Palasin siis takaisin etsimään pelkästään Saabeja. Koska auton käyttö on pääosin talviaikaan ja kilometrejä tulisi arviolta vain 5000/vuosi, ajattelin, että vanhankorinen ruiskukoneinen 3d/5d 900 ajaisi hyvin asiansa, koska auton tärkeimmät ominaisuudet olisivat hyvä käyntiin lähtö ja hyvä lämmityslaite, sekä . Pari 900 omistaneena olen luonut itselleni mielikuvan, että og900 on suhteellisen luotettava ja varmatoiminen auto.
Eilen aamulla selailin netistä sopivaa autoa, jolloin kaveri sattui soittamaan ja kyselemään onko sopivaa autoa löytynyt. Kerroin, ettei ole vielä löytynyt, mutta haku on rajaantunut og900. Tästähän meillä alkoi mielenkiintoinen väittely. Hän oli sitä mieltä, että kyseinen automalli on tarkoitukseemme täysin sopimaton. Ihmettelin sitten, että miksiköhän hän on tätä mieltä. Hän oli vahvasti sitä mieltä, että 900 on erittäin epävarma auto nuoren naisen käyttöön. Kysyin sitten perusteita väittämälle. Ei tarvinnut kuulemma perusteita. Vanhat saapit on vaan huonoja autoja, joissa on aina akku tyhjä tms. vikaa kun liikkeelle pitäisi lähteä. Kysyin sitten, mikä sen auton pitäisi olla. Mulle lueteltiin 90-luvun VW Poloa, Ford Mondeota ja Focusta, Citroen Xsaraa, E101 Corollaa sun muita, joita en vaivautunut edes harkitsemaan.
Siis ihmettelin sitä, miten voikaan kahdella ihmisellä olla niin erilainen käsitys luotettavasta perusautosta. Itse olen aina pitänyt 900 saabia perusauton lähtökohtana, enkä ymmärrä, miten joku, jonka olen luullut jotain autoista ymmärtävän, voi olla täysin toista mieltä asiasta. Perusteluja vanhemman 900 huonouteen en saanut, en muuta kuin saman väittämän, että ne ovat huonoja. Kaverilla ei koskaan ole saabia ollut, mutta hyvin tuntuu tietävän, että 900 on huono auto.
Mitä ihmettä!?! Ei oo koskaan itellä, eikä tutuilla semmoista ollut, mutta se on selvää että paska auto on kyseessä. Millä perusteella? Onko isi kertonut joskus pienelle pojalleen, että Saappi ei oo auto, eikä piika ihminen, josta on jäänyt mielikuva, että ne vaan on huonoja. Itselläni mielikuvat autojen hyvyydestä tai huonoudesta perustuvat myös varmasti osittain enemmän uskontoon, kuin laskentoon, mutta en nyt alkaisi väittämään kivenkovaan paskaksi autoa, mistä itselläni ei oo mitään kokemusta, eikä edes toisen käden tuntumaa..
Ei saisi kenenkään kanssa ilmeisesti autoista väitellä, mutta jotenkin alkoi vituttaa perusteluiden täysi puuttuminen ja inttäminen. Mielenkiinnosta olisi kiva tietää, ovatko muut törmänneet tällaiseen väittämään, että Saab on paska auto, ilman kokemusta tai järkisyytä? Onko kaikki jäänteitä jostain edellisten sukupolvien vitutuksesta ohittavaa 99 Saabia kohtaan, vai mistä tällainen suhtautuminen Saabeihin juontaa juurensa? Vai onko saab todellisuudessa paska auto, eikä sitä oo vaan itse vielä tajunnut