Nissan X-Trail

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Sattuukos foorumilaisilla olemaan kokemusta ko. automallista, lähinnä vm. 2002-2007 paikkeilta?

Kyselen koska täällä päin alkaa teiden hoito olla sellaista, että käy vähän turhan jännäksi tuo vajaavetoisella ajaminen. Pääsiäisenä ajelin n. 50 km tietä, jolla 10 sentin lumipeite. Femma muuttui monin paikoin ihan pulkaksi. Varsinkin vastaantulevien väistely sinne vielä vähän syvempään lumeen aiheutti tarpeetonta tuskanhikeä. Eikä ollut eka kerta ja tuskin viimeinenkään kerta että on tiet tuossa kunnossa.

Saabin nelivetomallit ovat vielä noin kymppitonnin liian kalliita omalle budjetille 8).
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Eipä ole minulla kokemusta, mutta ketjut ovat olleet autossa mukana, jos oikein huonolta alkaa näyttämään. Auttavat hieman vajaavetoisella selviämistä.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Tuttavalla oli tuollainen ehkä '02 tai '03 mallinen uudesta reilut viisi vuotta. Tykkäsi kovasti, laadukas ja huoleton peli. Maasto-ominaisuuksia tuskin juuri tuli kokeiltua, mutta maantiellä meni mukavasti trailerinkin kanssa ja kaupunkiautona (suurin osa ajosta) oli bensa-automaattina sutjakka.
Volvoon vaihdettua tuli kuulemma jossain vaiheessa ikävä Nissanin laatua.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Samanlaista kokemusta myös sukulaismiehellä. Mitään vikaa ei kuulemma ollut, jos ei sellaiseksi voi laskea vaihtoon menneitä laakereita. Hyttimelun mainitsi huonona puolena.

Mulla oli ennen Saabeja Primera p12, jossa sama 2.2 dCi-kone ja kuusivaihteinen manuaali. Erittäin jämäkän oloinen kone ja vaihteenvalitsin Saabin soppakauhaan verrattuna. Mutta melu oli tosiaan järkyttävä Primerassakin.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Olen kuullut Nissanin pick-upeista ainakin, että takuun aikana ihan ilmeisesti merkkihuoltamossa huollettuna oli moottori mennyt murskaksi. Nissanin maahantuoja tai merkki ei korvannut mitään. Tämä on eräs juttu.

Toyota vaikka on väitetty oikein kestäväksi ja ehkä sitä onkin, niin omassa oli ongelma aluksi vioittunut turbo. Ei kestänyt talvea. 2500 euron remontti oli vuonna 2009-2010 takuun piikkiin. Sen jälkeen kulki. Toisaalta tehot olivat sopivasti noin 30 - 40 000 km kohdilla dynon mukaan 113 hv ja valmistaja lupailee 120 hv. Yli 100 000 km ajettuna dynon mukaan sai irti 100 hv nipin napin. Muuten hyvä ja luotettava, mutta aika laiska kulkemaan.

Nykyinen 5:nnen sukupolven Mitsubishi L200 (tulimarkkinoille uudistettu malli kokonaan viime vuoden syksynä). Hiluxissa kuten muistini mukaan 4:nnen sukupolven L200 oli kantavuus noin 900 kg, niin tässä on jo 1035 kg. Parhaimman viime sukupolven pick-upista olen nähnyt Truck Master (Toyota Hilux DoubleCap 3.0TTiD :n muunnos), joka oli rekistöity tai myytiin kuorma-autona. Kantavuus siinä taisi olla 1300 kg. Tiedän kyllä, amerikkalaisissa on paljon enemmän, mutta niihin en halua verrata tässä. Mitsussani on kivasti enemmän voimaa kuin Hiluxissa oli: 181 hv ja vääntöä 430 Nm, mutta todellisuudessa varmaan taas vähemmän. On erittäin vakaa vetämään todella raskasta kuormaa - siihen aikaisemmin sukupolven Hilux ei pystynyt, ehkä kyllä TruckMaster.

Nissanista olen kuullut vähän huonoa sanottavaa, mutta paljon täälläkin päin käytössä niitä, että kait se on hyvä kampe. Moni katsoo niin merkkilasien läpitse. Nykyäänhän näissä maastoautoissa taitaa alkaa olemaan 5 vuoden tehdastakuu, mutta kilometrirajoitukset takuuseen vaihtelevat.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ja Fordin Ranger uudistui vuotta aikaisemmin kuin Mitsun L200. Siinä saa 2-paikkais-hytilliseen versioon 3 litran dieselin ja voimaa asialliset 200 hv ja vääntöä melkein 500 Nm. Jakopää siinä on muistini mukaan (myyjä kertoi) ketjulla. Ketjulla on myös tässä uusimmassa L200:ssa. KD-sarjan Hiluxissa oli hybridijakopää: alaosa ketjua ja yläosa hihnaa - mielenkiintoinen ratkaisu. Ranger on jonkun lehtijutun mukaan eniten myyty pick-up Euroopassa.

Alustathan näissä maastoautoissa kestävät varsin hyvin aikaa ja kilometrejä. Ovat luotettavia luullakseni - ainakin oma kokemukseni on ollut kahdesta - ja ei menetä kantavuutta ajan myötä kuin hitaasti. Landrover Defender on ratkaisultaan huomattavasti erilaisempi kuin nämä Fordit, Toyotat, Mitsut jne. Mutta sehän malli on poistunut jo tuotannosta ja uusi tulossa - voi olla kova kampe.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Tuli paljon asiaa pickupeista siinä, vähän kyllä sivuaa citymaasturiaihetta, mutta ei nyt ihan ostopäätöksiin vaikuttavasti. Uskon kyllä, että Hilux on luokkansa paras auto, tai ainakin parempi kuin Nissan Navara (vai mikä lie se mallinimi), mutta ei silti miellytä hinnan eikä ulkonäön eikä mielikuvienkaan puolesta Toyotan citymaasturipuoli yhtään.

Kävin koeajamassa tuommoista diesel-X-Trailia, yllättävänkin mukava ja jämäkkä ajaa tiellä kyllä sekä selvästi Primeraa hiljaisempi ainakin vielä satasen vauhdissa.

Tuo yksilö oli kuitenkin ollut työkoneena ja sisusta oli varmaan suunnilleen yhtä öljyinen kuin moottorikin :D. Käyn kattomassa lauantaina toista yksilöä, joka ainakin kuvissa on siistimpi. Katsotaan nyt tuleeko tässä VÄLIAIKAINEN tauko Saabismiin vai ajellaanko vielä Femmalla.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ite ajellut semmosella ~180hv manuaali diesel X-traililla muutaman sata kilsaa Lapissa. Ihan mainio peli, tolla pannulla ei ole edes järkyttävän laiskakaan. Oisko ollu joku 2008 mallinen tjsp. Melutaso ihan OK, eikä tuo Nissanin omistava kaveri sitä ole mitenkään pahemmin moittinut. Renkaita kuluu tietty, ja poltti vissiin about 4kk välein toista etuvalopolttimoa.
Menee kyllä metässäkin.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Lauantaina oli tarkois mennä kaupoille, mutta auto olikin eilen mennyt. Hitaudesta ja etenkin täällä kaukana asumisesta sakotetaan! :x
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13204
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja AZP »

juhokare kirjoitti: Kantavuus siinä taisi olla 1300 kg. Tiedän kyllä, amerikkalaisissa on paljon enemmän, mutta niihin en halua verrata tässä.
On muuten aika järeä jenkkipikuppi jos on paljon yli 1300 kg kantavuutta. Ne kun tuhlaa isoimman osan siitä älyttömästä kokonaismassasta omapainoon ja kaikenlaisiin hienouksiin. Isoissa jenkkitavara-autoissa on yllättävän vähän kantavuutta kun niitä vertaa ulkomitoiltaan paljon pienempiin japanilaisiin.

Meillä oli '90 Chevy Van G20:ssä muistaakseni kantavuutta n. 600 kg, kun osa alkuperäisestä kantavuudesta oli vielä uhrattu Starcraftin sisustalle. Heppoisen näköinen hiace lastasi samaan aikaan tonnin tiiliä sisäänsä.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja juhokare »

^Tämä väite että amerikkalaisiin mahtuu enemmän ei ole omani, mutta entisen pick-up ala jenkki omistaja kertoi muistini mukaan, että oli lastannut jopa 1500-1600 kg painoa (voin muistaa väärin), mutta jenkit kuitenkin ovat vähän eri luokkaa kuin nämä eurooppalaiset ja japsit. Voi olla, että jäi 1200 kg, mutta lukema oli paljon suurempi kuin entisessäni 900-1000 kg. Liekkö kaverin jenkki ollut jotain isompaa mallia.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Jatkan omaani.

Omat huomioni ovat olleet, että japseissa ainakin lehtijouset taka-akselilla. Ilmeisesti hyvä ratkaisu? Mutta Defenderissä on järeät jouset. Ja japseissa jarrut taka-akselilla taitavat olla rumpujarru, ja Defessä levyt (tässä kohtaan voin muistaa väärin). Kummankin kantavuus on noin 1000 kg. Tämä koskee pick-uppeja.

Mitsussani on elastinen neliveto - voi olla, ettei ole niin pitkäikäinen tai luotettava kuin kahvalla pelaava. Mutta se on todella mielyttävä ajaa. Lukkovahvisteisena on myös notkea etuakseli, joka oli kait ennen jäykkä ja kuului mahdoton rahina jyrkemmissä mutkissa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Voin tuossa jenkkien kantavuudessa olla väärässä, myönnän. Taustatietoja pitää kysyä tältä kaverilta uudestaan. Ford Raptorissa näyttää olevan kantavuus vähän päälle 600 kg.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
aero
-
Viestit: 8676
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja aero »

juhokare kirjoitti:^Tämä väite että amerikkalaisiin mahtuu enemmän ei ole omani, mutta entisen pick-up ala jenkki omistaja kertoi muistini mukaan, että oli lastannut jopa 1500-1600 kg painoa (voin muistaa väärin)
Toisaalta se, mitä joku on lastannut kyytiin ei tarkoita, että niin paljon saisi lastata kyytiin.
juhokare kirjoitti:Mitsussani on elastinen neliveto - voi olla, ettei ole niin pitkäikäinen tai luotettava kuin kahvalla pelaava. Mutta se on todella mielyttävä ajaa. Lukkovahvisteisena on myös notkea etuakseli, joka oli kait ennen jäykkä ja kuului mahdoton rahina jyrkemmissä mutkissa.
Se automaattitoiminen (oli sitten sähköohjattu kytkin tahi eLSD, mekaaninen LSD tai torsen) neliveto/keskitasurin lukko toisaalta toimii ajaessa aina, eli on arkiajossa helposti saatavilla avustamaan. Manuaalista jakolaatikkoa tietääkseni yleensä suositellaan käytettävän vain pysähdyksissä (takaveto sutii -> seis ja neliveto päälle -> uusi yritys) ja etenkin junttilukot mm. kääntymistä haittaavina on syytä pitää päällä lähinnä vain silloin, kun niitä oikeasti tarvitaan.

Mutakuopasta suoraan noustessa junttilukot on tietty ässävaruste, mutta useimpien ei-offaajien tielle osunee useammin tilanteita, joissa automatiikka vie voiton.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Nissan X-Trail

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Hyviä huomioita aerolta. En tiedä, minkä tyyppinen neliveto on omassani. Ajaessa ja moottorin käydessä noin 1000 - 1600 rpm :n kierroksilla vaihtaminen on hyvin näppärää. Kyllä olen kuullut samaa, että manuaalista jakolaatikkoa suositellaan käytettäväksi pysäyksissä ja näin tein aikaisemmassa Hiluxissa. Kuitenkin tämän 5:nnen sukupolven L200/Tritonin neliveto on erilainen tai uutta tekniikkaa. Varmaan jotain tuota, mitä aero pohti.

Kuitenkin omat lava-autoni ovat olleet 95% tiellä (maantiellä) eli käytännössä melkein citymaastureita. Maastoon olisi hyvä olla kunnon renkaat, että pito lisääntyy. Siis, oikeat maastorenkaat. Eri asia: jotkut väittävät myös, että nämä järeät maastorenkaat kestävät 70 000 km ajot ennen kulumistaan loppuun. Itse olen kahden vaiheilla, uskonko vai en.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin