Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

aero kirjoitti:
To Touko 28, 2020 10:11
Onko Opelin halveksunta ollut joku velvollisuus Saabilla ajamiseen?
Ei, mutta "die-hard -saabistiti" eivät pitäneet siitä, että rakkaaseen automerkkiin alettiin vuodesta 1993 lähtien laittaa Opelin (tai siis oikeastaan GM:n) osia.

Jokainen tiesi silloin Opelin laatutason. Se oli saksalaisen autoteollisuusn "sylkykuppi" verrattuna Audiin, Bemariin tai Mersuun.
Jokainen myös varmasti muistaa sanonnan "kaikista autoista tulee vanhoina Opeleita" :wink:

Autoilussa konservatismi on erittäin vahvaa, ja tietyt uskomukset pysyvät tiukasti sidottuna johonkin tiettyyn automerkkiin,
Siksi GM:n "rebadgesi" Daewoon Chevyksi Euroopan markkinoille. Kauppa kävi sillä nimellä paremmin, vaikka itse auto oli sama etelä-korealainen "Taevoo" kuin ennenkin.

Näitä em. uskomuksia on vielä vahvasti mm. Opelia ja Skodaa kohtaan.
Skoda on kuitenkin jollain ihmeen kikalla saanut karistettua tuota huonoa mainettaan pois, ja itsekin aikanaan neljä vuotta SuperB farkulla ajaneena voin todeta sen olevan ihan kelpo kulkine, tosin tietyt tyyppiviat suututtivat.
Silti löytyy kuitenkin vielä sellaisia tyyppejä, jotka eivät edes harkitse Skodaa. Erään yhteistyökumppanin rouva oli sanonut autoa hankittaessa, että "meidän pihaan ei tule Skodaa". Entinen työkaveri on ajanut viimeisimmät 10 vuotta VW:n Golfeilla ja Passateilla, koska ei voisi kuvitella ottavansa Skodaa. Minä taas ottaisin esimerkiksi SuperB:n mieluummin kuin Passatin.

Joku kirjoitti täällä aiemmin siitä, että ihmettelee, kun Inkku ei mene kaupaksi houkuttelevasta hinnoittelusta huolimatta.
Se johtuu siitä, että Opel ei ole pystynyt karistamaan tuota huonoa mainetta harteiltaan Skodan lailla, eikä myynti ranskalaiselle P.O.S. -konsernille varmaankaan auttanut asiaa yhtään.

Täytyy myöntää, että itsekin suhtaudun erittäin suurella ennakkoluulolla Opelia kohtaan, ja olenkin ihmetellyt sitä, kun vannountuneet saabistit ovat nyt hankkimassa Opelia. Olen sen varmaan jo muutaman kerran aiemminkin kirjoittanut tänne, että mieluummin ostaisin sen saabistien aiemmin halveksuman Volvon kuin Opelin. Minulla on nimittäin ollut kaksi Volvoa työsuhdeautoina, enkä keksi niistäkään mitään pahaa sanottavaa, vaikka ei niissä Saabin fiilistä olekaan.
hei9n kirjoitti:
To Touko 28, 2020 08:57
Helkamalle terveisiä, kun ne kuitenkin seuraa Saabbifoorumia: kuinka vaikeaa on päivittää tiedot myytävistä autoista, julkistaa hinnat luvatussa aikataulussa, ja olla alle 3kk päässä esim. Viron vastaavista. Paaaaaska firma.

Esimerkkinä: 1,4 TSI PHEV** 150 / 204 6-k. automaat - 27 600 €
^tuon hintaa odottelemme suomessa vielä 4kk päästä. Ja petymme huomaamaan että ainoa PHEV mikä irtoaa on RS?
Tämä on ollut Skodalla meininki jo pidemmän aikaa :roll:
Kun olin 2011 tilaamassa SuperB farkkua, kysyin myyjältä mikä on autojen toimitusaika.
Hän sanoi minulle 4-5 kuukautta 8O
Mietin siinä, että miten h*lv*tissä auton toimitusaika voi olla noin pitkä, kun Saabin on lähes aina saanut tilauksesta noin 8 viikossa :roll:

Kun myyjä oli tehnyt tilauksen autosta, tiedustelin häneltä auton toimituspäivää. Hän sanoi minulle, että ei voi sanoa asiaan yhtään mitään, ennen kuin on saanut tilausvahvistuksen tehtaalta. Tämäkin oli ennen kuulumatonta, sillä Saabia tilattaessa oli aina saanut toimituspäivän tietoonsa muutaman päivän sisällä.

Kun sitten menin 4,5 kuukauden jälkeen hakemaan autoa, oli pakko antaa palautetta auton toimitusajasta. Myyjä sanoi minulle, että "eihän tuo reilu neljä kuukautta ole vielä mitään. Tilasin yhdelle asiakkaalle noin vuosi sitten Octavia VRS:n DSG:llä, ja luovutin sen hänelle eilen." 8O

Seuraavan työsuhdeauton Volvo V70 Classicin tilattuani menin piruuttani Skodan autonäyttelyyn katsomaan uutta SuperB:tä, joka oli esittelyssä ja ennakkomarkkinoinnissa. Kysyin myyjältä auton toimitusaikaa: 5 kuukautta 8O

Skoda on nykyään hyvä kulkine, mutta ihmettelen edelleen sitä, miksi ihmiset eivät "äänestä lompakoillaan" noin pitkien toimitusaikojen vuoksi, koska esimerkiksi molemmat työsuhdeautoinani olleet Volvot tulivat 7-8 viikossa. :roll:
Ilmeisesti Skodan hinta-/laatusuhde on niin hyvä, että vanha sanoma "hyvää kannattaa odottaa" pitää sen kohdalla paikkansa???
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Turbo Sensonic kirjoitti:
La Touko 30, 2020 09:53
Ei, mutta "die-hard -saabistiti" eivät pitäneet siitä, että rakkaaseen automerkkiin alettiin vuodesta 1993 lähtien laittaa Opelin (tai siis oikeastaan GM:n) osia.
Tiedän, että halveksuntaa on ollut ihan reilustikin, mutta ei se minusta koskaan ole ollut saabismin tai edes dh-saabismin vaatimus. Täytyy muistaa, että tällä foorumilla on 3374 rekisteröitynyttä jäsentä ja vaikka puoletkin halveksisi opelia, jää silti 1500 potentiaalista opel-kuskia.
Turbo Sensonic kirjoitti:
La Touko 30, 2020 09:53
Silti löytyy kuitenkin vielä sellaisia tyyppejä, jotka eivät edes harkitse Skodaa.
Johtuuko tämä eniten
A) merkin historiasta
B) viime vuosien DSG ja TSI-ongelmista
C) siitä, että Octavia eri kokoluokissaan on järkevyydestaan huolimatta (tai osittain siitä johtuen) tylsä valinta
vaiko
D) jostain muusta?
Turbo Sensonic kirjoitti:
La Touko 30, 2020 09:53
Erään yhteistyökumppanin rouva oli sanonut autoa hankittaessa, että "meidän pihaan ei tule Skodaa".
Meilläkin neito toteaisi aivan samoin - mutta se ei johdu siitä, että skoda on joskus ollut heikkolaatuinen itäauto, vaan siitä että skoda on volkkari. Onneksi asiasta ei tarvi keskustella, koska olen aivan samaa mieltä.
Turbo Sensonic kirjoitti:
La Touko 30, 2020 09:53
Täytyy myöntää, että itsekin suhtaudun erittäin suurella ennakkoluulolla Opelia kohtaan, ja olenkin ihmetellyt sitä, kun vannountuneet saabistit ovat nyt hankkimassa Opelia. Olen sen varmaan jo muutaman kerran aiemminkin kirjoittanut tänne, että mieluummin ostaisin sen saabistien aiemmin halveksuman Volvon kuin Opelin. Minulla on nimittäin ollut kaksi Volvoa työsuhdeautoina, enkä keksi niistäkään mitään pahaa sanottavaa, vaikka ei niissä Saabin fiilistä olekaan.
Toisaalta, tietyt Opelit ovat sukujuuriltaan paljon lähempänä Saabia kuin yksikään Volvo. Insignia on lähempänä NG9-5:sta (jonkun sanojen mukaan paras Saab mitä on ikinä tehty) kuin munakadettia. NG9-5 taitaa olla lähempänä Insigniaa kuin edeltäjäänsä OG9-5:sta. Saabin valmistamisen loppumisen jälkeen Insignia on markkinoiden lähin vasite parhaalle koskaan tehdylle Saabille. Tarvitseeko sen valintaa siis lopulta kauheasti ihmetellä?
Turbo Sensonic kirjoitti:
La Touko 30, 2020 09:53
Skoda on nykyään hyvä kulkine, mutta ihmettelen edelleen sitä, miksi ihmiset eivät "äänestä lompakoillaan" noin pitkien toimitusaikojen vuoksi, koska esimerkiksi molemmat työsuhdeautoinani olleet Volvot tulivat 7-8 viikossa. :roll:
Ilmeisesti Skodan hinta-/laatusuhde on niin hyvä, että vanha sanoma "hyvää kannattaa odottaa" pitää sen kohdalla paikkansa???
A) Skoda ei ole asian kanssa yksin, myös jotkut muut merkit toimittavat auitoja varsin pitkällä kaarella.
B) Täkäläinen piheys eli ajatus siitä, että kun kaupat on jo sovittu ja hinnat lyöty lukkoon, on vanhalla kulkineella halpoja kilsoja kun arvo ei enää alene, tukee pitkää toimitusaikaa. Samaan aikaan seuraava tulokas on joka päivä uudempi eli seuraavaa vaihtoa tehdessä arvokkaampi. Parhaassa tapauksessa rekisteröinti hyppää seuraavan vuoden puolelle tai saa ylipäätään kesälomien jälkeen valmistetun (=seuraavan mallivuoden version) auton ja uudempi on aina parempi, joten hyvä niin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulle auton toimitusaika on aina ollut kohtalaisen lyhyt, kun olen aina ostanut käytetyn. Mutta jos olisin uutta ostamassa ja elämäntilanne ei vaatisi välittömästi uutta autoa, niin ei autonvalintaan välttämättä paljoa vaikuttaisi tuleeko auto kahdessa vai viidessä kuukaudessa. Uutta hankkiessa kuitenkin on hankkimasss "juuri sellaisen kuin haluan", jolloin toimitusajan merkitys olisi aika pieni.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-Hese-
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Täällä kokemus Ooppeleista on pelkästään positiivinen vaikkakin reilun parin vuoden ajalta ja tuoreemmista malleista. Astra farkku mallia -14 ja nyt on Insignia mallia -17, hyvin todennäköisesti tulen tuon Insignian vaihtamaan tuohon uudempaan korimalliin kun nykyiseen tulee kilometrejä tarpeeksi. Ostettaessa oli 20k, nyt on 39k. Saabeja on ollut lähes aina kun kortti on ollut, ainoastaan neljän vuoden väli kun olin täysin ilman, silloin ajossa Octavia ja yllä mainittu Astra. Kuulun siis niihin Saabisteihin kenellä ei ole pahaa sanaa Ooppelista.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Mielenkiintoista keskustelua. Minulle Opel ei ole ollut vaihtoehto aiemmin samasta syystä kuin tämä "uusi-Skoda", eli mitäänsanomattomuus ja ylilyöty keskinkertaisuus. B-Inkku alkoi vähän muuttaa kurssia — toki isosti NG-9⁵ sukulaisuuden myötä — mutta myös oikeasti kiinnostavana tuotteena, jossa vaikuttaisi saavansa sitä kuuluisaa ajamisen iloa. Sitten kun Opel siirtyi Groupe PSA:n leiriin ja sitä myötä tuli innovatiivista ajattelua sekä hyvää moottoritekniikkaa tarjolle niin kiinnostus kasvoi entisestään.

Vanhan Opelin slogania lainatakseni; Look at Opel now!

edit: Ja mitä tekee Skoda sillä aikaa? Pyrkii muuttumaan enemmän ja enemmän Audiksi! Skoda, hanki identiteetti. Tai siis palauta se. 8)
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Opelit on erittäin aliarvostettuja autoja, saa erittäin hyvän kulkineen kohtuullisella panostuksella. Jos joku haluaa Opeliin suhtautua varautuneesti sen takia, että GM aikanaan osti Saabin, niin mikäs siinä..

On mielestäni kuitenkin aika kovaa itsepetosta suhtautua hyvin varautuneesti vaikkapa A-Insigniaan ja sen laatutasoon, ja sitten samalla hehkuttaa NG9-5:sta, kun peltikuoren alla on käytännössä samat palikat kummassakin.

Mulle varmaan autoilu on liian helppoa, kun ei tarvitse miettiä mikä on yleinen mielipide autosta ja mitä naapuri tykkää, kun pääkriteerinä on, että auto miellyttää itseäni, ja sitten kun ei miellytä, niin sitten vaihdetaan sellaiseen joka miellyttää.

Esim. jos olisin yleisön mielipidettä aikanaan kuunnellut, niin ois jäänyt monet mukavat reissut heittämättä Citroen C5:llä ja C6:lla, ja edelleenkin noi olivat itselleni ongelmattomimpia autoja, jotka autoilu-urallani vastaan ovat tulleet.
Tomppa & Saabit myyty :(
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

aero kirjoitti:
La Touko 30, 2020 10:27
Johtuuko tämä eniten
A) merkin historiasta
B) viime vuosien DSG ja TSI-ongelmista
C) siitä, että Octavia eri kokoluokissaan on järkevyydestaan huolimatta (tai osittain siitä johtuen) tylsä valinta
vaiko
D) jostain muusta?
Kaikki nämä.

Mutta kohtaan C) sellainen juttu, että mikä tuossa kokoluokassa (tai ylipäätään) ei olisi tylsä valinta? Nykyajan autot ovat nimenomaan tehty ja muotoiltu niin, että ne miellyttäisivät mahdollisimman montaa potentiaalista ostajaa. Tämä tarkoittaa lähes poikkeuksetta sitä, että niistä ei löydy mitään persoonallista kuten esimerkiksi Saabista.

Eräällä entisellä työkaverilla on Porsche Panamera ja Audi (en muista tähän hätään mallia). Hänellä on motto "Life of too short to drive boring cars". Olen samaa mieltä asiasta.

Vielä ei ole joutunut lähtemään siihen, että tarvitsisi käyttöautoksi hommata joku muu kuin Saab. Mutta kun se päivä tulee, se auto on varmasti joku tylsä ja persoonaton kulkine, koska en saa mitään kicksejä noista nykyään markkinoilla olevista perheautoista.

Jossain Renault Talismanissa on mielestäni hieno muotoilu, mutta se on edelleen "Rellu" :roll:
Turbo Sensonic kirjoitti:
La Touko 30, 2020 09:53
Erään yhteistyökumppanin rouva oli sanonut autoa hankittaessa, että "meidän pihaan ei tule Skodaa".
aero kirjoitti:
La Touko 30, 2020 10:27
Meilläkin neito toteaisi aivan samoin - mutta se ei johdu siitä, että skoda on joskus ollut heikkolaatuinen itäauto, vaan siitä että skoda on volkkari. Onneksi asiasta ei tarvi keskustella, koska olen aivan samaa mieltä.
Volkkarihan se on, mutta kuten aiemmin kirjoitin, että jos tarvitsisi valita esimerkiksi SuperB:n ja Passatin väliltä, niin aina SuperB. Molemmat ovat todella tylsiä autoja, mutta SuperB tilavampi ja ehkä vähän paremmin muotoiltu kuin Passat. Itse asiassa näen itse nykyisen SuperB:n muotoilussa jotain samaa kuin NG9-5: ssa.
Turbo Sensonic kirjoitti:
La Touko 30, 2020 09:53
Täytyy myöntää, että itsekin suhtaudun erittäin suurella ennakkoluulolla Opelia kohtaan, ja olenkin ihmetellyt sitä, kun vannountuneet saabistit ovat nyt hankkimassa Opelia. Olen sen varmaan jo muutaman kerran aiemminkin kirjoittanut tänne, että mieluummin ostaisin sen saabistien aiemmin halveksuman Volvon kuin Opelin. Minulla on nimittäin ollut kaksi Volvoa työsuhdeautoina, enkä keksi niistäkään mitään pahaa sanottavaa, vaikka ei niissä Saabin fiilistä olekaan.
aero kirjoitti:
La Touko 30, 2020 10:27
Toisaalta, tietyt Opelit ovat sukujuuriltaan paljon lähempänä Saabia kuin yksikään Volvo. Insignia on lähempänä NG9-5:sta (jonkun sanojen mukaan paras Saab mitä on ikinä tehty) kuin munakadettia. NG9-5 taitaa olla lähempänä Insigniaa kuin edeltäjäänsä OG9-5:sta. Saabin valmistamisen loppumisen jälkeen Insignia on markkinoiden lähin vasite parhaalle koskaan tehdylle Saabille. Tarvitseeko sen valintaa siis lopulta kauheasti ihmetellä?
Minä ainakin ihmettelen. Olen ajanut sitä NG9-5:n aikaista Inkkua, mutta en sitä uudempaa. On yhtä tylsä kuin Škoda tai VW, joten itse en ymmärrä sitä yhtäläisyyttä Saabiin (on sitäpaitsi 17 cm lyhyempi kuin NG9-5 :wink: ).

Uutta Inkkua en ole ajanut, mutta Länsiauton tutun automyyjän mukaan se on vielä saksalaisten suunnittelema auto. Seuraava onkin sitten jo ilmeisesti P.O.S. -konsernin suunnittelema.
Turbo Sensonic kirjoitti:
La Touko 30, 2020 09:53
Skoda on nykyään hyvä kulkine, mutta ihmettelen edelleen sitä, miksi ihmiset eivät "äänestä lompakoillaan" noin pitkien toimitusaikojen vuoksi, koska esimerkiksi molemmat työsuhdeautoinani olleet Volvot tulivat 7-8 viikossa. :roll:
Ilmeisesti Skodan hinta-/laatusuhde on niin hyvä, että vanha sanoma "hyvää kannattaa odottaa" pitää sen kohdalla paikkansa???
aero kirjoitti:
La Touko 30, 2020 10:27
A) Skoda ei ole asian kanssa yksin, myös jotkut muut merkit toimittavat auitoja varsin pitkällä kaarella.
B) Täkäläinen piheys eli ajatus siitä, että kun kaupat on jo sovittu ja hinnat lyöty lukkoon, on vanhalla kulkineella halpoja kilsoja kun arvo ei enää alene, tukee pitkää toimitusaikaa. Samaan aikaan seuraava tulokas on joka päivä uudempi eli seuraavaa vaihtoa tehdessä arvokkaampi. Parhaassa tapauksessa rekisteröinti hyppää seuraavan vuoden puolelle tai saa ylipäätään kesälomien jälkeen valmistetun (=seuraavan mallivuoden version) auton ja uudempi on aina parempi, joten hyvä niin.
Itse en ole koskaan miettinyt auton jälleenmyyntiarvoa. Ostan auton omaan käyttöön, ja jos siitä saa oman käyttöajan jälkeen myydessä jotain rahaa, niin aina parempi.

Näistä muista autovaihtoehdoista ihmettelen sitäkin, kuinka monella merkillä ei ole mallivalikoimassaan avoautoa. Kaikilla pitää olla se kaupunkimaasturi, mutta esimerkiksi Volvollakaan ei ole ollut mallivalikoimassaan avoautoa vuoden 2014 jälkeen. Kukaan ei uskalla olla epämuodikas nykyajan automarkkinoilla ja tuoda markkinoille jotain selkeästi muista poikkeavaa automallia :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Su Touko 31, 2020 09:37
Mutta kohtaan C) sellainen juttu, että mikä tuossa kokoluokassa (tai ylipäätään) ei olisi tylsä valinta? Nykyajan autot ovat nimenomaan tehty ja muotoiltu niin, että ne miellyttäisivät mahdollisimman montaa potentiaalista ostajaa. Tämä tarkoittaa lähes poikkeuksetta sitä, että niistä ei löydy mitään persoonallista kuten esimerkiksi Saabista.
Se riippuu toki vähän siitäkin, mitä oikeasti hakee. Jos tarttee neljää ovea ja ja koko seinän takaluukkua, on tilanne tietty omanlaisensa. Mulla oli kaksi edellistä käyttöautoa avoja. Nyt kun uuden tönön sijainti on sellainen, että nelivedosta voi olla oikeasti hyötyä vaihdoin taas tylsempään umpikoriseen (markkinoiden molemmat harkittavat nelivetoavot ovat harvinaisia ja toinen on lisäksi pirun kallis), mutta sekin on sentään yli 300hp turbomoottorilla ja ajolleen aivan eri planeetalta kuin yksikään ajamani poikittaiskoneinen volkkari. Ulkonäöltään tylsä (ja harmaa) mutta sentään kiva paiskoa mutkiin tiukemmalla reitillä. Samalla hintaa olisi toki saanut varmaan 5 vuotta tuoreemman Octavian vielä pienemmällä kulutuksella (tarkistinpa, 9-vuotiaan 335xi:n hinnalla saisi 2017-mallisista SuperB:stä jo valita harmaan sävyn). Yksi NG9-3:kin (2.8 XWD) osui hakuvahtiin, ikävästi tosin heti sen jälkeen kun olin bemarin jo ostanut.

Minä olen toki siitä erikoinen autonostaja, että katson ensin mitllainen budjetti on käytettävissä ja sitten mietin mitä tarkoituksen täyttävää sillä rahalla saisi. Melko yleinen käsitys on että uudempi on parempi, joten auton pitää olla korkeintaan tietyn ikäinen ja jollain maksimi kilsamäärällä ja vasta sitten aletaan arpomaan rahamäärää.
Turbo Sensonic kirjoitti:
Su Touko 31, 2020 09:37
Vielä ei ole joutunut lähtemään siihen, että tarvitsisi käyttöautoksi hommata joku muu kuin Saab. Mutta kun se päivä tulee, se auto on varmasti joku tylsä ja persoonaton kulkine, koska en saa mitään kicksejä noista nykyään markkinoilla olevista perheautoista.
Jos mikään ei sytytä, kannattaa valita järkevästi. Silloin Octavia eri kokoluokissaan on tiettävästi ihan hyvä vaihtoehto, mutta en myöskään jättäisi tutkimatta mm. Kia/Hyundai -akselia. Joku töpselillinen Ioniq vie todennäköisesti kokonaisedullisesti pitkälle.
Turbo Sensonic kirjoitti:
Su Touko 31, 2020 09:37
Volkkarihan se on, mutta kuten aiemmin kirjoitin, että jos tarvitsisi valita esimerkiksi SuperB:n ja Passatin väliltä, niin aina SuperB. Molemmat ovat todella tylsiä autoja, mutta SuperB tilavampi ja ehkä vähän paremmin muotoiltu kuin Passat. Itse asiassa näen itse nykyisen SuperB:n muotoilussa jotain samaa kuin NG9-5: ssa.
Jos minä jostain syystä pitäisi valita iso-ocuyn ja perhegolfin väliltä, etsisin ihan puhtaasti yksilön joka oksettaa vähiten. Todennäköisesti tulisi tehokkain nelivetoporrasperä mitä onnistuisin löytämään, jossa on perusversioita paremmat penkit.

Turbo Sensonic kirjoitti:
La Touko 30, 2020 09:53
Minä ainakin ihmettelen. Olen ajanut sitä NG9-5:n aikaista Inkkua, mutta en sitä uudempaa. On yhtä tylsä kuin Škoda tai VW, joten itse en ymmärrä sitä yhtäläisyyttä Saabiin (on sitäpaitsi 17 cm lyhyempi kuin NG9-5 :wink: ).
Niin, en minä sanonut että se olisi sama auto, vaan että se on lähin sukulainen mitä markkinoilta löytyy. Käyttää samaa tekniikkaa, osin samoja osia jne.
Turbo Sensonic kirjoitti:
La Touko 30, 2020 09:53
Itse en ole koskaan miettinyt auton jälleenmyyntiarvoa. Ostan auton omaan käyttöön, ja jos siitä saa oman käyttöajan jälkeen myydessä jotain rahaa, niin aina parempi.
Olisi kieltämättä kiva olla niin varakas, että tulevaisuutta ei tarttisi yhtään miettiä. Aika monen tarttee, myös minun. Tietty yksi vaihtoehto olisi ajaa niiiin halvoilla ruoskilla, että pääomakuluja ei tarttisi yhtään laskea, mutta ei sekään varsinaisesti mieltä lämmitä.
Turbo Sensonic kirjoitti:
La Touko 30, 2020 09:53
Näistä muista autovaihtoehdoista ihmettelen sitäkin, kuinka monella merkillä ei ole mallivalikoimassaan avoautoa. Kaikilla pitää olla se kaupunkimaasturi, mutta esimerkiksi Volvollakaan ei ole ollut mallivalikoimassaan avoautoa vuoden 2014 jälkeen.
Niiden tuotto on tiettävästi heikko, kun pitää kehittää, rakentaa ja testata kattomekanismit, korivahvikkeet ja sisusta täysin eri tavalla kuin uimpimalleissa. Mutta totta, olisi kiva jos niitä olisi markkinoilla enempi. Samaan hengenvetoon voin manata, että miksi ihmeessä Saab ei NG9-3 Cabrioletiin ympännyt XWD:tä kyytiin? Tai BMW xDrtiveä jo E93 -koriin? Alfa sentään teki 939 Spideristä Q4:n, mutta vain janoisella 3.2JTS V6 -moottorilla eikä lainkaan taloudellisemmalla 1750TBi -bensaturbolla. Taikka se Volvo, joka sai V60-koriin leivottua hienon dieselhybridivoimalinjan kutistamaan konttia, mutta ei saanut samaa voimalinjaa ympätyä C70II:een, jossa tavaratilan syöntikin harmittaisi vähemmän kuin maatalousmallissa (avoa kun harvemmin ostetaan ison tavaratilan tai matalan lastauskynnyksen takia).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja viggen »

Avojen valmistaminen kallista, vs tavalliseen koriin, koska sarjat aika pieni määräisiä. Paljon muutoksia korin ja muidenkin osien osalta. Hintaakin kertyy melkein tuplasti tavalliseen malliin verrattuna, joten ostaja määrä harvenee rutkasti. Vaikka hinta oli korkea, kustannuksien peittäminen oli liian heikolla tasolla, joka johti esim. Volvon avon valmistamisen lopettamiseen, se vielä pahensi asiaa, että autot valmistettiin eri tehtaassa, joka nosti vielä enemmän kustannuksia.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ansiokkaan pohdinnan väliin uskaltaudun heittämään perustylsät kuulumiset :D

Cruzen kanssa aloitin eilen vahaushommat ja tänään päästiin maaliin. Aika hyvässä kunnossa pinta kaikkiaan, niin meni todella jouten. Vai alkaako rutiini vaan olla niin kovaa luokkaa, mene ja tiedä.
Jouduin ostamaan ihan perusvahaa marketista kun ei tähän hätään kusti polje eikä Meguairs-kauppa ollut auki, Korrekin Kestovaha tarttui käteen. Pirun helppo sitä oli työstää ja pinnastakin tuli oikein hieno, kestävyyden takaa jo etiketti !
Kuva

Mietin siinä touhutessani, että pitäisikö vähitellen ilmoittautua Anonyymit Autonvahaajat yhdistyksen kokoukseen. "Hei, nimeni on xxxxx jne". En tiedä onko sellaista olemassa, mutta saattaisin olla sen palveluksien tarpeessa :roll:

Lähivalojen polttimot vaihtuivat totuttuun tapaan Osramin Ultra Lifeihin. Tuskin tämänkään auton kohdalla ehdin todeta kestävyyslupauksen toteutumista, mutta onpahan vaihdettu. Helppo homma tämäkin Cruzessa, auto vaikuttaa monen perushomman suhteen aika tee-se-itse-ystävälliseltä. Hyvä niin.

Huomenna Cruze ajetaan nosturille ja tehdään alustan suojakäsittely. Sen jälkeen jatketaan ajoja ihan puhtaasti käyttöauton statuksella, tässä vaiheessa tuttavuutta uskallan sanoa, että erittäin hyväkuntoinen auto tuli ostettua. Jos leikittelen ajatuksella, että tällä mentäisiin esim. vuosi eteenpäin, olisi to-do lista seuraava tämän hetken tiedon mukaan:

1) koiranluu tms. eteen vasemmalle, oikein terävissä epätasaisuuksissa löytyy välys, jota ei 98% normiajossa huomaa. En olisi muuten huomannut, mutta tallista kun poistun vanhaa metsänpohjaa pitkin, siinä on syvemmältä pintaan nousseita teräviä kiviä, joiden yli kun ajaa, havaitsee rattiin välittyvän klapin
2) takajarrulevyt ja palat, samalla muutenkin purku-putsaus-kasaus
3) vaihdelaatikon huuhteluöljynvaihto
4) moottorin öljynvaihto + suodatin

Edellä olleisiin pohdintoihin voin yhtyä siinä mielessä, että nyt kun käsissä on GM-tuote, ei edes Ooppeli, niin auton kuntoon tutustuttuani voi vain ihmetellä, miten paljon autoa saa kohtuullisella rahalla. Ajoltaan Cruze on myöskin oikein noheva laite, varustetaso on hyvä eikä suuria ihmeellisyyksiä ole silmiin sattunut. Jos Opelia saa paljon vs. käytetty raha, tämmöisessä vielä luokkaa alemmaksi arvostetussa tilanne edelleen korostuu.

Mutta, huomenna tulee työn alle naapurin katoksesta tämä
Kuva

Lokakuussa 2014 myin auton naapurin rouvalle, kuva on otettu 22.10.2014. Kilsoja oli silloin alle 99000. Ohjelmassa on pesu ja vahaus, sekä kiveniskemien yms. korjaus. Lupauduin myös tekemään pienimuotoisen huollon, asentamaan elektronisen parkkikiekon yms. pientä, mikä on jäänyt heiltä vaiheeseen. Ihan mielenkiintoista tsekata auto läpi näin pitkän ajan jälkeen, kun se omista käsistä lähti, vaikka sen päivittäin tuossa näkeekin.

Kun ei omia projekteja ole, niin hoidetaan jälkimarkkinointia sitten :D
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Venehommissa olen tutustunut kaiken maailman kiillotuslitkuihin. Nyt olisi motonetissa aika ohittamaton tarjous, ostin edellisten lisäksi kolme pakettia :roll: :lol:

https://m.motonet.fi/fi/tuote/8500877/M ... lotussarja
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Naapurin Yariksen kanssa olen viettänyt jo muutaman tunnin laatuaikaa, Cruzen ajoin joku aika sitten nosturille, tänään vielä alustan suojaus ja sitten jää kuivumaan.

Cruzen kun ajoin tallista ulos totesin, että se on ihan hemmetin hienossa kuosissa ja kuvaussää on paras mahdollinen, joten kävin kuvaamassa, jos sattuisi jossain vaiheessa niin, että tämä tulisi vaikka sitten harrastuksen vuoksi myyntiin. Kai sitä oman työnsä tuloksiin saa olla välillä vähän tyytyväinen 8)

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

viggen kirjoitti:
Su Touko 31, 2020 18:26
Avojen valmistaminen kallista, vs tavalliseen koriin, koska sarjat aika pieni määräisiä. Paljon muutoksia korin ja muidenkin osien osalta. Hintaakin kertyy melkein tuplasti tavalliseen malliin verrattuna, joten ostaja määrä harvenee rutkasti. Vaikka hinta oli korkea, kustannuksien peittäminen oli liian heikolla tasolla, joka johti esim. Volvon avon valmistamisen lopettamiseen, se vielä pahensi asiaa, että autot valmistettiin eri tehtaassa, joka nosti vielä enemmän kustannuksia.
Juuri tämä 😢

Luin jostain, että Volvo olisi taas tuomassa avomallia markkinoille, mutta saas nähdä.

Lankomies pitää omaa C70:stä kuin kukkaa kämmennellä. Häneltä on kysytty, että eikö hän olisi jo vaihtamassa uudempaan autoon (C70 vm. 2010).
Hän sanoi, että "kun noita Volvoja ei ole saanut avona C70:n jälkeen".

Eli vähän sama syy ajella hieman vanhemmalla autolla kuin meillä saabisteillakin: uudempia vastaavanlaisia autoja ei ole tarjolla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Satuinpa eilen avolla ajaessani Opel Cascadan taakse. Ei hullumman näköinen avo sekään.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Cruze on kotiutettu nosturilta ja käyty jo tuulettamassa alustaakin kaupunkireissulla. Tänään illemmalla vielä kohtuullinen siivu maantietäkin, sikäli kun käyn mahdollista autoperheemme uutta jäsentä tsekkaamassa. Otan poitsun mukaan, jos sattuu kaupat syntymään ja saamme palata kahdella autolla, niin pääsee hänkin kokeilemaan millainen Cruze on vs. Honda.

Alusta oli hyvässä kunnossa, pientä pintaruostetta ja alun perin ihan asialliset tehtaan suojaukset hiljalleen ohenemassa, oli ihan hyvä hetki näin 9v ja 135 tkm iässä suojata. Helmakoteloista avattiin joka toinen tulppa ja täräytettiin sisuksiin oma annoksensa kotelosuojaa.

Nyt aletaan olemaan siinä pisteessä, että pesut hoituvat vaahdottamalla ja huuhtelemalla + kuivaamalla ja muuten vaan kovaa ajoa, siitä se dieseli tykkää.

Kuva
Kuva
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin