Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7457
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja mestari »

niin eipä sitä konepellin alle paljoa kumarrella ja sahan kanssa heiluta metsissä jos e ole sitä terveyttä. been there done that.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3538
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Katselin tänään, ettei Kona ehtinyt edes vaihtoautorivistöön, oli käytännössä samoin tein vaihtanut omistajaa, tai no, omistaja on edelleen rahoitusyhtiö, nyt vaan toinen henkilö makselee lyhennyksiä. Aika vähän käytettyhän se oli, hyvän auton matka jatkuu keskeytyksittä !

Tänään ajelin ekan työmatkan i20:lla (kauhean hankala mallinimi, olkoon se tästä lähin Papatin, kiitos kanssakärsijälle, saan kai käyttää ? ), aamulla mennessä ilman sadetta ja lämmöt 6-7 astetta oli kulutus 5.3, illalla sateessa ja vielä vähän viileämpi 5-6 astetta meni tasan 5. Mikään hurjan nopea lämpiämään tuo ei tosiaan ole, semmonen 9-10 km meni mennen tullen, että lämpömittari saavutti lopullisen lukemansa, vaikka se karkea mittari onkin. Saattaa tosiaan talvikelillä kun on miinusmerkki noitten astelukemien edessä, olla se viimasuoja paikallaan. Accord kuluttaa rajusti enemmän, mutta myös lämpiää salamannopeasti tuohon verrattuna. Korreloivat toisiaan näiden kahden tapauksessa, näköjään.

Mustan kauppa on sitä vailla, että saan rahat tilille. Vappu tuossa välissä vähän hidasti, mutta kauppakirja on jo hallussa ja siinä oleva summa vastasi sentilleen sitä, mitä laskin saavani kulujen jälkeen.

Nettiautoa yms. on tullut selailtua ahkerasti ja muutama hakukonekin on päällä, yksi mielenkiintoinen fiksattava tuossa olisi ollut mitä olisi pitänyt lähteä katsomaan, mutta ei vaan jaksanut työpäivän jälkeen tuonne koleaan vesisateeseen lähteä ihan väärään suuntaan, suuntasin kotiin ja otin nokkaunet ja sitten saunanlämmitykseen :D Eiköhän niitä mielenkiintoisia osu kohdalle kun malttaa ja jos ei osu, niin pärjään ilmankin oikein hyvin.

Huomenna aamulla on klo 07 treffit korjaamolla, käännellään ja väännellään Harmaan etupäätä, että mitä on syönyt hän epäsopivaa, että pitää alvariinsa kitistä.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3538
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Harmaasta perinteinen kitinän aiheuttaja löytyi kuivuneesta yläpallonivelestä, sinne kun Tohtori Honda laittoi tätä varten ihan itse rakennetulla "injektioruiskulla" rasvaa oikeaan paikkaan gummin sisään, niin häipyi kitinät. Kuulostellaan, koska kitinät palaavat jos palaavat, mutta onhan tuo kitinä yleensä merkki siitä, että jossain vaiheessa tulevaisuudessa menee nivel vaihtoon. Tällä kertaa kustannus 0.

Ajossa ei tuntunut mitään välyksiä tms., oikein hienosti meni, siitä onkin jo vähän aikaa, kun viimeksi olen tuolla vähän enempi kuin kotipihalla ajanut. Mietiskelin siinä ajellessani, että parempi tämä on kuin uudenkarhea i20, vaikkei siinä mitään vikaa sinällään olekaan. Jatkoin ajatusta vielä niin pitkälle, että jos poitsu muuttaa Hesaan eikä tarvitse autoa, niin tässähän se i20:n seuraaja on jo valmiina, en minä sitä mihinkään myy jossei ala oikein tosissaan porsimaan. Siirryn sujuvasti Harmaan rattiin sitten kun on aika, sen kanssa voi sitten etsiskellä vaikkapa sitä pakua/farkkua.

Suunnittelemattomista korjauksista kun ei tiedä, niin suunniteltuja huoltoja ennen ensi talvea on jäähdytysnesteen vaihto, ohjaustehostimennesteen vaihto, automaattilaatikon öljynvaihto ja alustan ruostesuojauksen uusinta/täydennys.

Tutustuin nyt kotiin tullessani myös Traficomin autoverotuksen korkeampaan matematiikkaan. Maksoin Mustan verot pois ennen sen luovutusta Huutokaupat.comille. Koko seuraavan puolen vuoden maksu. Tänään tuli uusi verolappu, joka korvaa sen jonka siis jo maksoin. Ihmettelin, että miten voi vielä tulla maksettavaa kun maksoin 4.5 kk ylimääräistä. Toisaalta taas olen ihmetellyt, missä lasku i20:n seuraavasta vuodesta viipyy.

Kävin Oma Asioinnissa ja sieltä paljastui, että se viikko sitten maksettu Mustan vero oli kuitannut kokonaisuudessaan i20:n ensi vuoden veron, samaten palautettavaksi oli jäänyt vielä 20 euroa. Silti sain nyt vielä 43 euron laskun Mustasta, koska se oli se "päivälleen" lasku, joka olisi korvannut sen, jonka menin jo viikko sitten maksamaan. Luulen ymmärtäväni kuvion, enkä usko tulleeni huijatuksi :lol:
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3538
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tuntuu niitä uusia autoja löytyvän ajoon nopeastikin, ainakin Teslaa. Kaveri soitti aamupäivällä Teslalle ja kertoi, että haluaisi ostaa auton, että kuinka menetellään. Että saako vielä samalle päivälle. Kyllä vain sai, klo 15 oli luovutus uudelle perusmallin Tesla 3:lle, takaveto, ei mitään lisukkeita, eli vain yksillä renkailla ja vanteilla, 43500e kiitos. Sillai se käy, nyt on kaverilla kulimallin kolmonen ajossa. Valkoinen, tietenkin. Onnittelin ja muistutin, että yrittää sitten marketin pihalla vain omaan autoonsa. Alkaa tuommoinen olla aika yleinen näky ainakin täällä etelässä. Nykypäivän Corolla, vaikka tyyris onkin.

Kevät on saapunut ja kesää kohti mennään, linnut paskantaa taivaalta tosissaan, jouduin töiden jälkeen täsmäputsaamaan Superbin, kun oli ollut pommituksen kohteena. Yksi työpäivä auringonpaisteessa ja oli vähän hiton tiukassa jo, hirvittää ajatella, että olisi jäänyt maalipintaan vaikkapa viikoksi.

Puusavotta valmistui eilen, kaikki kaadetut rungot on nyt halottu ja liiterissä tai ulkopinossa. Viime syksystä saakka poltetut on korvattu ja vähän ylikin, arviolta kolmen vuoden sauna yms. puut on nyt koossa. Loppuviikosta on oikein pitkä viikonloppuvapaa, lämmöt nousee, joten voisi aloittaa vahaus/pinnoitusrupeaman autoille. Näin hommien ajoituksen kannalta vallinneet kelit menivät itse asiassa aika hyvin nappiin. Halkomakoneen ääressä touhuaminen ei kuumemmilla keleillä ole ihan sitä parasta ajanvietettä, nyt viileämmillä keleillä sitävastoin homma maittoi.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Valkoisia Tesla 3:ia tuntuu täälläkin tulevan joka nurkalla vastaan. Oliko se väri Teslassa jotenkin erityisen kallis, vai saako valkoisen vain yksinkertaisesti nopeammin?

Yksi samanlainen Telenharmaa Ioniq 5 kuin itsellä on tähän mennessä tullut näillä nurkilla vastaan. Yhden olen nähnyt myös Fixutaxin teippauksissa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kolosteslaan on valkoisen lisäksi saatavilla vain neljä muuta väriä ja nw maksaa 1200-2000 oiroa normivalkoisen päälle. Ei sinänsä ihan poikkeavaa hinnoittelua, mutta taitaa valkoinen olla verrokeissakin ollut yleisimpiä värivalintoja viime vuosina. Trendiväri siis.

Teslan saa nopeasti, koska Tesla tuottaa tällä hetkellä enemmän autoja kuin myy. Tämä on myös kohuttujen hinnanalrnnusten takana. Ilman hinnanalennuksia Teslalla olis vain kasvavat varastot autoja ja vaikkei auto sinänsä happanr varastossa nopeasti kuin maito, niin ylivuotisia autoja ei kukaan halua myydä.

Teslalla myös tuotanto taisi rullata viime vuonnakin ihan ok, jotem eivät kerryttäneet mitään yli vuoden tilauskantaa vaan saivat autoja asiakkaille nopeammin kuin muut. Hieman eri tilanne siis kuin vaikka Hyundailla, Skodalla, Audilla ja Volvolla joilla puhutaan jopa kahden vuoden jonosta tai vaihtoehtoisesti pitivät tilauskirjoja viime vuonna kiinni kun tuotanto oli myyty niin pitkäksi ajaksi loppuun.

Se karvalakkimallin Tesla on muuten ihan ok varusteltu. Ei sieltä lisävarusteluettelosta oikein löydy sisä- ja ulkovärien lisäksi muuta kuin itseajavuuslupauksia, vetokoukku, vanteita ja renkaita. Perusmallin rangekin on lähes 500 km ja kiihtyvyys nollasta satkuun noin kuusi sekuntia, eli ominaisuudet silleen ihan a-ok.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

IC1970 kirjoitti:
Ma Touko 08, 2023 19:21
Nykypäivän Corolla, vaikka tyyris onkin.
Eiks kolmosen pitänykki olla kansanauto/Corolla/tuulipuku. Eli sinänsä Teslan tavoite on jopa täällä corollamekassa täyttynyt, kun hintaero kolmoseen on vain kymppitonnin ja taviskuluttajat sitä myöten myös löytäneet sen.

Välillä pohdin et pitäskö kolmonen koeajaa, mutta taitaa olla viisaampaa vaan pysyä eros, niin ei tuu tehtyä mitään hätiköityä. Toisaalta pessimisti ei pety. Kerran menin ostohousut jalas ostamaan A Mersua, jota olin pitkään jo kattonu sillä silmällä, mutta oliki niin ankea liikkees koeistues, etten edes koeajolle vaivautunu. Eli tiä vaikka kolmosen kans kävis samalla tavalla :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3538
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Juu, ei perusmallin Kolmosesta juuri mitään puutu ja tehoakin miltei 300 heppaa, ei paskempi valinta ollenkaan, jos täyssähköä halajaa ja tuon verran on rahaa, ynnä auto muuten sopii tiloiltaan jne. käyttötarkoitukseensa. Rangeakin luvataan taulukon mukaan 510 km ja lataushan on tunnetusti todella nopea, joten siitä on matkantekoonkin ihan eri lailla kuin jostain Konasta, jossa pikalataus on kaikkea muuta, paitsi optimiolosuhteissa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tehoa taitaa olla nyky-perusmallissa (= Model 3 ilman lisänimiä) 320 hevosvoimaa, valmistaja ei asiaan ota kantaa.

Valkoinen väri on yleisin koska se on ainut ilmainen ja lisäksi metallihelmiäisväri. Maksamalla reilun tonnin lisää saa perusmustan tai -sinisen tai metalliharmaan, lähemmäs kolmella tonnilla saa metallihelmiäispunaisen. Punaisesta pidän ylivoimaisesti eniten eli loogisesti oma auto on valkoinen. :mrgreen:

Merkittävin ja samalla melkein ainoa varusteluero perusmallin ja nelivetojen välillä on audiojärjestelmä - perusmallissa ei ole vahvistinta eikä subwooferia eikä kaikkia kaiuttimia. Ero on suuri, valitettavasti :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3538
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ensimmäinen kunnon kevät/kesäpäivä lämpöjen suhteen, nyt pystyi ihan vaan paitahihasillaan touhuilemaan. Aika kivaa !

Civiciin on tullut tasaisesti kilometrejä ja silloin alussa kun auton huoltohistoriaan tutustuin, päätin, että jatkan edellisen omistajan viitoittamalla tiellä. Valmistajan määrittelemä öljynvaihtovälihän oli ex-omistajan toimesta ylitetty nelinkertaisesti km-välillä 120-277 tkm, koskapa öljyt ja suodatin olivat vaihtuneet pääsääntöisesti 5000 km välein.

Katselin yhden öljynvaihtovideon juutuubista noin vinkiksi öljynsuodattimen suhteen, eihän tässä huoltotoimessa muuta haastetta ole. Parkkeerasin auton talliin takapää ovia vasten, että jäi mukavasti tilaa keulaan. Öljynsuodatin näet sijaitsee pelkääjän puolella noin metrin keulasta, mutta hyvin alhaalla ns. maata vasten jo muutenkin matalassa autossa. Päädyin tunkkaamaan kyseisen puolen ylös ja sitten pahvin päällä pelipaikoille.
Kuva

Öljynsuodattimelle on tehty "potero", eli se on kahden kuperan seinän välissä ja haasteen irrottamiselle tekee se, että siihen saa kaikki viisi sormea kiinni suoraan altapäin, mutta voimaa saa vaan ranteesta, eikä yhtään vipuvartta. Nyt ei lähtenyt vaan käsivoimilla. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Sinänsähän tuo on ihan fiksusti suojattu.
Kuva

Onneksi on noita kuppiavaimia pari, kun suodatin on sama kuin Accordissa, niin taas vuorasin kupin kostutetulla paperilla, räikkä kiinni ja justiinsa sai sen verran vipua, että suodatin irtosi ilman äheltämistä. Kun ei tuon hankalampaa ollut, niin ehkäpä tämän jaksaa toistaa puolivuosittain.

Koneeseen meni samaa ainetta kuin viimeiset reilut 160 tkm, eli Mobilin Rally Formulaa nykymuodossaan, speksithän kehuvat, että on hyvää ainetta enemmän ajetuille koneille joten siinä mielessä passaa kyllä, toki luokituskin sopii.
Kuva

Halvemmalla pääsisi, kun laittaisi jotain marketöljyä eli esim. Motonetin Motoxia (Eurol on valmistaja), mutta haluan jatkaa perinnettä, oli järkee tai ei. Suodattimeksi sentään valikoin Boschin ja jätin Hondan originaalin Harmaan seuraavaa vaihtoa varten. Eiköhän siellä 6kk kerrallaan vältä tuo halvempi vaihtoehto. Kustannus tällä kertaa karvan alle 46 euroa.

Imulaite toimi hyvin, pari olkaa oli Civicin koneessa matkalla öljypohjaan, mutta pohjaan meni ja hyvin imuroitsi. Ulos tuli sen verran mitä ohjekirja väittää vaihtotilavuudeksi ja täysi suodattimellinen päälle. Olisko desilitra jäänyt uutta Mobilia ja pinta justiinsa ylämerkissä. Täytyy tarkastaa jonkun ajan päästä, että näin on. Tuo Civicin öljytikku on kyllä vaikealukuinen, en ole ikinä ymmärtänyt, että pitää väriksi laittaa oranssi. Accordin metallitikku on 666 x parempi luettavuudeltaan.

Vahaahan Hondat kovasti kaipaisivat, tyydyin nyt vaan öljynvaihdon jälkeen pesemään Civicin, kun sille oli ajoa, josko huomenna jaksaisi Accordin ottaa työn alle. Pojalla seuraava ajo vasta maanantaina kun huomenna kotiutuu Hesasta, ehtisi pestä ja kuivata huomenna illalla ja vahaisi sitten lauantaina. Voisi samalla katsoa öljynpinnan, kun on muutama sata km vaihdon jälkeen ajettu, että onko tarvetta hienosäätää.

Nyt näytti sääennuste siltä, että uskalsi viimein pudotella lämmityskierron pois päältä. Pitkälle meni tänä keväänä ja kohtahan se päivä jo alkaa lyhetä :lol:
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Civikkihän vaikuttas pitoautolta tekniikkansa puolesta? Jos ei 5k ajolla öljyt hupene niin tokko paljoa katoaisivat 8k vaihtovälilläkään ja se kertoo jo jotain rippikouluiän ylittäneen koneen kunnosta. Ja autohan vaikuttaisi olevan muutoinkin hyvä esimerkki pieteetin pitämisen merkityksestä suomalaisessa autoilussa ja sen vaikutuksesta auton säilymiseen ankeissa olosuhteissa. Löytäisipä itsekkin samanmoisen helmen :D
"Hevoseton" mies on huoleton mies
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3538
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kyllä Civic pitoon tuli, Mustan tilalle jäi kun se lähti. Ylihuolletulta vaikutti silloin kun autoon tutustuin ilmoituksen kautta ja myyjän ynnä ex-omistajan kanssa puhuttuani. Ainakin toistaiseksi auto on ollut ainakin niin hyvä, ellei parempi, kuin mitä arvelin sen voivan olevan. Ikää ja kilometrejä on, joten remppoja tulee, mutta lähtö on ollut hyvä. Ilmastointikin pukkaa kylmää heti eikä hetken päästä, joten sekin on ainakin nyt, kunnossa. Leima on tuore ja perushommat ja paljon ylimääräistä on tehty parin viime vuoden aikana, katsotaan mitä järjestää, mutta suunnitelmissa on vahaus, öljyn ja suodattimen vaihto syksyllä ja taas keväällä ja seuraava katsastus. Jos nyt pari-kolme vuotta menisi tuossa kulutusosien vaihdolla ja hyvällä huolenpidolla, niin olisin tyytyväinen.

Kävin Hyundailla vähän maailmalla asioilla ja aika tyypillinen Etelä-Suomen turnee, jossa runsaasti moottoritietä, kehää, kaupunkia, parkkipaikkoja ynnä mutkaista maaseututietä, ihan kaikkea mahdollista, meni asiallisen vähällä.
Kuva

Reissulla kävin myös yhtä huutokaupattavaa autoa katsomassa ja aika hassu juttu sattui. Soitin myyjälle, että sopiiko tulla tutustumaan autoon. Sopi. Ajelin paikalle ja mentiin auton luo. Oli sen verran ok ympäri kierrettyäni, että pyysin päästä koeajolle. Sanoi, ettei näitä huutokaupattavia kohteita voi koeajaa. Minä että mitä ? Ettäkö ajoin tänne vain autoa katselemaan. Sanoin, että eikös nämä ole ihan samalla tavalla myynnissä kuin kaikki muutkin ja ostajalla on velvollisuus tutustua kohteeseen, mites minä tiedän paljonko uskallan tarjota, jos en autoa koeaja kuin mitä muuta tahansa kohdetta, jonka olen kiinnostunut ostamaan.

Soitti siitä sitten jollekin kollegalle ja sitten tehtiin ihan normi koeajopaperit 1000 euron omavastuulla. Sanoi, että oli vähän häkeltynyt, koska kukaan ei ollut koskaan käynyt koeajamassa yhtään huutokaupassa ollutta autoa. Tämäkin liike niitä oli aika liudan jo tuota kautta myynyt. Mielenkiintoista. Ettäkö porukat pääosin näkemättä vaan huutelee/ostelee. Niin kai sitten. Onhan siinä kai jonkinlainen etulyöntiasema, jos käy koeajamassa ja toteaa mahdolliset korjauskohteet, pystyy ainakin tarkemmin määrittelemään sen, miten ylös kannattaa tarjota. Saatiin ihan hyvä debatti aikaiseksi.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 235
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Tuntuma huutokaupat.com -autoista on että 1/10:stä on hyvä, 2/10:stä ok ja loput seitsemän täynnä isompia ja pienempiä vikoja!

Aina kannattaa koeajaa ennen huutoa mikäli se on suinkin mahdollista...

Oliko koeajamassasi pahastikin vikaa? Josko myyjä yritti peitellä tuolla vikoja tai sitten vaan patalaiska....
-*-Elämä on-*-
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Mulla on sellanen fiilis noista liikkeiden huutokauppa-autoista, että niitä ostetaan pääosin joko:
a) JP_Vette -henkisesti projektiks ("täys paska se kuitenkin on ja jokainen ehjä osa on positiivinen yllätys")
b) perjantai-iltana kännissä ja läpällä, yllättyen seuraavana päivänä että mitähän on taas tullu tehtyä...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3538
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ison osan noista ostaa jobbarit, auto ilmestyy tuplahinnalla myyntiin helmenä vs. huutokaupan hinta, ilmoituksesta on poistettu maininnat vioista, mitkä on saatettu kuvata huutokaupan ilmoituksessa. Toki osa liikkeistä myös korjaa ne viat ja autot ovat kunnossa tullessaan uudestaan myyntiin, Suomessa on useampikin käytettyjen autojen kauppias, jonka kalustosta suurimman osan muodostavat huutokaupoista ostetut autot. Noiden kanssahan tämmösen kotiharrastelijan on tosi vaikea kilpailla, siksipä huutokaupasta harvoin mitään kuranttia saakaan. Olen jo pitkään seurannut huutokauppaa ja Nettiautoa rinnakkain ja harrastukseni on seurata millaista marginaalia kauppiaat hakevat.

Isommat ketjut myyvät ihan hyviäkin autoja toisinaan, niissä saattaa olla joku pieni peltivaurio tai maalipinnan sanomisen paikka, katsastus tulossa ja huolto tehty vuosi sitten, eivät käytä niihin yhtään senttiä ylimääräistä vaan pistävät kiertoon mahdollisimman nopeasti. Takavuosina tietyillä jobbareilla oli diili isojen merkkiliikkeitten kanssa ja hakivat köntässä autoja pois, jotka eivät sopineet ison liikkeen myynti-imagoon, mutta väittäisin, että tuo on vähentynyt ja laittavat nyt ison osan halpiksista huutokauppaan.

Otetaan vaikkapa esimerkkinä tämä -> https://www.nettiauto.com/honda/accord/13568770

Näin siinä kyllä vähän ajettuna potentiaalia, mutta manuaalina ja ilman vakionopeudensäädintä ei kiinnostanut tarpeeksi. Hinnaksi taisi jäädä kuluineen alle 3500 euroa huutokaupassa ja nyt se on myynnissä just katsastettuna ja edelleen vähän ajettuna pyynnillä 6800e. Vanha kunnon 3 tonnia on taas hakua autoliikkeellä. Tollai toi toimii, jos toimii. Aika usein käy niin, että kun ei tuommoinen mene kaupaksi, muutaman kuukauden päästä hinta on jotakuinkin sama kuin mitä oli huutokaupassa, siinäpä se voitto sitten. Ei käy kateeksi heitä, jotka autokaupalla itsensä elättävät.

Tässä kun paljon tilannetta tarkkailee on tullut jo melko selväksi, mitkä isommat autoliikkeet myyvät huutokaupassa ihan kuranttia tavaraa. Niitä on muutama, yksi on esim. Käyttöauto, josta tuon Civicinkin ostin. Sitten on taas Kamux ja Saka, jotka huutokauppaavat todella paljon autoja ja ne ovat pääsääntöisesti melkoisia pommeja, toki reiät helmassa ja kalkattava moottori mainitaan useimmiten ilmoituksessakin. Varmasti kun volyymi on kova, niin huteja sattuu ja ne hudit löytävät tiensä huutokauppaan.

Myöskin tietyt merkit ja mallit korostuvat huutokaupassa, tiettyjä merkkejä ja malleja ei ole nimeksikään ja taas toisaalta tiettyjä pilvin pimein. Tällä hetkellä dieselit ovat yliedustettuja ja esim. farmareista Volvo V70:n tarjonta on runsasta, Saabeja on tarjolla kantaan nähden myös paljon. Toyota-tarjonta on runsasta, ovat myyjätkin huomanneet, että ihan sama millainen pommi Toyota on, niin aina löytyy pientä huutokilpailua ja hinnat nousevat järjestään ihan poskettomiksi. Afrikka vetää edelleen ja mikäs sen kätevämpää päästä eroon jostain ysäriToyosta, kuin laittaa se huutokauppaan ja autoliikkeelle jää tehtäväksi vain luovuttaa auto. Onhan se kustannussäästöä heillekin.

Tulipas tekstiä, mutta mitä siitä. Niin, se mitä tänään kävin kokeilemassa vaikutti lupaavalta ja olikin hyvässä kunnossa. Huutelen järkevään summaan saakka, mutta vähän sellaisella puolilaiskalla otteella olen liikkeellä. Jos jotain tarttuu, niin sen pitää tarttua just oikealla hinnalla.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin