Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6485
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Puoli-OT (tunnetaanko tässä ketjussa käsitettä lainkaan?) jatkuu jälleen :mrgreen:
Rattivaihde kirjoitti:
Ke Heinä 08, 2020 16:19
Edit. Niin juu, topikin toiseen kestoaiheeseen liittyen: menen huomenna koeajamaan uutta autoa elämäni ensimmäistä kertaa, ja jos tuntuu käteensopivalta, aloitan kyselykierroksen hyvityksistä, talvirenkaista ja sensellaisista. Tuli nääs mielenkiintoinen nollakorkotarjous vastaan. :mrgreen:
Sattuneista ja moninaisista syistä jäi edelleen upouuden koeajo(t) väliin, mutta voitin kammoni autokauppiaita kohtaan (anteeksi, mukavat autokauppiaat :D ) ja kävin koeajamassa topikista kovasti tutun näköisen käytetyn auton:
Kuva

EgoBoost 125hv/6-vaiht. man./Edition-varusteet/2017/82tkm/15500€. Positiivinen kokemus vastaavan ikäiset ja moottoriset Octavian ja Astran kokeilleena.

Tuntui heti luontevalta ajaa ja huomattavasti pirteämmältä kuin luvut kertovat, mistä huolimatta ruuhkassa testattu työmatka maustettuna ohituksilla ja pikkuteillä tuotti tietokoneeseen 4,9 litraa sataselle. Liekkö kuinka tarkka, vastaus löytynee jostain päin tätä ketjua. :D Sync 3 hakkasi Opelin ja Skodan kötöstykset 6-0, ja Apple CarPlay vielä lisämausteena.

Oikeastaan ainoat pienet miinukset penkistä (pitkäjalkaiselle vähän vaillinainen reisituki ja oudon mallinen selkänoja) ja rengasmelusta karhealla asvaltilla, jonka suhteen olen ehkä tottunut turhan hyvään.

Hinta oli Nettiauton vertailussa korkealla, eikä tippunut ilman kovempaa tinkaamista kuin 500€. Sitikan hyvitys puolestaan 1500€, eli emme-halua-tätä Rinta-Joupin kielellä. :mrgreen:
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1953
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

EDIT ^Hyvä auto, kuten ketjua seuranneena tiedät mieipiteeni. Kulutus meillä oli aika tarkkaan 6.0 tai karvan alle kaikkineen. Ei se paha ole, mutta tuo 4.9 on nyt hyvänkesäkelin utopiaa, litra lisää siihen niin on ympärivuotinen kulutus, toki ajoprofiilista riippuen.

Ajatuksia riittää taas tällekin päivälle. En tiedä mikä pakonomainen tarve tätä päiväkirjaa on pitää, mutta sellainen siitä on kai tullut. Toimii sitten omankin hataroituvan muistin tukena, että mitä hemmettiä sitä on tullutkaan taas touhuttua viime vuosina...

Tosiaan puolueettomalla tavarantarkastajalla kävin Yarista näyttämässä. Eilen herkistelin jarrut huolella sitä säädettyä käsijarrua myöden ja tsekkailin valot ym. Huomasin, että oikea rekisterikilvenvalo on pimeä, mutta en enää myöhällä alkanut tetsaamaan, koska tuosta vekottimesta on irrotettava rekisterikilpi pidikkeineen, että sen asetelman saa alas. Aivan yhtä typerä viritys kuin seuraajamallissa, josta turinoin jossain sivun 83/84 paikkeilla. Nytkin meni varmaan tunti, kun ähelsin pois kulahtaneita rekkarinpidikkeitä ja viimeksi varmaan vuosikymmen sitten irrotettuja rekkarivaloasetelmia, putsasin kilventaustan jne.

Leiman aika oli 10.20 jolloin oli tarjolla 29 euron slotti, eli kokonaiskustannus mittauksineen kohtuullinen 64 euroa. Halvemmalla ei Porvoosta tänään saanut mistään. Kustannuksien minimointia siis tässäkin. Valitsin paikan strategisesti Eestinmäestä, jossa on A-Katsastuksen toimipiste. Sinne ajelin moottoritien kautta, eli Tarmolasta ylös ja Tolkkisiin. Kolmosella tietenkin koko matka semmoset seittemän km, kierrokset oli jossain 5500-6000 paikkeilla. Lähti karstat, kuten pakokaasuarvoistakin voi päätellä. Putkesta tuli melkein vaan kukkasia.
Kuva

Huolellinen käsijarrun säätö ja eilinen yhtä huolellinen jarrujen herkistely tuotti nätin tuloksen. Erinomaisen hyvät jarrut, kuulemma.
Kuva

Iskaritesteristä en tiedä mitä kertoo oikeasti niiden kunnosta, mutta hyvältä näytti sekin puoli.
Kuva

Huolellisesti insinööri tarkasti alustan ja yhdessä ihmeteltiin tyylikkäitä hitsauksia, jarrupaineen säädin, joka on näiden tyyppiongelma, toimi hyvin, olinhan sen voidellut ja herkistellyt myös, tietenkin. Ajovaloumpiot olivat kuulemma hyvässä kunnossa, yleensä näissä aivan sameat. Niinpä, käytinhän niihin sen 1½ tuntia yhteensä kiillotukseen. Summa summarum, auto oli Kötöksi kunnossa ja...
Kuva

Seuraava leima sitten 12.7.2021. Tässä vaiheessa tilanne oli hallinnassa. Mutta, mutta.

Kotimatkalla alkoi yhtäkkiä etupää klopista. Paheni markettikierroksella ja edelleen kotipätkällä, ollen jo aika klonkotus kotipihaan ajaessa. Kuului ja tuntui myös kaasujalan pohjassa, jostain oikealta tulee edestä. Taisi olla insinöörin väännöt ja käännöt etupäässä liikaa vakaajatangolle tms., aika hyvä ajoitus antautumisella. Tosiaan se ainoa korjauskehotus tuli leimalla rekisterikilven toisesta valosta, jotka on nyt kumpikin vaihdettu. Kilventaus on liimauksessa, kun ei luovuttanut kilpeä ilman väkivaltaa. Huomenna ruuvaan eturenkaan irti ensin oikealta ja yritän paikallistaa ongelman, että pystyiskö ihan itse vaihtamaan, vai meneekö taas korjaamohommiksi.

Ei nyt olisi tarvinnut, mutta ehkä parempi näin, kuin mahdollisella seuraavalla omistajalla kotimatkalla. Tai sitten Kötö tykkää musta niin, että järjestää tekemistä, autossa kiinni olevan rahan määrä kasvaa ja joudun lunastamaan lupaukseni ja Kötö jää ajoon. Perkule.

Saab oli sentään helppo tapaus, kuskin oven alatiiviste oli viimosen päälle oikea, asennus kesti kolme minuuttia, joista kaksi meni vanhojen kiinnistysnastojen poistoon. Uudet napsuivat paikalleen tiukasti. Tämä muuttui varmasti piirun verran hiljaisemmaksi, nyt kun kaikissa ovissa on tiivisteet paikoillaan.
Kuva

Tässä kuvassa näkyy myös pikku projekti, eli tuosta ovikotelosta pitäisi nuo mustat edellisen omistajan kenkien jättämät "poistun autosta"-jäljet hinkata pois jollain aineella.
Kuva

Ymmärrän hyvin jäljet, koska auton heikoin ominaisuus on ehkä tuo ajoasento. En tahdo saada sitä täysin mieleiseksi millään. Osansa on sillä, että ohjauspyörä säätyy vain syvyyssuunnassa. Korkeussäätö olisi kyllä aivan ehdoton. Tuntuu, että mittaristo jää katveeseen joltain osin, vaikka kuinka asettelisi. Eniten ärsyttää tuo istuimen etureuna, joka tuntuu olevan liian korkealla, vaikka sen laskee ala-asentoon. En tahdo saada istuinosa-ratti-mittaristo-selkänoja-kytkin-komboa millään balanssiin. Penkki on tukeva ja mukava, mutta sille meneminen ja siltä poistuminen on jotenkin vaivalloista, ratti on tiellä ja poljinkulma kytkimeen on jotenkin huolellisuutta vaativa. Vuosien varrella on muodostunut tietty kuvio minullekin sen suhteen, miten autoa ohjastan, eikä tonnari oikein taivu siihen, jos joutuu aktiivisemmin ajamaan. Pitkässä jolkotuksessa asia on bueno, mutta pikkupyörityksessä ei.

No, pieni ryppy rakkaustarinassa sallittakoon.
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A-08
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 2 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1419
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JKen »

Taikasienellä lähtee jäljet, merkkejä on monia esim:

https://www.tokmanni.fi/taikasieni-akro ... 0013393563
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1953
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Okei. Aivan kuin olisin talossa jossain nähnyt tuon tyyppisiä. Täytyy tutkia siivouskomeroa huomenna ja tehdä taikoja. Olisko kerrankin niin, että puoliso olisi hankkinut jotain, mitä voin käyttää myös autohommissa 8O
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A-08
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 2 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1953
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Nyt on erittäin hyvä fiilis ! Lainaan JP Vetteä törkeästi ja lausun, "tein itse ja säästin". No joo, se on hauskaa, miten 1½ tuntia voi muuttaa fiilikset lievästä *itutuksesta ja kyllästymisestä tyytyväisyyteen.

Sain tosiaan klo 18 aikoihin aikaiseksi mennä talliin ja ruuvasin Yariksen oikein etupyörän irti. Siellähän oli hieno näky ja heti piristyin.
Kuva

Jarrulevy ja palat olivat niin uusia, että tuskin niillä on montaa sataa km enemmän ajettu, kuin mitä minä tällä olen ajanut. Ilmankos jarrut tuntuvat niin hyviltä ja etupään ero oli 0 %.

Katsurihan vihjasi minulle, että kuskin puolen vakaajatangon alapäätä olisi hyvä kiristää. No, ei maininnut mitään pelkääjän puolesta, josta se hemmetin kolina alkoi kuulumaan. Oli meinaan tämän pikku tangon alapää niin löysällä, että hyvä kun ei käsin pyöritellyt !
Kuva

Vetäisin sen muutaman kiekan kireämmälle, 10mm lenkkiavaimella ylempää kiinni ja 13mm hylsyllä alhaalta tiukkaan. Aika paljon sai naksutella, ennenkuin alkoi tarttumaan ! Tässä vaiheessa aloin jo aavistella, että ongelman ydin oli löytynyt.

Kuskin puolella oli paitsi yhtä uutta kamaa jarruissa, myös ihan pränikka jarrukilpi. Katselin pelkääjän puolella, että sen puolen kilpi vetelee viimeisiään, mutta ei katsuri siitä mitään vielä sanonut, kun oli yhtenä kappaleena.
Kuva

Sama homma tällä puolella, vakaajatanko oli tosi löysällä. Kuten tuolta kuvasta näkyy, niin itse tangothan eivät ole kovinkaan vanhat, kovasti vielä kiiltelevät. Taisi vaan vaihtotyön tohinassa unohtua kiristää kunnolla...

Sitten koeajolle ja KAS, eipä enää kolissut yhtään mikään. Kyllä tykkäsin 8) Ongelma poistui ja uutta osaa löytyi roppakaupalla, wuhuu. Yaris on nyt myynnissä, laitoin järkevän hinnan ja haluaisin ns. omat pois, jää nähtäväksi, kuin käy. Harrastuksen puolelle meni tämä keikka joka tapauksessa.

Aiemmin päivällä kävin Cruzella kylillä. Koeajoin Dacia Logan MCV:tä, joka oli positiivinen kokemus. SIinä olisi ollut autoa todella paljon pienellä rahalla, mutta hyvitys Cruzesta on niin pieni, ettei psyyke kestä. Jatkan yritystä myydä se suoraan, kunhan Yaris on hoidettu. Toisessa liikkeessä koeajoin Kia Picantoa, litraisella koneella. Aivan riittävä auto olisi minulle, mutta kieltämättä liikkellelähtö ponnettomalla koneella oli vähän tuskaa. On myönnettävä, että Cruzen käskeminen oli sen jälkeen aika juhlaa.

Vahvistui tällä reissulla se, että suoralla kaupalla lähtee jos lähtee, jos ei, niin voi olla, että siitä nuoremman pojan auto sitten aikanaan tuleekin. On meinaan vähän hemmetisti autoa, kun vertaa siihen, mitä tuosta tarjotaan. Ihan älytöntä. Pudottelin muuten Cruzen rengaspaineet, mulla oli 2.7 eli ekopaineet, mutta auto on ollut jotenkin tosi kova ajaa, kaikki tulee läpi ja kolinoita on ollut ihan liikaa. Katselin auton ovenpielestä, että valmistajan mukaan comfort-paineet ovat 2.2. Pudotin siis puoli kiloa renkaista pois. Ja kas, 3/4 tien pinnan aiheuttamista kolinoista katosi ja auto muuttui paljon mukavammaksi ja pehmeämmäksi. Siispä jatketaan comfort-paineilla ja talveksi kitkoihin samat jos meille jää.
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A-08
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 2 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

VKe
"Hölösuu"
Viestit: 4105
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja VKe »

IC1970 kirjoitti:
Pe Heinä 10, 2020 23:05
...puoliso olisi hankkinut jotain...
Älä ihmeessä edes ajattele ottavasi jotain puolison hankkimaa siivous......

Itelle kerran, siis kerran kävi noin että otin jonku Emännyksen ostaman uuden teknisiltä ominaisuuksiltaan erikoishuippulaatuisen ja Marttojen suositteleman nanorätin ja putsasin sillä jotain auton kohtaa. Emännys sitte jossain vaiheessa huomasi rätin autotallissa ja siitä se meikäläisen kehuminen alkoi :mrgreen:
Sininen 9-3 '99 ja Harmaa 9-3 '02
Saabismi ei ole sairaus, Saabismi on elämäntapa

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Se on mukavaa ku pelkäl kirraamisella selvii, toki ittee rupee aina tos kohtaa jännittää et mitä muuta on löysäl :roll:

Millä koneel logan oli, joku on melko reilusti pikkuturbol painellu menee https://m.youtube.com/watch?v=LoXq41hgE ... e=youtu.be

Kulutus pyöriny vitosen molemmilla puolilla. Dusterin penkki on tosi pehmee et itel saattais ainaki sillä jäädä moiset kilsat ajamatta.
Tollasen ois kyl saanu selkeästi astraa halvemmalla mutta ei taida olla vaihtumassa, arvannette varmaan miks... :mrgreen:

Paljos aikaa siihe nuoremman klossin kortin saamiseen onkaan?

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2104
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kyllä noihin kolinoihin yleensä syy löytyy tutkimalla ja hyvä, että kirraus riitti.

Meganessakin alkoi keväällä kolina ja paikallistin sen vas raidetangon ulkopäähän. Huollon ukko halusi asian vielä itse todeta, vaikka kerroin oman diagnoosin ennen huoltoa. :D

Vanhana varaosamyyjänä haluan korjata, että kyseessä on tarkalleen vakaajan yhdystanko :lol:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1953
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Tota kävin ajamassa -> https://www.nettiauto.com/dacia/logan-mcv/11447815. Nuorempi kossi saa kortin tarkalleen 1v 9kk päästä, mutta jos ajaa 17v, niin 9kk päästä.

Selkeesti Suomen halvin tuo linkattu yksilö, yksi omistaja. Tsekkasin auton aika tarkasti, kaikki toimi enkä löytänyt mitään nillitettävää. Ajelin hiljaa ja kovvoo, ympyrää joka suuntaan ja sitä rataa. Kesärenkaatkin hyvässä kunnossa ja talvirenkaat ok. Pari tonnia sitten huollettu, seuraavaan näytti tietokone että 20000 km. Sehän noissa on huoltoväli. Tripissä oli reilut 4000 km ja siltä ajalta kk oli näytössä 5.5.

Autolla ei toki ikää vielä edes 5v, mutta katsoin ovet ja luukut, lokarit ja helmat läpi, oikeastaan vaan takapyörien takaa sisähelmasta pitäisi vähän sipistellä kun oli valkoinen pohjamaali näkyvissä, muuten ei moitittavaa. Kolmimukisen koneen röpellykseen tottui nopeasti ja meno oli pontevaa, turbon mukaantulon kyllä huomaa, eihän toi muuten liikkuisi mihinkään. Motarilla vedin sprintin ja hyvin ehti mukaan liikenteeseen ja vakkarilla nopeus pysyi missä halusi. Kytkin irrotti ylhäältä ja liikerata oli pitkä, mutta nopeasti siihenkin tottui.

Kaikki ratkaisut olivat ns. koettuja, kaikki löytyi sieltä minne "kokenut" automies käden ensimmäisenä laittoi. Auton kanssa oli sinut noin vartissa. Takapaksi on valtava, kattokaiteet löytyy, takapenkillä oli tilaa ja ajoasennon löysin heti mieleisen. Penkki on tosiaan melko heteka, ei varmaan selkä tykkäisi pidemmällä matkalla, mutta muuten kyllä tykkäsin pehmeästä tuntumasta. Muutenkin ajotuntuma oli jotain ranskalaisen ja japsin puolestavälistä.

Koiria oli kuljetettu, joten sisäpesu olisi paikallaan, muuten ei muuta kuin kovaa ajoa. Sinänsä tarjous Cruzesta oli oikein hyvä, koska tuo auto on hinnoiteltu oikein. Jos muutaman satasen saisi vielä väännettyä alaspäin, niin miksei... Sille en voi mitään, että "järkevyyskerroin" tuon auton kohdalla huutaa 11 asteikolla 0-10. Tuossa olisi suht uusi, kohtuullisesti ajettu, koeajolla miellyttänyt, tilava ja käytännöllinen auto, jota ei tarvitsisi sääliä ja uskoisin, ettei arvonalenema lähivuosina ole kovinkaan hurja, kun alhaalta lähdetään. Pieni vero, kulutus ja ehkä jopa kohtuulliset ylläpitokustannukset muuten. Olen ymmärtänyt, että tuo Rellun 0.9 on harvinaisen vähä-ongelmainen kone ranskikseksi.

Statustakaan ei ole yhtään eikä kukaan ole moisesta kateellinen, oma ego kestää kyllä. Sen verran innostuin kokemuksesta, että kävin Dacian kotisivuilla toteamassa 0% korkokampanjan sekä Logan MCV Stepwaylle, että Dusterille :D

^^Kiitos tarkennuksesta, mulle nuo alustan tilpehöörit ovat nimityksiltään vähän vieraita... Ja kokeilin kyllä kaikki mahdolliset pultit eri tankojen päissä, ainoat välykset mitkä löytyi, olivat nämä mainitut yhdystangot.
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A-08
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 2 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1953
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tämä oli ihan loistava vinkki.

Kuva

Johan tuli puhdasta ja helposti. Putsasin kaikki ovet kerralla. Takavarikoin yhden aivan kokonaan autokäyttöön, kun taika tuntuu toimivan. Älkää kertoko puolisolle, kolme vielä jäi, ei se huomaa.

Heti kun kuivasi talouspaperilla perään niin oli ihan kuin tehtaalta tullut pinta. Oppia ikä kaikki.
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A-08
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 2 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Penkit on varmaa ihan samat kuin dusteris, kaikki muuki näyttää kovin tutulta :mrgreen:

Keula tuos on vielä ihan jees mut toi perä. Ihan niinku 70/80-luvun farkut joita ihmiset osti vaa työkaluiks :lol:

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1953
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Joo, se oli hauska kun etsi pakoputken päätä ja totesi, että se oli metrin verran auton alla, kun peräylitystä on aivan julmetusti pyörien takana ja putken pää on jossain takarenkaiden kohdalla. Erikoinen ratkaisu, en heti muista toista autoa, jossa pakoputken pää ei työntyisi näkyviin tai olisi ainakin takapuskurin reunan kohdalla.
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A-08
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 2 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

2.polvi
"Hirsch"
Viestit: 807
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Ei kai ne nyt tee useampaa pakoputkimallia. Sehän olisi kallista ja tehotonta. Sama putki sopii ketterästä puol metriä lyhyempään Sanderoon :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (vaemon), ex 93 SS 1.8t Vector -05, ex Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1953
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Siinäpä Kötö lähti pihasta uusiin seikkailuihin pari tuntia sitten.

Kuva

Eipä siinä taaskaan mennyt edes kahta vuorokautta. Piti ottaa ilmoitus pois heti, kun puhelin pirisi auton jo lähdettyä ja joutui myymään ei oota.

Ei pahemmin värivirheet haitanneet, kun auto oli just leimattu ja läpikäyty. Englanniksi kävi kauppa, kun ostaja oli Italiasta, sukunimi peräti Ferrari ! Mukana autoista ymmärtävä kaveri, Italiasta myöskin, joka sanoi minulle viisi minuuttia autoa esiteltyäni vapaasti käännettynä: " Olet ensimmäinen, joka näyttää tuntevan myymänsä tuotteen". Olivat kuulemma käyneet katsomassa useita yksilöitä ja eivät olleet ihan vakuuttuneet tonnin hintaluokasta.

No, koeajolta tultuaan kertoivat, että tonnin budjetti on, mutta tämä on enemmän arvoinen, joten tehtiin kaupat hinnalla, millä sain kuluni katettua. Halpa harrastus. Mieltä lämmitti kyllä kehut, vajaan kuukauden on/off touhuilulla kehui ensin katsastusinssi ja sitten ostaja.

Tosiaan etsivät n. tonnin budjetilla Yarista, jolla lähdetään kohtapuoliin ajamaan Italiaan. Eivät ole päässeet kotopuoleen käymään koronan takia sitten viime vuoden. Tarkoitus ajaa Yarpalla sinne, siellä muutama kk ja ennen talvea takaisin Suomeen. Parivaljakon automies oli sitä mieltä, että tässä on auto, jolla moisen reissun uskaltaa tehdä. Otin senkin kohteliaisuutena.

Kertoi Afrikassa asuvasta kaveristaan jonka luona on käynyt monet kerrat ja kertoi, että siellä paikallisilla on kalustona Corollia, Hiaceja, Hiluxeja, Land Cruisereita, Avensiksia ja... Yariksia. Sanoi, että on aika hurjan näköistä, kun paahtavat puoli miljoonaa ajetuilla Yariksilla pitkin hiekkadyynejä :lol: Voin kuvitella.

Tällä kertaa kiinnostuksen käänsi tähän yksilöön kuva auton suojatusta pohjasta sekä maininta hitsauskorjauksista ennen leimaa. Katseltiin huolella kaikki läpi ja kerroin, että kalliiksi tuli minulle, mutta en suostu tekemään tai teettämään huonoja korjauksia, vaan paikat on laitettu kuntoon, sitten suojattu ja katsastusinsinöörille näytetty hyväksytysti. Olivat kuulemma muut verrokit tässä hintaluokassa järjestään aika rapeita. Yllätys ? No ei, tällä kokemuksella.

Totesin herroille, että "this is not business for me, this is hobby". Näinpä. Opin paljon uutta Yariksesta taas tälläkin rupeamalla, sain pelastettua yhdelle yksilölle lisää elinaikaa ja tapasin pari mukavaa suomalais-italialaista herrasmiestä, joiden kanssa oli kiva tarinoida kaupanteon ohella, ynnä sain käytetyn pääoman takaisin. Mutta, ei koskaan enää näkemättä, sen voin teille vannoa. Jos huutokaupasta jotain aion hankkia, niin ajellaan katsomaan ja tsekataan normisti läpi, niin tietää mitä voi ja kannattaa huutaa. Jos ei jää näppeihin, niin sitten ei jää, mutta huvikseni en näitä enää hitsauttele.

Palautin Cruzen myyntiin, katsotaan onko tämä mission impossible, koska ihan hinnalla millä hyvänsä touhuun en lähde. Eli voi olla, että tämän kesän touhut oli tässä ja jatketaan Honda-Saab-Chevy-kolmikon kanssa perushommia ja niistä raportointia. Porvoo out toistaiseksi, kunnes on jotain kerrottavaa.
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A-08
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 2 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6110
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

IC1970 kirjoitti:
Ma Heinä 13, 2020 20:15
Englanniksi kävi kauppa, kun ostaja oli Italiasta, sukunimi peräti Ferrari !
Ferrari osti "Ferrarin" :lol:

Eräällä tutulla on myös sukunimenä Ferrari.
Sillä oli 80-luvulla saman niminen bändi, mutta sitten Enzon perilliset kielsivät nimen käytön bändin nimenä :evil:

Eivät ilmeisesti tajunneet, että "kaikki julkisuus on positiivista julkisuutta" :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Vastaa Viestiin