Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Missä hommassa tarvitaan puukalikkaa ?
Kuva

Tietenkin silloin, kun vaihtaa lähivalojen polttimoa T25 Avensikseen… Tässä vaiheessa haluan lausua erityiskiitoksen auton suunnitelleille insinööreille. Olen omistanut kymmeniä autoja ja suorittanut niihin lukemattomia polttimoiden vaihtoja. Koskaan ei ole lähivalojen polttimoiden vaihtamiseen mennyt näin paljon aikaa. Paskasti suunniteltu, kertakaikkiaan.

En häpeä tunnustaa, että konepellin aukaisusta sen sulkemiseen meni 1 tunti ja 55 minuuttia. Kuskin puoli 35 minuuttia ja pelkääjän puoli 1h 20min, jona aikana olin jo luovuttaa. Okei, vartti meni varmaan kiroillessa ja lisää työkaluja hakiessa/etsiessä. Ilman appiukon olennaisesti pidempiä sormia olisin luovuttanutkin.

Step by step:

1. Irrotetaan kolme erilaista muovisuojusta, helppo homma, mutta tarkkana, etteivät muovinastat hajoa.
2. Kuskin puolen työtila oli olematon, onnistuin irrottamaan suojakuoren ja liittimen ja klipsun, kunnes totesin, ettei tila riitä polttimon kanssa touhuamiseen.
Kuva
Akun tukirauta irti ja akkua 10cm sivuun, niin homma onnistui kivuttomasti alusta loppuun. Nyt kun tietää, menisi 10 minuutissa, joten tämä puoli ei paha.
3. Ekan kuvan puukalikalla taivutin pissapojan täyttöputkea, joka ei ole irrotettavissa erikseen, sen verran, että sain pari senttiä tilaa. Mitään muuta ei pysty siirtämään tai irrotamaan pelkääjän puolen toimenpiteen tieltä. Lopputuloksena pieni kolo, jonne ei nähnyt kunnolla ja johon sain pienen kätöseni juuri ja juuri rystysiä naarmuttamalla.
4. Melkoisen ähellyksen ja kiroilun jälkeen sain polttimon hyppysiini ja ujutettua pois. Sitten tuli tenkkapoo. Totesin, että sormeni eivät riitä uuden polttimon ujuttamiseen paikoilleen ilman, että se tippuu jonnekin konehuoneen syövereihin tai vahingoittuu. Sopivia pitkäkärkisiä pihtejä ei löytynyt ja niillä mitä löysin, homma oli hankala. Aikani testasin vanhalla polttimolla ja löysin viimein liikeradan, jolla sain polttimon huulille. Olisin kuitenkin tarvinnut pitkää ruuvaria, jolla pitäisin polttimon siinä mihin sen sain, kun irrotan pihtien leuat.
5. Tässä vaiheessa alkoi jo vähän hatuttaa. Paikalle saapunut appiukko pyysi saada yrittää, hänellä on iso käsi, mutta toisaalta mahdottoman pitkät sormet. Ja sehän tepsi. Siinä vaiheessa kun minun kätösellä rystynen nappasi kiinni, olin vielä senttien päässä polttimonreiän suuaukosta. Appiukko sai samalla etusormi/keskisormi-otteella rystysensä jumiin myös, mutta ylettyi perille asti ja minä jatkoin siitä.

Voihan vee. Ilman eri tavalla anatomisesti muotoiltua lähimmäistäni olisin ensimmäisen kerran yli 30 vuoden autoilu-urallani joutunut luovuttamaan tämän toimenpiteen, ainakin siihen saakka, kunnes olisin löytänyt sopivan työkalun. En kertakaikkiaan voi ymmärtää, että polttimonvaihto voidaan tehdä näin vaikeaksi. Typeryyttä. Pitkien valojen vaihto on onneksi helpompaa, koska ne sijaitsevat lähempänä konehuoneen keskikohtaa.
No, nyt on Osramin Ultra Lifet paikoillaan, valmistaja lupaa 4v ja kuitti 3v, voitte olla varmoja, etten tule tätä hommaa tähän autoon tai vastaavaan malliin tekemään enää koskaan.
Haistakaa VEE, Toyotan ingenjöörit. Och samma på japanska.

EDIT: Toki tämän homma voisi tehdä umpiot ja etupuskuri irrottamalla, mutta jotain rajaa sentään. Vaikka ei kai siinä kauempaa menisi.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mikä on ohjekirjan kanta polttimonvaihdon suorittamiseen? Lukeeko siellä vain että käänny valtuutetun Toyota-huollon puoleen?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Siellä lukee just kuten pitää homma tehdä:

1. Irrota muovisuojus
2. Irrota liitin
3. Käännä polttimon pidin syrjään
4. Vaihda polttimo

Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.

Kyllä, juuri näin se tehdään. Ohjeiden huono puoli taas on se, että kyseisiä toimenpiteitä ei voi tehdä, ellei omista pitkäkärkisiä pihtejä, pitkää ruuvimeisseliä tai vaihtoehtoisesti lapsen kättä tai pianistin sormia. Mutta tosiaan, kuten joissakin autoissa, tätä toimenpidettä ei suoraan ulkoisteta. Varmaan pitäisi :lol:
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Polttimonvaihto on Viirussa melkeinpä yhtä hankalaa ja siinäkin puskuri pitää irrottaa, jos haluaa umpion irti ja pöydälle. Tuossa mun Meganessa sentään umpio lähtee suht kivuttomasti irti, joten jotain se ranskalainenkin on sentään ymmärtänyt.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Olisit pari viikkoa odottanut ja pyytänyt Trumpin vaihtamaan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja aero »

Älkää vaan ostako Bemaria, jos poltimonvaihto vähänkään jännittää.

T: siinä kohtaa kun etukulmasta pimenee jotain, ostetaan kaikki kulman polttimot ja vaihdetaan kerralla, kun kerran kuitenkin puretaan...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

aero kirjoitti:Älkää vaan ostako Bemaria, jos poltimonvaihto vähänkään jännittää.
E90 oli siitä kiva laite, että lokasuojista löytyi luukut mist pääsi aika hyvin polttimoihin käsiksi.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja aero »

Minkä polttimon niiden kautta onnistuit vaihtamaan? Mulla ei ainakaan osunut yksikään siihen kohdalle (autossa oli xenonit, se kai vaikuttaa vähän). E93:ssa ovat jo luopuneet niistä sisälokarien luukuista turhina, parkkipolttimo vaihtuu yläkautta mutta muita varten tunkataan keula ilmaan ja sisälokari irti...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

aero kirjoitti:Minkä polttimon niiden kautta onnistuit vaihtamaan?
Molemmilta puolilta lyhyet ja pitkät H7:t tuli vaihdeltua, tosin en muista että onnistuiko molemmat luukun kautta. Lyhkänen ainakin, ja vieläpä ihan näppärästi. Xenon on kyllä varmaan ikävämpi vaihdeltava. Parkkeja ja vilkkuja ei tarvinnutkaan vaihdella kolmen vuoden aikana.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, xenoniumpioiden kanssa ei tosiaan siihen luukun kohdalle osunut mikään tuikku. Sisempi apupitkä oli semmosessa helevetin poterossa että sisälokari irtikin tartti piiiiitkät kärkipihdit taikomiseen. Xenoneita en sedaniin vaihtanut minäkään (ovat kalliita ja operoin keväällä parkin palettua) mutta melkein kaiken muun (sumarit rehellisesti unohdin, mutta eipä ne kuluneetkaan kun käyttöä oli vaan leimalla) tosiaan kerralla kyllä. Lisäilona mulla vasemman parkin blokkas webasto :D, 3h meni yhteensä kuuden polttimon vaihtoon, ihanan helppo väpytin.

Tosiaan, E92/E93 ei ole halogeeneilla saanutkaan, ehkä siksi niissä tuota luukkua ei ole.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Vähän vaikea oli kuvata, mutta saanette selvää, mitä tänään pimpattiin Focukseen !
Kuva

Emännän koiratuttu kalvotti Focuksen keskipilarista taaksepäin. Nyt on koirille ja satunnaisesti ihmisillekin vähän näkö-ja lämpösuojaa. Bonuksena ulkonäkökin kieltämättä sai uutta ryhtiä. Ja joo, ihan ammattilainen ja kunnon materiaalilla homma tehtiin, ei mitään prötäyksiä. Täytyykin tuon innoittamana joku päivä oikein pesaista vekotin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänäpäivänä harvoin muuten tulee vastaan enää itse surkeasti kalvotettuja autoja. Kultaisella ysärillä joka toinen vikkonloppuiltana vastaantullut auto oli itse ryppykalvoitettu askona. Joko kalvot ja asennustavat on kehittyneet tai sitten jonnet ei enää harrasta isien tallissa diy-tuuninkia kalvosulkeisina.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Yks syy kalvoräpellyksiin on varmaan hintatason lasku. 2006, kun omaan CS-tonnariin kuolasin kalvoja, olis kalvotus ollut luokkaa 300-400 €. Nyt farkkuun saa b-pilarista taakse kalvot alle 200 €.

Muistini virkistämiseksi täyty kaivaa Googlella vanha ketju esiin vuodelta 2005. viewtopic.php?t=8331&start=30 Ja kyllä tuo vahvistaa muistini kutakuinki oikeaksi.

Sitä en sitte tiä, onko kilpailu työn hinnassa vai kalvojen hintakehitys tehnyt työnsä. Mutta itse jonnena ei kyllä olisi lompakko kovin helpolla kestänyt 400 € kalvoja, toisaalta en sitte myöskään räpeltänyt itse. Ja se mitä kalvot makso 90-luvulla, oli varmaan viä tuplat tuosta 2000-luvun alusta :roll:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja AZP »

On myös niin, ettei kalvotettavia askonoita ole enää kauheasti jäljellä :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja aero »

Jopa osa jonneista on hoksannut, että keskimäärin kalvot on ihan törkeen rumia, kun homman jäljiltä auto vaihtuu B-pilarin kohdalla. Lisäksi kuitenkin funktionaalinen kalvotus (auringon blokkaus, mikä tässäkin tapauksessa lie ollut se pääsyy) on lisääntynyt tuoreemmissa autoissa, joiden omistajilla on vielä varaa maksaa touhusta jollekin osaavalle tekijälle. Kalvoja kaipaavat jonnet voi sitten ostaa näitä jo valmiiksi form-follows-function -rumennettuja autoja, eikä niitä tarttekaan kuplituttaa ite.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin