuleekin eestaas reilun 200 km testireissu kaikenlaista rajoitusta, profiilia ja pintaa. Niistä tunnelmista seuraavalla kerralla !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tuolla käytiin tänään pojan kanssa ja otettiin kuokkaan 3-0, kelistä en valita, 24-26 astetta plussaa koko matkan, okei, kotiin tullessa täällä rannassa enää +19
Kuva

Mennessä navigaattori ajatti lyhintä mahdollista reittiä ja sillehän sattui loppupäässä 10 km ihan ehtaa suomalaista hiekkatietä ! Eipä ole vähään aikaan tullut ajettuakaan moista, nostalgista fiilistä. Hyvä testireissu kyllä Avelle, 60-80-100 maantietä ja motariakin muutama kymppi, 1½ tuntia suuntaansa, hyvin pääsi sinuiksi auton kanssa. Tosi hyvä fiilis kyllä, pirun hyvä alusta, ihan jotain muuta kuin se aikoinaan vuonna 2009 koeajettu 1.8-litrainen. Tuohon vielä uudet renkaat alle niin a´vot !

Automaatista tykkään ihan oikeasti, todella rauhallinen ja huomaamaton tapaus, ei sentään vaihda kuin ajatus, mutta melkein. Käytännön voimaa on ihan riittävästi, helppo ajella, Direct Four hoitaa hommat nätisti. Nollasin kulutusmittarin kotoa lähtiessä, Myllykoskella näytti tältä,
Kuva
eikä se siitä muuttunut, kotiin tullessa oli samat lukemat, mitä nyt tosiaan lämpötila vähän alempi :D

Pari tyyppiominaisuutta tuossa tosiaan on. Ensinnäkin tuo ajotietokoneen range-näyttö. Ihan schaibaa. Nyt on ajettu tankilla 268 km, näyttää rangea 243 km. Polttoainemittarissa on 16 pykälää, joista on nyt kulunut aika tarkkaan 5.5. Uskoisin, että rangea on jäljellä about tuplat siitä, mitä luvataan. Ihan höpömittari. Toinen on tyhjäkäynnin "värinä". Kone tykkää käydä n. 620 rpm pienimmillään, joka aiheuttaa pientä värinää ohjaamoon esim. valoissa seisoessa. Tämä nimenomaan silloin, kun pitää D:n päällä, jos vaihtaa N, nousevat kierrokset päälle 700 rpm, eikä värinöitä tunnu. Tuosta mainittiin monessa paikassa, kun Googletin tämän konetyypin mahdollisia ongelmia. Eipä siinä, otetaan ominaisuutena, ei vikana.

Summa summarum, olen positiivisesti yllättynyt Aven maantieominaisuuksista, tuohan on suorastaan miellyttävän jämäkkä maantiellä. Seuraava malli on pehmeämpi ja kokonaisuutena mukavampi, mutta tässä vaiheessa ei kannata maksaa lisähintaa, kun ei halua sitoa pääomaa yhtään enempää, kuin on pakko. Seuraava koppa samoilla spekseillä on n. 5000e kalliimpi, joka on aivan järjetön hinta. Sillä rahalla mitä tähän käytin, sain todella paljon autoa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

O ou..
Kuva

No ei sentään, laitoin vain älykkään laturin kiinni. Eilisen maantiejon jäljiltä meni vain reilu tunti, kun laturi vilkutti akun olevan täynnä. Akku ei näytä kovin uudelta, joten tsekkasin nyt hyvän sään aikana missä mennään. Tässä tuntuu olevan todella laiskanoloinen startti, aivan samanlainen kuin 03-08 Accordissa.
Touhuttua tuli kaikenlaista upeassa kelissä, pesin eilisen reissun ötökät ja toisaalta myös hiekkatien sotkut ja vahasin kaupanpäälle ovien alaosat listojen alta. Samalla tuli etsittyä sopivaa mutteria roiskeläppiin, mutta ei varastoista löytynyt. Huomenissa tsekataan appiukon kaupunkivarasto, josko sieltä. Tuulilasin pesin sisäpuolelta, eilen kun vasta-aurinkoon palasimme Myllykoskelta, paljastui aika törkyiseksi sisältä. Etupenkit ruiskuttelin pesuaineella läpi ja viimeistelin rätillä ja vedellä.

Katselin, että ajovalojen vaihto tuohon on melkoinen projekti, joutuu purkamaan muovisuojia pois ja sen jälkeenkin on todella ahtaat paikat, jos akun ottaa pois kuskin puolelta, onnistunee, mutta pelkääjän puoli on pesunestesäiliön täyttöputken (jota ei voi irrottaa) takia todella ahdas. Prkl Toyotan insinöörit, nyt ei ole mietitty yhtään käyttäjää. H7 valot vielä, jotka eivät tunnetusti mitään kestä. Taidan käydä hakemassa Osramin Ultra-Lifet joku päivä ja kokeilla vaihtoa, pakkasilla noita muoveja en lähtisi irrottelemaan saati hommaa edes yrittämään, joten tehdään tämä tähänkin hyvän sään aikana. Samalla voisi tietenkin vaihtaa myös pitkät, jotka ovat H1.

Hiacen pesin tosiaan eilen ja tänään ajoin sen naapurin nosturille.
Kuva

Huomenissa tehdään vuosittainen täydennyssuojaus alustaan. Tsekkauksessa todettiin, että helmat pyörien välissä ovat menettäneet suojasta ison osan vuodessa, sinne siis, muutama muukin laiskempi paikka löytyi, kuten poistetun varapyörän ympäristö, jonne ruiskutin auton alla maaten yhden paukkupullon, nyt laitetaan sinnekin kunnolla. Öljypohja oli yksi alustan ruosteisimmista kohdista, joten sekin saa käsittelyn, ettei mene vaihtohommiksi. Tämän homman pyrin tekemään joka vuosi, niin ei tarvitse hitsipilliä tälle näytellä, ikinä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

IC1970 kirjoitti: pesunestesäiliön täyttöputken (jota ei voi irrottaa)
Olis eka japsi jossa moinen tulis vastaan 8O
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Niinpä. Edellisessä mallissa irtosi, seuraavassa mallissa ei tarvinnut välittää kun mahtui muutenkin, tässä tuo on yhtä valua.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Naapuri ehtikin suihkutella Hiacen jo tänään, joten auto on taas pihassa. Pohja oli kelien ansiosta rutikuiva, ihanteellinen tilanne käsittelylle. Nyt on taas vähän parempi kuin viimeksi, laiskoja paikkoja ei ole, ensi kesänä tsekataan taas ja laitetaan tarvittessa lisää. Kotelosuoja kuluu noista kulutukselle alttiimmista paikoista pois osittain mun vuoden ajosuoritteella, mutta ei kokonaan, suurimmaksi osaksi pohja näyttää kuitenkin samalta, miltä vuotta aikaisemminkin. Tämä kotelosuoja + öljy-käsittely toimii hyvin, kun sen pystyy toistamaan säännöllisin välein. Erittäin hyvä etenkin silloin, kun pohja on jo ruostunut, mutta ei vielä läpi, tilanteen voi tällä tavalla jäädyttää paikoilleen ja lisätä autolle elinvuosia. Hiacehan oli keskimääräistä parempi jo alun perin, jos tässä vaan kone pelittää, niin ei ainakaan jää pohjasta / korista kiinni tämän auton taival.

Peltitankki tässäkin, Camryn tankinvaihto riitti loppuelämäksi, joten panostus sen mukaisesti
Kuva

Pyörien välinen helmapelti saa eniten rapaa niskaansa, tämä kestänee kulutusta taas vuoden eteenpäin
Kuva

Yleisilmekin on ihan siisti,
Kuva
viime vuonna ei kardaania ruiskuteltu, mutta nyt tyypillisen pintahaperoinen kardaanikin on kylvetetty.

Eipä mitään, n. 50e tähän meni kaikkiaan, mikä on ihan kohtuullinen hinta mielenrauhasta vähintään vuodeksi eteenpäin ja näiden kahden käsittelyn jälkeen aika pitkälle eteenkinpäin. Hiace on lastattu pulloilla, paperilla, kartongilla jne., joten huomenna sillä töihin ja levittämään vienoa kotelosuojan tuoksua työpaikan p-paikalle :wink:
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Terveisiä Iron Maidenin keikalta Hartwallilta. Sedät jaksaa heilua, todella hieno keikka. Vielä 35 vuotta bändiin hurahtimisen jälkeen ovat relevantteja, kun monet aikalaiset joutaisivat jo lopettaa. Sen verran adrenaliinia vielä kierroksessa, että pitää sananen kirjata. Niin, matkalla Hesaan tuli pikku kommellus. Aloin Koskelantiellä kuunnella musan yli, että mitäs helevettiä edestä kuuluu. Piti oikein laittaa radio mutelle ja raottaa ikkunaa. Infernaalinen rahina kuului aina kiihdytettäessä ja jarruttaessa risteyksiin ja risteyksistä.
Selvishän se kun Messarin parkkihalliin ajoi ja ihmiset seurasivat katseella. Moottorin alapuolinen etummainen suojamuovi oli valahtanut alas ja toimi auton alla auran lailla asfalttia vasten :? Siellä oli ollut joku nippuside-viritys, joka oli laennut. Vähän sadateltuani ja todettuani, ettei sitä repimälläkään saa pois ilman että asentelee ittensä auton alle, sain sen taivuteltua etuhelman alle niin, että hämmästyksekseni pysyi siellä koko kotimatkan. Täytyy huomenna joko lainata naapurin nosturia tai tunkata etupää ylös ja kiinnittää muovi kunnolla. Kaikenlaista perhanan nykyajan hömpötystä tuossakin.
Entäpäs sitten maailman hassunkurisin range-näyttö. Hesan reissulla tuli reilu 130 km mittariin ja range tippui n. 60 km. Käyhän se noinkin. Nyt on tripissä tankilla 430 km ja rangea 162 km. Yhteensä se tekee 592 km, eli lähenee oikeaa näyttöä. Edellisen kommentoinnin jälkeen on ajettu 162 km ja range on tippunut 81 km, eli justiinsa puolet. Johan on viritys :lol:
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin