Kyllä nyt vastustaa. Mustassa syttyi taas VSA-valo ja tällä kertaa uutena oireena ei mennyt pakki päälle. Poika kääntyi pihatiellä kaverinsa luona ja kun piti peruuttaa, niin eipä R kytkeytynyt. Odotuksen jälkeen kun muutaman kerran käynnisti, VSA sammui ja sai pakin päälle ja pääsi ajamaan kotiin. VSA syttyi uudelleen, mutta kotipihassa homma sujui kuten pitikin.
Tuo oli sinänsä hyödyllinen oire, koska se aikaisempi P0700-vikakoodi, joka viittaa automaattilaatikkoon, vaatisi spesifin koodin kaverikseen, mutta sitähän ei ollut. Googlailin sinne tänne ja tämä nimenomainen "ei pakkia" osutti minut pariinkin täysin samanlaiseen ongelmaan, kuin meidän autossa.
Tilasin iCarsoftin JP v.2.0-testerin (169 euroa) ja luen/kuittaan koodit itse, kun saapuu, toivottavasti jo ensi viikolla. Toistaiseksi Harmaa on poikien yhteiskäyttöauto ja kun tiistaina saadaan vikinät Volvosta taltutettua, toivottavasti, nuorempi saa ajaa Volvolla toistaiseksi. Minä siirryn Mustan kuskiksi ja selvittelen nyt tämän homman tavalla tai toisella. Loma alkaa vapailla ensi perjantaina, siinä on melkein kuukausi aikaa järjestellä pihaa uuteen uskoon, jos sille päälle sattuu.
Niin, epäilen ongelmien juurisyyksi Hondan OEM osaa 282260-PRP-014, suomeksi automaattivaihteiston kytkentäventtiili, joka on vaihteiston päällä. Englanniksi on monta versiota nimestä, pressure control solenoid/dual linear solenoid/clutch dual linear shift solenoid. Siinä mielessä *ittumainen osa, että ainoa "lähikauppa" eli Skruvat.fi myy sitä hintaan
532 euroa. Englannissa hinta oli 410 puntaa, rapakon takana vähemmän, mutta siihen tullit sun muut päälle, niin ei kannata. Luulisi romikselta löytyvän, kun kyselee, täytyy tsekkailla.
Akku, akkuteline ja ilmanputsarin kotelo pois tieltä ja siihen pääsee käsiksi. Solenoidin toiminnan pystyy testaamaan erikseen, mutta katsoin muutaman videon tuollaisen vaihdosta ja vaikka solenoidi näytti toimivan, osa putsattiin ja laitettiin takaisin paikalleen, niin vika ei poistunut vaan piti vaihtaa toinen yksilö tilalle. Löysin myös kommentin, että johonkin autoon oli tullut tämä vika pidemmän seisonnan jälkeen, en voi olla ajattelematta, että viime talven 5.5 kuukauden lepo saattoi aiheuttaa jotain tämmöistä.
Toisaalta, kun VSA taas tänään syttyi, satoi vettä, pitkästä aikaa. Sellaisenkin vaihteistoexpertin vianetsintä ja korjausselostuksen löysin, jossa itse venttiili/solenoidi oli kunnossa, mutta johto kulunut ja aiheutti ongelmat. Tuossahan olisi pihassa kaksi samanlaista autoa, jos jaksaisi, purkaisi kummatkin ja vaihtaisi osia keskenään, sittenhän sen näkisi. Vaan en tiedä, lopputulos on luultavasti kaksi raatoa pihassa 20 km päässä kaupungista
No, paikka ei sinänsä ole paha, tunnin homma osaavalta, joten ehkä vaan kaivan kuvetta.
Voi toki olla, että vika ei ole tuossa, mutta sen verran monta tuntia tuossa opiskelin, että on ehdottomasti paras arvaus tässä vaiheessa. Täytyy toivoa, että nyt löytyy joku vikakoodi tuon P0700 kaveriksi.
Konan pesin eilen ja otin Autovex-kuvat, mutta tässä tilanteessa kun jokainen auto on pajalla vuorotellen, niin eipä tässä ole kiirettä ! Rahat on loppu, mutta korjataan velaksi. Tai ehkä Kona pitää muuttaa rahaksi, että saa pesetaa romujen ruuvaukseen. Kerpele.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634