"Koska joudun selittämään ratkaisuani tämän tästä, kerron taustat tässä nyt julkisesti kaikille. Olen tehnyt 18 vuotta töitä Red Line –tuotemerkin eteen, ja käytännössä luonut Suomen markkinan tyhjästä. Myin viime vuonna 36000 purkkia Red Linea, joista reilut 60% Motonet-ketjulle. Motonet kiristi tehdasta, että elleivät saa ostaa Red Linea suoraan tehtaalta, he lopettavat sen myynnin. Mikäli saavat ostaa suoraan tehtaalta, he tuplaavat sen myynnin. Tehdas meni tähän vipuun. Tehtaan mielestä riskiä Motonetin lähdöstä ei voitu ottaa.
Olisin toki saanut pitää muut asiakkaat, mutta eihän siinä ole mitään järkeä. Minä myyn jälleenmyyjille, jotka tarvitsevat oman katteensa, kun taas Motonet myy pääsääntöisesti suoraan kuluttajalle, eikä näin ollen tarvitse yhtä suurta katetta. On selvää, että Motonet tulee dumppaamaan hinnat jollain aikavälillä. Muuten ei ole mahdollista lunastaa lupausta myynnin tuplauksesta. Yritykseni Road Machine Oy on tunnettu tuote- ja asiakastuestaan. Neuvon liki päivittäin kuluttajia sekä emailitse että puhelimitse, ja usein he hakevat tuotteen Motonetista. Miksi enää jatkaisin tuotetukea? Miksi ylipäätään markkinoisin? Minun pitäisi muka tehdä työtä, jonka hedelmät satavat Motonetin laariin, ja samalla kilpailla heidän kanssaan! Ei järjen hiventäkään. En rupea aisankannattajaksi. Siksi päätin lyödä hanskat tiskiin. Siinä hävisi 90% yritykseni liikevaihdosta, ja 18 vuoden elämäntyö valui hukkaan ilman mitään hyvitystä.
Kolmisen vuotta sitten Red Linen omistajakaksikko myi yrityksen pääomasijoittajaryhmälle, joka reilu vuosi sitten myi sen jättikonserni Phillips 66:lle. Yrityskaupasta asti kaikki me maahantuojat olemme olleet sopimuksettomassa tilassa. Siihen saumaan oli otollista iskeä.
36000 purkkia vuodessa tämän kokoiseen maahan on paljon – yksi parhaista Red Linen markkinoista. En ymmärrä miksi piti romuttaa hyvin toimiva markkina? Kuluttaja tässä tulee häviämään. Mistähän race-miehet hakevat öljynsä tästä lähtien? Ja mistä saavat neuvonsa? Tässä esimerkki siitä, että pitkäjänteistä työtä, hyvää palvelua, asiakas- ja tuotetukea ja asiakassuhteita ei pidetä minään näissä laskutikkumiesten leikeissä. Tämä tarina istuu huonosti Broman Groupin pullantuoksuiseen perheyritys-imagoon.
Jyrki Pykäri "
Teksti kopioitu suoraan hänen seinältään.
Mitä ajatuksia herättää?
Itse en osaa edes kuvitella,miltä tuntuu menettää 18 vuoden työ täysin korvauksetta. Tekisi mieli laittaa boikottiin koko motonet