Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1448
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Ma Kesä 24, 2019 22:55

^^Osittain eläkkeellä ovat jo, alle 65-vuotiasta ei tuolla ole hommissa. Olisko jo kolmas vuosi tällä tyylillä, kun on koko ikänsä touhunnut ja asiakaskunta on kymmenien vuosien ajalta jo toisessa polvessa, niin aika asiallinen tyyli on tällä tavalla pikkuhiljaa ajaa kierroksia alas, kunnes on aika laittaa lopullisesti pillit pussiin.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-08, Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Active-16
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1448
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 » La Kesä 29, 2019 13:49

Pientä puuhastelua autojen kanssa kotipihalla, pitkästä aikaa. Keli on aika mainio, enemmän pilvistä ja karvan alta +20.

Hiacen maailmanluokan äänentoistoon olennaisesti kuuluvista diskanttikaiuttimista oikeanpuoleinen on jo jonkin aikaa repsahdellut leuka alaspäin, joten sain viimeinkin aikaiseksi raaputtaa vanhan elefanttiteipin pois ja asentaa uuden. Nyt on taas ryhtiä ja ääni tulee tarkalleen oikeasta kulmasta :D
Kuva

Pari vuotta jaksoi edellinen teipinpala hoitaa hommaa, samaa satsia on kyllä vasemmallakin puolella, onko tästä nyt pääteltävissä, että oikealta puolelta puskee enemmän diskanttia...

Samalla vaivalla kun pyyhkäisin pölyt ja ravistelin matot ohjaamosta, niin pyyhin pölyt WD-40 kyllästetyllä vanhalla t-paidalla konehuoneesta, eritoten putsasin akut epäpuhtauksista ja laitoin sitten Defan pöhisemään huoltolatauksen merkeissä. Aika nopeasti alkoi vilkuttaa viimeistä palkkia, mutta sen kanssa on tehnyt töitä jo 1½ tuntia ja homma jatkuu. Pannaan akuille tankki täyteen.
Kuva

Volvokin sai pesun ja harmaansininen muuttui vaihteeksi kirkkaammaksi. Tuossahan on oikeassa kyljessä ovien välillä sävyeroa ja olen arvellut, että oikea takaovi on vaihdettu, ei maalattu. No, jostain kumman syystä tulin vasta nyt katsoneeksi vuosileimat laseista. Kaikissa muissa on -02, mutta oikeassa takaovessa on -99, ovi myös aukeaa hieman muita innottomammin ja ikkunoiden alalistat ovat rispaantuneet, ynnä kylkilista hieman irvistää etureunastaan. Ei siis ihan priima, mutta menköön. Eipä ole ruostetta, sähkölasi toimii, ei repsota muuten tai päästä ylimääräisiä ääniä sisään.

Muutenhan tässä on pyöritty jonkinlaisen sähkö-plug in-hybridikuumeen kourissa. Toyota-Hyundai-Kia-Nissan-Mitsubishi-akselilla on tullut tsekkailtua kommentteja, koeajoja, testejä yms. Eurooppalaiset viritykset a´la Vw ym., eivät juuri kiinnosta. Ainoa, mitä tekisi mieli kokeilla on BMW i3, varustettuna Range Extenderillä. Ovat hinnaltaan yllättävän mielenkiintoisia.

Olen hieman mietiskellyt, että kun poitsu saa kortin, voisi jopa laittaa jonkun "edullisen" täyssähkön tyyliin lauriolion Leaf, niille harvoille pitkille reissuille voisi sitten vaihtaa pojan kanssa autoa väliaikaisesti. Hyundai Ioniq plug-in olisi ideaalein, mutta hinta vaivaa, halvin on tällä hetkellä 28800 euron pyynnillä. Se on vähän liikaa. Konseptina vaan äärimmäisen sopiva mulle, perusajot sähköllä eikä pitkiäkään reissuja tarvitse kaihtaa. Olen toki katsellut noita edellisen polven Priuksen PHEVejä, jollainen omistuksessa jo kävi, mutta jotenkin se alkaa autona olla antiikkisen oloinen esim. Ioniqiin verrattuna.

Perus Ioniq kiinnostaa myös hybridinä, mitä tuossa olen opiskellut, niin on esim. Priukseen verrattuna aika etevä peli, halvimmat ovat jo alle 20 tonnin pyynnillä. Seurailen tilannetta tarkasti ensi kevääseen, vuosi ehtii vaihtua välissä ja hinnat halventua, sitä ennen tuskin teen peliliikkeitä. Hinta on suurin este, mieluimmin pitäisi pystyä ostamaan heti omaksi ilman rahoituksia. Toki jos hellitän sijoituspuolella ja säästämispuolella vaikkapa puoleksi vuodeksi ja heitän siihen yhtälöön Hiacen realisoinnin, niin parinkympin autoa voisi hyvin katsella.

Kokonaisuutena järkevin olisi tietenkin Toyota Auris farkku hybridinä vm.2013->, mutta samalla myös ylivoimaisesti tylsin. Minusta myös kyseisen auton hinnoittelu on vääristynyt tällä hetkellä, tuntuu, että parin ensimmäisen vuoden hinnanpudotuksen jälkeen autojen pyynnit pysyvät samana vuositolkulla. Tosi hankala löytää punaista lankaa hommasta, markkinat ovat pullollaan Ruotsin-Italian-minkäliemaan tuonteja, joka sekoittaa pakkaa Auriksen kohdalla vielä entisestään. On vähän sellainen fiilis, että kauppiaat koittavat ottaa hybridi-buumista kaiken irti ja hinnoittelu on mitä sattuu.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-08, Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Active-16
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
McStadey
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja McStadey » Su Kesä 30, 2019 09:56

Mä harkitsin tosissani Bemarin säästöporsasta 225 hybridiä. Olisin ollut valmis tinkimään kontista hybridivoimalinjan vuoksi, mutta takapenkille mahtuu kaksi turvaistuinta ja ehkä joku pehmonalle siihen väliin. Ei viiden hengen auto siis. Noita olis vaan saanut samaan rahaan kuin touraneitakin. Tiedä sitten miten pommeja nuo on vanhetessaan :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1448
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Su Kesä 30, 2019 13:22

^Sen mitä olen opiskellut, niin en kovin helposti laita perushybridiä, plug-inia tai täyssähköä, jos ei isojen komponenttien takuissa ole vuosia marginaalia. Varsinkaan jos kyse on BMW tai Vw-konsernin tuotteista. Ongelman muodostaa itselle lähinnä se, että hinnat ovat vielä niin pörhöllään, että kun saisi vekottimen maksettua, olisi takuut lepo.

Esim. GTE Golf olisi oikein kiva ja fiksu vehjes, mutta kun siellä plugarin taustalla on dsg+tsi-yhdistelmä, niin ei hermo kestä edes ajatusta. Kyllä mua tällä hetkellä eniten kiinnostaa Hyundai Ioniq, olisi kaikin puolin tilojenkin puolesta riittävä. Näyttäisi myös pystyvän osaavissa käsissä liki Priuksen tasoiseen pihistelyyn. Plugariin ei finanssit riitä, mutta perus-hybridi alkaa olla mahdollisuuksien rajoissa. Toisaalta myös 2012-2015 Prius Phevinä on edelleen etevä laite ja hinnaltaan ulottuvilla, eikä tekniikasta tarvitse hermoilla. Viimeksi tuttavuus jäi muutamaan kuukauteen, olisi kyllä kiva tehdä kalenterivuoden mittainen tutkielma siitä, miten tuollainen parikymmentä km per lataus lupaava laite suoriutuu kokonaisuutena Suomen oloissa ajoprofiilin pysyessä aika stabiilina.

Minimissään, jos ei huvita rahaa laittaa kovin montaa tonnia Hiacen myyntihinnan päälle, lähden sitten näiden sähköisempien vehkeiden kanssa etenemään tyvestä puuhun, eli hybridi Yaris kehiin ja siitä sitten markkinoiden mukaan aina etevämpään sopivin välein ja sopivalla välirahalla.

Pojilla tulee olemaan tulevina vuosina perinteisempää kalustoa, niin mietin, että siirryn itse taas sähköisempään suuntaan, kun muutenkin oli tarkoitus minimoida käyttökulut ja lakata maksamasta valtiolle nykyisenkaltaista osallistumismaksua auton käytöstä. Jonkun aikaa kun on mennyt eri linjalla, niin kyllä veri vaan vetää taas pihistelemään. Vähällä sitä pääsisi jollain Hyundain i10 myös, mutta se ei ole yhtä hauskaa. Sähkö kiehtoo.

Sähköstä puheenollen, 7 tuntia 50 minuuttia puhisi Defa eilen virtaa Hiacen akkuihin, ennen kuin ilmoitti, että valmista on. Ei siitä kesälläkään haittaa ole, huoltolatauksesta. Kerran kuussa pöhistän Webastoa, että pysyy kunnossa, mutta ilmastointi tekee kovasti töitä ja ajot ovat tyyliin 2-3 krt viikko, niin kyllähän sinne näköjään vähän vajetta syntyy.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-08, Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Active-16
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1448
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Ti Heinä 02, 2019 20:37

Ei tikusta, mutta Volvosta asiaa. Ensimmäinen tonni on takana tällä entisten aikojen edustusautolla. Joka kyllä jossain määrin edelleen tuntuu hieman herraskaiselta. En nyt oikein keksi mitään negatiivista, tämä on pelannut yllättävänkin hyvin. Mitään outoa tai huolestuttavaa ei ole ilmennyt. Kop kop. Erittäin todennäköistä on, että vanhempi vesseli tästä sen ensiautonsa saa !

Mielelläni otan tämän alle työmatkalle, leppoisasti vakkari päällä on mukava lipua kodin ja työpaikan väliä eestaas. Jos jotain pitää sormella osoittaa, niin alustasta ajoittain kuuluu ääniä, mutta olen tullut siihen tulokseen, ettei tämä olisi sukunsa täysiverinen edustaja, jos näin ei olisi. Satunnaisia bong-ja pauk-ääniä, vailla mitään ennustettavuutta tai kaavaa. Väillä ei yhtään mitään. Edelleen olen sitä mieltä, että hiekkatiestä ja kivistä ei tykkää ja niillä ajon jälkeen ääntää enempi. Vaihdelaatikko nytkäyttää välillä oudosti, mutta nyt kun olemme oppineet toistemme tavoille puolin ja toisin, niin jos kerran pari viikkoon tulee sellainen vaihto, että se ylittää uutiskynnyksen, niin siinäpä se. Pääsääntöisesti yli 287000 km veivattu Aisin hoitaa hommansa hyvin miellyttävästi.

Muuten tuntuu kaikki pelaavan kuten pitää, ei vuoda tai tiputtele ylimääräisiä, ei nyi eikä nytky jne. Sanoisin, että tässä noin 2000 euron hintaluokassa kerrassaan erinomaista kyytiä ja vastinetta rahalle tähän saakka.

Naapurin kanssa töistä tultua turistessa tuli mainittua, että ei olla Volvon alustaa vielä suojattu. No, hänellä sattui olemaan nosturi vapaana ja huomenna luppopäivä, joten eikun Volvo nosturille odottamaan huomista. Tsekattiin alusta, todettiin kuivaksi ja puhtaaksi ja nyt vielä vähän tarkemmin katsottuna, hämmästyttävän hyväkuntoiseksi yli 17 vuoden ikä huomioiden. Esim. pakoputken lämpösuojukset olivat tukevasti kiinni koko matkalta ilman mitään klappeja, tässähän pakoputki on vuorattu edestä taakse saakka, premiumia, nääs. Muovia on yllättävän paljon, alkaen polttoainetankista, bensaputkien suojauksesta yms. Huomisen käsittelyn jälkeen ja luulen että ilmankin olisi mennyt, menee pohjan puolesta aivan varmasti niin kauan kuin käy ja kukkuu muuten.

Takajouset oli joskus vaihdettu, koiranluut edessä näyttivät suht tuoreilta ja siellä täällä oli muutaman vuoden sisällä uusittua osaa. Kaikki on kotiinpäin.

Siellä ässä odottelee toimenpiteitä
Kuva
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-08, Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Active-16
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1448
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 » To Heinä 04, 2019 11:24

Volvo on kotiutettu, lepäsi vuorokauden verran nosturilla alustan käsittelyn jälkeen. Hyvältä näytti kotelosuojakylvyn jäljiltä. Eiköhän tuo kelpaa ainakin ensi kesään saakka, kurkataan sitten tarviiko täydentää. Nyt täytyy käydä pesemässä ulkopuolelta, hyvin pientä sumua on pinnalta paineruiskun jäljiltä ja helmoissakin vähän roiskeita, mutta pestään pois. Jos vaikka samalla pikapesisi Hiacenkin, huomisesta alkaakin sitten 4pv työputki ja muutenkin epävakaiset kelit, silloin vain ajetaan.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-08, Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Active-16
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1448
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 » To Heinä 04, 2019 23:19

Terveisiä nopealta kaupunkikeikalta...

Oli pakko ottaa potretti tänään pestystä Hiacesta in action taustalla Big City Lights.
Kuva

Poitsu soitti, kun oli lähdössä elokuvista kotiin, että muuten hyvin, mutta ketju meni poikki Gilerasta. Eipä siinä, tämmöisten ennakointi oli yksi syy Hiacen hankintaan aikoinaan. Toinen koirahäkki irti liinoistaan, ajoramppi sisään ja menoksi. Gilera sisään ja lähisiirto anoppilan pihaan.

Hiace Rescue Team part 2
Kuva

Täytyy huomenissa soittaa Flexolle, että olisko aikaa vaihtaa uudet ketjut ja katsoa, tuliko muuta tuhoa. Onneksi meni pienessä vauhdissa risteykseen tullessa, eikä vaikka alamäessä uutta nopeusennätystä kokeillessa. Olisi voinut tulla sairaalareissu kaupanpäälle... Ketjut huolsin keväällä, mutta alkuperäisethän ne olivat, joten sinänsä ei mikään ihme. Mietiskelin justiinsa tulevia autokuvioita ajatellessani, että Hiacesta luopuminen ei kuitenkaan ole järkevää niin kauan, kuin perheessä on mopoilijoita. Tämä tapaus taas vähän vahvisti sitä käsitystä. Jos tämä nuorempi vesseli jaksaa jatkaa liikennöintiä mopollaan, tarkoittaa se tämän kesän jälkeen vielä kahta seuraavaa.

Kaippa se Haisu sinne 2022 kevääseenkin jaksaisi :D
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-08, Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Active-16
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1618
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja Fakiiri » Pe Heinä 05, 2019 07:07

Mää kyllä jouduin ite lykkäämään Raisuni kotiin, vaikkakaan ei siinä edes tehomännällä ollu niin paljo vääntöö että olis ketjuja katkeillu :mrgreen:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1448
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Pe Heinä 05, 2019 16:09

^Ei ny raaskinu 18 km työnnätyttää… Jep, ja paska ketju oli ensiasennuslaatu, alle 5000 km mittarissa ja poikki rapsahti 8O Täytyy pyytää, että laittavat nyt tilalle jotain muuta kuin sutta ja sekundaa, maanantaina vien mopedin aamusella pajalle, saavat tsekata samalla jarrut yms., ei tuota olekaan ekan huollon jälkeen missään käytetty.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-08, Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Active-16
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5052
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja tetammi » La Heinä 06, 2019 06:56

Luultavasti ainaki eturatas olisi hyvä vaihtaa samal niin ei kuluta uusii ketjui niin äkkiä.
Ohan siinä voinu vaan ketjulukko antaa periks, äkkii jousisokka hävii jos pääsee vaikka ketjuohjuriin hankaamaan.
Ohan se ihan näppärää olla joku pelastuspeli nii ei tarvii tien päällä remontoida, toki peräkärryllä pärjää myös.

18 kilsaa on jo aika taval, likka työs skootterii tuos yks päivä 5 kilsaa ja väitti et tuli hiki :lol:
Toki raisu tais painaa alle sen 75kiloo vai mikä se maksimi oli, tuo aprilian skootteri painaa jo joku 103kg.

Edit. Ketjut saa myös motonetist jossei junnu jaksa oottaa maanantaita.

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1448
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 » La Heinä 06, 2019 18:40

^Taitaa 104 kg olla omapaino Gilerassa. Joo, saishan ne ketjut, mutta saavat tosiaan tehdä huollon tuohon samalla. Mä en ole mikään mopedimies enkä niistä mitään ymmärrä, niin paree kun ei mee rassaamaan ollenkaan. Sopivasti on tullut vettä kun Esterin takalistosta ja homma jatkuu, niin tuli jannullekin pikku breikki ajeluihin. Ens viikolla menee rippileirille keskiviikkona, niin häipyy viikoksi rälläämästä muutenkin :)
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-08, Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Active-16
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Julle
"Hölösuu"
Viestit: 1657
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja Julle » La Heinä 06, 2019 18:43

Kait kuitenkin massat tulee pohjaan?
9-5 Aero - 00

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1448
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 » La Heinä 06, 2019 19:56

^Ei pysty. Tossa Gilerassa on sen verran avoin rakenne alhaaltapäin, että jätetään tässä tapauksessa väliin. Se on sentään ostettu jo heinäkuussa 2016, eikä vieläkään käsitelty. Olishan se jo tehty, jos olis aiottu, aikoja sitten, camoon, kyllä sä Julle mut tunnet, vähän yritystä ! Ja huom, yhteenkään autooni ei ole laitettu massaa pohjaan, edelleenkään. Tarkkuutta.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-08, Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Active-16
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1448
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Ti Heinä 09, 2019 15:08

Ajelin aamulla kaupunkiin ja marssin klo 10 paikallisen Rinta-Joupin ovesta sisään. Koeajolle vm.2014 Toyota Priuksella. Ihan soiva peli, mutta 185 tkm oli jättänyt jälkensä ulkokuoreen ja oikean takarenkaan edessä helmassa oli alkavaa ruostekertymää. Ei jatkoon. Meinasin, että ajelen kotiin, mutta muistin, että naapuriliikkeessä oli -16 mallinen Auris farkku hybridinä. Käänsin Volvon nokan sinne.

Alustava tarkastus oli ok, ei mitään ihmeellistä, reilut 93 tkm näkyi muutamana kiveniskemänä, mutta ei juuri muuten. Sisältä auto oli kuin uusi, Toyotan penkit eivät näytä edes istutuilta tuon verran ajettuna. Volvoa tarjosin käsirahaksi ja saman hinnan tarjosi, kuin kaikki muutkin 200 euron tarkkuudella. Rahoituskoron kysäisin ja se oli heti kättelyssä oikein asiallinen, eilen törmäsin esim. Rinta-Joupin kohdalla siihen, että sillä yritettiin vedättää, mutta kun vähän marisi, niin puolet karisi pois.

Perstuntuma oli Priuksesta vielä kannikassa ja vetäisin Auriksella saman lenkin. Ihan eri luokan auto. Pakko todeta, että kyllä tuo kolmannen sukupolven Prius on aika antiikkinen vehje, kun vertasi näitä kahta. Pelkästään jo sisustan pehmeämmät muovit ym., tekivät Auriksesta laadukkaamman ja hiljaisemman oloisen. Voimalinja oli paljon sivistyneempi, polttomoottori/hybridivaihtoja piti oikein tarkasti aistia, että ne huomasi, Priuksessa ei voinut olla huomaamatta.

Mitäs siinä, auto oli huollettu 2 tkm sitten, seuraava 105 tkm pikkuhuolto, katsastettu pari kk sitten, seuraava kahden vuoden päästä. Moottorilämppäri ja sisäpistoke löytyi, renkaat eivät olleet priimat, mutta kesärenkailla ajaa tämän kesän loppuun ja osan ensi kesää, kitkoilla voi päästellä ensi talven ja kevätkarkeat päälle, sitten ovat roskiskamaa. Pieni harmituksen aihe oli se, että vain kesävanteet ovat Toyotan omat, talvivanteet ovat taattua Dezent "laatua" :( Ihan siisti toki vielä, mutta silti.
Kuva

Active-varustetaso on sopivan runsas, en oikein mitään keksinyt kaivata, automaatti-ilmastointi, vakkari, peruutuskamera isolla näytöllä ja mediakeskus hilppeineen, napakasti käteen sopiva nahkaratti ym. Se on bonusta, että tässä on ihan normaali käsijarru, eikä Priuksen typerää poljettavaa.
Kuva

Kaupat lukkoon, Volvo käsirahaksi ja 60 kk pätkää. Tällä siis ajellaan ainakin 2-3 vuotta, vaikka vähän nopeammin ajettelinkin sen pois maksella. Järkiratkaisu, pääsen pihistelemään hybridillä, koirat kuljettuu ja poika saa ekat kuukautensa ajokortillisena ajaa nykyaikaisella autolla. Hyvin onnistui eka kotireissu, muistelin vähän miten hybridillä homma hoituu ja Priuksen kikat toimivat hyvin, kaikkien aikojen ennätys kotimatkalla poislukien PHEV Prius. Auto menee huomattavasti pidempiä pätkiä EV-tilassa kuin aikaisemmat perus-Priukseni, kyllä tekniikkaa on selvästi viilattu muutenkin kuin vain hienostuneemmaksi. Kunhan pääsen vauhtiin, niin eiköhän tällä pääse mukavan pieniin kulutuslukemiin.
Kuva

Siitä tykkään, että tästä saa dataa ulos oikein monipuolisesti, ei mikään uuden sukupolven Prius, mutta välttää tässä vaiheessa. Puhelin parittui systeemeihin alle puolessa minuutissa, onhan se hienoa, kun jaetussa ruudussa pyörii auton data, kartta ja toisella puolella näkee mitä on kuuntelemassa jne.

Facelift-malli oli ehdoton edellytys Auriksen suhteen, sen verran paljon asioita viilattiin alkupään malleihin verrattuna. Hymykin on minun makuuni.
Kuva

Auto oli kuukauden verran ollut vähemmällä käytöllä, joten ekoina hommina pistin 12v akun lataukseen, tässä on onneton 35 ampeerin akku, joten ei ihme, että nämä joskus nyykähtävät sen takia.
Kuva

Samalla tuli deja-vu vuodelta 2012 Avensiksen käyttöönotosta. Tässä on edelleen sama Toyotismi, eli takaluukun valo palaa vaikka mitä tekisi. Siispä polttimo veke, kuten Avensiksestakin aikoinaan.
Kuva
Tässä on vakiona väliverkko ohjaamon ja tavaratilan väliin, aivan loistavaa, ei tarvitse erikseen kalteria hankkia. Samaten se on tällä kertaa eri rakennetta suojaverhon kanssa, joten poistin suojaverhon ja viritin väliverkon paikalleen.

Täytyy lähiaikoina laittaa Auris pariksi päiväksi talliin ja vahata huolellisesti. Päällä on toki autoliikkeen vaha, mutta tutustutaan kunnolla pintoihin omin käsin.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-08, Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Active-16
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

2.polvi
"Aero"
Viestit: 423
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja 2.polvi » Ti Heinä 09, 2019 16:15

Onnittelut, jälleen, uudesta hankinnasta. Varmasti järkiostos isolla J:llä ja osannet nauttia 2010-luvun kotkotuksista jatkossakin.

Tuollaistahan sai vuoden diilillä jonkin aikaa 299e/kk ja jos Rellu ei olisi ollut käsissä, olisin viime vuoden lopulla kokeilla japanialaistakin alle. Tylsä ja toimiva laite, ei sekään aina väärin ole :D
Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17, ex 93 SS 1.8t Vector -05

Vastaa Viestiin