Dieselin valintaa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Dieselin valintaa

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Moro

Pitää luopua toisesta bensafemmasta ja siirtyä dieseliin. Vähän ajettuja (alle 150 tkm ajettuja) sedan diesel saabeja automaattilaatikolla ei tahdo löytyä, joten täytynee vaihtaa merkkiä ykkösauton osalta.

Toivoisin omakohtaisia kokemuksia tai jopa essonbaarin juttuja alla olevista autoista. Lähinnä kiinnostaisi tieto moottorien/laatikoiden kestävyyden, ajoneuvoveroista, sekä kulutus ja huollettavuus jne... Itsellä ei oikein dieseleistä ole kokemusta.

Nyt lähinnä katsellut Volvo S80, Audi A6, BMW 530/20 hintaluokassa n. 15t. Olen tottunut tehokkaisiin Saabeihin, joten tulevassa autossakin saisi olla voimaa.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
mmatine
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Su Joulu 09, 2012 21:14
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Dieselin valintaa

Viesti Kirjoittaja mmatine »

Volvo D5-koneella ja automaatilla luulisi olevan paljon ajettunakin huoleton peli, jos vain on asiallisesti pidetty ja huollettu. Tutulla n. 350 tkm ajettu XC60 2.4 D koneella ja hyvin tuntuu toimivan.
Saab 9-5 2.3TA Vector Griffin 2009
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Dieselin valintaa

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Sabo kirjoitti:Moro

Pitää luopua toisesta bensafemmasta ja siirtyä dieseliin. Vähän ajettuja (alle 150 tkm ajettuja) sedan diesel saabeja automaattilaatikolla ei tahdo löytyä, joten täytynee vaihtaa merkkiä ykkösauton osalta.

Toivoisin omakohtaisia kokemuksia tai jopa essonbaarin juttuja alla olevista autoista. Lähinnä kiinnostaisi tieto moottorien/laatikoiden kestävyyden, ajoneuvoveroista, sekä kulutus ja huollettavuus jne... Itsellä ei oikein dieseleistä ole kokemusta.

Nyt lähinnä katsellut Volvo S80, Audi A6, BMW 530/20 hintaluokassa n. 15t. Olen tottunut tehokkaisiin Saabeihin, joten tulevassa autossakin saisi olla voimaa.
Jos olet tottunut tehokkaisiin Saabeihin, niin Volvon voi tiputtaa heti kättelyssä pois, kun tehokkain S80 tuossa hintaluokassa taitaa olla 163hp(ehkä jopa 185hp D5, ei saa 205 heppaista D5:sta noilla kilsoilla tuohon hintaan). Saabillahan ei oikeastaan ole tarjota mitään tuossa koko-/teholuokassa. og9-5:sen 150hp kone on vielä ihan ok, mutta ainakin manuaalin välityksillä se huutaa moottoritiellä kuudetta vaihdetta ja varmaan osittain tämän takia kulutus omissa ajoissa n. 7l/100km, 9-3 TTID puolestaan kulkee aika kivasti, mutta on kyllä sisätiloiltaan aivan onneton, kulutus n. 6l/100km
Audin ja Bemarinkin kanssa mennään 10v vanhoihin tai vanhempiin 3-litraisiin, ja varsinkin Audien co2 päästöt on sellaisia noilla V6 dieseleillä, että ajoneuvovero+käyttövoimavero on siellä 850-900e paikkeilla. Bemarin kutosten kanssa selviää vähemmällä, n. 750e vuodessa.


Omakohtaiset kokemukset Volvoista on, että moottori pelittää muuten hyvin, mutta erilaista anturivikaa XC60:n koneessa (sama kone) oli valitettavan usein, milloin meni lämpötila-anturia ja milloin mitäkin, kovemman kaasunpainalluksen lopputulos oli usein limb-home ja hyvä kun pääsi ylämäet ylös, uudelleenkäynnistys ja kaikki ok. Tämä ei ollut mukavaa, kun esim. ohitti, niin yhtäkkiä kierrokset hyppää tappiin, mutta tehot katoaa..V70 2008:ssa puolestaan sama kone toimi aina moitteetta 3-vuoden liisarikauden. Kulutukseltaan ei mikään pihi toi 2.4d, mökkimatkallakin oli tekemistä, että pääsi alle 7 lukuihin.

Tuttavapariskunnan BMW 520d -08 on toiminut muuten moitteetta, mitä nyt tuossa vähän ennen 200tkm laukesi ketju koneesta, ja tuli yli 5000e remppa. Myös toisen kaverin 116i teki saman tempun 80tkm ajettuna, siihen tosin maahantuoja maksoi uuden koneen. Näistä ketjuvioista voi BTCF:ltä lukea aika paljon kokemuksia, koskee kai lähinnä N47-koneita, mutta joissain kutosissakin ollut samaa ongelmaa. http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?t=2986
Mielenkiinnolla odotan mitä kaverin -10 535d:lle käy, nyt kun 200tkm alkaa lähestyä ja meinaa pitää kuulemma ainakin 300tkm asti. :)

Audeista ei omakohtaista kokemusta kuin kaverin taistelu 2.0 TFSI:n kanssa, mutta ihan tuntematon ei ainakaan ole dieseleiden korkeapainepumpun kiinnileikkaaminen, joka sylkee metallipurut ympäri moottoria ja moottori on kaput. Tätä ollut noissa uudemmissa 2.0 ja 3.0 Commonrail-koneissa. Ei kuitenkaan kovin yleistä, mutta mahdollista. http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... p?t=111649
Vanhemmissa taas pumppusuuttimet on kulutustavaraa ja matka katkeaa, kun suutin hajoaa, varmaan kyllä jo vuosien saatossa saatu tämäkin ongelma kuriin...

V6/R6:nen tuntuu myös kaikissa täyttävän moottoritilan aika hyvin, hyvä jos yläkautta näpit mahtuu johonkin väliin, eli huollettavuus on vähän eri luokkaa kuin Saabin bensaturboissa :) Nelosten kanssa paremmin tilaa...

Eli sama se minkä valitsee, yhtä hyviä/huonoja kaikki ja kaikissa omat vikansa, osta se auto missä on eniten fiilistä :) Ja nämä mainitut kaverit eivät siis ole mitään hyvänpäiväntuttuja, vaan ihmisiä joiden kanssa olen tekemisissä lähes päivittäin.
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Dieselin valintaa

Viesti Kirjoittaja AZP »

^voishan tuosta ylläolevasta vetää senkin johtopäätöksen, että parempi ajaa bussilla :lol:

Kolkin sisätilojen onnettomuus on kyllä elämäntilanteesta riippuva makuasia. Tällaiselle 176-senttiselle kuskin paikka on omaan makuun erittäinkin tilava, eikä ole vaimokaan matkustajan paikasta valittanut. Takapenkin jalkatilat on melko ahtaat jos etupenkeillä tykätään istua penkki takana, joten ei se ihan paras valinta ole, jos perheeseen kuuluu vanhempien lisäksi vaikkapa pari 185-senttistä teiniä. Meidän alle puolitoistavuotias ei ole vielä takatiloista valitellut :D

Mutta joo, onhan ketjun aloittajan listassa olevat autot selkeästi isompaa kokoluokkaa kuin Saab 9-3, eli ilmeisesti kolkki ei ole kokonsa puolesta vaihtoehto?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Dieselin valintaa

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

AZP kirjoitti:^voishan tuosta ylläolevasta vetää senkin johtopäätöksen, että parempi ajaa bussilla :lol:

Kolkin sisätilojen onnettomuus on kyllä elämäntilanteesta riippuva makuasia. Tällaiselle 176-senttiselle kuskin paikka on omaan makuun erittäinkin tilava, eikä ole vaimokaan matkustajan paikasta valittanut. Takapenkin jalkatilat on melko ahtaat jos etupenkeillä tykätään istua penkki takana, joten ei se ihan paras valinta ole, jos perheeseen kuuluu vanhempien lisäksi vaikkapa pari 185-senttistä teiniä. Meidän alle puolitoistavuotias ei ole vielä takatiloista valitellut :D

Mutta joo, onhan ketjun aloittajan listassa olevat autot selkeästi isompaa kokoluokkaa kuin Saab 9-3, eli ilmeisesti kolkki ei ole kokonsa puolesta vaihtoehto?
Ainakin kun katsoo uusien moottorien jne hintoja, niin Saabin bensaturbojen korjaaminen on suorastaan halpaa. :)

Meillä on ihan normaali Britaxin Babysafe SHR II kaukalo+telakka, ja kolkin istuimen pitää olla täysin etummaisessa asennossaan, että istuimen mahtuu ottamaan pois takaa, ja kun se on etummaisessa asennossa, niin enpä itse aikaan sinne pääse kuin todella vaivalloisesti ja polvet on suussa ajaessa. Myöskin tavaratila on aika pieni, sinne ei mahdu Emmaljungan rattaat koppineen vierekkäin pitkittäin eikä poikittain, vaan pitää laittaa ensin ratasosa kasassa ja sen jälkeen sovitella koppa päälle(=hankalaa). Tästä syystä sanoin, että onnettomat tilat. Sitikassa, og-femmassa (sedan) ja Mondeossa on tilaa olennaisesti enemmän.

Kun oltiin kahdestaan, niin NG9-3 sedan oli erittäinkin riittävä tiloiltaan, eikä kuskin penkillä lapsenkaan kanssa ollut valittamista.
Tomppa & Saabit myyty :(
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Dieselin valintaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

3.0TDI:stä sanoisin että sen korkeapainepumpun hajoamisen voi jättää huomiotta, sitä on tullut niin vähän vastaan. Sen sijaan jakoketjun kiristin on enemmän ajetuissa (200-300tkm ja yli) ongelmallinen etenkin alkupään (pre-fl A6 C6 ja B7) 150-171kW malleissa (BKN, BMK, ASB). Sama pätee suuttimiin.
176kW (CCWA, CAPA) malli tuntuisi sen sijaan olevan erittäin luotettava. Menee tosin herkästi yli 15ke budjetin nuo uudemmat.
Mitä CO2 lukemiin ja kulutukseen tulee niin sitähän on saanut vain nelivetona ja valtaosa käytetyistä on myös automaatteja.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Dieselin valintaa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Rommitommi kirjoitti: Britaxin Babysafe SHR II
Tässä ollaankin autoa valitsemassa, eikä lastenistuinta. Meidän Gracon edessä mahtuu kyllä penkki olemaan järkevässä asennossa. Eli teillä oli oikea auto mutta väärä istuin ;)
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Dieselin valintaa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mites mk4 Mondeo?
Esim. http://www.nettiauto.com/ford/mondeo/8229132

Vaihdon -98 2.0T stage1 femman -05 mk3 2.2(150hp/350Nm) mondeoon niin tilaa vähintään saman verran, ajettavuus samaa luokkaa. Femma oli hiljaisempi mut mk4 Mondeo pitäis olla selvästi hiljaisempi.

Noissa uudemmissa on voimaa vielä enempi, mutta perusajelussa toi voortti kulkee jopa kevyemmän oloisesti kuin toi bensafemma.

Kulutus on pyörinyt kutosen molemmilla puolilla sekalaisessa ajossa.

Uudemmissa ei kai samal tavalla ruoste enää vaivaa.
Duratorq on toi konemalli jos haluu enempi tutustuu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Dieselin valintaa

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Vaimo haluaisi ng9-3 automaatilla ja se sopisi kyllä omaankin silmään, mutta itse olen 192 cm ja takapenkille tulisi kaksi hieman alle 150 cm vaahtosammutinta. Taitaa loppua tila siinä autossa... Vähintään kerran vuodessa körötellään pohjosiin, tosin peräkärryn kanssa, kun täytyy saada kelkkakin mukaan. Silloin tila riittäisi.

Ajoa "ykkösautoon" tulee +- 30tkm, joten dieseli tulisi jonkin verran halvemmaksi. Og 9-5 olen katsellut, mutta ei ole niitäkään liikaa tarjolla.

Jcarlson: puhutkos nyt Audien moottoreista?

Olen kyllä varautunut hyvän yksilön löytyessä n. 20 t euron satsaukseen. Niin paljon tulee pitkää siivua vedettäväksi, että saisi olla hyvä ajettavakin. Onko quatroissa ollut minkälaisia vikoja voimansiirrossa vai tiheällä öljyjen vaihdolla vaivattomia?

Mondeo ei tule kysymykseen, koska käyn töissä Sastamalassa ja siellä lähes tulkoon jokaisella on Fortti... Kulunut omaan silmään.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Dieselin valintaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo Audi 3.0TDI oli se mitä kommentoin. Torsenquattro on nelivedon osalta hajoamaton, automaateissa on sen verran vikoja kuin muissakin ZF 6HP laatikoissa, ei siis mitenkään erityisen paljon mutta varmaan siellä 300tkm tienoilla alkaa olla turbiini/venakoneisto remppakunnossa useimmissa. Öljyjä toki kannattaa vaihdella niin kuluminen on hitaampaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Dieselin valintaa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Juu. Ei oo Mondeo kovin persoonallinen valinta.
Jaguaris on käytetty tosin samaa konetta :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Dieselin valintaa

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Tässä muutama pientä kiimaa aiheuttava ilmoitus. Lievästi yli budjetin, mutta mikä muu olisi parempi sijoitus kuin auto...

http://www.nettiauto.com/bmw/530/8189761

http://www.nettiauto.com/audi/a6/8206581

Näissä ajoneuvovero kiikkuu siinä 700 euron korvilla?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Dieselin valintaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Asiallinen voimalinja molemmissa, kannattaa koeajaa että kumpi miellyttää enemmän. Molempiinhan saa softalla kivasti vielä voimaa lisää ja moottori/loota sen myös kestää. Bemarissa taitaa olla lähinnä tyyppivikana olla heikkolaatuiset moottorin/egr termarit, ja imusarjan läpät jotka kannattanee poistaa ettei tipu moottoriin. Audissa imusarjan läppien käyttötangot voi myös tipahdella pois paikaltaan mutta ei aiheuta vaaraa moottorille. Vaihteistot on 6HP ZF molemmissa, bemarin xdriven mahdollisista ongelmista en tiedä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Dieselin valintaa

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Pitääkö Audin läpät poistaa vai voiko läppiä ohjaavan sähkömoottorin vain kuolettaa johonkin asentoon ettei haittaa käyttöä? Iso urakka/pieni homma?

Ja pari "luonnollista" jatkumoa saabille.

http://www.nettiauto.com/volvo/s80/8252497

Onko mitään tietoa Volvon nelivedosta, vikaherkkä ym.?

http://www.nettiauto.com/volvo/s80/8222120

Kaikki olisi paljon helpompaa, jos olisi vain yksi kansanauto jonka saisi ostaa :)
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Dieselin valintaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei tarvi poistaa läppiä, yleensä sen tangon saa fiksailtua tiukaksi niin että pysyy paikallaan. Ei ole iso homma.

Tuon ikäisessä Volvossa on haldex gen3, gen4 taisi olla 2010-2012 ja gen5 2013-> Noista yleisen mielipiteen mukaan gen4 on paras, normiajossa kyllä kaikki ajaa asiansa. Vähän vikaherkempi on kyllä kuin vaikka Torsen, pumppuja noista menee ja joskus ohjausyksiköitä. Mekaanisesti Haldexikin on kestävä. Volvon versio joka perustuu haldex referenssitoteutukseen on luotettavampi kuin Saabin XWD (gen4) joka pilattiin luotettavuuden osalta GM:n muutoksilla.

Volvon Aisin-loota on kyllä kertaluokkaa huonompi kuin ZF:n laatikko, selvästi luistelevampi käytökseltään ja on herkempi öljynvaihtojen laiminlyönnille. Vitosdiesel on kyllä ihan hyvä ja itse tykkään sen äänimaailmastakin, joskaan tehoa siitä ei yhtä paljoa saa kuin noista kutosista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin