Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 1242
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja anv »

Joo, viikko sitten sain tämän alle "HYUNDAI i30 Wagon 1,4 T-GDI 140 hv 7-DCT-aut. Sport Line". Ei pahasti miinuksia löydy toistaiseksi. Ainoa harmi oli kun muistipenkkejä ja varsinkaan adaptiivista vakkaria ei tuohon saanut edes rahalla. Vaikka tuo adaptiivinen vakkari onkin wepissä kaikissa esitteissä ja jopa käyttöohjeissa.
Antti
Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1737
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Sunnuntai. Vapaapäivä. Keli selkeästi plussalla. Kuivaa.

Kun ei vaan viitsi pelkästään sisällä kököttää, niin suoritin vaivalloisen kevään ensimmäisen pesun pihan ykkösautolle. Yhden saavin, kahden sangon, napon, harjan, sienen, säämiskän ja vanneharjan taktiikalla. Kaupan päälle sitten kuskin lattiamaton putsaus ja pölyjen pyyhintä kojelaudasta ja etuovista. Suihkautin myös muutamaan kriittiseen paikkaan kotelosuojaa, samat paikat, jotka suojasin syksyllä. Kiilto on pysynyt hyvänä huolimatta n. 4kk pesemättömästä jaksosta, mutta kylkiin oli muodostunut jo karheutta. Yksi kappale vahauksia siis Volvolle tiedossa kevään aikana.

Samalla napsaisin muutaman edustavan kuvan, mulla ei varsinaisia myyntikuvia ole tuosta otettuna, joten nyt on muutama, jos sattuu sellaisia tarvitsemaan jossain vaiheessa.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kriittisellä silmällä tarkasteltuna kevään ohjelma:
1. Alustan, koteloiden ja ovien ruosteenestokäsittely, tai ainakin edistymisen pysäyttäminen
2. Elefanttiteipin jämien poistaminen helmamuoveista (täytyy muistaa ostaa kuumailmapuhallin)
3. Vahaus
4. Näkyvien ruosteiden, eli käytännössä takakaaret ja takapyörän edusta, piilottaminen. Haen omaa väriä pikkupurkin ja rapsuttelen hyvin kevyesti pinnasta sen mitä lähtee, ruostemaali pohjalle ja omaa väriä päälle. Samaan tyyliin kuin Hiace pysyi 2½ vuotta samanlaisena. En lähde noita korjaamaan, pysäytän vain etenemisen ulkokuoressa. Auton oma väri on hyvä, suorastaan sävy sävyyn :D
5. Sisäputsi, nahkapenkkien käsittelyineen. Tuulilasi pitää putsata kunnolla sisäpuolelta, siinä on vielä keskellä imukuppijälki navigaattoritelineestä, joka siinä oli vuosikausia. Kuskin penkin istuinosan halkeamalle pitäisi tehdä jotain vähitellen, kun keksisi mitä.
6. Talvivanteiden syväputsaus. Aineita saa ehdottaa, tässä vaiheessa näyttää siltä, että vain taltta auttaa...

Siinä sitä aluksi. Hyvänen aika, nyt tajuan, minullahan ON JO käyttöharraste pihassa. Ei tarvitse ostaa yhtään mitään tuon lisäksi.

Heureka 8)
Skoda Superb Combi 1.5 TSI ACT DSG-20, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

nittifemma
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Kohtaan nro 6. ois ehdottaa Motonetin vanteenpuhdistusaine.

Voi käyttää myös maalipinnalle ns. lentoruosteen poistoon.

On sitten kynnon myrkkyä -》suosittelen suojaamaan silmät asianmukaisesti!
-*-Elämä on-*-

Pölhökustaa
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Pölhökustaa »

Volvo kiiltää komeammin kuin uutena. Ei tuota kannata mihinkään hukata, takaluukussakin lukee, että on aito klassikko.
Toyota Prius -08
VW Golf 1,6 variant 2003

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1737
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^¨Motonetin myrkky, kuitti. Täytyy poiketa hakemassa, kunhan renkaanvaihto on tehty, niin täytyy ottaa nuo vanteet työn alle oikein tosissaan. Gummihanskat käteen ja uimalasit päähän tjsp.

^Joo, alkuperäinen ajatus oli, että pidän tuota siihen saakka, kunnes jälleenmyyntiarvo ja oma rahallinen panostus alkaa olla 50/50. Taidan pysyä siinä suunnitelmassa, utelias testaaja minussa on saanut vallan, kun matka etenee. Kaikenlaista on tuosta mallista saanut kuulla, mutta tällä hetkellä tuossa toimii joka ainoa nippeli ja nappeli, eikä siinä ole mitään sellaista vaivaa/ominaisuutta, joka olisi alkanut ärsyttää. Yleensähän minulla nämä halvat lähtevät juuri siksi, että alkavat esim. kastella sateella etujalkatilaa tai järjestävät jotain muuta hauskaa, mutta tämä on toistaiseksi ollut niin säyseä, ettei ole ylittänyt ärsytyskynnystä kertaakaan. Tilat riittää, kone riittää, laatikko toimii ja auto on yllättänyt ajolleen positiivisesti, leppoisan "pehmeä", ei nyi ei nytky, alusta ei ääntele ylimääräisiä, ei vetele, pompota tai tee muutakaan outoa. Aika lailla mun nykymakuun sopiva ajettava, ihan vahingossa.

Vanha mantrani "kymppitonni käytetyllä" taitaa tämän kohdalla osua lähimmäksi totuutta toistaiseksi. Taisin joskus myös todeta, että sitten kun saan olennaisesti paremmin auton halvemmalla, niin vaihdan. Sitä odotellessa. Toki tiedän, että huomenna voi olla toisin ja yksi tai kaksi hankalampaa/kallista vikaa lopettaa tämän kokeilun nopeasti, mutta, lähdin tähän matkaan alun perin hyvin negatiivisin miettein, joita olen joutunut reivaamaan jo moneen otteeseen. Joskus näinkin päin !
Skoda Superb Combi 1.5 TSI ACT DSG-20, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1737
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Volvo sytytti aamulla varoitusvalon kojelautaan, lampulta se näytti. Työpaikan pihaan saapuessani kiersin auton ympäri, mutta kaikki tuikut paloivat. Hmmm. Jarruvalostahan se varoitti. Menin töiden jälkeen Tokmannille ja tsekkailin näyteikkunasta parkkeeratessani, että pelkääjän puolen jarruvalo oli mykkä, lisäjarruvalo ja kuskin puoli ok.

Fiksu auto, varoittaa tuommoisestakin ja pitää vielä paikkansa. Olen kovasti ja positiivisesti hämmästynyt. Tokmannilta ostin polttimoiden lisäksi ekan satsin kotelosuojaa, nyt on 1/3 auton tarpeet hankittu. Nyt tarkkana :lol:

Kotiin ajellessa ei varoitusvalo palanut ja kas, kaikki jarruvalot paloivat kun testasin ennen talliin ajoa. Hyvin on siis varoitusvalo ajan tasalla. Eipä siinä, vaihdoin kummallekin puolelle uudet Osramit, kustannus 2.49 euroa. Lisätään kulukirjanpitoon.

Tarkat lukijat ovat jo suorittaneet tähän asti päästyään laskutoimituksia. KYLLÄ ! Kävin tänään ostoksilla. Ostin auton :facepalm_man:

Muutaman sadan metrin päästä työpaikastani löytyi auto, josta nykyinen omistaja, vuodesta 2012, halusi päästä eroon. Katsastus kuukauden päästä, kerran korjatut takakaaret kukkivat taas, muuten käytännössä ruosteeton. Kuskin penkki oli kesinyt jännästi, ei rikki, mutta pintakuviointi irronnut, otan kuvan kun saan auton, muuten sisältäkin siisti.

Keskuslukko, ohjaustehostin, metalliväri, uudehko usb/bluetooth-soitin, erillisen kytkimen takana olevat lisäkaukovalot, irrotettava vetokoukku, moottorinlämmitin, sisäpistoke + puhallin. Olisko herkut siinä. Ai joo, lisäjarruvalo, en tsekannut toimiiko. Takakontti aukeaa sisältä vivulla, samoin bensaluukku. Toimii. Alla kesät talvet käytössä olleet kitkat peltivanteilla ja alkuperäisillä kapseleilla. Kuulemma jossain on toiset vanteet käyttökelvottomilla kesärenkailla.

Konepellin alle en kurkannut, kyllä sieltä ääntä kuului ja auto liikkui eteen ja taaksepäin. Papereitakaan en oikeastaan selaillut, kuulemma viime vuonna vaihdettu yksi koiranluu, pallonivel ja jarrupalat. Öljyt joskus vuosi sitten, mutta ajoa on tullut vain 4000 km sen jälkeen. En tiedä onko tuossa jakohihna vai ketju, luultavasti hihna, pitää tarkistaa, sen vaihdosta ei mitään hajua.

Tuulilasissa on vielä vuoden 1996 verotarra, joten taitaa olla alkuperäinen. Hyväkuntoisen oloinen kyllä, ei halkeamia tai häränsilmiä. Tällähän ei juuri isolla tiellä ole liikennöity. Kilometrejä oli koeajon päätteeksi 189033. Niitä on tullut viimeisen kahdeksan vuoden aikana edellisen omistajan toimesta n. 50 tkm. Kuulemma ihan alkuun autoon vaihdettiin kytkin, koska edellinen omistaja, 93-vuotias kuollessaan, oli säätänyt vauhtia kytkimellä. Kytkin vaikutti olevan kunnossa ja vaihteet kytkeytyivät päälle nätisti.

Jarrut vähän pompottivat, mutta kun enempi jarrutteli, tasaantui kummasti. On ollut vähillä ajoilla viime aikoina ja keli oli todella vetinen. Siihen liittyen alkumatkasta alkoi kuulua kojelaudasta hirveä pärinä, se tokeni, kun takoi nyrkillä kojelautaa pari kertaa. Oma arveluni osui oikeaan, kuulemma nopeusmittari ääntää kun keli on kovin kostea ja autolla ei ole ajettu vähään aikaan. Lämpimällä ei kuulemma vaivaa lainkaan. Ihan ok, kaikki mittarit näyttivät kyllä toimivan, myös nopeusmittari silloinkin kun äänteli.

Äkkiseltään sanoisin, että takakaarien kunnostuksella voisi ajaa suoraan museoleimalle vuonna 2024, tai 2023, koska muuten auto on erittäin alkuperäinen ja ryhdissään. Käyttöönottopäivä on 15.4.1993, mutta mitä kaveri selaili papereita ajaessani, niin siellä näkyi muutamassa paikkaan vuosiluku 1992, joten valmistusvuosi, joka merkkaa museoinnissa, voipi olla 1992. Tuskin minä tuota museoin, kunhan pohdiskelen.

Kaupanteon jälkeen ajoin auton 250m matkan luottokorjaamoni pihaan, luovutin avaimet johtajalle ja pyysin katsastamaan auton, kunhan ehtivät. Tänään ei ehditty, ehkä huomenna, ehkä ensi viikolla. Ei ole kiirettä. Vakuutin auton Pop-vakuutuksessa, liikennevakuutus 170e + osakasko 41e = 211 e/vuosi. Siirsin sen nimiini. Olen nyt omistaja, virallisesti. Viides omistaja 27-vuotiaassa autossa, ei mikään kiertopalkinto !

Jaa mikäkö ? Pitkähkön alustuksen jälkeen julistan:
Mazda 4D Sedan 323-1.6i-16-BG12E2/250, näin sanoo Trafin virallinen tuloste.
Kuva
Kuva

Auton hinta oli edullinen. Kunhan auto on katsastettu, putsaan auton sisältä, pesen, korjaan takakaaret, vahaan ja kenties vaihdan öljyt + suodattimen ja teen pienen perushuollon. Niin, toki myös ruosteenestokäsittely, aihio on hyvä. Sen jälkeen tullee myyntiin, muutama on kysellyt edullista kakkosautoa, josko tuo sitten jollekin kelpaisi. Jos räjähtää tai tulee kallis katsastus, revitän sillä tuossa kunnossa kuukauden ja soitan romumiehen hakemaan. Leima umpeutuu 15.4.2020. Mutta pidetään peukkuja, jooko !?
Skoda Superb Combi 1.5 TSI ACT DSG-20, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

nittifemma
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Pomminvarma käyttöauto!

Menee helposti eteenpäin varsinkin tuoreella leimalla. Vetokoukku ja 4-ovisuus + väri plusssaa!

Jako on muistaakseni 4x100 54,1mm keskireiällä, jos tarvii renkaita katella - sama koko kuin Corolla/Yaris, joten tarjontaa on pilvin pimein.
-*-Elämä on-*-

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1737
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^No sepä hyvä, jos on Corolla/Yaris jako. En vielä ehtinyt tsiigata. Pitää katsoa tarkemmin kun ehtii, että kuinka vanhat nuo kitkat ovat jne. Jos jostain halvat kesikset laittaisi tarvittaessa. Väliaikatietoa sain äsken, että mustat siistikuntoiset peltivanteet ovat nyt odottamassa noiden alla olevien lisäksi, alusta on tsekattu, ok, jarrut ottaa tasaisesti. Leimaa vailla. Sehän nähdään. Ehkä jo huomenna.

Tämä homma oli tosiaan inspiraatiosta auton nimissä olemiseen ohi aika tasan tunnissa. Omaa ajoa tuli ehkä 2 km, tai ei oikeastaan, koska oltiin kaverin autolla. Lähikauppaa, miksi lähteä merta edemmäs kalaan. Kävi vielä ilmi, että auton myi edelliselle omistajalle v. 2012 korjaamon johtaja, jolle auton luovutin katsastettavaksi, ynnä auto on viimeiset 8v ollut siellä huollettavana. Kaikki tuttuja toisilleen, autokin.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI ACT DSG-20, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1932
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Ei siellä teidän kylillä kauheasti autot (ja ihmiset) näemmä vaihdu, kun sun juttuja lukee. Tai jos vaihtuu ne myydään vain oman kunnan alueelle eteenpäin. :lol:

Hieno Masa ja vielä Seedani valopaneeleineen! Millainen tuo on ajaa, kun hyppää nykyautosta ratin taakse? Ja Japapanialaisen muovin tuoksu, ah. :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1737
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Juuri näin. Jos minut pistetään tuommoiseen silmät kiinni tai sidottuina, tiedän ensimmäisellä nuuhkaisulla olevani 80-luvun lopun tai 90-luvun alun japsissa. Corolla, 323, Lancer jne jne., kaikki tuoksuvat samalta. Mukavalta. Nostalgiselta. Aivan samoin kuin vaikkapa og900, joista jokainen yksilö kaikkien näiden vuosien jälkeenkin tuoksuu, identtiseltä. Etsipä nuuhkaisulla tai useammalla identiteettiä nykyvehkeistä. Ei löydy. Ei.

Mikäs siinä hypätessä, kevyt kytkin, ohjaus, sujuvat vaihteet, moniventtiili/ruiskukone, pari kilsaa kun on ajanut, ihan kuin olisi koko ikänsä omistanut kyseisen kikottimen. Helppoa ja kevyttä. Juuri passeli pikkupyöritykseen ja maltillisen nopeusrajoitusalueen työmatkailuun. Eipä tuollaisella viitsisi jotain Porvoo-Tampere väliä enää tahkota, mutta tässä lähiympäristössä ihan passeli. Sopivat autot oikeaan tarpeeseen, tai jotain.

Niin no, auton minulle esitteli naapurihuoneessa työskentelevä työkaverini, jonka kanssa on painettu duunia n. 12 vuotta rinta rinnan. Auton omisti hänen hyvä kaverinsa, jolle auton oli myynyt työkaverini isä, se korjaamon johtaja :lol: Eikä ollut ensimmäinen kerta, eikä edes toinen, piiri pieni pyörii mutta ihan kivaa siinä on hippastella. Johtajan kanssa on puuhasteltu työ-ja omien autojen parissa reilut 28 vuotta, silloin kun aloitettiin, työkaverini oli vielä ylä-asteella :D
Skoda Superb Combi 1.5 TSI ACT DSG-20, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5901
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

nittifemma kirjoitti:
Ti Maalis 10, 2020 20:05
Pomminvarma käyttöauto!
Tämän voi ymmärtää kahdella eri tavalla :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

2.polvi
"Hirsch"
Viestit: 726
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Noni. Nyt vaan jatkat samaa mallia äläkä jää tuleen makaamaan!

Vahva ja erittäin luotettava signaali Porvoosta on, kun mies vakuuttelee täällä, että "näillä mennään nyt vähän pidempään, eikä ole ajatuksissa hankkia pihaan mitään". Lähes poikkeuksetta muutaman päivän sisään noista taikasanoista alkaa tapahtumaan :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (vaemon), ex 93 SS 1.8t Vector -05, ex Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1737
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Pakkomyyntiä oli tämä vähän, mutta mitäpä siitä.

Mazda on nyt katsastettu vuodeksi eteenpäin. Ei huomautettavaa, "puhdas paperi". Tämä meni jotakuinkin kuin siellä kuuluisassa Strömsöössä. Siinä pari kuvaa esimerkillisestä suorituksesta.
Kuva
Kuva

Kävin hakemassa Mazdan korjaamolta, kaveri pääsi testaamaan Volvoa vajaat 40 km. Ajoin bensiksen kautta ja otin 20 eurolla tuoretta bensaa tankkiin, sitten siirtymä-ajo kotiin. Vitosella 70 km/h mittarivauhti oli aika hyvä, jaksoi mäetkin nätisti jyristämättä. Keli oli hirveä, kosteus% n. 1000, isoja lammikkoja joka puolella ja vettä tuli kuin aisaa lisää.
Kuva

Siis oikein hyvä testikeli. Ei nykinyt tai tehnyt temppuja, tasaisesti pelasi koko matkan. Alla olevat kitkat ovat kyllä aika lakritsia, mitään hurjaa nojausta ulkokaarteeseen ei huvittanut suorittaa. Leijamainen ajotuntuma. Renkaat ovat 175/70/13, täytyy kurkkia, löytyisikö jostain asiallista sarjaa kesärenkaita käytettynä. Mukaan tullut toinen sarja peltivanteita on paljon paremmassa kunnossa, kuin nyt alla olevat. Niillä on käyttökelvoton sarja kesärenkaita, joten plussaa vain vanteista.

Kuskin jakkara oli tosiaan tämän näköinen:
Kuva

Otin sakset käteen ja touhusin puolisen tuntia ja sitten imuroin penkin, näyttää tältä:
Kuva

Ei hyvä, mutta paljon parempi. Pikkasen irvistää samaisen jakkaran vasen sivusauma muutamasta paikkaa ja pikku reikäkin on, ei ole ihan selvinnyt matkasta kunnialla. Ei mitenkään paha, joten saa kelvata nyt tuollaisena. Toki voisi ajatella, että jonkun "nätin" istuinsuojan tuohon voisi laittaa päälle enempää suoraa kulumista estämään. Täytyy Googlailla.

Konehuoneen puolella vietin aikaa jonkin verran. Pahimmat pölyt pyyhittyäni näytti tältä:
Kuva

Konepellin sisäpinta on myös hyvässä kunnossa, eristepahvikin on tallella eikä repsota, ei ruostetta reunoissa tms.
Kuva

Huomioita konehuoneen puolelta:
1. Jäähdytin on uusittu, näyttää oikein hyväkuntoiselta, Nissensin tuote näyttää olevan.
2. Vartan 60Ah akku ei ole vanha, Defa jäi raksuttelemaan, mutta alkoi vilkuttaa nopeasti viimeistä palkkia
3. Jäähdytinnestesäiliö on todella ahtaassa paikassa, siksipä oli iloinen yllätys, että korkin avattua siellä oli mittatikku ! Pintakin löytyi merkkien välistä.
4. Öljyt olivat 3/4 maksimista, mutta melkoista tervaa. Kyllä tuohon täytyy öljyt + suodatin vaihtaa. Öljytilavuus on maltillinen 3.4 litraa suodattimineen, eikä auto ole kranttu laadusta, kelpaa melkein mikä vaan.
5. Ohjaustehostimen neste oli maksimissa, mutta nuuhkaisu paljasti palaneen käryn, joten tämän kohdalla tehdään taas vakiotoimenpide. Säiliö on erittäin hyvässä paikassa ja homma on helppo. Nesteeksi käy Dexron II, eli Mobil ATF 220 toimii hyvin, siis 7 euron toimenpide. Jarrunesteet niinikään tapissa.
6. Mitään outoa ei konehuoneesta löytynyt, tulpat ovat hyvin tyrkyllä koneen keulan puolella, vaihtoväli 10tkm tai 6kk, joten nekin voisi jumpata uusiksi, vaikkei mitään oireita ollutkaan.
7. Virranjakajan nurkilla näytti olleen jo aikansa pieni öljyvuoto, mutta näyttää kuivuvan siihen alapuolelle, eikä valuta mihinkään, joten ei kiinnosta. On voinut falskata jo vuosia.

Kyllä nämä vanhat ovat mukavia, konehuoneessa on tilaa tehdä vaikka mitä, kaikki on suorastaan tyrkyllä. Ajovalojen polttimotkin voisi vaihtaa ihan vaan siksi, että se on tehty niin helpoksi !

Lueskelin muuten tästä Mazdan B-koneesta, joka tässä BG-mallisarjassakin on. Kyseessä on jakohihnan puolesta ns. "vapaasti pyörivä", eli samaan tapaan kuin vaikkapa Opelin 8-tappiset, joissa jakohihnan katkeaminen aiheuttaa toki matkan katkeamisen, mutta kone ei vahingoitu. Siksipä en siitäkään stressaa. Huoltokirja loppuu n. 130 tkm ja vuoteen 2005, viimeiseen 15 vuoteen autolla on ajettu vain n. 60 tkm. No, siinä välissä oli se reilusti ysikymppisenä kuollut omistaja, joka ei ymmärrettävästi liiemmin ajellut, eikä edellinenkään paljon, viime katsastuksesta oli tullut kokonaista 3500 km. Huoltokirjan mukaan jakohihna oli vaihdettu kahdesti 90 ja 130 tkm kohdilla.

Työn alla, tämä tulee olemaan näky lähipäivinä...
Kuva

Auton Grundig-soitin toimi hyvin puhelimen kanssa, löysi nopeasti kännykän ja soitto soi Spotifysta. Autossa on vain etukaiuttimet, jotka eivät ole laadukkaat, mutta sain muutaman minuutin säätämisellä soiton siedettäväksi, tehoa on sen verran, että hälyäänet häipyvät noissa työmatkanopeuksissa ainakin. Muutenkin kokeilin kaiken mahdollisen ja aivan kaikki toimi. Hämmästyttävää. Sisävalo, sisävalojen täsmävalot, ikkunaveivit jne jne. Tuossa on takapenkillä jopa keskikyynärnoja, huoltokirjaan oli merkitty että GLX, joten pröystäilymallia on hän.

Ainoa selkeä sanomisen paikka on vasemman takaoven tiiviste, joka on 20 cm matkalta kiinni vain sinnepäin. Ja tietenkin ne takalokarien kaaret. Rapsuttelin niitä muutaman minuutin kovalla muovilastalla ja sain vähän muodonmuutosta aikaan. Päätin, etten niihin tuhlaa aikaa ja vaivaa liiemmin, eli rapsuttelen irtotavaran pois ja hinkkaan liottimella, kliinerillä ym. kemikaaleilla kaiken pintaruosteen pois. Hion enimmät pois ja vetäisen mömmömaalin lokarin reunojen sisäänvetoihin ja näkyvään pintaan pensselillä ruosteenestopohjamaalin ja omaa väriä. Jos joku haluaa tehdä ne kunnolla, niin tehköön, hävitän tässä vaiheessa esteettistä silmää häiritsevän kosmeettisen haitan, mutta jätän selkeästi näkyville huomiota vaativan alueen, niin ei tarvitse sitten myyntivaiheessa selitellä pakkelointeja.

Tuossa ei tosiaan ole kysymys isosta hommasta, kun pelti pysyy käsissä. Muuten tuo on nimittäin 100% ruosteeton. Ovet, luukut, saumat, lasien tiivisteiden reunat, etulokarit, helmat, ei yhtään mitään sanomista. On se kumma, että yksi kohta sitten pettää noin, kun muuten on priimakunnossa. Alustaa kurkkailin sen verran, etten voinut välttyä ajatukselta, että se on joskus massattu tms. Löysinkin papereiden seasta maininnan, että "alusta massattu syksyllä 1996". Onhan siitä jo aikaa, mutta ehkä sitä on täydennetty matkan varrella. Ainakaan katsuri ei moittinut yhtään, edelleenkään. No, kotelosuojaa on tulossa, kunhan kelit lämpenee.

Rengaspaineet laitoin kohdilleen ja imuroin noin puolet eli vasemman puolen sisustasta. Kolmisen tuntia tuli työpäivän päätteeksi touhuttua. Olipa mukavaa. Nyt onkin viisi päivää vapaata, ohjelmaa on toki kaikenlaista ja 50v tulee täyteen sunnuntaina, mutta kyllä minä kaiken luppoajan vietän Mazdan parissa. Jos huomenna saisi auton pestyä, niin voisi kokeeksi vahata vaikkapa etuosan ja katsoa millaiseksi tulee. Kunhan nyt ensin siivoan sisustan loppuun, imurin jälkeen pölyt pois ja kiiltoa muoville.

Ehkäpä tämä on konsepti jatkossakin, auto kerrallaan fiksausmyllyn kautta maailmalle. Pikku huoltoa ja tarvittavien osien/renkaiden jne. metsästystä. Eipä juuri mukavampaa hommaa ole päivätyön vastapainoksi.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI ACT DSG-20, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 4672
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Risto »

Onko syylärin edessä pahvi vai miksi lämmöt ovat vähän koholla? Voi tulla kesällä ongelmia.

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5412
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Joo. Kyl teksteistä on ollu havaittavissa et jotain tapahtuu viimeiset pari viikkoo :mrgreen:

Tää kyl oli yllättävä veto, toisaalta ehkä järkevämpi kuin volvon hukkaaminen.

Varsinainen pröystäilymalli tosiaan :lol:
Isällä on kans saman ikäinen corolla jemmas ja on noi vaan ankeita. Ei tarjoo kyl mitää fiilistä ja kun absit ja airbagit puuttuu niin ei siitä oo oikein käyttöpeliksikään..

Vastaa Viestiin