Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3554
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kerran vuoteen vaihtuu, kun vuosikilometrit osuvat sopivasti, nyt oli vaihtoväli 27100 km ja öljyä lisäsin 0.85 litraa sinä aikana. Aika lailla samoissa pysynyt koko ajan, eli se vajaa litra per 30 tkm. Nyt kun kommentoit niin aloin miettimään, että onko tuo tosiaan niin hassusti, että jos ajaisi vähän, niin kävisi vuoden päästä tulppien ja raikkarin vaihdossa, mutta öljyjä ei vaihdettaisi kuin vasta sitten 2v päästä. Ilmeisesti. No, minä kyllä vaihtaisin öljyt siinä samalla, kyllä tosiaan Suomen olosuhteissa kerran vuoteen pitää ölpät vaihtaa, 2v on liian pitkä väli.

Luotettu lämmöntoimittajani käväisi tänään pitämässä huolta säästötilin saldon pysymisestä liian pienenä. Aika tasan 4.5 kuukauden kulutus oli 1256 litraa. Tavanomainen määrä. Jos kevät etenee normaalisti, seuraava täyttö joskus loka-joulukuussa. Vuoden kallein aika on nyt suurimmaksi osaksi lusittu, onneksi.
Kuva
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Sielähän saattaa Skodan käyttöohjekirjasa olla jopa suositus tiheämpään öljynvaihtoon "vaikeammissa" käyttöolosuhteissa.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3554
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Taitaa löytyä ihan joka polttomoottoriauton ohjekirjasta,ainakin löytyi Saabien ja löytyy noiden pihan Hondienkin jne. Meidän perheessä ei rankan ajon kriteerit ole koskaan täyttyneet, joten sinänsä ihan sama.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Eikös näis nykyautois se tietokone ite haistele sitä ajoa ja pyydä huollon tarvittaes nopeammin? Just se mun K Astraki, niin se muokkas sitä itse eikä sillä päässy mitenkään luvattua 30 tkm vaikka ajo kesäkelis pelkkää pitkää matkaa...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Scraab »

JP_Vette kirjoitti:
To Helmi 23, 2023 20:54
Eikös näis nykyautois se tietokone ite haistele sitä ajoa ja pyydä huollon tarvittaes nopeammin?
Uusista ei ole omaa kokemusta, kuin Volvosta, jossa ruutuun tulee heti seuraavan huollon ohjearvoon perustuva ajankohta. Samaahan tuo Skodakin näytti.

Joskus 80-luvulla oli niitä sammuvia valorivistöjä, "yksilöllisen huollon tarpeen ilmaisimia", ainakin E30 baijerilaisessa. Taitavat olla menneen talven lumia?
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No K Astra ainaki osas lyhentää huoltoväliä. Tosin sehän on menneen talven lumia, kun uus L korvas sen jo :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja koistha »

Kahden MQB-alustaisen vag:n kokemuksella: kilsat ja aika näyttävät olevan ainoa ratkaiseva tekijä toisin kuin huipputeknisessä Astrassa.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mutta entä tää MQB? Lainaukset on erwinistä.

Longlife:
2.1.2 Flexible service
The flexible service enables long service intervals, depending on individual driving style and the conditions under which the vehicle is used.
Note
For the flexible service a special LongLife engine oil is required ⇒ page 19 .
Vehicles with production control number “QI6” are set up for flexible service at the factory. This means that these vehicles have a flexible service interval display and are fitted with the following components:
♦ Flexible service interval display in dash panel insert
♦ Engine oil level sensor
♦ Brake pad wear indicator (if fitted)
For vehicles with flexible service the service interval is deter‐ mined by the control unit and is indicated on service interval display (SID) ⇒ page 17 .
Therefore the service intervals are flexible.
Sitte taas se munki autos oleva 15 tkm huoltoväli:
2.1.3 Fixed service
For vehicles with a fixed service, fixed serkvices are calculated. s
w
a
g
e
n
This means that the mileage or time values are already set by Volkswagen. For normal operating conditions achieving these service intervals is technically assured.
Therefore the service intervals are fixed.
For vehicles
♦ which have not been delivered with extended servicing inter‐ vals (ESI) (PR numbers “QI1”, “QI2”, “QI3”, “QI4”, “QI7”),
♦ that have had extended servicing interval (ESI) stopped
♦ in which no LongLife engine oil was used
fixed service applies.
These non-flexible service intervals apply to all types of service including an engine oil change.
Therefore, these vehicles have a fixed service interval display ⇒ page 17 and for maintenance the fixed service intervals (rigid service intervals) apply. These vehicles are fitted with the following components:
♦ Fixed service interval display in dash panel insert
♦ Engine oil level sensor
♦ Brake pad wear indicator (if fitted)
Sitä en sitte tiä, et kuinka rajua ajoa se vaatis, että longlife lyhenis. Astran ohjekirjas oli maininta kylmästä säästä, pätkäajosta jne.

Sitte taas tosta teknisestä Astrasta, niin sillä pääsi kesät talvet saman kilsamäärän... Tai siis 15 tkm nurkilla oli aina samat prosentit. Edes pelkällä kesäajolla ei olis voinu päästä sitä 30 tkm luvattua, josta ainaki Opel-foorumilla oli narinaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4623
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Minä en kyllä ajelisi 30 tuhatta samoilla öljyillä vaikka olisi mitkä longlaiffit :!:
En ole ikinä millään autolla ajanut yli 15 tuhannen vaihtovälillä. Etanoli Saabilla vielä kolmanneksen lyhyemmällä.

Nyt tyttären Inkussa juuri lipsahti vaihto peräti 17 tuhanteen, mutta tämä ei saa toistua.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8676
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Ainakin Penari osasi haistella öljyn olemusta jo luokkaa 15v sitten ja huudella öljynvaihtoa sen perusteella. Samaten jarrupalojen ikää laski jarrutusten perusteella. Aina heti huollon jälkeen oli joku ohjearvo taulussa, siitä sitten venyi tai lyheni ajamisen perusteella.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4623
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

aero kirjoitti:
Pe Helmi 24, 2023 16:17
Ainakin Penari osasi haistella öljyn olemusta jo luokkaa 15v sitten ja huudella öljynvaihtoa sen perusteella. Samaten jarrupalojen ikää laski jarrutusten perusteella. Aina heti huollon jälkeen oli joku ohjearvo taulussa, siitä sitten venyi tai lyheni ajamisen perusteella.
Mikä on muuten Penari :?:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tturku »

^BMW.
Mä taisin ajella 20tkm vaihtoväleillä og9-3 2.2Tidllä vai mikä siinä nyt vaihtoväli olikaan ja vielä saabin halpis ölpillä. Hyvin kesti pata aina 400tkm asti ja olis menny pitempäänkin mut tais tulla korille kilsat täyteen...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7474
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja mestari »

eiks korille olisi tullut kilsoja lisää kemp merkkisellä lisäaineella :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
aero
-
Viestit: 8676
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

petrisa kirjoitti:
Pe Helmi 24, 2023 17:58
Mikä on muuten Penari :?:
BMW, vanhin mun kokema (joka siis tuon jo osasi) on vm 2006 E90-korinen 325xi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tturku »

mestari kirjoitti:
Pe Helmi 24, 2023 18:12
eiks korille olisi tullut kilsoja lisää kemp merkkisellä lisäaineella :mrgreen:
Paha sanoa, myin sen veljelle 390tkm kohdilla ja siltä se lähti kiertoon noin 400tkm kohdilla. Se sai parilta kanssa autoilijalta kylkeen vähän hittiä loppuaikoina myös.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin