Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
387
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 387 »

No tuosta vanhemmasta tuli kättä päälle lyötyä. Oli kyllä tosi siistissä kunnossa koriltaan ja muutenkin. Oli massattu ja jakohihna pumppuineen ja muine hiluineen vaihdettu äskettäin. Ei tuo ajolleen kummoinen ollut liekkö nuo kapeat renkaat osasyynä. Kiihtyvyydestä ei oikein voi puhua kun turboilla ajellut niin pitkään, mutta järki tuossa kaupassa oli etusialla. Vaimolle tuo tulee ajoon ja maanantaina haetaan.
Hese
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^ Ei ne kaikki syö öljyä, onpahan vaan 1.8-litraisella sellainen taipumus toisinaan kun taas 1.5-litraisella ei juurikaan koskaan. Yleensä ovat kyllä hiukkasen enemmän veivattuja, kuin tuo 130 tkm, anna mennä toinen mokoma vielä ja ihmetellään sitten lisää.

^ Kuulostaa siistiltä peliltä, jakohihnaahan siinä ei ole vaan ketju, tarkoitit ilmeisesti sitä hihnaa, joka pyörittää vain ja ainoastaan vesipumppua, kun ohjaustehostinkin on sähköinen.

Täältä ei raportoitavaa, huomenna ehkä edistytään Priuksen kanssa taas, tämä päivä meni ylioppilasta juhliessa. Sen verran eilen ehdin touhuta, että irrotin oikean eturoiskeläpän, kun oli vähän saanut siipeensä, sieltä takaa paljastui hiottavaa pintaa, että voi laittaa uuden suojauksen ja kiveniskumaalia. Nyt tarttis löytää ehjä roiskeläppä, jotenkin vaikeasti tuli taas vaan eBay, Amazon ja Alienexpressin linkkejä. Pitää kattoa olisko jossain romiksella.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

IC1970 kirjoitti:
La Kesä 03, 2023 19:30
Helppo ja lupsakka etenijä, tuntuu ettei mitään tapahdu kun painaa kaasua, mutta silti digimittarin numerot vilistävät kivasti ylöspäin ja liikennevaloissakin jäi Bemaristit hakemaan seuraavaa pykälää kun vanha Prius syöksähti etiäppäin.
Tämä vähä yllättää koska omat havainnot priuksista tai yleensäki hybridi toyotista on hyvinki verkkaisen oloisia :lol:

Hiukan oon kade et äijä kerkee päivää ennen ylppärijuhlia talliin :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^No eihän toi mihinkään kulje, mutta sitä vauhtia vaan saa helposti, vaikkei se tunnu miltään. Kai se on tuo kuminauhaveto sitten se homma, mikä tuon tekee. Vaikea selittää. Kyllähän sitä aina tallissa kerkiää käydä, eri asia sitten pystyykö siellä viipyilemään. Raitisilmasuodattimen vaihdossa meni pari minuuttia ja ovien alareunojen kotelosuojalla kyllästämisessä vartti.

Tänään paitsi purettiin teltat pihalta kun juhlat on juhlittu, niin ajoin Priuksen päivänvaloon. Katsokaapas kun kävi mitä vähän uumoilinkin. Nimittäin jos tuon ikäisessä Toyotassa on takapyörän edessä helmassa hieman tukevampaa "pintaruostetta", niin saattaapi mennä vähän syvemmällekin, kun alkaa hioskella. No niin menikin. Isoa reikää ei tullut, mutta sen verran kumminkin, että asiaa piti tutkia. Siispä takapää ongelmapuolelta ylös ja päivänvaloon, enempi tilaa ympärillä.
Kuva

Ajateltiin, että kokeillaan semmoista muutaman sentin paikkaa. Kokeiltiin. Vanhempi valtiomies siinä hitsaa.
Kuva

Ja kuten arvasimme, varsinaisen reiän ympärillä oli sen verran ohutta peltiä, että päätimme 1.5 tunnin turaamisen jälkeen lopettaa. Käyn huomenissa kysymässä luottopaikastani, että koska ehtii katsoa ja paikata. Toi rakenne on kyllä ihmeellinen, ikäänkuin tuplapelti, jossa ilmaa välissä ja tuo päällimmäinen peltikerros on todella ohut, ei mikään ihme että näitä tuosta kohtaa usein paikataan, pikkasen jos pääsee jotain alkuun niin tommonen seitinohut pintapeltihän häviää niin että heilahtaa. Japaninpeltiä, prkl.

Tässä on kyllä iso ero kuskin ja pelkääjän puolen välillä helmoissa. Kuskin puoli on liki virheetön ja tämä oikea puoli näyttää siltä, että olisi kunnostettu joskus koko matkalta, roiskeläppäkin repaleinen jne. Yksikilpinen tämä on, mutta joku haveri on joskus matkan varrella käynyt. Kuvassa näkyy hyvin, kuinka tuo helma painunut pitkältä matkalta vähän länään.

Oikean etupyörän takaa sain hiottua kirkkaalle pellille siinä kun appiukko hitsaili, siellä sentään oli roiskeläpän takana paksua peltiä. Löysin varastosta sopivasti purkinpohjat vaaleanharmaata happoprimeriä ja laitoin sitä muutaman kerroksen pohjalle. Huomenna harmaata kiveniskua vähän vahvemmin ja omaa väriä + lakka sitten seuraavana.

Tästä näyttää nyt tulevan se kesän harrasteauto edellisen liian hyväksi osoittautuneen jälkeen. To-do-listan kärki tällä hetkellä.

1. Oikean takapyörän edustan hitsauskorjaus, ammattilaisella.
2. Ehjä eturoiskeläppä oikealle pitää jostain paikallistaa
3. Paremmat kesärenkaat 4 kpl (jos jollain on 205/55/16 kesärenkaat ilman vanteita jouten, saa tarjota)
4. Muut pikkukorjaukset maalipintaan
5. Maalipinnan pinnoitus
6. Alustan ja koteloiden suojaus, pysäyttävä isku
7. Huoltohommia, sisäpesu, kuskin penkin paikkaus, ajovaloumpioiden kiillotus
Viimeksi muokannut IC1970, Su Kesä 04, 2023 20:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Joo, kantamattomat pellithän näissä on yleensä nollaseiskamillistä, että puikolla saa olla todellinen tekijämies kuka hitsaa. :) Miggi ja vaikka sammuttimesta tehty hiilaripullo hankintalistalle niin pääsee kohtuukuluin harjoittelemaan peltihommia ilman, että menee usko koko lajiin.

En tiedä Priuksesta, mutta ainakin Yariksessa taka-akselin kiinnityspaikka kannattaa tsekata siinä vaiheessa kun helmoihin joutuu kiinnittämään huomiota, siellä on todellinen suunnittelukukkanen, kuraa sisäänsä keräävä patti jossa olematon kanava vedelle ulos. Ja pelti siinäkin ohutta vaikka tukee koko kiinnityspisteen sivusuunnassa koriin. Kun tuo pääsee nitkahtamaan huonoimmassa tapauksessa putoaa taka-akseli vauhdista matkasta, kuullut näinkin käyneen.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Taka-akselin seutu näyttää tässä hiukka erilaiselta kuin Yarpassa, mutta ainakin näillä kaikille perus-Toyoille on yhteistä tuo takapyörien etupuoli helmasta, se on arka paikka se. Jaa että 0.7mm, no se selittää. Ihmekös ei puikkoa kestänyt :lol: Toisaalta ei se kyllä isosta ollut kiinni, että olisi onnistunut, vaikka appiukko taas vähätteli taitojaan.

Tarkoitus on alusta tsekata kunnolla ennen suojausta kyllä, Priuksen pohjahan on erittäin kattavasti muovitettu, mutta justiinsa siellä taka-akselin nurkilla on paljasta pintaa reilusti. Ei se nyt kovin hurjalta näyttänyt, kun kurkin tuossa perän ollessa ylhäällä, ihan peruskunnossa tuon ikäiseksi. Samaten pitkien pellien kunto helmoista auton keskilinjaa kohti näytti ihan asialliseselta, kyllä tässä taitaa olla käynyt niin, että joku isku tuonne oikealle on tullut ja korjaus aikoinaan ei ole ollut ihan parasta A-luokkaa, siksi siellä on sanomista, kun taas muuten tilanne näyttää olevan hallinnassa.

Eiköhän tämä tästä, onpahan tekemistä aina kun ehtii/jaksaa. Tämän kanssa pitänee ottaa realistisesti tavoitteeksi, että pääsee omilleen, kun tiet joskus eroavat ja varautua siihen, ettei pääse.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Vaikka tää Prius oli aikoinaan kovin edistyksellinen, jotain perinteistä oli autoon kuitenkin laitettu, eli upean väriselle vanteelle vararengas, tuo tuttu näky kautta aikain !
Kuva

Painetta oli vaan reilut kaksi kiloa, joten laitoin spekseihin, 4.2 kiloa. Tavaratilan pohjalta ei löytynyt mitään omituista, siistissä kunnossa. Ainoa oli, että tuo vararenkaan "peti" oli hieman hapertunut ja paloja oli irtoillut sieltä täältä, hiukka outoa, mutta tarkemmin ajatellen taitaa johtua tuosta taustalla häämöttävästä akkupaketista, se lie tuo takakonttiin hieman enemmän lämpöä, kuin normiautoon ja sitä kautta tuosta pehmennyksestä tulee korppua. Mä luulen, en tiedä.
Kuva

Huomenna käyn näyttämässä Priuksen helmaa pajalla.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Toisinaan asiat ei etene ja toisinaan etenee. Tänään eteni. Hitsari kurkkasi helman ja sovittiin, että vien pajalle torstaina heti klo 08 ja ottaa työn alle. Sovittiin myös, että paikkaa sen verran kuin tarvitsee ja jättää siistimiset ja muut viimeistelyt mulle.

Katselin, että hänellä oli pihalla useampia pinoja kesä-ja talvirenkaita. Kysäisin, että olisiko Priukseen sopivaa sarjaa jouten. No siinäpä oli yksi sarja kokoa 205/60/16, ei aivan ideaali profiili, mutta tarpeeksi lähellä. Paistovuosi oli 2018, melkein uudenveroinen pinta ja eivät koppurat ollenkaan, vaan hyvinkin vetreää gummia. Pikku tinkaamisen jälkeen nostettiin ne kyytiin ja suuntasin lähimmälle rengaspajalle.

Asentajat olivat jo vähän lopettelutunnelmissa, mutta vielä onnistui. Heillä olikin mielenkiintoinen neljän hallinosturin taktiikka, Bahcot olivat vielä "hieman" järeämpiä kun vertasi siihen mikä itsellä oli. Täytyy sanoa, että kyllähän homma ammattimiehiltä sujui tuollakin tavalla tyylikkäästi ja tehokkaasti. Nämä eivät olleet mitään kesähessuja vaan vakkariväkeä.
Kuva

Loppuunajetut Goodyearit kun otettiin vanteilta, niin yhdestä paljastui sisältä jo irtotavaraa melkoisesti, sanotaanko näin, että sen renkaan käyttöikä oli juuri näillä hetkillä loppumassa. Ihan hyvin ajoitettu vaihto... Semmoisen huomion asentaja teki, että oikea takarengas oli myös pyörinyt jonkun verran tyhjänä pinnasta päätellen. Mikä yllätys, oikea puoli ja takana.

Tommoisissa 205/60 vs. alla olleet 195/55 oli aika paljon enemmän kumia, hyvin kuitenkin mahtuivat vielä pyörimään ja kääntymään, ei ota kiinni mistään, vaikka pelivara kaventuikin melkoisesti. Hiukan pulleampi on profiili nyt renkaiden osalta kieltämättä. Mittarivirhettä tuli laskurin mukaan aika paljon lisää, 5 km/h, koska halkaisija muuttui 62.1 -> 65.2 ja vierintäkehä 189.3 -> 198.8. Hakusessa oli 205/55, jolloin ero olisi ollut vain 2 km/h. Mutta näillä mennään nyt, tukevalta tuntui vs. edelliset.
Kuva

Vaan eiköhän nämä GT Radial Champiro FE1:t nyt muutaman kesän kelpaa tämän auton alle ! Vianorilla tuommoisista halutaan siinä 16 tuuman koossa mitä on tarjolla 459 euroa asennettuna. Nämä olivat vähän halvemmat :D
Kuva

Asentelin töitten jälkeen kotiin tultua naapurin juuri hankkiman keittiöradion käyttökuntoon oikealle asemalle viritettynä ja siinä asennusolutta nauttiessamme sovittiin, että kun tulen torstaina hitsausreissulta, niin ajetaan Prius suoraan nosturille ja ruiskutellaan alustaan suoja-aineet. Sen jälkeen hoidan sitten tuon oikean helman lopulliseen kuosiinsa, ennenkuin kiillottelen auton.

Huomenna on vapaapäivä eikä mitään suunnitelmia, joten yritän oikean takalokarin hoitaa ja pestä sisustaa. Sain myös työkaverilta joka jotain tietää kiillotushommista, hyvät vinkit / ostoslistan ajovalojen myllytystä varten. Täytyy testata Priuksella, jos onnistuu hyvin, niin lupasin naapurin Nissan Noten vm. 2007 ajovalot myös kiillottaa, alkavat olla siinä kunnossa ja kellastuneet, että kohta tulee leimalla sanomista. Sehän ei käy, minähän sen auton vuosia sitten hänelle ostatin, täytyy hoitaa jälkimarkkinointia edelleen pieteetillä. Toi mun myllytyskone on Rupesin suoraveto, kuulemma epäkesko olisi parempi noihin ajovaloihin, mutta pitää varmistaa maalikaupassa kun haen hiontatarvikkeen ja sopivan viimeistelylaikan, että laikka käy suoravetoon. Muussa tapauksessa joutuu investoimaan epäkeskoon.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

IC1970 kirjoitti:
Ti Kesä 06, 2023 20:52
Mittarivirhettä tuli laskurin mukaan aika paljon lisää, 5 km/h, koska halkaisija muuttui 62.1 -> 65.2 ja vierintäkehä 189.3 -> 198.8. Hakusessa oli 205/55, jolloin ero olisi ollut vain 2 km/h.
Jos nopeusmittarivirhe lisääntyi rengasta suurentamalla niin silloinhan mittarivirhe olisi jo valmiiksi ollut sellainen että mittari näyttää alle todellisen nopeude? Yleensä rengasta suurentamalla pääsee mittarivirheestä eroon kun todellinen nopeus kasvaa eli lähestyy mittarinopeutta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Täytyy katsoa seuraavalla reissulla gepsillä ja yhdestä matkan varrella olevasta nopeusnäytöstä, että miltä nyt näyttää. Siihen kokoon verrattuna mitä oli alla, tuli 5 km/h muutosta. Mittarivirhe oli n. 3km/h vähemmän kuin todellinen tähän saakka.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

IC1970 kirjoitti:
Ti Kesä 06, 2023 20:52
Toi mun myllytyskone on Rupesin suoraveto, kuulemma epäkesko olisi parempi noihin ajovaloihin, mutta pitää varmistaa maalikaupassa kun haen hiontatarvikkeen ja sopivan viimeistelylaikan, että laikka käy suoravetoon. Muussa tapauksessa joutuu investoimaan epäkeskoon.
Aikanaan kun selvittelin epäkeskokonetta harrastuskäyttöön oli sekä vene-, että autopiireissä aika yhtenäinen näkemys, että jos ei sijoita useita satkuja ns. ammattivehkeisiin, niin sitten tämä:

https://www.biltema.fi/autonhoito/auton ... 2000041606

Ja pari mulla noita onkin ja lainaan/testiinkin saa hakea.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^No selvä, kiitti tipsistä. Pitää kohta vissiin tehdä toivioretki BIltemaan, kun pitäisi se pistehiekkapuhaltajakin hakea, se halpa ja hyvä. Näin kuulemma oikeastikin on. Eikä toikaan paha ole, tuon verran voisi sijoittaakin, vaikea on itseäni motivoida 300-400 euroa laittamaan epäkeskoon.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

2.polvi kirjoitti:
Ti Kesä 06, 2023 23:21
IC1970 kirjoitti:
Ti Kesä 06, 2023 20:52
Toi mun myllytyskone on Rupesin suoraveto, kuulemma epäkesko olisi parempi noihin ajovaloihin, mutta pitää varmistaa maalikaupassa kun haen hiontatarvikkeen ja sopivan viimeistelylaikan, että laikka käy suoravetoon. Muussa tapauksessa joutuu investoimaan epäkeskoon.
Aikanaan kun selvittelin epäkeskokonetta harrastuskäyttöön oli sekä vene-, että autopiireissä aika yhtenäinen näkemys, että jos ei sijoita useita satkuja ns. ammattivehkeisiin, niin sitten tämä:

https://www.biltema.fi/autonhoito/auton ... 2000041606

Ja pari mulla noita onkin ja lainaan/testiinkin saa hakea.
Tuolla kiillotellut omia pelejä kolmisen vuotta, vertailukohtaa ei tietysti paljon ole, niin voi olla etten vaan tiedä paremmasta, mutta mielestäni oikein hyvä laite.

Eli täältä ainakin suositus :D
Tomppa & Saabit myyty :(
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:
Ti Kesä 06, 2023 21:53
^Täytyy katsoa seuraavalla reissulla gepsillä ja yhdestä matkan varrella olevasta nopeusnäytöstä, että miltä nyt näyttää. Siihen kokoon verrattuna mitä oli alla, tuli 5 km/h muutosta. Mittarivirhe oli n. 3km/h vähemmän kuin todellinen tähän saakka.
Jaa notta vakiokoolla mittari näytti 97 kun reaalivauhti oli 100? Sehän on jo laitonta, mutta silloin tosiaan mittarivirhe kasvaa rengasta suurentamalla.

Jos käsitin väärtepäin tekstisi ja vakiokoolla näytti 100 kun reaali oli 97, niin siitä rengasta suurentamalla vitosen verran samalla 100 nopeudella reaaliksi tulee 102, jolloin mittarivirhe pienenee mutta hyppää ns. väärälle puolelle. Laitonta, muttei vaarallista (eikä siitä oikeasti kiinni jää), kunhan tietää ja tiedostaa tilanteen.

Me joskus tästä jauhettiinkin, mutta melkoista softa-akrobatiaa tarttee että rengaskoosta johtuvan mittarivirheen saa absoluuttiseksi, kun se renkaiden muutoksesta tuleva ero on suhteellista. Mutta mittaristossa voi olla ns. varmuusheitto, jolloin nopeuden mittaustulokseen lisätään vaikka se sama 5km/h ja renkaiden tuoma 5% lisä vähentää merkitystään. Tuolloin käy esmes niin, että 100 mittarinopeudessa todellinen ja mitattu on 95km/h vakiorenkailla ja 5% isommilla 95*1,05=99,75km/h, eli tuossa skenaariossa mittarista tulisi satkun vauhdissa tosi tarkka ja pysyisi vielä laillisella puolella motarinopeuksia lukuunottamatta. Jos varmuuslisä on tuo mainitsemasi 3 ja mitattu oikein, niin 100 mittarinopeudessa reaalivauhti kasvaa 97 -> 97*1,05=101,85km/h
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tähän mittarivirheeseen liittyen.

GM pohjaisissa autoissa kuten Saab ng9-3 sekä ainakin Opeleissa:Vectra C ja Insignia A, voi "mittarivirhettä" muuttaa itse aivan haluamakseen OpCom:n avulla. Sillä muokataan renkaan ympärysmittaa.

Huono puoli tässä on se, että muokkaamalla renkaan ympärysmittaa, muuttuu myös matkamittarin näyttämä. Kun autossa oli alla rekisteriotteeseen merkityt renkaat, auton kulkema matka sekä abs-järjestelmän kautta saatava nopeustieto olivat täsmälleen oikeita. Nopeusmittariin oli vain laitettu se vääristymä näyttämään vähän enemmän nopeutta.

Itse olen muuttanut näissä autoissa aina nopeusmittarin näytämään tismalleen oikein eli matkamittariin kertyi aina vähän vähemmän. Virhe on ollut 5 % alakanttiin. Onhan sillä jonkin verran merkitystä, kun esim. autolla on ajettu todellisuudessa 100 tkm niin mittariin on kertynyt vain 95 tkm.

VAG konsernin autoon siirryttäessä saman nopeusmittarin kalibroinnin pystyi tekmään siihenkin, mutta tässä tapauksessa ei puututakaan renkaan ympärysmittaan vaan suoraan nopeusmittarin näyttämään. Parempi niin. Nyt nopeumittarista saa virheen pois, mutta matkamittari näyttää edelleen oikein.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin