Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7767
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kyl mä oon AZP:n kanssa samoilla linjoilla, että sillä missä kilometrit ajetaan on väliä. Meillä pirun mutkasta maalaistietä sekä paljon stop & go risteyksiä normiajojen varrella. Rouvahan tolla pääasiassa ajaa, eli ihan hyvinhän sekin on mahdollista, että hää surittelee tuolla luistonesto pois kytkettynä sen minkä 1,6tdi:n murrrrskaava alavääntö vaan antaa myöden.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajossa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10325
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja AZP »

Lienee renkaiden kuluminen sukua polttoaineen kulumiselle. Mitä korkeampi keskikulutus ajossa, sitä nopeammin usein kuluu renkaatkin.

V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7767
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Muistelisin kulutuksen pyörineen about 5.6l/100km lukemissa, tietäväisen koneen mukaan siis.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajossa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1113
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja Haza »

Ottakaahan huomioon sekin että urasyvyys uutena vaihtelee, rengas a voi kulua nopeammin kuin b, mutta silti nähdä enemmän kilometrejä kuin b ennen 3mm urasyvyyttä.. Mittailin taannoin erään ison valmistajan uusia 205/55-16 kesärenkaita, halpamerkissä oli suurin urasyvyys, muistaakseni n 7,5mm, keskihintaisessa alle 7 ja premiumissa jotain siltä väliltä.
Lisäksi esim joissain pakettiautoissa väärän kokoisten vanteiden takia renkaat sulaa alle kun ei ole C renkaita tarjolla ja ajetaan juuri ja juuri minimikantavuusluokan kumeilla tai jopa alle.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
"it is slightly turbocharged"

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 2029
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Onhan noissa eroja joo. Hiace syö renkaista ulkoreunat, vaikka paineet ja kulmat ovat kunnossa. Keskellä on 6mm ja reunoilla 2mm. Eikä auta, vaikka vaihtaa paikkojakin säännöllisesti, se on vaan tuon konstruktion ominaisuus. Asia vielä korostuu omassa ajossa, jossa hinkkaan mutkaista ja mäkistä kuudenkympin pätkää eestaas ja pyörät kanttaa jatkuvasti jommankumman ojan suuntaan.
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A-08, Opel Corsa 1.4 Swing 5d autom-98
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 2 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

aero
-
Viestit: 6570
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja aero »

Mites haisun ripustus on toteutettu? Jos niin että camber muuttuu asennon perusteella, niin voi olla lähtöjään tehty niin että pitäisi olla kuormaa, ettei rengas nojaisi ulkoreunaan. Sullahan vissiin pääosin ei ihan kantavuuskuormaa Hiacessa matkaa.

Mutta muuten joo, renkaan kulumiseen kun vaikuttaa ainakin rengas (koko, ikä, malli, paine...), auto (paino, painojakauma, pyöränkulmat, ripustus, vetotapa...), kuljettaja (ajotapa, omamassa) sekä mukana kulkeva kalusto (se massa...), niin hankala on yrittää vertailla yhtä osatekijää kokonaan erilaisissa kokonaisuuksissa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 2029
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Juuri näin, 1000 kilon varustuksessa kuluisi tasaisemmin, mutta koirahäkki yms. mitä mulla tuolla on, ei paljoa tunnu ja renkaat kuluu sen mukaisesti. Mutta enpä spämmää Skodillacin topikkia enempää.
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A-08, Opel Corsa 1.4 Swing 5d autom-98
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 2 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

3J
"Hölösuu"
Viestit: 1413
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja 3J »

WLTP mittauksen yhdistetty kulutus 5,3l/100km vaikuttaa varsin realistiselta. Omassa on tankkauksista laskettuna 5,8l/100km ja lähes pelkkää kaupunkipyöritystä 32tkm/3,5v ja sisältää tietysti myös webaston käytön.

Olisi pitänyt valita ympäristöystävällisempi 2.0 tdi, se kuluttaa WLTP normilla 0,1l/100km vähemmän kuin 1.6 tdi. Isommassa dieselissä on vielä märkä dsg, ja pienemmässä kuiva jonka pitäisi hukata vähemmän energiaa. :D
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.

V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7767
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ölpänvaihtohuollossa tuli maanantaina käytyä Jäken Mäkelän Autossa. Samalla tekivät nelipyörämittauksen rengaskulmille. Etusilla oli auraus vidurallaan, joten siinä lienee syy miksi sisäreunat kuluivat kankaille edellisellä rengaskerralla. Säätivät aurauksen kohdilleen, katsotaan miten kestää gummit tästä etiäpäin.

Sijaisautoksi räpsäytettiin taas Opel Karl, tulipunainen paholainen. Hassusti oli maanantaina myös duunireissu Poriin, joten sai jyrätä tuolla Opelin lippulaivalla semmoset 500kilsaa yhteen päivään. Oikeasti ihmetyttää monien karsastus nykyisiä pikkuautoja kohtaan maantieajossa. Olihan tuossa nyt vähän enemmän melua mitä esim. Skeidassa, mutta ihan leppoisaa tolla oli ajella, kun löytyy cruise ja auto menee sinne minne ratti näyttää. Mikään varsinainen rakettihan tuo ei ole, mutta vaihdekepistä vaan pienempää sisään ja ohituksissa lämä pohjassa punarajalle kierrättäen, niin kyllä tuollakin ehti ihan hyvin ohi useammankin nutaajan letkasta, yhdistelmärekoista yms. Motarilla cruisella mittarinopeus 135km/h ei jännittänyt yhtään ja matkanteko oli leppoisaa, paljon leppoisampaa kun jollain puslavammasella linttaan ajetulla saabinrähjällä olisi.
Jos ei tarvitsisi koiria kuskata pershudlarissa yms. ajoittaisia tilatarpeita, niin tommonen pienen kokoluokan peli olisi ihan passeli auto kaikkeen ajoon ainakin meikäläisen käteen. Mikään varsinainen säästöpossuhan toi nyt ei tietty ole, 5,8l/100km jäi koko reissun kulutukseksi tietäväisen koneen mukaan. Menomatkan ajoin Hyvinkään jälkeen kakkostietä ja Porissa oli taulussa 5,6l/100km. Paluumatkalla Tampereen kautta oli 120km/h motaria sen verta paljon, että nousi tuonne 5,8l/100km lukemiin koko reissun kulutus. Ei paha, mutta ei nyt niin hyväkään.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajossa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 2029
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Saman olen todennut tässä vuosien varrella noista pikkuisista. Kuten muistat, taannoin ajoin yhden talven Citikan C1:llä, eikä silläkään ollut mitään ongelmia edes motarilla. Sen kulta-ajoista ollaan kuitenkin menty vuosikymmen eteenpäin ja nykyiset pikkuiset ovat jo aika järeitä kun vertaa vaikka noita kymmenen vuoden ikäisiä. Nyt kun mulla on vain järeää rautaa käytössä, niin on helppo sanoa, mutta kun pojat tuosta autoistuvat ja omat ajot entisestään vähentyvät ja yksinkertaistuvat, niin en pidä poissuljettuna, että ainoaksi käyttikseksi tulee Karl-kokoluokan peli. Varsinkin, jos ja kun valtion vero yms. kohtelu jatkaa valitulla linjalla. Useimmat kommentoivat noita pikkuautoja kun eivät paremmasta tiedä, Karlin 75-heppaakin riittävät kuten yllä kuvailit, wanhan liiton tyyliin. Luulisi ainakin useimmilta 99/90/900-ajan Saabisteilta onnistuvan, talla pohjassa pienempää pesään heittäen niilläkin mentiin jos meinasi ohi päästä :D
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A-08, Opel Corsa 1.4 Swing 5d autom-98
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 2 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7767
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tältä näyttää Nokialaisten kulumismittari eilen kuvattuna:
https://photos.app.goo.gl/GTDMDBCpaAaEGfNp9

Noilla gummeilla taitettu siis joku ~7000km. Juu, auraus ollut pielessä, mutta siitä huolimatta...jos oikein tarkkoja oltaisiin, niin noihan on jo Leaseplanin vaihtorajalla :D

Toisaalta ihan tasaista laatua Nokialaisilta. Focuksen alla meni myös pari Hakkagreenejä loppuun karvan yli 10tkm suoritteella.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajossa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10325
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mitäs keisari Octavianukselle kuuluu? Vähän hiljentynyt tämä ketju viime aikoina, onko auto toiminut niin moitteettomasti ja osoittautunut niin tylsäksi, että tästä ei ole mitään kirjoitettavaa?

Käyttökokemuksia pari-kolmevuotiaasta VAGgineesta on ihan kiinnostava lukea senkin vuoksi, että ainakin itseäni kiinnostaa tietää onko näissä vuosimalleissa jo DSG:n (ja TSI:n, tosin se ei ole tämän ketjun osalta relevantti aihe) ongelmat selätetty miten hyvin. Keisari Octavianuksestahan se DSG:n megadroniikka jo kertaalleen porsi, mutta onko sen jälkeen toiminut ok? Nää TDI:t taitaa koneina olla taasen melko luotettavia, siitä ei kai ole ollut mitään raportoitavaa?

V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7767
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Joo, toiminu prkl ku junan vessa! Kilomerejä n. 86tkm ja matka jatkuuuuu.
Ens kesäksi otetaan vähän lisää haastetta. Buukattiin jo lautat yms. ja tempastaan Skeidalla koko erhe, koirat myös, kesäkuussa Paippisista Korsikalle, tuurilla myös takas! Siitä nyt sitten viimeistään jutunjuurta piristämään tätä tylsäksi käynyttä ketjua.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajossa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

3J
"Hölösuu"
Viestit: 1413
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja 3J »

Eipä täälläkään juuri raportoitavaa. Pelkkää pätkäajoa (suurimmaksi osaksi) tulee keväällä 4v täyteen, ei vielä edes 40tkm mittarissa ja päivittäin käytössä. Eli suoranaista dieselmoottorin ja DSG-laatikon pahinta väärinkäyttöä. Öljyä ei syö, ja DSG vaihtaa edelleen pehmeästi. Koputan puuta kuitenkin.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.

V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7767
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tänään pakkasta -29 meidän mäellä ja alempana peltoaukeilla -31,5 astetta sekä Skeida poikkeuksellisesti minun ajossa.
N. 15min Webastoilua ja käyntiin vailla mitään ongelmia. Myöskin hallintalaitteet olivat yllättävän notkeena eikä kosketusnäyttökään juurikaan tahmaillut. Koneen lämmöt normaalissa n. 7kilometrin ajon jälkeen, vaikka ainakin "esikäynnistetyn" Webaston sammutin napista. Siihen en osaa sanoa, että pörisyttääkö automaattisesti lisälämmitintä näillä keleillä koneen lämpiämiseksi nopeammin.
Aika vakuuttavan oloinen suoritus, noin niinQ VAG-konsernin tekniikalta. :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajossa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

Vastaa Viestiin