Autoni tukkoisuus ;-( ;-)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Autoni tukkoisuus ;-( ;-)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

No niin, nyt on sitten tainnut meikäläisen autoa vaivannut tukkoisuuden syy selvitä (ehkä ja taas ehkä :wink: ):

vika on ollut kampiakselin anturissa :evil: Anturi mittaa pääasiallisesti moottorin kierroslukua ja kampiakselin asentoa Trionicille sytytyshetken, ruiskutushetken, ruiskutusajan, ahtopaineen sekä joutokäynnin säädön laskemiseen.

Vika ilmeni loppuen lopuksi tänä aamuna, kun auto oli ollut kiinni lohkolämmittimessä 2 tuntia ja kun starttasin, niin auto ei lähtenyt käyntiin ja CHECK ACS -valo syttyi palamaan. Ajattelin jo hetken, että nyt täytyy hinauttaa tuo "pommi" korjaamolle, mutta vähän ajan päästä auto lähti käyntiin ja CHECK ACS -valo sammui.

Ajoin Konalan Laakkoselle, jossa laitettiin Tech 2 kiinni auton diagnostiikkaulostuloon ja sieltä katsottiin Sensonicin vikakoodit. "Ei kierroslukutietoa" oli vikakoodin "sanoma". Tästä tiesin, että vika on kampiakselin anturissa, koska A) Vaikkakin CHECK ACS -valo syttyisi, niin auton pitäisi silti lähteä käyntiin ja B) WISissä lukee näin:

jos kampiakselin anturi ei toimi tai piirissä on katkos, moottori ei käynnisty.

ja näin (kohta "Sensonic"):

jos kampiakselin anturin signaali puuttuu, CHECK ACS -valo syttyy ja liikkeellelähtö tapahtuu läpän asennosta riippuen.

Kun sain auton käymään, tyhjäkäynti "huiteli" 500 ja 1700 rpm:n välillä ja auto sammui kerran liikennevaloihin. Mutta silloin kun anturi toimii moitteettomasti, niin auto toimii kuin kello :D

Trionic 5 -Saabien omistajille: tuli sellainenkin asia selville, että Trionic 5 -järjestelmässä ei kuulemma ole kampiakselin toiminnan puutteen varoitusilmoitusta CHECK ENGINE. Varoitus on tullut kuulemma vasta Trionic 7 -Saabeihin.

Eli jos Trionic 5 -Saabin tyhjäkäynti soutaa ja ilma-bensaseos heittelee, niin silloin vika on todennäköisesti kampiakselin anturissa.

Kenelläkään pääkaupunkiseudun Saab -myymälöistä ei ollut autooni sopivaa kampiakselin anturia. Länsiautosta ilmoittivat, että heillä on anturi varastossaan, mutta eihän se sitten sopinutkaan Sensonic Saabiin. Tilasin uuden anturin, joka tulee maanantaina Länsiautolle. Maksaa 136 euroa :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Kyllä meinaa miehellä vastustaa auto enemmän ku mulla lainan maksu.
Mut kyll se siitä.Hyvin oot jaksanu hakea vikaa ja kyll se löytyy.Toivottavasti ennen kuin viet sen romuttamoon :roll:
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autoni tukkoisuus ;-( ;-)

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Turbo Sensonic kirjoitti: Vika ilmeni loppuen lopuksi tänä aamuna, kun auto oli ollut kiinni lohkolämmittimessä 2 tuntia ja kun starttasin, niin auto ei lähtenyt käyntiin ja CHECK ACS -valo syttyi palamaan. Ajattelin jo hetken, että nyt täytyy hinauttaa tuo "pommi" korjaamolle, mutta vähän ajan päästä auto lähti käyntiin ja CHECK ACS -valo sammui.
Siis hetkinen, CHECK ACS valo syttyi (=koska kampiakselin anturi tökkii?)
Turbo Sensonic kirjoitti: Trionic 5 -Saabien omistajille: tuli sellainenkin asia selville, että Trionic 5 -järjestelmässä ei kuulemma ole kampiakselin toiminnan puutteen varoitusilmoitusta CHECK ENGINE. Varoitus on tullut kuulemma vasta Trionic 7 -Saabeihin.
Mutta kuitenkin sait sisälle kajuuttaan ilmoituksen että jotain on vialla?
Turbo Sensonic kirjoitti: Tilasin uuden anturin, joka tulee maanantaina Länsiautolle. Maksaa 136 euroa
HALBA!? hitsi mitä rosvousta, mokoma tarvike. :evil:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autoni tukkoisuus ;-( ;-)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

NG900T kirjoitti: Siis hetkinen, CHECK ACS valo syttyi (=koska kampiakselin anturi tökkii?)
Jep, jep. Sensonicin keskusyksikkö ottaa koko ajan vastaan moottorin kierroslukusignaalia kampiakselin anturilta. Jos auto ei saa kierrossignaalia kampiakselin anturilta, syttyy CHECK ACS -valo. Mikäli tämä tapahtuu auton ollessa ajossa, Sensonic "korvaa" kampiakselin anturin signaalin nopeussignaalilla, jonka se ottaa vasemman takapyörän pyörimisnopeudesta.

NG900T kirjoitti:Mutta kuitenkin sait sisälle kajuuttaan ilmoituksen että jotain on vialla?
Joo, kiitos Sensonicin, että antoi ton CHECK ACS -varoituksen. Trionic ei ilmoittanut mitään CHECK ENGINE -varoitusta :evil:

Nyt on sitten käyty Länsiautossa. Anturi asennettu, maksoi 166 euroa ja työ päälle. Sain tingittyä "klubialennusta" niin, että lasku jäi alle kahdensadan euron. Auto toimi ainakin Länsiautolta tänne duunipaikalle tosi hyvin :D Ei enää kierrosten elämistä tyhjäkäynnillä, eikä muutakaan kiusaa, jota toi anturi aiheutti mulle kahden kuukauden ajan :D
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

No nii!Jokohan se siitä lähtis hyrskytteleen.. :D
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Milli kirjoitti:No nii!Jokohan se siitä lähtis hyrskytteleen.. :D
Tod.näk. :wink:
Ekan kerran Länsiautolta duunipaikalle pääsin testaamaan autoa uudella coolerilla niin, että auto ei ollut vähääkään tukkoinen. Kylläpä spoolaa paineet ylös tosi nopeesti :twisted:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Et oo viel dynossa käynyt?
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Milli kirjoitti:Et oo viel dynossa käynyt?
Eipä taida ja jos nyt haluaa mennä, joutunee renkaiden vaihtoon. Vai onko TB:llä kitkat ja niillä voi olla vaikeuksia saada oikeita lukemia.
STCF #3
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

No prkl sekin vielä. :lol: Luulin että etelässä ajellaan kesänakeilla ympäri vuoden. :lol:
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Milli kirjoitti:Et oo viel dynossa käynyt?
No en oo. Valitettavasti en ikinä ehtinyt ajoissa dynoon, ennen kuin auto alkoi oireilemaan :evil:

Jos nyt sitten kesärengaskauden koittaessa menisi dynottamaan auton. Kaikki yli 250 hv:n on jo pelkkää plussaa ja tosi tyytyväinen vois olla 270 hv:n lukemiin, mitä Maptunin Fredrik arvioi tolla mun setilläni irti saatavan. Tai oikeastaan Fredrik ilmoitti 270+ hv.
Speedou kirjoitti:Eipä taida ja jos nyt haluaa mennä, joutunee renkaiden vaihtoon. Vai onko TB:llä kitkat ja niillä voi olla vaikeuksia saada oikeita lukemia.
Speedou on ihan oikeessa. Täytyis vaihtaa autoon kesärenkaat, enkä viittis tehdä sitä ennen kuin tulee kesärengaskausi :wink: Mulla on tällä hetkellä alla Nokian Hakkapeliitta 4:t ja on muuten hyvät, joten nastarenkailla tässä ajellaan. Ja kitkoihin en vaihda.

Tästä offtopicina voisi heittää erään Hesarin mielipidekirjoituksen noin viikko sitten, jossa joku hemmo ehdotti, että nastarenkaat kiellettäisiin lailla Etelä-Suomessa, koska kitkoillakin pärjää. Kyseinen kirjoittaja vaan ei ottanut huomioon sitä, että mitäs sitten tehdään, jos täytyy lähteä ajelemaan pohjoisiin päin, joissa nastarengas on aivan "must". Eli ilmeisesti hänen mielestään ihmisillä pitäisi olla käytössä kolme rengaskertaa autoona: kesärenkaat, kitkat Etelä-Suomen talviajeluun ja nastat, jos lähtee ajelemaan Etelä-Suomesta pohjoiseen päin, jotka sitten vaihdetaan jossain vaiheessa matkaa kitkarenkaiden tilalle. No way punk! :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

mainio idea sais ostaa yhdet vanteet lisää 8O tää nasta kitka vois olla uusi topikki.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mimmi kirjoitti:Entäs, jos sattuisi asumaan "rajalla" :?:
Siinähän olisi jatkuvaa rengassavottaa.
Joo, ja kuka määrittelisi, missä se raja menee? Sitten täytyisi olla alvariinsa toinen rengaskerta mukana takakontissa :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Reissuunko lähtis niin sais aina olla peräkärry messissä että mahtuu kaikki renkaat kyytiin ja jos sattuu ylittään sen tietyn rajan. :D Ja sitten ei muuta kuin renkaan vaihto hommiin. :) Kylläpäs se olis niin mukavaa.
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

Turbo Sensonic kirjoitti:Tästä offtopicina voisi heittää erään Hesarin mielipidekirjoituksen noin viikko sitten, jossa joku hemmo ehdotti, että nastarenkaat kiellettäisiin lailla Etelä-Suomessa, koska kitkoillakin pärjää. Kyseinen kirjoittaja vaan ei ottanut huomioon sitä, että mitäs sitten tehdään, jos täytyy lähteä ajelemaan pohjoisiin päin, joissa nastarengas on aivan "must". :evil:
Tämä kirjoittelija lienee ratikkaa käyttävä salkkumies joka kantaa sateenvarjoa kainalossaan?? Kielletään samalla suolan käyttö tyystin. Ihmettelen kuin tielaitos saa tehdä jatkuvasti laillista ympäristörikosta. Olispa muuten hienoa jos kerrankin sais ajella pääkaupunkiseudulle asti ilman että kymppilitra Lasolia on takakontissa valmiiksi sekoitettuna. Auto kestäs puhtaana ja ennenkaikkea näkyväisyys lasin läpi paranisi satakertaiseksi kun suolalillinki ei aiheuttaisi kalvoa. No. eihän tämä tukkoisuuteen liity mutta muuten herkullinen tilaisuus "purnata".
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Jälleen tukkoisuudesta :-(

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

No niin, nyt auto toimii suhtkoht hyvin. Ongelmana on tosin vielä kovat moottorijarrutukset, mutta muuten auto on ihan jees.

Moottorijarrutuksen ohessa ohjaus tuntuisi jäykemmältä. Otaksun, että joku käyttöhihnan laakereista on siis mennyt p :evil: sk :evil: ksi ja käyttöhihna menee välillä "nahkoinaan" ja siksi moottori jarruttaa melko voimakkaasti tyhjäkäynnillä :evil:

Eilen kun tulin kotiin kaupasta auton ollessa lämmin, ajoin se pihaan ja kaasuttelin tyhjäkäynnillä kolme-neljä kertaa johonkin 4000 rpm:n tuntumaan ja annoin kierrosten valahtaa takaisin tyhjäkäyntilukemiin.

Sammutettuani auton ja lyötyäni oven kiinni haistoin lämmenneen kumin hajun (jonka olin muuten haistanut pari kertaa aikaisemminkin, mutta en silloin pystynyt assosioimaan sitä autooni). Tästä päättelin, että auton käyttöhihnan hihnapyörissä on ilmeisesti jotain vikaa, koska:

A) auton moottoriin liittyviä kumisia, liikkuvia osia ei ole muuta kuin tuo käyttöhihna ja
B) Kampiakseli pyörittää tuota hihnaa, joka sitten tietysti voi vastavuoroisesti hidastaa kampiakselia, jos joku hihnapyöristä on p :evil: sk :evil: na, ja
C) ohjaustehostin tuntui jäykemmältä kuin normaalisti.

En tiedä, kuinka kauan tuo hihna kestää, mutta toivottavasti sillä pääsee ensi torstaiksi Jyväskylään, jossa olisi tarkoitus PCS:llä asentaa mun autoon uudet jarrut ja tsekkailla, mistä tuo voimakas moottorijarrutus oikein johtuu :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin