Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

IC1970 kirjoitti:^Jos nyt ei kuitenkaan :lol:
Saattaahan se olla ettei jokainen saappimies (en meinaa ny sinua) edes älyä tuota :mrgreen:
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hiacessa pyörähti B-trippi tänään nollille, tarkoittaa, että yhteinen taipaleemme on nyt kilometreissä edennyt 10000 km rajapyykin ylitse. Se monta kertaa lanseeraamani "kymppitonni käytetyllä" toteutui nyt vihdoin tämän kohdalla. Aikaahan tähän kului 1v 4kk 20pv. Kesän ajosuorite on ollut aika vaatimaton, kesärenkailla on taitettu vaihdon jälkeen matkaa karvan yli 2000 km ja talvikausi häämöttää jo edessä. Jotakuinkin samassa ajassa Priuksen, Avensiksen ja Lexuksen mittariin kertyi 5600 km. Talvirengaskaudella asetelma kääntyy sitten päälaelleen.

Haisu ja Leksa on kyllä sellainen parivaljakko, että ajot jakaantuvat hyvin luonnollisesti. Eipä tarvitse paljoa arpoa, millä milloinkin lähtee, ovat sen verran erilaisia luonteeltaan :D
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Joo. Aika hyvä pari on.

Oli mullaki joskus V8 :mrgreen: :lol:
Kuva

Pahimmillaan dieseli tais olla tuolloin yli puolentoista euron, silloin just riitti se 240euron varaus et sai tankin täyteen. :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja Risto »

^ Aikoinaan oli kiusallista, kun monilla huoltoasemilla tankkaus katkesi sadan litran kohdalla ja piti käydä sisällä sanomassa, että menee tankkiin eikä maahan, jolloin ohittivat suojakytkennän ja sai tankin täyteen.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aikoinaan oli myös kiusallista, kun asemilla oli vain 100 tai 150 euron raja kortilla tankkaamiseen, eikä siis saman aseman muistakaan mittareista saanut samalla kortilla enää tankattua, kun tuo raja tuli täyteen. Oldsin tankin täyteen saamiseksi piti ajaa seuraavalle asemalle jatkamaan lorottelua.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kevyt puuhastelupäivä tänään, kun oli vaihteeksi taas aurinkoinen päivä ilman jatkuvia sadekuuroja. Tsekkasin kaikkien autojen talvirenkaat läpi, eli pistin paineet kohdilleen ja merkkasin paikat valmiiksi, ei tarvitse sitten kikkailla, kun on vaihdon aika. Hiaceen menee vanhat Hakkikset edelleen, samoille paikoille, paineet olivat pysyneet erittäin tarkasti kesän ajan. Ajosuorite tulee olemaan arvatenkin se reilut 4000 km, joten vaikka reunoilta jo aika onnettomat ovat, niin eiköhän noilla vielä pärjätä. Keskellä on kuitenkin 6-7mm edelleen, reunoilla pahimmillaan millin päälle kulumisrajan, nastoja puuttuu muutamia.
Focuksen talven ajetut BF G-Gripit vaihdetaan edestä taakse, niissäkin olivat paineet pysyneet 100%. Eivät juuri uutta häpeä. Leksan vm-09 Goodyearin kitkat saavat myös kelvata, parempi pari menee taka-akselille, pinnat 5.5-7mm, renkaissa ei halkeamia tms. outoa. Etu-akselille menevät ovat hitusen huonommat, heikoimmillaan pintaa keskellä 4.9mm, pääsääntöisesti 5-7mm, reunoilla enemmän kuin keskellä. Selvästi ovat olleet takana viimeksi. Kilsoja tulee talven aikana muutama tuhat ja huonoilla keleillä ei Leksa lähde liikenteeseen, joten kelpaavat hyvin. Katsellaan sitten vuoden päästä mikä on kokoonpano pihassa. Toistaiseksi välttelen rengaskauppoja.

Sekä Hiace, että Leksa tuli pestyä kumpikin, Fokkeri oli liikenteessä, joten se vältti pesun jälleen. Huomiseksi tilasin ja maksoin Hiacelle katsastuksen, ajelen sinne aamusella motarin kautta, tyrkätään yksi liittymäväli punarajalla, jospa selvittäisi kurkkua sen verran, ettei tarvitse ylimääräisiä ryntäyttää pakokaasutestissä. Käydään nyt kokeilemassa kelpaako kerralla, jos jotain löytyy niin sitten pajan kautta uusinta.

Äsken kun ajelin nätissä auringonpaisteessa Leksalla kauden Suomi-sarjan kotiavauksesta Hunters-S-Kiekko (6-4) kotiin, huomasin hymyileväni. Aivan saakelin hienoa kyytiä rahasummalla, jolla olisin voinut ostaa vaikka tälläisen paljon uudemman ja vähemmän ajetun automaatin -> https://www.nettiauto.com/skoda/octavia/9587697
Näin tällä kertaa. Elämä on valintoja 8)
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Aika epäreilua verrata Skeidaa ja Leksaa. Jo pelkästään moottorin ja vaihteiston yhteispeli on Leksassa varmasti salonkikelpoisempaa kuin 150tkm ajetussa TSI-DSG yhdistelmässä. :D

Mutta näissä kalliissa ja paljon ajetuissa korostuu huoltohistoria ja käyttö. Olikohan IS:n sivulla, missä oli koeajettu vanhaa M5:sta ja Langi S-Mersua ja näistä Bemari oli asiallinen ikäisekseen ja Mese koriltaan ihan pommi jo.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2832
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^^
Se olikin näköjään ilmoituksessa mainittu, että on "huonon tien paketti". Aattelinkin kuvista, että näyttää tavanomaistakin enemmän kiikkulaudalta :D

^
En tuota juttua ole muistaakseni lukenut, mutta jos kyse oli w220 98-02 ennen liftiä, niin tosiaan parempi kiertää kaukaa. 02-05 ovat jo ruosteidenhallinnan osalta aivan eri luokkaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^En oikeastaan verrannut, olipahan vain esimerkki, että kymppitonnin voi käyttää tavalliseen perheautoon DSG:llä ja TSI:llä, tai sitten ostaa vanhempi ja enemmän ajettu hieman erilainen auto. Jostain syystä minua jännittää tämän LS:n omistaminen vähemmän kuin jännittäisi tuollainen Sokotan, olkoonkin 7v uudempi ja puolet vähemmän ajettu. Mutta asiaan.

Rakas Hiace-päiväkirjani...

Tänään olin varannut Hiacelle katsastusajan klo 09.20. Laskin, että insinöörisedät ovat siihen mennessä ehtineet nauttia jo aamusumpit ja katsoa pari autoa ennen Hiacea noin niinkuin verryttelyksi, eli viikko on lähtenyt mukavasti käyntiin eikä nälkäkään vielä tuossa vaiheessa kurni häiritsevästi masussa. Viime vuonna saatiin jumpata useamman kerran, ennenkuin päästöt menivät hyväksytysti läpi, siispä ajoin ensin 20 km kaupunkiin normaalisti ja siirryin Tarmolan liittymästä moottoritielle. Täyskaasulla muun liikenteen tahtiin, sitten Harabackan liittymään ensin kolmosella punarajalla ajaen ja sieltä jatkoin vielä Treksilän liittymään nelosella niinikään punarajalla ajaen. Laskeuduin motarilta tielle 170 ja ajelin vielä viimeisen kilometrin ennen katsastusasemaa kakkosella 65 km/h lasissa n. 4400 kierrosta koneessa, joka on tasan punaisen raja kierroslukumittarissa. Testissä konttorilla rajoitin asetetaan lukemaan 4580 rpm. Muutama minuutti jälkikäyttöä pihassa ennen sammutusta. Viiden minuutin sisään Perälän Esa ottikin sitten Hiacen haltuun ja aloitti hommansa.

Karstat olivat saaneet kyytiä, kaksi polkaisua ja päästöt kerralla läpi, tulos 0.97, kun raja-arvo on 1.5. Tämän perusteella sama kuvio ensi vuonnakin. Jarrut olivat hyvät, heitot etu-taka-seisonta, 8-10-14%. Iskaritesti etuvaimentimien osalta 77-68, mutta takana 62-38. Alustan tarkastuksessa oikean takaiskarin alapään kiinnityksessä oli pieni välys verrattuna vasempaan, mikä selittää eroa. Kiristetään lähiaikoina, samalla kun takajarrut avataan ja huolletaan. Alustasta katsastaja mainitsi että on "poikkeuksellisen hyvässä kunnossa", oli kovasti kiinnostunut suojausmetodista ja minähän kerroin, mitä me on naapurin kanssa puuhailtu. Kyllä se tuo öljy + lämmitetty kotelosuoja-seos on mainio yhdistelmä.

Loppukommentti Hiacesta ennen hyvien päivänjatkojen toivotuksia: "On kyllä hienossa kunnossa". Kyllähän minä olen Hiacesta hyvää huolta pitänyt ja aion pitää jatkossakin. Tämän aamun lystin hinta oli sama kuin viime vuonna, 74 euroa. Katsastus 39e ja mittaukset 35e.

Tämä katsastus km lukemalla 401138.


Puhtaalla autolla katsastukseen...
Kuva

...ja puhtain paperein ulos
Kuva
Viimeksi muokannut IC1970, Ma Syys 24, 2018 15:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Henkka #2283 kirjoitti:
^
En tuota juttua ole muistaakseni lukenut, mutta jos kyse oli w220 98-02 ennen liftiä, niin tosiaan parempi kiertää kaukaa. 02-05 ovat jo ruosteidenhallinnan osalta aivan eri luokkaa.
Mä oon perheessä ton vm. 01:sen taivalta katsellut kohta 18-vuotta/350tkm, niin ainakin tuon auton kohdalla ne ruosteet on olleet pienimpiä murheita matkan varrella, vaikka auton maalipinnan pesu ja hoito onkin ollut suht retuperällä uudesta asti (=konepesu pari kertaa vuodessa). Alle pari tonnia tais olla toissa vuonna maalaus, jossa korjattiin kaikki ruosteet ja maalattiin ovien alaosat ja lokarit jne. Sehän oli halpaa kuin saippua, ensimmäinen ketjurempankin kulut (400CDI) oli jossain lähempänä kymppitonnia Veholla moottorin irrotuksineen, oli varmasti silloin ensimmäisiä ketjurempattavia, ja pienet Mersupajatkin nosti kädet pystyyn, eivätkä edes halunneet lähteä yrittämään, toinenkin ketjuremppa on mahtunut matkalle ja nyt olisi jo kolmannen vuoro. Hinta on laskenut alle kahteen tonniin kuulemma..
Enkä edes halua tietää paljonko noiden loputtomien sähkövikojen korjaaminen on maksanut, ja koskaanhan niitä ei ole saatu kunnolla kuntoon, kaikki alkoi jo auton luovutuksesta, kun kahdella ekalla kerralla ei päästy edes hallista ulos, kun auto ei suostunut käynnistymään. Ja montakohan kymmentä kertaa toi auto on matkustanut hinausauton lavetilla erilaisten hajoamisten tai sähkövikojen seurauksena, oma veikkaus on, että ollaan lähempänä sataa kuin nollaa. Itsekin olen ainakin kymmenen kertaa tuon hinausauton lavalle saatellut tässä nopeasti muistellen, varmaan enemmänkin.
Ja sitten jousitus kompuroineen, alustan komponentit, vaihteiston venttiilikoneistokin on mennyt matkan varrella pari kertaa ja puolivälissä vaihdettiin koko vaihteistokin. Oikeestaan koko auto on ollut tekniikaltaan ihan katastrofi, mutta luotettavuus on sentään parantunut sen verran vuosien varrella, että nykyään ton uskaltaa jo sammuttaa kaupan pihaan, jopa talvella.

Itse suosittelen kiertämään todella kaukaa, vaikka olisi ne ruosteetkin hoidettu.
Tomppa & Saabit myyty :(
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2832
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Jos vielä vähän jatkan ketjun varastamista.

^No kyllä on riittänyt turnaussitkeyttä!
Itsellä loppui s500 -99 (valmistettu loppuvuosi -98) kanssa into noin viiden vuoden puuha-ajan jälkeen, kun jo kertaalleen tehdyt pinta-pellit kuplivat jälleen ja renkaanvaihdossa meni tunkki pohjasta läpi. Toki tuossakin rempattiin parit ilmaiskarit, jakotukki ja kompura.

Pelottelusta huolimatta paljon luotettavammaksi on osoittautunut -04 55. Ruosteista ei tietoakaan, mutta toki alustasta on tarvinnut uusia ABC-pumppu, hammastanko, paineenvaraaja ja liottaa auki kanittavia venttiiliyksiköitä. Moottoripuolella on riittänyt jakoketjun vaihto noin 150tkm ajettuun moottoriin sekä moottorintuet.

Ja uusia haasteita pitää kokeilla facelift-w221 kanssa. Parin tuhannen kilsan perusteella tekninen pohja vaikuttaa edellismallia vakaamaalta (mm. ilma-alustan paineentasaus kuulostaa teollisuuslaitteen toiminnalta), mutta jotain puuhaa tämäkin varmasti kehittää :D


EDIT: Vielä ketjun varsinaiseen aiheeseen. Olkoon em. tapauskuvaukset ylistys Lexuksen laadulle, jollaisen tapauksessa ihan vilpittömästi uskon, että tämmöisiltä haasteilta pitkälti vältytään :wink:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Aamulla oli +3 astetta lämmintä (kylmää) ja joutui ekan kerran skrapaamaan Leksan tuulilasin. En jaksanut illalla laittaa lohkoa, mutta kaippa sekin pitää virittää valmiiksi, niin ei tarvitse uutta tuulilasia skrapailla. Mikään kovin nopea lämpiämään tuo ei näytä olevan, osansa varmaan sillä, että kone kiertää niin pienillä kierroksilla ja onhan sitä lämmitettävääkin. Sitäkin suuremmalla syyllä täytyy ottaa lohkiksen ja sisälämppärin käyttö ohjelmaan aina, kun lämpötila menee +5 kylmemmälle puolelle. Kelien viiletessä näyttää kulutuskin reagoivan rivakasti, siinä missä parinkympin plussalla mentiin tätä normiajoa muutaman desin alle kympin, niin nyt mennään muutama desi yli. Edelleenkin minusta yllättävän kohtuullinen, no, tämänaamuisella 40km vakiolenkillä taisi yleisin kierrosluku koneessa olla 1200 paikkeilla, että eihän tuo joudu kovasti töitä tässä minun normipyörityksessä tekemään.

Vähän toki yritän kutitella, ettei vallan karstaannu, mutta vaikeaa se on max. 60 km/h rajoituksilla saada kierroksia nousemaan hetkellisesti edes kolmeen tonniin. Parin viikon päästä sitten Pohojammaan reissu, niin tulee pidempi siivu vähästä aikaa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tsekkasin päivemmällä Leksasta moottorinlämppärin ja sisäpistokkeen toimivuuden, hyvin toimivat. Viritin samalla ajastimen sun muut valmiiksi seuraavaa kylmää aamua ja tulevaa talvea varten. Hiaceen kytkin Defa-laturin ja hyvin näyttävät 2 x Boschit selvinneen kesän vähistä ajoista, parin tunnin vilkuttelun jälkeen Defa näytti täyttä.

Mutta, varjoja paratiisissa. Ei sentään teknistä vikaa Leksassa, mutta tuo äänentoisto tai mitä siitä on jäljellä on kyllä ihan suoraan sieltä missä ei aurinko paista. Mark Levinson helvetistä, päivää :? Muutaman kerran kaiuttimista on kuulunut käynnistyksen jälkeen sellainen kova sähköinen paukahdus, kyllä te tiedätte sen äänen, hyvä etten tänä aamuna laskenut alleni kun pääsi yllättämään. Moinen paukuttelu tuntuu nyt lisääntyneen, kun aamut ovat muuttuneet kylmemmiksi ja kosteimmiksi, mitä kauemmin auto seisoo, sitä herkemmin ilmiö syntyy. Loppuu kuitenkin lähes yhtä nopeasti kuin alkaakin. Se mikä on mielenkiintoista, kaiuttimet paukkuvat vaikka radio on sammuksissa, se tuli tänään testattua. Millään säädöllä ei ole mitään vaikutusta, paukkuu ja sähisee sen minkä huvittaa.

Googlailin vähän ja näyttäisi siltä, että syyllinen on vahvistin. Erittäin yleinen vika LS430:n muutenkin vikaisessa äänentoistossa. Kaiuttimista hajoavat elementit, subbari sanoo työsuhteensa irti ja vahvistin alkaa sähähdellä. Vahvistin sijaitsee oikeassa takalokasuojassa, verhoilun sisällä. Purin konttia sen verran, että paikallistin vekottimen ja katsoin muutenkin paikat, ylimääräistä kosteutta ei ollut, mutta onhan tuo nyt pidemmän päälle kauhea paikka elektroniselle laitteelle. Ei mikään ihme, että alkaa pätkiä.

Ensiapuna ajattelin paikallistaa laitteen sulakkeen, jos vaikka olisi tuuria eikä olisi muita hilavitkuttimia sen takana. Autossa on kuusi sulakerasiaa. Kolme konehuoneessa, yksi kuskin jalkatilassa, yksi pelkääjän jalkatilassa ja yksi takakontin vasemmassa takakulmassa. Kuskinpuoleista rasiaa en ehtinyt avata, mutta muista ei löytynyt mitään AMP(lifier) viittaavaa. Netistä hain räjäytyskuvan Leksan sulakerasioista ja sen perusteella pelkääjän puolen rasian sulakkeen nro 6 pitäisi olla vahvistimen sulake. Sen rasian kannessa oleva kartta kuitenkin väittää jotain ihan muuta. Pimeä puski päälle, joten jatkan ihmettelyä huomenissa, paitsi jos tulee vedenpaisumus, kuten on luvattu iltapäiväksi. Jos ehtisi edes napata sen oletetun AMP-sulakkeen irti ja katsoa pimeneekö jotain muuta ja jos ei, niin kuulostella paukkuuko vielä vai ei. Kai sen nyt sulakkeen poiston pitäisi disabloida se vahvistin ?

Kai tässä täytyy ihan tosissaan kysellä, onko Porvoossa joku, joka päivittäisi järkevällä hinnalla tuon äänentoiston nykyaikaan. Bluetooth-mankka ilman cd:tä ja hyvät etukaiuttimet + diskantit riittäisi mainiosti, kaiken muun voisi raksia hiljaiseksi. Tai sitten vedän vaan piuhan koko laitteistosta ja ostan sen JBL:n Charge 3:n, pojan Pulse 2:n riittäisi hyvin, mutta sen akunkesto on käynyt liian heikoksi, joutuu latailemaan liian usein.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Jees. Leksan alkuperäinen, rikkinäinen äänentoisto vaiennettu. Eikä minun omistusaikanani enää tule palaamaan ääneen. Näin hiljaisessa autossa taustalle riittää vaikka isoäidin vanha putkiradio, tuollainen nykyaikainen 360 astetta toistava bluetooth-kaiutin ajaa asian erinomaisesti, sen verran on tullut jo testattua. Paikka löytyy vaihdekepin ja lepuuttajan välistä mukinpidikkeestä, joka tulee kyynärnojasta esiin nappia painamalla.

Onneksi on internet. Oikea 30A sulake oli kuin olikin siellä missä netistä löytynyt tiedosto kertoi, eli pelkääjän jalkatilan rasiassa. Itse rasian kannen "kartta" tai ohjekirja ei anna apua tämän löytämiseen. Aika outoa. Mutta, onni onnettomuudessa, vahvistimelle oli oma sulakkeensa, eikä sen takana ole näissä vuosimalleissa 2000-2003 yhtään mitään muuta. Erittäin hyvä.

Päätin, etten rakenna tähän seuraavalle omistajalle äänentoistoa, tosiasia kuitenkin on, että viimeistään vajaan 1½ vuoden päästä kun vanhempi poika saa ajokortin, tapahtuu kalustossa muutoksia ja on täysin mahdollista, että siirryn omalta kohdaltani yhden auton käyttöön. Siinä tilanteessa on varmaa, että Leksan tilalle tulee jotain käytännöllisempää, varsinkin, jos raaskin lyödä Hiacen lihoiksi. Vaikka olenkin tällä hetkellä todella tyytyväinen ajokkeihini, niin verot sylettävät kyllä huolella, reilut 1100 euroa vuodessa näistä kahdesta on törkeän paljon, kovin momtaa vuotta ei psyyke kestä valtiota tällä(kin) tavalla tukea, puhumattakaan nyt polttoainekustannuksista. Olen kai hiljaisesti hyväksynyt sen, että tämä on oma "joutsenlauluni" tämäntyyppisen autoilun osalta tässä yksityisautoilijaa säälittä pieksevässä maailmassa, ennen kuin siirryn osaltani pysyvästi kohti sähköisempää tai ainakin pluginmaisempaa autoilua.

Tai sitten voitan lotossa ja teen mitä huvittaa. Ja sitten heräsin.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Meinaatko ettei jäbä suostu sudittelee leksan takakumeja kankaille :lol:

Ymmärrän kyllä tuon verotuskan, ite kans vuorottelen kolmen auton kesken. Onneks on nykyään helppo laittaa seisontaan ja ottaa ajoon tarpeen mukaan.

Koskahan tuo veron katkaisu tuli käyttöön? Muistan kyl kironneeni kun jossain projektissa verot pyöri eikä projekti edenny.. Vuosmaksu tais olla kyl maltillisempi vaikka potutti kyl silloin.

Edit. Näemmä 2007 tuli liikennekäytöstäpoisto käyttöön.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin