Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kyllä on karua. Taidan kumminkin ostaa Nissan Leafin ja ajelen sillä työmatkat ja pikkupyöritykset, sähköhän ei maksa mitään, sitä saa seinästä ihan ilmatteeksi. Nurkalle sitten pidemmän matkan tarpeeseen joku vanha Toyota 1.6-litraisella 4A-FE-koneella.

Vai pitäisikö ottaa uusinta ekan sukupolven Prius-plugarilla, kotoa lähtiessä olisi aina 20 km sähköajoa tankissa, siitä kun paiskaa penkit alas ja laittaa sopivan alustan, niin koiratkin mahtuu.

Sisäinen innovaattorini lähti taas käyntiin, suljen siis netin, avaan ison ruudun ja alan katsoa Van Helsingiä Netflixistä. Suosittelen muillekin, vampyyrit halki poikki ja pinoon.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Töiden jälkeen ajoin ihan vapaaehtoisesti Puuiloon ja suoritin täsmä-ostoksen.
Kuva

Mustassa on viime vuonna katsastuksen jälkeen uusittu tuulilasi, kun kerran kehotettiin. Uudenveroisessa lasissa on kuskin puolella alakolmanneksessa pieni, mutta erottuva kiveniskemä. Häiritsee esteettistä silmää, vaikkei muuten mihinkään vaikutakaan. Toinen hieman pienempi löytyy keskeltä lasin ylälaidasta, muuten ei ole sanomista.

Lueskelin tuosta kuvan setistä testin, jossa riippumaton toimija väitti, että toimii oikein hyvin, pienemmät iskemät häviävät käytännössä kokonaan ja kunnon häränsilmästäkin saivat hyvän. Pakkohan se oli 6.9 euroa investoida, kun kerrankin Porvoon Puuilon varastosaldo näytti vihreää, monen muun liikkeensä myydessä ei oota. Raportoin tarkemmin, kunhan otan tuon ohjelmaan. Jatkoa sarjaan "Tein itse ja säästin". Se jää nähtäväksi.

Mutta, mutta, paskempaa oli luvassa. Harmaa Accord ei kuulemma kylmene, A/C ei toimi. Ei toimi, ei, aivan oikea diagnoosi. Sisälle tulee lämmintä ja kylmästoinnin putket eivät viilene sitten yhtään. Ei siitä ole kuin vajaa kuukausi ja 800 km, kun ilmastointi huollettiin, vuotoja ei ollut ja toimi oikein hienosti. Että mikähän sille nyt tuli ? En ymmärrä mitään ilmastoinnin päälle, mutta opiskelin vähän ja hieman työskentelin.

Kojelaudan nappulasta A/C:n kun laittaa päälle, selvästi kompura käynnistyy, eli se lienee kunnossa ? Nopealla Googletuksella yleisin vika noissa on magneettikytkin vai mikä lie, joku rele kumminkin, joka majailee konehuoneen sulakerasiassa. Sillä on 20A sulake, joka oli ehjä. Mustassa kun ilmastointi toimii, niin nappasin siitä tuon releen ja vaihdoin Harmaaseen. Eipä kylmennyt edellenkään, puuttui kaikki napsaukset ja lorinat, joita musta päästeli, ohjaamoon menevä putki pysyi lämpimänä. Että silleen.

Kompura, magneettikytkin ja sen sulake ovat ehjiä, luulisin. Siitä eteenpäin ei mitään hajua, pitää opiskella mitä tuohon systeemiin vielä kuuluu, lauhdutin, kuivain, jotakin semmoista, kai. Jos saisi edes vian diagnosoitua, niin selviäisi, että millaisesta menoerästä on kysymys. Että laitetaanko nyt kuntoon, vai vasta ensi keväänä... Kyllä nyt Harmaa vastustaa, alkaa vissiin kilometrit painaa. No, nyt on listalla takalaakerit ja ilmastoinnin korjaus, mikä siellä rikki sitten onkaan.

Huomenna töihin kuitenkin Mustalla, ajelen töiden jälkeen katsomaan yhtä autoa, jos ei ole myyty sitä ennen. Jos on tallella ja menee mun seulasta läpi, niin teen kaupat ja haetaan tiistaina pojan kanssa pihaan lisää rikkoutuvaa kalustoa 8O Ettei vaan korjattava ja korjautettava lopu kesken ! Prkl. Sitten kun saa tuon kuvion selväksi, niin täytyy kysyä korjaamolta, ymmärtääkö mitään ilmastoinnin päälle, jos tsekkaisivat, missä vika.

Aina kun luulee, ettei ole mitään raportoitavaa niin elämä sitä taikoo. Prkl.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eli se kompuran keskiosa lähtee pyöriin kun komentaa nappulasta ACn päälle?

Ja pysyy päällä jonkin aikaa?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ei mitään havaintoa. Käytin varmaan vääriä määreitä, magneettikytkin lienee siellä kompuran kanssa laturin alapuolella alimman hihnapyörän vaiheilla, mitä minä katselin on sulake, rele ja moottorin käynnistä huomaa, että joku käynnistyy kun painaa sisänappulaa. Mitä tuossa tutkiskelin lisää nettiä, niin se magneettikytkimen liikkuva osa ja kompuran väli on noissa ollut täynnä paskaa, jonka takia ei lähde pelittämään. Pitää käydä kokeilemassa, onko järjestelmässä painetta, tuohan nyt vaan vaikuttaa siltä, ettei lähde työntämään freoneja liikenteeseen ja tosiaan ne Mustan naksahdukset puuttuvat, joten voisin kuvitella, että kytkin ei kytkeydy. Kuten todettua, ei ole koskaan tarvinnut arpoa ilmastoinnin kanssa yhdenkään auton kanssa, niin tämä on vähän mustaa magiaa vielä tässä vaiheessa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Helpoin on siis ite mennä konehuoneeseen katteleen sitä kompuran hihnapyörää.
AC pois päältä hihna pyörii ja se pyörän keskus(magneettikytkin) pysyy paikoillaan.

Joku painamaan nappia kun oot ite konehuoneessa niin keskus pitäis lähtee jaksottain päälle.
Edit. Samat temput voi tehä eka sillä ehjällä niin hahmottaa paremmin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Lauhduttimelle ääni täältä

Paineventtiili myös yksi potentiaalinen kohde
-*-Elämä on-*-
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Mitä enemmän tutkii, sitä enemmän tulee fiilis, että ei hemmetti, komponentteja on miljoona ja potentiaalisia vikakohteita samaten, hiipii jopa mieleen, että miten tuo on voinut ikinä toimia. Täytyy koittaa ehtiä ma-ti vähän tsekkailla ja jos ei ite älyä, niin toivoa, että keskiviikkona joku viisaampi ehtis katsoa. Torstaina auto lähtee kolmeksi viikoksi kinekseen isäntänsä kanssa. Kattoluukku toimi ainakin tänään, niin voihan siitä kurkkia pihalle jos meinaa tulla kuuma matkalla ja neljä ikkunaakin nousi ja laski kun viimeksi kokeili.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Joo, viileempää luvattu et kyllähä nuori pärjää vaikka ehkä mutiseeki :mrgreen:

Toi kompuran/magneettikytkimen tsekkaus on parin minsan juttu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

IC1970 kirjoitti:
Pe Heinä 16, 2021 22:55
Ennemmin sitten vaikka Dacia Duster, vaikka eihän nekään halpoja ole nelivetoina ja melkistä kaikki dieseleitä, nekin.
Halvimmat neliveto dusterit lähtee kuudesta tonnista ja ne on max 10v

Gen I faceliftiä saa noin kymppitonnilla kun kilsoja reilu satku.

Bensana ite kattelisin vasta sillä uudemmalla koneella, 2019 alkaen.
Se vanha 1.6 on vapari ja Laiska :mrgreen:
Se vanhempi bensaturbo on uutta laiskempi mut sillä jo pärjää.

Diisselin vero ja kulutus on maltillinen niin en sen takia hylkäis, siihe nelivetovolvoon verrattuna ei paljoa kilsoja tarttis tulla et kulut ois tasan :lol:
Taisin sitä jossain kohtaa laskeskellakin, verois pari satkuu eroo ja sä pääset luultavasti helposti vitosella kun ei tule motarii..
Mut se automaatti puuttuu tietty...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

No niin. Käväisin suoraan töistä eestaas Vantaalla tsekkaamassa yhden farkku-Accordin. Ihan ok muuten, mutta vasen takalokari oli syöpynyt pois niin, että uusi olisi pitänyt rakentaa korjauspalasta ja pari muutakin sanomisen paikkaa oli. Toimivan webaston takia olisin ollut valmis teettämään vähän peltitöitä, mutta tuulilasi olisi pitänyt uusia myös, oikean puolen takalokari oli myös hyvällä alulla ja muutama pikkuvika löytyi kaupan päälle, ynnä pari arveluttavaa ääntä, yllätys, ilmastointiin liittyen, joka ounasteli xxx määrän remonttia, joten ei tällä kertaa. Hinta sinällään oli halpa, etenkin webasto huomioiden, mutta kallistui enempi projektin, kuin käyttiksen puolelle ja nopeasti ynnättynä lopullinen hinta peltityöt tehtynä ym., olisi noussut aika lailla. Ehkä ennemmin maksan hieman enemmän autosta, jossa selviä tekemisen paikkoja on selkeästi vähemmän. Lisäksi tuo oli 2-litrainen, kyllä sen eron huomasi, kun 2.4 tuli paikalle ja heti lähti 2.0 ajoon. Ei monoa antaessa tullut ollenkaan samanlaista hyökkäystä, vaan pikemminkin laiskanpulskeaa liikehdintää. Automaattilaatikko koeajetussa toimi todella hienosti, paremmin kuin noissa omissa. Mutta se siitä, etsintä jatkuu.

Kotona katseltiin appiukon kanssa Harmaata vähän tarkemmin. Vähän ollaan viisaampia nyt.
Siellä alimmaisena on kompuran keskiosa, jonka pitäisi lähteä pyörimään.
Kuva

Vaan kun ei lähde, niin vain nököttää paikallaan. Tsekkasin liikehdinnän sekä Mustasta, että koeajamastani autosta. Tuossa lähikuva.
Kuva

Kun tuota työkalulla paineli, niin pyörihän se. Vaan ei muuten. Kompuran päältä lähtee sähköjohto ja sen liitin on yhdistetty tähän, joka löytyy flektin kyljestä.
Kuva

Sininen johto tulee liittimeen ilmastoinnin kompressorille päin ja siihen painetaan kiinni liitin, joka tulee kompressorilta. Melkoisen jumpan jälkeen saatiin kyseinen liitin auki ja tsekattiin yleismittarilla että siihen tulee virtaa. Kyllä tulee, ilmastointi pois päältä näytti nollaa ja päällä alkoi elämään. Varmistettu siis, että eilinen diagnoosi releen toimivuudesta pitää paikkansa.

Summa summarum, viimeinen johdonpätkä tuon kuvan liittimestä kompressorille voi olla viallinen, tai sitten vika on kompurassa/magneettikytkimessä. Nyt en tiedä, pitää kysyä, mutta tarkoittaako tämä nyt sitä, että kompressori menee vaihtoon vai vaiko tuon pyörivän osan vaihtaa erikseen, tai mahdollisesti puhdistaa jos on joku kontaktivika tms. En tiedä. Tuosta nyt pitäisi tarkistaa jollain ohituksella, että kulkeeko virta siinä viimeisessä johdossa, että onko se kompura sökö.

Sen saa tehdä joku joka osaa, mun osaaminen loppuu tähän. Koska, en tiedä, viimeistään ensi keväänä.

EDIT: Kokeilin toki Low-venttiilistä, että järjestelmässä oli paineet, ennenkuin tsekkasin nuo muut jutut. Oli äkäiset paineet juuri täytetyssä järjestelmässä.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Magneettikytkin siis kytkeytyi kun sitä hieman avitti. Eli vika on siinä. Sitä en valitettavasti tiedä saako pelkän mg-kytkimen irti puhdistusta ja shimmilevyn poistoa varten. Joissakin autoissa se shimmin poisto saa mgkytkimen taas toimimaan. Nyt siellä todennäköisesti on skeidaa/ruostetta yms välissä eikä siksi kytkeydy.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:
Ma Heinä 19, 2021 20:15
Sininen johto tulee liittimeen ilmastoinnin kompressorille päin ja siihen painetaan kiinni liitin, joka tulee kompressorilta. Melkoisen jumpan jälkeen saatiin kyseinen liitin auki ja tsekattiin yleismittarilla että siihen tulee virtaa. Kyllä tulee, ilmastointi pois päältä näytti nollaa ja päällä alkoi elämään. Varmistettu siis, että eilinen diagnoosi releen toimivuudesta pitää paikkansa.
Ilman kuormaa näät että tuleeko jännite, mutta että saako sinne kunnolla virtaa. Jos aiemmin on johto melkein poikki, "tyhjässä" karvassa näkyy jännite mutta romahtaa heti kun olis kuormaa tarjolla.

Mutta helppohan se on kokeilla työntämällä tuosta kompuran suuntaan menevään johtoon hyppylangalla +12V ja kattoa että pyörähtääkö. Jos ei pyörähä, niin vika on siittä pisteestä etiäppäin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Ei kytkeytynyt, eli ei ala pyörimään, vaikka mikä olisi. Pyöritin sitä manuaalisesti pitkällä raudalla, lähinnä varmistaakseni, ettei ole leikannut kiinni. Ammattilaiset saa hoitaa loput, tietää nyt ainakin jotain sanoa työtä tilatessa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

^ lukaisin väärin. Sen mgkytkimen kytkeytymisen ja tarkemman diagnoosin voi tehdä pistämällä koneen käyntiin ja ac:n päälle. Sitten reipas napautus magneettikytkimeen, napautuksessa pitää vaan olla nopea koska jos kytkin kytkee niin mitään ylimääräistä siinä ei kannata olla kiinni :mrgreen:

Löytyi catcarin avulla osanumerokin kytkimelle: 38900-RBB-006. Tuolta tarkemmin, http://catcar.info/honda/?lang=en&l=bW9 ... cwMA%3D%3D
"Hevoseton" mies on huoleton mies
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Kuvasta päätellen 38900RBB006 (osanro kolme) viittaisi levyyn ja rullaan?

ebay.de antaa myös jo mainitun magneettikytkimen hakutuloksiin

https://www.ebay.de/itm/273079137729?ha ... SwMp1g5LAh

Kaikki ebay hakutulokset osanrolla 38900RBB006
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... 6&_sacat=0

Ja ilmeisimmin korjaussarja, joka sisältänee kaikki tarvittavat osat???
https://www.ebay.de/itm/303059685527?ha ... SwQU5gbt7l

Jos kävisi se huonoin käpy niin käytetty AC-kompura Suomesta / Ruotsista n. 150 - 250€
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Os ... ection=ASC

https://www.autopurkaamot.com/varaosaha ... =5%2C80&q=

Ruotsin tarjontaa
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Honda ... ssor/Alla/

https://www.laga.se/visa-produkter?part ... &vehicle=0

Muuta viilennykseen liittyvää osaa kuin AC-kompressori (valitse Bränsle/Avgas/Klimat)
https://www.laga.se/bildelar/honda/accord-2003-2007
-*-Elämä on-*-
Vastaa Viestiin