Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Kerran vuoteen vaihtuu, kun vuosikilometrit osuvat sopivasti, nyt oli vaihtoväli 27100 km ja öljyä lisäsin 0.85 litraa sinä aikana. Aika lailla samoissa pysynyt koko ajan, eli se vajaa litra per 30 tkm. Nyt kun kommentoit niin aloin miettimään, että onko tuo tosiaan niin hassusti, että jos ajaisi vähän, niin kävisi vuoden päästä tulppien ja raikkarin vaihdossa, mutta öljyjä ei vaihdettaisi kuin vasta sitten 2v päästä. Ilmeisesti. No, minä kyllä vaihtaisin öljyt siinä samalla, kyllä tosiaan Suomen olosuhteissa kerran vuoteen pitää ölpät vaihtaa, 2v on liian pitkä väli.
Luotettu lämmöntoimittajani käväisi tänään pitämässä huolta säästötilin saldon pysymisestä liian pienenä. Aika tasan 4.5 kuukauden kulutus oli 1256 litraa. Tavanomainen määrä. Jos kevät etenee normaalisti, seuraava täyttö joskus loka-joulukuussa. Vuoden kallein aika on nyt suurimmaksi osaksi lusittu, onneksi.
Luotettu lämmöntoimittajani käväisi tänään pitämässä huolta säästötilin saldon pysymisestä liian pienenä. Aika tasan 4.5 kuukauden kulutus oli 1256 litraa. Tavanomainen määrä. Jos kevät etenee normaalisti, seuraava täyttö joskus loka-joulukuussa. Vuoden kallein aika on nyt suurimmaksi osaksi lusittu, onneksi.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Sielähän saattaa Skodan käyttöohjekirjasa olla jopa suositus tiheämpään öljynvaihtoon "vaikeammissa" käyttöolosuhteissa.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Taitaa löytyä ihan joka polttomoottoriauton ohjekirjasta,ainakin löytyi Saabien ja löytyy noiden pihan Hondienkin jne. Meidän perheessä ei rankan ajon kriteerit ole koskaan täyttyneet, joten sinänsä ihan sama.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Eikös näis nykyautois se tietokone ite haistele sitä ajoa ja pyydä huollon tarvittaes nopeammin? Just se mun K Astraki, niin se muokkas sitä itse eikä sillä päässy mitenkään luvattua 30 tkm vaikka ajo kesäkelis pelkkää pitkää matkaa...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Uusista ei ole omaa kokemusta, kuin Volvosta, jossa ruutuun tulee heti seuraavan huollon ohjearvoon perustuva ajankohta. Samaahan tuo Skodakin näytti.
Joskus 80-luvulla oli niitä sammuvia valorivistöjä, "yksilöllisen huollon tarpeen ilmaisimia", ainakin E30 baijerilaisessa. Taitavat olla menneen talven lumia?
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
No K Astra ainaki osas lyhentää huoltoväliä. Tosin sehän on menneen talven lumia, kun uus L korvas sen jo
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kahden MQB-alustaisen vag:n kokemuksella: kilsat ja aika näyttävät olevan ainoa ratkaiseva tekijä toisin kuin huipputeknisessä Astrassa.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Mutta entä tää MQB? Lainaukset on erwinistä.
Longlife:
Sitte taas tosta teknisestä Astrasta, niin sillä pääsi kesät talvet saman kilsamäärän... Tai siis 15 tkm nurkilla oli aina samat prosentit. Edes pelkällä kesäajolla ei olis voinu päästä sitä 30 tkm luvattua, josta ainaki Opel-foorumilla oli narinaa.
Longlife:
Sitte taas se munki autos oleva 15 tkm huoltoväli:2.1.2 Flexible service
The flexible service enables long service intervals, depending on individual driving style and the conditions under which the vehicle is used.
Note
For the flexible service a special LongLife engine oil is required ⇒ page 19 .
Vehicles with production control number “QI6” are set up for flexible service at the factory. This means that these vehicles have a flexible service interval display and are fitted with the following components:
♦ Flexible service interval display in dash panel insert
♦ Engine oil level sensor
♦ Brake pad wear indicator (if fitted)
For vehicles with flexible service the service interval is deter‐ mined by the control unit and is indicated on service interval display (SID) ⇒ page 17 .
Therefore the service intervals are flexible.
Sitä en sitte tiä, et kuinka rajua ajoa se vaatis, että longlife lyhenis. Astran ohjekirjas oli maininta kylmästä säästä, pätkäajosta jne.2.1.3 Fixed service
For vehicles with a fixed service, fixed serkvices are calculated. s
w
a
g
e
n
This means that the mileage or time values are already set by Volkswagen. For normal operating conditions achieving these service intervals is technically assured.
Therefore the service intervals are fixed.
For vehicles
♦ which have not been delivered with extended servicing inter‐ vals (ESI) (PR numbers “QI1”, “QI2”, “QI3”, “QI4”, “QI7”),
♦ that have had extended servicing interval (ESI) stopped
♦ in which no LongLife engine oil was used
fixed service applies.
These non-flexible service intervals apply to all types of service including an engine oil change.
Therefore, these vehicles have a fixed service interval display ⇒ page 17 and for maintenance the fixed service intervals (rigid service intervals) apply. These vehicles are fitted with the following components:
♦ Fixed service interval display in dash panel insert
♦ Engine oil level sensor
♦ Brake pad wear indicator (if fitted)
Sitte taas tosta teknisestä Astrasta, niin sillä pääsi kesät talvet saman kilsamäärän... Tai siis 15 tkm nurkilla oli aina samat prosentit. Edes pelkällä kesäajolla ei olis voinu päästä sitä 30 tkm luvattua, josta ainaki Opel-foorumilla oli narinaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Minä en kyllä ajelisi 30 tuhatta samoilla öljyillä vaikka olisi mitkä longlaiffit
En ole ikinä millään autolla ajanut yli 15 tuhannen vaihtovälillä. Etanoli Saabilla vielä kolmanneksen lyhyemmällä.
Nyt tyttären Inkussa juuri lipsahti vaihto peräti 17 tuhanteen, mutta tämä ei saa toistua.
En ole ikinä millään autolla ajanut yli 15 tuhannen vaihtovälillä. Etanoli Saabilla vielä kolmanneksen lyhyemmällä.
Nyt tyttären Inkussa juuri lipsahti vaihto peräti 17 tuhanteen, mutta tämä ei saa toistua.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ainakin Penari osasi haistella öljyn olemusta jo luokkaa 15v sitten ja huudella öljynvaihtoa sen perusteella. Samaten jarrupalojen ikää laski jarrutusten perusteella. Aina heti huollon jälkeen oli joku ohjearvo taulussa, siitä sitten venyi tai lyheni ajamisen perusteella.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Mikä on muuten Penariaero kirjoitti: ↑Pe Helmi 24, 2023 16:17Ainakin Penari osasi haistella öljyn olemusta jo luokkaa 15v sitten ja huudella öljynvaihtoa sen perusteella. Samaten jarrupalojen ikää laski jarrutusten perusteella. Aina heti huollon jälkeen oli joku ohjearvo taulussa, siitä sitten venyi tai lyheni ajamisen perusteella.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^BMW.
Mä taisin ajella 20tkm vaihtoväleillä og9-3 2.2Tidllä vai mikä siinä nyt vaihtoväli olikaan ja vielä saabin halpis ölpillä. Hyvin kesti pata aina 400tkm asti ja olis menny pitempäänkin mut tais tulla korille kilsat täyteen...
Mä taisin ajella 20tkm vaihtoväleillä og9-3 2.2Tidllä vai mikä siinä nyt vaihtoväli olikaan ja vielä saabin halpis ölpillä. Hyvin kesti pata aina 400tkm asti ja olis menny pitempäänkin mut tais tulla korille kilsat täyteen...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
eiks korille olisi tullut kilsoja lisää kemp merkkisellä lisäaineella
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
BMW, vanhin mun kokema (joka siis tuon jo osasi) on vm 2006 E90-korinen 325xi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Paha sanoa, myin sen veljelle 390tkm kohdilla ja siltä se lähti kiertoon noin 400tkm kohdilla. Se sai parilta kanssa autoilijalta kylkeen vähän hittiä loppuaikoina myös.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96