Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3553
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Sinnepä katosi automaatti-Yaris, enemmän tarvitsevalle. Eilen illalla laitoin myyntiin ja tänä aamuna lähti. Eiköhän tämä ole tässä noitten suhteen vähäksi aikaa. Jatketaan olemassaolevalla kalustolla ja hoidetaan keväthommat niiden kanssa nyt seuraavaksi, tämä kahden Yariksen rynnistys riitti vähäksi aikaa. Puusavottaakin pukkaa.

Otin Accordin takaisin liikennekäyttöön, tuosta jatketaan matkaa.
Kuva

Vajaat 4kk oli ajamati hän. Käynnistyminen oli aika vaivalloista tällä kertaa ja heitti abs+vsa:n ruutuun hetkellisesti, eli jännite rapsahti aika alas. Ajelin kierrätyspisteelle muutaman kilometrin eestaas ja sitten talliin ynnä laturiin. Ai että, kun tuntui mahtavalta ajella tuolla Yaristen jälkeen :D
Kuva

Huomenna töihin Accordilla, akku ladattuna ja esilämmitettynä ! Käyn töiden jälkeen hakemassa moottoriöljyä ja vaihdan samoin tein öljyt ja suodattimen, vajaat 6 tkm edellisestä vaihdosta, mutta melkein 11kk ja siitä 4kk seisonnassa. Tankkiin myös tuoretta bensaa.

Maanantaina Hyundai menee huoltoon ja pojalla Hesan reissu, joten Accord pääsee tuulettumaan oikein kunnolla. Hyundai pysyy tuossa toistaiseksi, mennään kuukauden sykleillä, sille on tarvetta, yksi auto pitää olla mahdollisten remonttien ja yllätysten varalla aina +1 säännöllä ja kaikki pitkät reissut ajetaan sillä, pikkupyöritys muilla. Mitä tuossa muuta tulee hankittua pihaan, niin saa mennä harrastepohjalta, on se sitten ajamista tai kaupantekoa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3553
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

En tiennytkään, että tämä Hyundain litrainen pikkupata on jakoketjuongelmainen. Nyt tiedän. Tuli tänään puheeksi työkaverin kanssa, jolla on samalla koneella (tarkistin) varustettu Kia Stonic, eli 998-kuutiota, 3-sylinteriä, 100 heppaa ja jatkeena 7-pykäläinen kaksoiskytkin. Niin, hänellä on auto vuosimallia 2022, ajettu 60 tkm. Osti sen jokin aika sitten ja nyt kävi ilmi, että korvaan sattunut outo ääni auton käydessä tulee jakoketjusta.
Oli kuuntelutettu ostotilanteessa mekaanikolla, joka sanoi, että kaikki kunnossa. Haki kuitenkin toisen mielipiteen merkkikorjaamolta ja jakoketjuhan se. Autossa oli mennyt huolto pitkäksi, joten maahantuoja pesi kätensä. Ei korvaa takuu, ei. Onneksi tämä oli tiedossa autoa ostaessa ja työkaveri otti autoon autoliikkeen 2v takuun, jonka piikkiin on nyt hommia tehty. Lopputulema selviää sitten joskus.
Ketju jo vaihdettiin ja auto nipussa, mutta heitti hetikohta vikavaloa tauluun ja purettiin uudestaan, joku ohjainlaite pitää vielä vaihtaa.

Että semmosta. Aika heikko suoritus. Pari opetusta. Kian ja Hyundain kanssa saat tosiaan olla tarkkana, että teetät pitkän takuuajan kestäessä huollot ajallaan. Aika helposti luistavat vastuusta. En tosin tiedä, kuinka pahasta laiminlyönnistä tuossa on kyse, pitää kysellä, tuskin sentään muutamasta päivästä. Tuli myös mieleen, näissä kun on 15 tkm huoltoväli, että oliko edellinen omistaja vetäissyt samoilla öljyillä 30 tkm tms. ja siitä ottanut ketju siipeensä. Kas kun ainakin tällä omalla yksilöllä on taipumus jonkun verran syödä öljyä, jos on vaihtoväli venähtänyt eikä ole tikkua katseltu, niin ompi voinut olla tikku ns. kuivana. No, tämä on spekulaatiota.

Accordiin vaihdoin aikeen mukaisesti uudet moottoriöljyt ja suodattimen. Otan tämän kohdalla käyttöön myös saman syklin kuin Civicillä, eli öljyt + suodatin uusiksi puolen vuoden välein. Tähän asti on vaihdettu kerran vuodessa, mutta tihennetään, ei se pahaa tee. Kuitenkin 300 tkm lähestyy ja vähän kuluttaa, niin pidetään öljy tuoreena. Karvan yli 30 euroa maksoi tämän päivän operaatio, kenties kukkaro kestää 60 euroa vuodessa kahdesta öljynvaihdosta suodattimineen...

Ostin myös Scotchin läpinäkyvää vähän kestävämpää teippiä, tajusin, että tuon hemmetin lakon takia ei Civicin uusi takavalo Ruotsista tähän hätään Härmään tule, joten kun auto huomenissa saapuu kotiin revin jesarit pois, uusin vilkkupolttimon ja teippailen uusiksi läpinäkyvällä teipillä, niin näkyy ja toimii vilkkukin siihen saakka, että osa tulee ja saa korjattua kunnolla.

Hiacen helmoja ajatellen päädyin tämmöistä ostamaan.
Kuva

Hiukan krouvimpaa tavaraa pensselillä levitettäväksi, pitäisi kovettua kunnon panssariksi, että kestää vähän kulutustakin. Bitumiahan tuon auton pintaan on levitetty lokarien sisään ihan sitä ihtiään, Hiacessa on asfalttia paitsi auton pyörien alla, myös itse autossa :lol: Kunhan kelit lämpenevät, rapsuttelen helmat paljaiksi, teippaan ja tölväisen tuota viiden sentin kerroksen, ettei tarvitse heti uusia. Kaksi kiloa, ettei heti lopu. Voisihan sillä kiusata noita Hondiakin tietyistä paikoista, mutta testataan ensin pihan halvimpaan kinneriin, vaikka se henkisellä tasolla pihan Kunkku onkin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tomaatti-Yarppahan meni nopeasti. 8O Taitaa "lama" lisätä perusautojen kysyntää.

Itsekin hommasin taas pienen prokkiksen, kyseessä maailman tylsin perusauto eli harmaa Anjovis kiihkeällä 1.6 Valvematicilla ja käsin hämmennettävänä. :facepalm_man: Mutta luotto on, että sille pienen korjauksen jälkeen voisi olla markkinat.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3553
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Nopeasti menevät, eikä tarvitse kantasuomalaisille myydä. Katselin tuossa justiinsa, että kun omalla kohdalla näistä seiskakopan Accordeista aika jättää, niin siirryn kasikopan Accordiin ja toisaalta 2009-> Avensikseen, juurikin tuolla Valvematicilla ja multidrive portaattomalla automaatilla. Alkavat vähitellen laskeutua ihmisten hintoihin, eihän siinä mennyt kuin 15 vuotta... Ideana tylsä autoilu. Tulee muuten ihan justiinsa 15 vuotta aikaa siitä, kun ensimmäinen seiskakopan Accord meille hankittiin. Kauan on tullut pulattua näiden kanssa, kieltämättä.

Civic ilmestyi pihaan, teippaukset olivat pitäneet ja takavalo paloi edelleen. Vaihdoin öljyt ja suodattimen, tällä kertaa vaihtoväli reilut 5kk ja 5400 km, seuraava vaihto sitten elo-lokakuussa kilometreistä riippuen. Operaatio maksoi tällä kertaa vajaat 17 euroa, aika halpaa. Huomenna palautetaan vilkku toimintaan ja teippaillaan uusiksi.

Ulkona karmea vesisade ja lämpöasteita, katselin että sunnuntai-aamuksi saapuu mielenkiintoinen keli, kun yöllä pakastaa nopeasti ja vesisade muuttuu rankaksi lumisateeksi. Hiacelle hommia, sanoisin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3553
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Askartelin Civicin rikkoutuneen takavalon parissa. Tuollaista Scotchin (kallista) teippiä kokeilin palapelin kasaamiseen.
Kuva

Ei siitä edelleenkään kaunis tullut, mutta hivenen parempi kuin jesarilla.
Kuva

Vilkkupolttimon uusimisen jälkeen sekin toimii nyt kuten pitää, sen verran puuttuu umpiosta paloja, että osastointi ei toimi ihan täysin, joten hajavaloa vilkusta menee vähän keskiympyrään, tämän parempaan en nyt pystynyt, saa välttää siihen saakka, että uusi umpio saapuu ja saadaan vaihdettua.
Kuva

Meinasin jo laittaa pillit pussiin, mutta huomasin, että pelkääjän puolen lasinpyyhin oli perstonut pahasti. Eihän siinä muu auttanut, kuin ajella kaupunkiin ja ostaa uusi. Ostin samalla tuplapäkin, niin on sitten tuo jo viime vuonna vaihdettu kuskinpyyhin varalla, kun menee seuraavan kerran. Sovitin Motonet-keikan samaan reissuun, kun vein vaimolle 2 kpl koiria, lähti suoraan töistä Ruotsiin koirakisoihin. Accord toimii nyt koira-autona, takapenkin suoja on nyt siinä.
Kuva

Samalla kun kävin Motonetissä tuon pyyhkimen takia, ostin parit raikkarit ja vaihdoin ne sekä Accordiin, että Civiciin. Ensi keväänä taas. Accordin huoltokulujen seurantaan lisättiin 9 euroa ja Civicin 25 euroa. Euro sinne ja toinen tänne, sinne ne vähitellen aina katoaa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13199
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

IC1970 kirjoitti:
La Maalis 16, 2024 19:25
perstonut
Nyt täytyy kysyä tämän sanan murrealkuperää ja miten itse määrittelisit mitä tuo sana kertoo tapahtuneen?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3553
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Arvelen, että kun Pohojammaalta olen kotoisin ja mummola oli Isossakyrössä, niin tuo on lainasana ruotsinkielisestä vaikutuspiiristä, sieltä vähän rannempaa. Nykyään kun ruotsi sujuu sujuvasti ja kaksikielinen koti meillä on, olen tajunnut aika monen aikoinaan käyttämäni sanan juontuneen ruotsinkielestä.

Tosin voi olla, että on ihan vaan paikallista Pohojalaasten kieltä ilman vieraan kielen vaikutusta, koska, "oikea" muoto taitaa olla kun kuluneesta tai rispaantuneesta puhutaan, perstunut. Mun muistin mukaan meillä käytettiin uuta ja oota sekaisin, kaikki kumminkin tiesi mistä on kysymys. Siinä taisi kuvaukseen lipsahtaa toinenkin murresana :lol:
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13199
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Okei, kiitos selvennyksestä, aina kiva oppia uusia sanoja :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja eegas »

IC1970 kirjoitti:
La Maalis 16, 2024 23:36
^Arvelen, että kun Pohojammaalta olen kotoisin ja mummola oli Isossakyrössä, niin tuo on lainasana ruotsinkielisestä vaikutuspiiristä, sieltä vähän rannempaa.
Tuo on kyllä totta, on runnia, tassia , talterikkia sun muita. Minun isoisoäiti oli pitokokki, pääasiallinnen työmaa oli rannikkosuomen alueella, Vaasan ympäristössä, Hän noita sanoja oppi siellä ollessaan, säilynyt ainakin Äitini sanavarastossa, itse olen jo unohtanut paljon. Esim. ranteet ovat kaluumia ja lonkat luntioomia, nuo ei taida olla Ruotsin sanasta muunneltuja, mutta vanhat E-Pohjalaiset ihmiset käyttävät noita jokapäiväisessä elämässä.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3553
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Katoavaa kansanperinnettä, kyllä. Kun minusta aika jättää, niin loppuu siihen, omat lapseni ovat sen verran vahvasti ruotsinkielisiä, kun sen puolen koulun kävivät, että vaikka ovat täydellisesti kaksikielisiä, niin tämmöiset ikivanhat murreilmaisut eivät ole juuri tarttuneet, vaikka faijansa niitä edelleen möläytteleekin.

Mutta, hei, eilen tuli kuulkaas Hiacella 6kk täyteen isännän ykkösautona. Vaikka on ollut mun talvikulkine, niin yllättävän vähän on tullut kilsoja. Eikä tapahtumia muutenkaan ole liiemmin kertynyt, toiminut kuten kuuluukin. Arvioitsin silloin alunperin, että 4000-5000 km tulee vuoteen, eikä tämän ekan puolen vuoden otannan mukaan juuri enempää ainakaan.

16.9.23 - 17.3.24
KM 2108
Huollot ja korjaukset 56,2 euroa (öljyt+suodatin, ohj.teh.neste, mittariston taustavalot)
Renkaat 412 euroa (uudet nastarenkaat 4 kpl)
Yht. 468.2 euroa

Luonnollisesti rengaskulut ovat pörhöllään ja vielä enemmän, kun saan kesärenkaat hankittua. Toisaalta, siihen sarakkeeseen ei tarvitse sitten vuosiin merkintöjä tehdä ja jos vaihdan autoa, renkaat seuraavat mukana, jos seuraavassa on huonommat tai vaihtoehtoisesti vaadin, että vaihdokissa on samantasoiset renkaat.

Kunnon talvikeli taas tänään, lunta ja sohjoa ja umpijäistä tietä. Eli luonnollisesti Hiacella liikennöin, todella vakaata menoa, onhan se takavetoinen etenijä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3553
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hyundai on nyt huollettu ja alkaa ilmoittelemaan huollosta taas n. 11 kuukauden kuluttua. Hintaa tuli 241,66 euroa. Tyhmyydestä taas sakotettiin, huomasin pari päivää sitten että "pohjahuopa" oli ottanut osumaa kuskin kohdalta ja vähän irvisti, joten luonnollisesti pyysin sen kiinnittämään kunnolla. Oli kiinnitetty, kyllä, kustannus työ 25e ja nippusiteistä 1.5e. Olisinhan minä sen voinut itsekin nippareilla kiinnittää ja säästää tuon verran. Tyhmä minä. Mutta, ehkä nuo merkkarin nippusiteet ovat parempia ja asentajan tekemänä työn laatukin parempi. Katselin myymiössä ekaa kertaa livenä uutta sähkö-Konaa. Herranjestas, että oli auto kasvanut sitten käytössä olleeseen edelliseen koppaan verrattuna. Pienempiakkuinen just 40 tonnia ja isompiakkuinen 46 tonnia, ei ollut hinnatkaan hilaantuneet ylöspäin.
Jos samanlaisella sopparilla saisi kuin edellinen, niin mikä ettei, mutta kun ei saa.

Samalla kun kerran olin Honda-marmorilla maksamassa Hyundain huoltoa (pöh), ostin 3 x 1L Hondan automaattivaihteistoöljyä, kunhan Civic taas perjantaina kotiutuu, niin vaihdan siihen laatikkoöljyt, sopivasti suoraan 160 km ajon jälkeen vanhat ulos ja uudet tilalle. Edellinen vaihto ollut 269 tkm kohdilla, joten nyt on sopiva hetki. Jos auto pysyy nipussa, niin otetaan sama tahti kuin Accordin kanssa, eli joka toinen vuosi.
Kuva

Siinä puteleitten alla Skruvatin paketti, josta tuli ilmoitus sopivasti kun olin ruokakaupassa, naapurissa olevasta Ärrästä hain paketin, täytyy kurkata kun ehtii, että näyttääkö Civicin takavalo siltä miltä pitää, lähinnä kai pitää toivoa, että pakkaaja on erottanut vasemman oikeasta...
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3553
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Iltaa. Civic tuli taas Dragsvikista pihaan ja väijyin valmiina. Tuosta katsotaan laatikon oikea öljytaso kuten Accordistakin, eli käyntilämpöisen koneen sammuttamisen jälkeen 60-90 sekunnin sisään. Laatikossa vaikutti olevan hieman liikaa öljyä, selvästi yli ylärajan.
Ulos tuli 2.3 litraa ja lisäsin 2.2 litraa.
Kuva

Desin vähennyksen jälkeen öljyä ei edelleenkään ollut liian vähän, mutta kohtuullisen lähellä ylärajaa, hivenen yli edelleen. Katsotaan sitten vuonna 2026 seuraavan vaihdon yhteydessä, onko syytä edelleen hieman vähentää. Vanha neste oli tosiaan 25 tkm ajettua ja vaihdettu 08/2022, hyvän näköistä edelleen. Vaan eihän se pahaa tee parin vuoden välein vaihtaa, homma on tuohon naurettavan helppo, tikunreikä on iso ja loistavassa paikassa, vartin homma imuvaihtona, lisääminenkin on helppoa.

Sitten takavalon kimppuun. Skruvatin paketista paljastui kuten pitikin, ulompi oikea takavaloumpio. Reiät yms. oikeilla paikoillaan. Joten vanha pois. Muuten olisi ollut nopea homma, mutta, Hondan insinööreillä lienee ollut paha päivä kun olivat keksineet piilottaa yhden ruuvin umpion alapuolella olevaan peltilevyyn, joka taas on puskurin takana. On aina yhtä jännä irrotella ruosteisia ruuveja ja muoviklipsuja alustasta, varsinkin suoraan 160 km rapasuihkun jälkeen.
Kuva
Kuva

Mutta hyvin se meni, parin tunnin äherryksen jälkeen uusi umpio oli paikoillaan ja myös kaikki nippelit takaisin paikoillaan. Puskurihan otti tuossa osumassa myös hittiä, mutta sille nyt ei mitään voi. Lisää taisteluarpia vanhaan Civiciin, mutta matka jatkuu. Kolmen viikon sisään pitäisi katsastaa, kenties seuraavan kerran kun tulee kotiin, saa poika lainata Accordia yhdelle reissulle, että saan homman hoidettua, tai haettua vikalistan. Tällä kertaa umpio kustansi 61 euroa ja öljynvaihto 43 euroa.
Kuva

Mitä tulee Hyundaihin, niin olen ilmoittanut Auto Bassadonelle, että tuon Hyundain vaihtoautorivistöön 12kk täyttyessä 19.4.2024. Poika siirtyy takaisin Accordin rattiin ja minä jatkan vain Hiacella. Vaikka kuinka yritin, minua alkoi häiritä, että maksan kuukausimaksua autosta, jota en koskaan aio omaksi lunastaa ja jolla ei saada edes sallittuja kilometrejä täyteen vuodessa. Kyllähän i20 on vuodessa nähty ja koettu. Muutenkin, saan tallipaikan vapaaksi, jos sattuisin innostumaan noitten osto-ja myyntiprojektien sijaan esim. museoautoprojektista.

Eli Hiacesta näyttäisi lähiaikoina tulevan ainoa käyttöautoni. Tänään hoivasin häntä sen verran, että akut saivat taas huoltolatauksen. Huomenna, jos ei sada, poistan konehuoneesta sinne edelliseltä omistajalta jääneen ja pois toiminnasta kytketyn älylaturin, joka tosiaan on laiton viritys. Samalla, kun poistuu johdotus, poistuu myös puskurista sinne upotettu laitteen töpseli. En halua kuunnella mitään ylimääräistä kommenttia tuosta katsastuksessa.

Jatkoa olen miettinyt sen verran, että alan etsiä tälle seuraajaa aktiivisesti, kolme vaihtoehtoa:

1. Takavetoinen, automaattivaihteinen vastaava, eli uusimmillaan vuosimallia 2006. Uudempaa koppaa ei Suomesta automaattina löydy.
2. Neliveto 2007->2012. Joko halvempi ja enemmän ajettu ja hyvin hoidettu, tai sitten vähän ajettu viimeisiä vuosimalleja, max.n. 20000 e. Uudemman kopan takavetoisissa on ärhäkämpi (=hankalampi) lukkoperä takavetoisissa, sellaista en halua.
3. Jos kerran annan Hiacelle pelivaraa 20000 euroon, niin sillä hinnalla saa jo nykyaikaisen etuvetoisen pakun automaattina. Mercedez-Benz Vito ja Toyota Proace ja kumppaninsa tulevat kyseeseen. Se, haluanko vaivoikseni pissa-dieseliä, on sitten se asia, joka ratkaisee pysynkö kuitenkin Hiaceissa.

Ajattelin käydä ajamassa ainakin Toyota Proacen, joka saa edustaa kaikkia muitakin, taitaa Citroen Jumpy, Peugeot Expert ja Opel Vivaro tulla nyt samalta linjastolta. Mercedes-Benz Vito pitää ajaa myöskin, muutenhan sitten esim. Ford Transit Customia ja Renault Trafficia on todella vähän tarjolla. Kieltämättä tuommoinen 180-heppainen Proace 2-litran motilla kiinnostaa kovasti, opiskelin vähän mitä noissa on ollut ja ymmärsin, että Aisinin automaatti on luotettava, jakopää kannattaa vesipumppuineen uusia vähän etuajassa, pyöränlaakereita menee silloin tällöin ja muutakin kulutusosaa, muttei mitään mullistavaa. Murheenkryyni ainakin jossain muodossa on kusisysteemi, joka järjestää takuuajan ulkopuolella säännöllisin väliajoin 1500 euron pyörteen lompakkoon. Joillakin menee 200 tkm ilman ongelmia ja joillakin ei.

Semmosta, jos kerran maksetaan kk-erää, niin maksetaan sitten itselle ja sellaiseen autoon, joka saa tuohon jäädä Accordin ja Civicin tavoin vuosiksi. EDIT: Vito itse asiassa osuu haarukkaan automaattina vain takavetoisena, eli tuskin sitä kuitenkaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Aika harvassa on vanhemmat Hiacet automaattina...

Tässä yksi, uitettu Ruotsista Viroon 2011 n. 100tkm tahkottuna

https://www.auto24.ee/3194550

Mittarista kyllä puuttunee jokunen kilsa...?

Tietääkö muuten joku, miten Ruotsin rekisteristä saa tiedot haettua Vin-koodilla veloituksetta? Toki maksulliset esim. Carfax toimii...

Joskus oli haku sieltä ajatuksissa, ja havaintona että sikäläinen luotettavin ilmaishaku toimii vain rekkarilla

https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/
-*-Elämä on-*-
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Risto »

nittifemma kirjoitti:
La Maalis 23, 2024 09:49
Tietääkö muuten joku, miten Ruotsin rekisteristä saa tiedot haettua Vin-koodilla veloituksetta? Toki maksulliset esim. Carfax toimii...

Joskus oli haku sieltä ajatuksissa, ja havaintona että sikäläinen luotettavin ilmaishaku toimii vain rekkarilla

https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/
https://biluppgifter.se/
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3553
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^ Lyhyt vielä kaiken lisäksi, ne ei kiinnosta, eikä muutenkaan mitkään eri maista sinne tänne uitetut :D Noita automaatti-Hiaceja on myynnissä Suomessa muutama kpl kerrallaan, kovin vanhakaan ei kiinnosta, mieluiten tätä samaa koneversiota kuin nykyisessä, eli minimissään 102-heppainen.

Mitä enemmän lueskelen noista nykypakuista, sitä vähemmän kiinnostaa dpf-ja urealaitteet, ynnä erittäin vahva fiksaationi nimenomaan Hiaceen ohjaa ajattelua ja sitä kautta varmaan toimiakin.

Otan siis sen verran takaisin, että kenties sittenkin kelpuutan faceliftin myös takavetona, kaippa tuon lisäpainon kanssa silläkin pärjää, laajentaa nimittäin valikoimaa aika paljon ja haluaisin kyllä sen 117-heppaisen viimeisen version. Jos siis sopivaa automaattia ei löydy.

Tuon nykyisen kanssa ei kyllä ole minkäänlaista kiirettä, väkisin en vaihda mihinkään. Sen suhteen on kourallinen fiksaustoimia kalenterissa, jahka kelit lämpenee. Teen tästä tarkoituksella todella hankalaa, eli ei minkäänlaisia kompromisseja, auton pitää olla juuri sellainen kuin haluan ja oikeaan hintaan, koska tuskin Hiacea enää tämän jälkeen laitan.

Avarin mielen kuitenkin olen liikkeellä. Kunhan Hyundain saa tuosta pois, pystyy katsomaan myös jotain pikku projektia henkilöauton suhteen.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin