Nissan X-Trail

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Jarsan
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2014 07:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Koitapa silti käynnissä ollessa kui käy? ;)
9³ SC 1,9TiDS A6 '07
#6408
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

No nyt kerkisin kokeilla ja sama tulos, ei tule sähköä sulakkeille.

Mittasin varuiksi viereisiltäkin ja niihin kyllä tulee jännite.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Jarsan
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2014 07:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Toimiiko peilien säädöt ja virtapistokkeet normaalisti? Jos kyllä niin vika on joko tuossa puhallinmoottorin releessä, virtalukonpohjassa, joka antaa releen kelan toiseen päähän plussaa (epätodennäköistä) tai sitten on tosiaan piuha kärvännyt jostain 80A sulakkeen ja ton sisäsulakerasian väliltä.

Tuon 80A sulakkeen jälkeen on johtosarjan sisäinen liitos josta haarautuu peileille ja virtapistokkeille oma piuha. Tuolle sisäiselle liitokselle ei löydy valmistajalta sijaintia, kuten jostain syystä ei myöskään tuolle puhallin moottorin releelle, joka on ennen noita 15A sulakkeita. Olettaisin releen löytyvän jostain siitä sisäsulakerasian lähettyviltä. Jos olis auto nenän edessä niin saattais vaikka muistaakin noiden sijainnit, mut näkemättä ei tule mieleen.
9³ SC 1,9TiDS A6 '07
#6408
Jarsan
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2014 07:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Eiku perhana! Nythän mää löysinkin sen puhallinmoottorin releen sijainnin. Se on sisäsulakerasian taustapuolella keskimmäinen rele. :)

Voit mitata tuleeko 80A sulakkeelta releelle saakka virtoja poistamalla releen kannastaan ja koittamalla sieltä releenkannasta tuleeko sinne jännite. Sinne pitäisi tulla suoraan akulta jännite releen nastaan 30. Ei tarvitse olla virtoja päällä.

Voit myös mitata tuleeko sinne virtalukolta ohjaus releelle pinniin 86. Tällöin tietty pitää olla virrat päällä. Pinni 85 pitäisi olla suoraan yhteydessä auton koriin. Pinnistä 87 pitäisi olla yhteys noille 15A sulakkeille.

Numeroinnit löydät releen pohjasta, jos muuten rakenne ei ole tuttu. Näillä eväillä periaatteessa pitäisi vika jo paikallistuakin.
9³ SC 1,9TiDS A6 '07
#6408
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Tuli tähän projektiin pikku katkos vatsaflunssan muodossa. Ilta ja yö vessan lattialla pistää kummasti auton korjauksen taaksepäin prioriteeteissa :D.

Ehdin myyjäliikkeeseen soitella eilen päivällä ja ihmeen kiltisti varasivat huoltoajan ens viikon tiistaille, jolloin pitäisi korjata sekä vakkari että ilmanvaihto.

Jarsanille iso käsi selvittelystä, pitää käydä läpi nuo releet vielä. Ehkä auton ei tarvi olla pajalla niin kauaa, jos osaa vian paikan osoittaa tarkasti.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Nipponi oli tiistan ja keskiviikon autosähköpajalla (myyjän laskuun), mutta eivät osanneet korjata puhallinta eivätkä vakkaria :D tänä aamuna siirtyi Pörhön hoiviin, katsotaan osataanko sielläkään.

Veikkaan kyllä, että ainakaan tuota jälkiasenteista vakkaria eivät korjaa. Jännää, saakohan tässä vielä Saabin takaisin? :)
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Jarsan
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2014 07:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Nerokasta! Pääsivätkö siis edes jäljille missä vika, vai olivatko parin päivän jälkeenkin h.moilasena? :lol: Ei tuossa puhallinjärjestelmässä nyt niin montaa liikkuvaa osaa ole, etteikö sitä puolessa päivässä selvittäisi missä vika ja toisessa puolikkaassa korjaisi... Ei ole tainnut olla kyllä ihan koko aikaa ns. työn alla tai prioriteetti ykkösenä. :D
9³ SC 1,9TiDS A6 '07
#6408
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

No oon asioinu nyt viisi kertaa tuolla korjaamolla (viidettä ei olisi kyllä omaan laskuun tullut) ja neljä kertaa noista on mennyt jotain vähän tai paljon pieleen.

Ekan päivän jälkeen soittelin ja kyselin asiasta, niin kommentti oli että "Joo on me ettiskelty tässä sitä sähkökaaviota, mutta ei näytä mistään löytyvän". Ok? Ja tokan päivän jälkeen sanoivat, että eivät pääse sinne auton järjestelmään omilla laitteilla sisälle ja arvelivat alkuperäisen vian olevan läppiä kääntelevässä moottorissa. Olivat saaneet puhaltamaan sen sentään yhdellä teholla vaihtamalla esivastuksen, eli nyt ilmeisesti se jännitteensäädin(?) vielä oli kaput.

Pörhöllä olivat jo tilailleet osia, tänään pitäis pistää nippuun, jos osat tulevat. Siis puhallin, tuskin tosiaan sitä vakkaria alkavat korjailla.

Onneksi sain "hienon" Opel Merivan sijaisautoksi, pääsee vkl mökille vihdoin. Paitsi jos Opelikin leviää :mrgreen:
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Pörhöllä auto tuli sitten yllättäen kuntoon.

Tuuletin tosiaan pyöri väärään suuntaan. Vaihdettu oli puhaltimen ohjausmoduuli, ohjauspaneelilta vastukselle menevän johtosarjan liitin ja lisäksi se vakkari oli kalibroitu jollain paremmilla ohjeilla kuin mitä mulla oli käytettävissä.

Myyjähän nuo maksoi onneksi. Jospa tuo nyt pysyis kasassa jonkun aikaa.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Kun tänne muutkin kirjottelee vääränmerkkisistä, niin kommentoidaanpa hieman alkutaipaletta Nipponin kanssa nyt, kun ensimmäiset 7000 km on yhdessä taitettu:

Ylempänä pähkäiltyjen vikojen jälkeen ei ole uusia ilmennyt. Auto on varsinkin kalareissujen huonommilla teillä mukavan huoleton ajella ja perheen kuskaamiseenkin sopivan tilava ainakin kontin osalta, korkeuden takia tavaratila tuntuu Femman vastaavaa isommalta.

Korkealla istuminen on niin ikään mukava ominaisuus, kuten myös esimerkillisesti toteutetut pikkutavaran säilytystilat ohjaamossa (kolme(!) hanskalokeroa, viilennetty juomalokero, ontto keskikyynärnoja, ovikotelot sekä kaksi viilennettyä mukinpidikettä). Jälkikasvu viihtyy paremmin Nissanin kyydissä, koska tästä näkee ulos jopa tuollainen puolitoistavuotias aika hyvin.

Penkit on hyvät. Sivustatuki on parempi kuin Saabin karvalakkipenkeissä. Korkeussäätö puuttuu kokonaan, mutta onneksi itselleni äärimmäisen keskikokoisena ja muutenkin keskinkertaisena on ihan sopivalla korkeudella tuo kuskin jakkara.

Kulutus on pyörinyt matka-ajossa välillä 6,1-6,9, vaikka moottorin lämpötilaneula hieman lerpattaakin - pitäisi vissiinkin termostaatti uusia jossain kohdin. Käytännössä satasen vauhdissa näyttäisi kyllä aina menevän yli 6,5 litraa. Ei siltikään huono lukema, onneksi tuo neliveto on kytkettävä.

Huonoja puoliakin toki löytyy. Vaimo valittaa traktorimaisen raskaasta kaupunkiajettavuudesta ja itseä ärsyttää hieman, no, erikoinen äänieristys, jossa moottorin ääni pintakaasulla sekä eturenkaiden äänet on melko hyvin saatu pois hytistä takarenkaiden kuitenkin jurnuttaessa maantieajossa ihan tautisen kovaa. Hattuhylly voisi ehkä vähän asiaa auttaa, jos jostakin sattuisi semmoinen löytymään. Ajettavuudeltaan Exänpolkija on kaupungissa kankeahko ja maantiellä ihan ok, tosin enemmän tuota joutuu ajamaan kuin Femmaa.

Yleisesti ottaen auto on tuntunut mukavan luotettavalta. Varusteita on ja ne kaikki taitavat toimia pl. radio, jonka antennin epähuomiossa katkaisin Nipponia pesuun viedessä :oops: Kuitenkin useampi lomareissu jo tullut tässä kesän aikana ilman minkään sortin ongelma, mikä on jo ihan hyvin yli 300 tuhatta ajetulta traktorilta. Saabeilla niitä ongelmia tuppasi olemaan noin joka toisella tai kolmannella näistä pidemmistä siivuista, yleensä tosin onneksi vain pikkuvikoja. Onneksi Nissanin foorumi on niin paska, että sieltä ei samanlaista informaatiotulvaa mahdollisista tulevista vioista edes saa kuin täältä :mrgreen: Tiedon puute vähentää tuskaa!

Siltikin on kyllä ikävä Saabin hiljaisuutta, ajettavuutta, ohjaamoa ja yleisfiilistä. Varsinkin NEVSin ilmeisesti lopullisesti epäonnistuttua nimen oikeuksien hankkimisessa on tullut lievä paniikki siirtyä takaisin siihen oikeaan, nyt kun vielä voi.

Mutta jospa nyt malttaisi vielä talven ajella Nipponilla. Voi tulla ihan hyvä mieli, kun vetotavan valitsimen saa lumen tullen kääntää AUTO-asentoon. Täällä kun niitä pakkaspäiviä kuitenkin piisaa sen 190 vuodessa...
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
aero
-
Viestit: 8677
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja aero »

Saabatti kirjoitti: Huonoja puoliakin toki löytyy. Vaimo valittaa traktorimaisen raskaasta kaupunkiajettavuudesta ja itseä ärsyttää hieman, no, erikoinen äänieristys, jossa moottorin ääni pintakaasulla sekä eturenkaiden äänet on melko hyvin saatu pois hytistä takarenkaiden kuitenkin jurnuttaessa maantieajossa ihan tautisen kovaa. Hattuhylly voisi ehkä vähän asiaa auttaa, jos jostakin sattuisi semmoinen löytymään.
Vaimenna takapään kotelointeja, se voisi auttaa. Käytännössä siis raskaahkoa vaimennusmattoa (=sitä ohutta ja tiivistä kamaa, ei paksua ja kevyttä) varapyöräkotelon, kylkikoteloiden, ovien yms peltipintoihin sisäpuolelle. Esim. meikäläisen saksanihme vaimeni aivan tolkuttomasti takaovien käsittelyllä ja kaverin Oki-Taavetistakin tuli inhimillinen varapyöräkotelon sekä takakontin kylkikoteloiden vaimennuksella. Kun kaikupohja heikkenee, ääni vaimenee - eiköhän tämä päde myös Nissaniin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Eli takakontin verhoilun ja ovipahvien alleko laitoit?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
aero
-
Viestit: 8677
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja aero »

Jep, lisäksi Octaviaan vilahti takakontin kylkiverhoiluiden taakse mattoa. Tavoitteena on/oli estää koteloiden (vrt. kitaran kaikukoppa) ja laajojen peltipintojen (vrt. rumpu) soiminen. Saksanpreemiumin eli bemarin ovivaimennuksesta on vähän juttua ja kuvia tuolla: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?p=79469#p79469
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7343
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ihan mukava kuulla kommentteja, tuon neliveto ilmeisesti kohtii toimivatkin esim. http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=86712

Kannattaa tosiaan pitää talven yli kun kerta nelikon hommannut.
Ilmeisesti etuvedolle kytkettynäkin takapyörät tulee tiukasti paikassa mukaan...
Noissa täytynee muistaa renkaita kierrättääkki toisin kuin jatkuva vetoisissa ettei systeemi rupee sekoilee kun renkaiden kehät erikokoisia.

Onko toi kulutus mitattu vai tietsikan lukemaa?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Dosh
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Touko 22, 2012 22:53

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja Dosh »

Saabatti kirjoitti: Onneksi Nissanin foorumi on niin paska, että sieltä ei samanlaista informaatiotulvaa mahdollisista tulevista vioista edes saa kuin täältä :mrgreen: Tiedon puute vähentää tuskaa!
Johtuu varmaanki siitä että Renault omistaa Nissanista suurimman osan ja porukka ei sen takia harrasta näitä uudempia, vanhempiin sieltä EHKÄ voi saada jotain infoa. Mutta noin yleisesti tuntuu että mitään ei haluta jakaa varsinkaan siellä yleisellä puolella jos et ole jäsen.
Vastaa Viestiin