Ei, mutta "die-hard -saabistiti" eivät pitäneet siitä, että rakkaaseen automerkkiin alettiin vuodesta 1993 lähtien laittaa Opelin (tai siis oikeastaan GM:n) osia.
Jokainen tiesi silloin Opelin laatutason. Se oli saksalaisen autoteollisuusn "sylkykuppi" verrattuna Audiin, Bemariin tai Mersuun.
Jokainen myös varmasti muistaa sanonnan "kaikista autoista tulee vanhoina Opeleita"
Autoilussa konservatismi on erittäin vahvaa, ja tietyt uskomukset pysyvät tiukasti sidottuna johonkin tiettyyn automerkkiin,
Siksi GM:n "rebadgesi" Daewoon Chevyksi Euroopan markkinoille. Kauppa kävi sillä nimellä paremmin, vaikka itse auto oli sama etelä-korealainen "Taevoo" kuin ennenkin.
Näitä em. uskomuksia on vielä vahvasti mm. Opelia ja Skodaa kohtaan.
Skoda on kuitenkin jollain ihmeen kikalla saanut karistettua tuota huonoa mainettaan pois, ja itsekin aikanaan neljä vuotta SuperB farkulla ajaneena voin todeta sen olevan ihan kelpo kulkine, tosin tietyt tyyppiviat suututtivat.
Silti löytyy kuitenkin vielä sellaisia tyyppejä, jotka eivät edes harkitse Skodaa. Erään yhteistyökumppanin rouva oli sanonut autoa hankittaessa, että "meidän pihaan ei tule Skodaa". Entinen työkaveri on ajanut viimeisimmät 10 vuotta VW:n Golfeilla ja Passateilla, koska ei voisi kuvitella ottavansa Skodaa. Minä taas ottaisin esimerkiksi SuperB:n mieluummin kuin Passatin.
Joku kirjoitti täällä aiemmin siitä, että ihmettelee, kun Inkku ei mene kaupaksi houkuttelevasta hinnoittelusta huolimatta.
Se johtuu siitä, että Opel ei ole pystynyt karistamaan tuota huonoa mainetta harteiltaan Skodan lailla, eikä myynti ranskalaiselle P.O.S. -konsernille varmaankaan auttanut asiaa yhtään.
Täytyy myöntää, että itsekin suhtaudun erittäin suurella ennakkoluulolla Opelia kohtaan, ja olenkin ihmetellyt sitä, kun vannountuneet saabistit ovat nyt hankkimassa Opelia. Olen sen varmaan jo muutaman kerran aiemminkin kirjoittanut tänne, että mieluummin ostaisin sen saabistien aiemmin halveksuman Volvon kuin Opelin. Minulla on nimittäin ollut kaksi Volvoa työsuhdeautoina, enkä keksi niistäkään mitään pahaa sanottavaa, vaikka ei niissä Saabin fiilistä olekaan.
Tämä on ollut Skodalla meininki jo pidemmän aikaahei9n kirjoitti: ↑To Touko 28, 2020 08:57Helkamalle terveisiä, kun ne kuitenkin seuraa Saabbifoorumia: kuinka vaikeaa on päivittää tiedot myytävistä autoista, julkistaa hinnat luvatussa aikataulussa, ja olla alle 3kk päässä esim. Viron vastaavista. Paaaaaska firma.
Esimerkkinä: 1,4 TSI PHEV** 150 / 204 6-k. automaat - 27 600 €
^tuon hintaa odottelemme suomessa vielä 4kk päästä. Ja petymme huomaamaan että ainoa PHEV mikä irtoaa on RS?
Kun olin 2011 tilaamassa SuperB farkkua, kysyin myyjältä mikä on autojen toimitusaika.
Hän sanoi minulle 4-5 kuukautta
Mietin siinä, että miten h*lv*tissä auton toimitusaika voi olla noin pitkä, kun Saabin on lähes aina saanut tilauksesta noin 8 viikossa
Kun myyjä oli tehnyt tilauksen autosta, tiedustelin häneltä auton toimituspäivää. Hän sanoi minulle, että ei voi sanoa asiaan yhtään mitään, ennen kuin on saanut tilausvahvistuksen tehtaalta. Tämäkin oli ennen kuulumatonta, sillä Saabia tilattaessa oli aina saanut toimituspäivän tietoonsa muutaman päivän sisällä.
Kun sitten menin 4,5 kuukauden jälkeen hakemaan autoa, oli pakko antaa palautetta auton toimitusajasta. Myyjä sanoi minulle, että "eihän tuo reilu neljä kuukautta ole vielä mitään. Tilasin yhdelle asiakkaalle noin vuosi sitten Octavia VRS:n DSG:llä, ja luovutin sen hänelle eilen."
Seuraavan työsuhdeauton Volvo V70 Classicin tilattuani menin piruuttani Skodan autonäyttelyyn katsomaan uutta SuperB:tä, joka oli esittelyssä ja ennakkomarkkinoinnissa. Kysyin myyjältä auton toimitusaikaa: 5 kuukautta
Skoda on nykyään hyvä kulkine, mutta ihmettelen edelleen sitä, miksi ihmiset eivät "äänestä lompakoillaan" noin pitkien toimitusaikojen vuoksi, koska esimerkiksi molemmat työsuhdeautoinani olleet Volvot tulivat 7-8 viikossa.
Ilmeisesti Skodan hinta-/laatusuhde on niin hyvä, että vanha sanoma "hyvää kannattaa odottaa" pitää sen kohdalla paikkansa???