![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
vika on ollut kampiakselin anturissa
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Vika ilmeni loppuen lopuksi tänä aamuna, kun auto oli ollut kiinni lohkolämmittimessä 2 tuntia ja kun starttasin, niin auto ei lähtenyt käyntiin ja CHECK ACS -valo syttyi palamaan. Ajattelin jo hetken, että nyt täytyy hinauttaa tuo "pommi" korjaamolle, mutta vähän ajan päästä auto lähti käyntiin ja CHECK ACS -valo sammui.
Ajoin Konalan Laakkoselle, jossa laitettiin Tech 2 kiinni auton diagnostiikkaulostuloon ja sieltä katsottiin Sensonicin vikakoodit. "Ei kierroslukutietoa" oli vikakoodin "sanoma". Tästä tiesin, että vika on kampiakselin anturissa, koska A) Vaikkakin CHECK ACS -valo syttyisi, niin auton pitäisi silti lähteä käyntiin ja B) WISissä lukee näin:
jos kampiakselin anturi ei toimi tai piirissä on katkos, moottori ei käynnisty.
ja näin (kohta "Sensonic"):
jos kampiakselin anturin signaali puuttuu, CHECK ACS -valo syttyy ja liikkeellelähtö tapahtuu läpän asennosta riippuen.
Kun sain auton käymään, tyhjäkäynti "huiteli" 500 ja 1700 rpm:n välillä ja auto sammui kerran liikennevaloihin. Mutta silloin kun anturi toimii moitteettomasti, niin auto toimii kuin kello
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Trionic 5 -Saabien omistajille: tuli sellainenkin asia selville, että Trionic 5 -järjestelmässä ei kuulemma ole kampiakselin toiminnan puutteen varoitusilmoitusta CHECK ENGINE. Varoitus on tullut kuulemma vasta Trionic 7 -Saabeihin.
Eli jos Trionic 5 -Saabin tyhjäkäynti soutaa ja ilma-bensaseos heittelee, niin silloin vika on todennäköisesti kampiakselin anturissa.
Kenelläkään pääkaupunkiseudun Saab -myymälöistä ei ollut autooni sopivaa kampiakselin anturia. Länsiautosta ilmoittivat, että heillä on anturi varastossaan, mutta eihän se sitten sopinutkaan Sensonic Saabiin. Tilasin uuden anturin, joka tulee maanantaina Länsiautolle. Maksaa 136 euroa
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)