Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8086
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

L & K parkkeeraa itse itsensä, joten siinä on se problem jo solved. :D Rouva sinänsä on "pulassa" jo tuon Octavian kanssa (="itkee" aina, jos joutuu ajamaan itsekseen johonkin parkkihalliin tms. ahtaaseen parkkipaikkaan), joten siinäkään mielessä ei asiat muutu.
Se on oikeasti haikallut tän 4v Focuksessa olleen automaattitaskuparkin perään...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8086
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Octavian akseliväli 2686mm vs. 2841mm Suberpi. Kokonaispituus 4667mm vs 4869mm. Eli 15,5cm pidempi akseliväli ja ja karvan yli 20cm pidempi. Onko noi nyt sitten niin "massiivisia" eroja, jotka käytännössä normaali ratinveivaaja kunnolla edes huomaa? Varmaan joku Seat Mii. vs. Superb on jo vähän eri asia, mutta tommoset alle 20cm erot ovat aika olemattomia kuitenkin, vaikka toki joissain tapauksissa varsin ratkaisevia (esim. autotallin kokonaismitat vs. auton pituus tms. :D )
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onhan 20 cm 1-2 henkilöauton kokoluokan erotus, kun puhutaan akselivälistä tai pituudesta. Silti näppäryydentuntuun vaikuttaa kyllä isosti moni muukin asia, kuten kääntöympyrä, peilien koko ja laatu sekä se miten hyvin auton rajat havainnoi kuskin penkillä istuen.
Viimeksi muokannut AZP, Ma Joulu 30, 2019 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8086
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

^Jep, juurikin noin. Aika harva tavallinen ratinkuluttaja pystyy antamaan objektiivista arvioita auton "näppäryydestä" pelkästään akselivälin tms. kiinteän mitan perusteella, jos erot ei ole luokkaa puoli metriä.
Rouvalla kuitenkin autohistoriassa ennen skeidaa ollut ajossa useampi og900, pitkä Pajero, V70 Mk1 Volle (käntösäde luokkaa satametriä), pari og 9-3:sta, yks 9-5 sedan ja se Focus...Että ei mitään ihan miniatyyri autoja nuokaan ulkomitoiltaan saatika näppäryydeltään.

P.S: Ainoot autot joila rouva historiassaan mälläsi (itse syyllisenä), oli noi kaks og-kolkkia :D :saab:
Toisen ajoi katolleen Paippisten pelloille ja toisen ruttasi jonkun Hondan perään jossain Linnanmäen hoodeilla Helsingissä.

Yhden og-satkun perään sillä tuli motarilla joku teini, joten sitä ei lasketa :mrgreen: :heart_eyes:

Noi esimerkit ihan vaan sillä, että jos sitä "kolariherkkyyttä" auton isommuudella tai ajettavuudella rouvan kädessä aletaan harkitsemaan. Itse asiassa molemmat noista Saabilla mälläyksistä olisi estynyt nykyteknologialla. Ulosajon olisi estänys ESP (sitä ei kolkissa ollut, lähti liukkaalla lapasesta jarruttaessa kaltevalla tiellä) ja Hondan persiiseen ajon olisi moderni törmäyksenesto tod. näk. myös pystynyt välttämään, vauhtia oli kuitenkin alle 50km/h.
Että siitä viitekehystä niille, joiden mielestä koko perheen on paras ajaa sillä ikälopulla Saabilla, vaikka rahkeet riittäisi modernimpaankin autoon.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Itsellä on tuoretta kokemusta siitä, kun "City safety" Ei pelasta :facepalm_man:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

No, jos jossain autossa pitäisi katolleen päätyä, niin...
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8086
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

tsaarela kirjoitti:
Ma Joulu 30, 2019 22:33
No, jos jossain autossa pitäisi katolleen päätyä, niin...
Niin ihan varmasti mieluummin jossain 2010 jälkeen julkaistussa kun jossain 1900 luvun katiskassa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7550
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8086
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tänään käytiin katsomassa Wanhaa KUGAA. Ulkomuoto miellytti rouvaa enemmän mitä Superb. Sinänsä ei yllättävää, Superb on muodoiltaan about yhtä kiihottava kuin litranen maitotölkki, mutta ne varusteet/sisätilat....Tuossa hinta/kokoluokassa ei vaan ole parempaa, se on fakta.
Noh, sain kuitenkin nyt "vapaat kädet" valita Kugan ja Superbin väliltä. Laitetaan tarjouspyyntöjä menemään, katsotaan mitä saavat tinkattua kaupan tekijäisiksi.
Pitää 2.1. röiden taas alkaessa tehdä heti jotain hyödyllistä ja pistää tarjouspyyntöjä sisään :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja aero »

V.J.S kirjoitti:
Ti Joulu 31, 2019 23:13
Superb on muodoiltaan about yhtä kiihottava kuin litranen maitotölkki
Esitän vuoden ensimmäisen puolestamielenpahoituksen kaikkien litraisten maitotölkkien puolesta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja Cona »

Ei City safety tms. pre-collision system estä kaikkia peräänajoja. Kyllä niitä sattuu edelleen. Toki tekniikka kehittyy koko ajan ja auton muistiin saadaan lisättyä erilaisia tilanneskenarioita, mutta vielä menee vuosia, että nuo järjestelmät tekevät autuaaksi, varsinkin kun liikenteessä on paljon autoja, joissa ei ole minkäänlaisia ajoavustimia.

Kuga ja Suberb on kovin eri makuisia pelejä. Miten olet päätynyt tähän komboon? :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8086
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Cona kirjoitti:
To Tammi 02, 2020 19:51
Kuga ja Suberb on kovin eri makuisia pelejä. Miten olet päätynyt tähän komboon? :D
Molempiin mahtuu koirien häkki takakonttiin ja ovat plug-in hybridejä. :D

Aika vahvasti tässä alkaa olemaan Kugaan kallellaan. Kuga Vignalesta ja ST-Line X Launch editionista tarjoukset saatu ja yksi tarkennuspyyntökin jo laitettu, Skeida-kauppiaan tarjouksia vielä odottelen (laitoin ne vasta tuossa äsken) Style IV:stä ja L&K IV:stä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8086
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No ny loppu se arpominen. Tilaukseen tämän Skeidan seuraajaksi lähtee/lähti: "FORD KUGA 2,5 Ladattava hybridi (PHEV) 225hv CVT FWD Vignale 5-ovinen Uusi ajoneuvo" :!:
Vignaleen saa veloituksetta pari metalliväriä, tämä tulee "Agate black" värillä. Ei ole läheskään kaikilla varusteilla, sillä lisävarusteista en ruksinut kuin ainoastaan nämä:
*Driver Assistance Pack
*Panoraama-lasikatto: sähköisesti avattava (sisältää hopeat kattokaiteet)
*Tummennetut takasivuikkunat B-pilarista taaksepäin
*Irrotettava vetokoukku

Tuo Driver Assistance pack sisältää nämä featuret:
- Aktiivinen vakionopeudensäädin (Automaattivaihteisissa autoissa stop&go -ruuhkatoiminto sisältäen ajolinjaavustimen)
- Kuljettajan vireystason valvonta (Driver Alert)
- Kuolleen kulman valvontajärjestelmä (BLIS) ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä aktiivisella jarrutuksella
- Aktiivinen pysäköintiavustin (manuaalivaihteiset) / Automaattinen pysäköintiavustin (automaattivaihteiset)
- Ovien reunasuojukset eteen ja taakse
- Etu- & peruutuskamera (180-astetta)

Vakiona Vignalessa nämä:
- Suomenkielinen SYNC 3 navigointi- & tietoviihdejärjestelmä 8" kosketusvärinäytöllä, DAB,
B&O -premium-äänentoisto, 10 kaiutinta + subwoofer, BT-handsfree, 2 USB-porttia ja Apple Carplay- / Android Auto-tuki
- 18" kevytmetallivanteet D2UB4
- Mukautuvat LED-projektoriajovalot automaattisilla ja häikäisemättömillä kaukovaloilla (sis. automaattisen korkeudensäädön)
- Vignale-kokonahkaverhoillut istuimet, sis. kuljettajan istuimen 10-suuntainen sähkösäätö, kuljettajan istuin ja ovien sivupeilit muistilla
- Vignale-viimeistelty korinmuotoilusarja sekä Vignale-tunnisteet auton kyljissä ja takaluukussa
- HandsFree-takaluukku
- Aktiivinen melunvaimennus (vain PHEV- ja 2.0 EcoBlue-malleissa)
- 12,3" Digitaalinen mittaristo sekä heijastusnäyttö (HUD)
- Aktiivinen pysäköintiavustin (manuaalivaihteiset) / Automaattinen pysäköintiavustin (automaattivaihteiset)
- Kuljettajan vireystason valvonta (Driver Alert)
- Takaistuimien kyynärnoja ja mukitelineet
- Metallivärit Agate Black ja Solar Silver veloituksetta

Muita vakiovarustepoimintoja (löytyvät Kugassa jo ihan hinnat alkaen Titanium mallista, mutta esim. saksalaisiin saisi näistäkin maksaa mansikoita):
- Ford KeyFree - Avaimeton keskuslukitus ja avaimeton käynnistys
- Kaksoisautomaattinen ilmastointi DEATC
- FordPass Connect -modeemi ja E-Call (tällä saa kännysovelluksen kautta mm. esilämmitettyä auton sisätilat samaan malliin kuin Mitsun Outlander PHEV:ssä)
- Langaton latausalusta (sijoitettu keskikonsolin etuosaan(puhelimelle, urpot!))
- Parkkitutka-anturit eteen ja taakse
- Automaattisesti himmenevä taustapeili
- Ajotilanvalinnat
- Esilämmitys ajastustoiminnolla (vakiona PHEV-malleissa)
- Lämmitettävä tuulilasi
- Turvavarustelu: Törmäyksenestoavustin (sis. jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistuksen), kaistanpitoavustin, älykäs nopeudenrajoitin, törmäyksen jälkeinen jarrutusjärjestelmä, nopeusrajoitusten tunnistus.

Toimitus aikaisistaan kesäkuun puolivälissä, viimeistään heinäkuussa.

ST-Line X launch edition olisi ollut käytännössä muuten Vignalen lailla varusteltu, mutta jollain muulla kuin "Frozen White" valkoisella värillä 870€/kk ja tuolla valkoisella 860€, eli käytännössä täysnahkapenkeistä, aktiivisesta melunvaimennuksesta, Vignale lätkistä ja metalliväristä olin nyt valmis ottamaan verotusarvossa 20€...30/kk "pataan".

Superb Style IV vetokoukulla, lasikattoluukulla, lämmitetyllä tuulilasilla ja ilmastoiduilla nahkapenkeillä (+kuskilla hierontatoiminto) olisi ollut valkoisena 880€/kk ja L&K IV (jossa on siis about ihan kaikki mahdolliset varusteet) metallivärillä 900€ (arvio), mutta L&K:ssa ei ois pelimerkit enää riittänyt vetokoukkuun. Suurin Fordin vaakakuppiin painanut asia oli tuo Superbin yyybertylsä ulkomuoto. Lisäksi sisustakin on Skeidassa aavistuksen wanhanaikainen "normaaline" vaihdekeppeineen jne. Fordissa sentään "trendikäs" rullakytkin ajotilojen ja vaihteiden valintaan jne.

Onhan toi Kuga vähän "sika säkissä", kun ei moista ole päässyt missään näkemään tai kokemaan. Eipä sillä, enpä ole mitään näitä aiemminkaan pohdinnoissa mukana olleita ajanut metriäkään. Se ns. "ajettavuus" lienee nyt kuitenkin aikalailla mitätön nyanssi tämmösissä (ylemmän?) perheautoluokan katiskoissa hintahaarukassa 40-50k€.

Moni premium-luokan kuljetin tuli koeistuttua, enkä kyllä jaksa vieläkään ymmärtää, että miksi pitäisi maksaa enemmän pienemmästä ja huonommin varustellusta "premium" merkistä? Esim. Kuga lienee kooltaan BMW X3 kokoluokkaa, joka on jo selvästi yli tuon 900€/kk jo ihan perusmallina. BMW 3-sarjan ja Mersun C-farkku plug-in hybridi molemmat yli 900€/kk, eivätkä noi hinnat alkaen mallit sisällä edes välttämättömimpiä perusvarusteita (keyless go, lämmitetty tuulilasi, tutkat eteen ja taakse). B-sarjan messeri tai Penarin 2-sarjan sports tourer olivat aikamoisia pettymyksiä tiloiltaan. Volvon XC40 T5 twin enginen olisin voinut ottaa, mutta siitä olisi jäänyt uupumaan ainakin adaptiivinen cruise, vetokoukku, lasinen kattoluukku ynnä monta muuta, mitkä Kugaan mahtui mukaan. Tuo XC40 oli kyllä livenä nähdyistä selvästi parhaimman näköinen auto.
Viimeksi muokannut V.J.S, Pe Tammi 03, 2020 18:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Onnittelut. On kyllä varmasti todella pätevä laite ja onhan se vaan mukavampi istahtaa ja ajaa hieman korkeampaa autoa.

Ja onhan toi melkoinen upgrade Octaviaan kaikkinensa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Keisari Octavianus, eli Skoda Octavia 2016 1,6TDI DSG Style

Viesti Kirjoittaja Cona »

2.polvi kirjoitti:
Pe Tammi 03, 2020 18:07
Ja onhan toi melkoinen upgrade Octaviaan kaikkinensa.
Indeed. 8) Voortti ja Opeli kärsii edelleen vanhasta maineesta ja moni ei ees harkitse ja päätyy esim VAG:in tuotteisiin, vaikka ehkä kannattaisi.

Ja uskoisin, että sisätiloiltaan Kuga on lähempänä X5 kuin X3. Noi penarit on yllättävän pieniä tiloiltaan.

Olen itsekin ihmetellyt, että kuinka joku viitsii ottaa liisariksi jonkun 318d tai A4 karvalakkivarustein. Ei edusta mulle Premiumia millään muotoa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin