kiinteä akkulaturi

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

kiinteä akkulaturi

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kun noita pakkasia vaan riittää niin onko tietoa noista kiinteistä akkulatureista?

Yksinkertaisin taitaisi olla tuo defan lämppärinjohdon väliin asennettava
http://www.kaha.fi/cgi-bin/product/view.pl?pid=18

Mutta kuvittelisin tuon olevan aika arvokas, netistä ei oikein kunnon hinnastoa löytyny mutta jonkun auton lisävarusteissa puhuttiin jotain 180eurosta, onko jollain parempaa tietoa?

On noita varmaan muunkin merkkisiä mitkä menestyisi tuolla konehuoneessa, onko tietoo mistä ja mihin hintaan löytyis?

Kyseessä on pätkäajo jolloin akku välillä tyhjenee, tosin itsellekin tuollaista voisi harkita webaston kaveriksi jos löytyy edullinen vaihtoehto.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Tere,

Mulla on juuri tuollainen pellin alla ja eipä ole tähän asti ollut pahemmin valittamista. On ollut paikallaan entisen akun simahdettua eli noin 6 vuotta. Hankin juuri samanlaiseen tarpeeseen eli paljon pätkäajoa talvella joka söi akkua.

Tuolloin maksoi asennettuna muistaakseni noin tuhat mummonmarkkaa.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Isällä on ollut tollanen pari vuotta autossaan. Kuulemma tosi hyvä peli, kun kiisselimersuun ei voi luottaa jos lämpötila on alle 0 :D

Hinnasta ei tietoa....
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Lataahan tuolla, hinnasta ei ole tietoa. Oli autossa jo ostettaessa.
9-3.1972
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Paikallisesta varaosapuljusta sais tuota defaa:
3A laturi maksaa 160e
10A laturi maksaa 200e

Oliskos mitään budjetti ystävällisempiä ratkaisuja?
Vaikka erillisellä töpselillä olevia mitkä kestäis ulkoilmaa, sisäkäyttöönhän noita ylläpitolatureita saa edukkaastikin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: kiinteä akkulaturi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tetammi kirjoitti:Kun noita pakkasia vaan riittää niin onko tietoa noista kiinteistä akkulatureista?

Yksinkertaisin taitaisi olla tuo defan lämppärinjohdon väliin asennettava
http://www.kaha.fi/cgi-bin/product/view.pl?pid=18

Mutta kuvittelisin tuon olevan aika arvokas, netistä ei oikein kunnon hinnastoa löytyny mutta jonkun auton lisävarusteissa puhuttiin jotain 180eurosta, onko jollain parempaa tietoa?
Helsingin Oulunkylän AD -liikkeestä kerrottiin mulle, että tuo Defan akkulaturi maksaisi 153 €. Ei kuitenkaan ollut puhe siitä, mikä on tuon akkulaturin amppeerimäärä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

10 A:n laturi on tarkoitettu raskaalle kalustolle.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

9-5T kirjoitti:CTEK on tehty ylläpitolatauksia varten, pienen kokoinen ja säätää tehoa tarpeen mukaan, n.50,- ja vaatii erillisen piuhan jollei kätevänä yhdistä lohkolämppäriin.
CTEK:kiä löytyy eri malleja. Motti kiinni johonkin, ja johdonpää spoikan taakse kakshaarasen roikan kanssa käytettäväksi. Tai sitten sisäläppärin pistokkeeseen kiinni.

Jotain tollaista olen suunnitellut, mutta ei ole ollut tarvetta, kun on lähes pelkästään matka-ajoa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kyllä sen tarttis ulkokäyttöön soveltua, ei sitä nyt autoa viitti polttaa.
Mitenkäs noi koteloinnit menikään.

Löysin noista tuotteista esitteen joissa kerrotaan että osassa tuotteissa IP44 tai IP65
http://www.flinkenberg.fi/elektroniikka ... _ebook.pdf

On tuolla tietty omat mallinsa myös venekäyttöönkin, luulis menevän autossakin.
Noissa pienemmissä malleissa näytti olevan vaan rajoituksena, ettei alle nollakelis sais käyttää.

Sit tärkein kysymys, mistä noita saa?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Musti kirjoitti:Noin niinku huomautuksena voisin todeta, ettei CTEK:n kosteussuojaus, siis kotelointiluokitus taida oikein riittää. Laitehan on vielä suojamaadoittamatonkin, eli sen asentaminen kiinteästi autoon ei varmaankaan ole viisasta, tai ainakaan asetusten mukaista. Mutta jokainen tyylillään...

Musti
Jaa pitää kaivaa esite esille ja tarkastaa kotelointi. Pienemmissä malleissa oli muistaakseni parempi suojaus kuin tehokkaammissa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mulla oli sellainen vähän kännykkälaturia isompi "ylläpitolaturi" kytkimen kautta viriteltynä Defan yhteyteen, eli latasi aina kun defa oli seinässä ja kun muisti painaa kytkintä kojelaudasta. Maksoi luokkaa muutama euro (tais olla Biltema) ja aina oli akussa hyvin potkua. Oli niin pieni teholtaan että olisi saanut olla aina päällä.
Tuollainen pieni laturi on ihan kätevä jos jättää auton pidemmäksi ajaksi seisomaan hälytin ym, päälle, ei mene akku tyhjäksi/piloille.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No tuosta esittestä löytyy sellanen tieto että toi malli xs3600 mikä soveltuu myös kylmiin olosuhteisiin niin olis IP65(vesi- ja pölytiivis) eli kävis kaiketi myös "kiinteään" asennukseen autoon?

googlettamalla en löytäny kuin nettimyyjiä, hinta noin 70euroo.
Lullis tuota jossain muuallakin myytävän, tietäiskös joku mistä löytyis täältä turku salo suunnalta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Salon motonetissa ei ollu, turun Varaosamafiassa oli.
Vielä kaivataan havaintoja turku-salo akselilla josta tuon sais alle 70euron.
Siis tuon 3600-version joka toimii myös pakkasessa.

Varaosamafian myyjä sanoi että kun he olivat tuota mitanneet niin tuo korvaa täysin vanhan aikaiset laturit vaikka nimellisvirta onkin pienempi.
virran tasaisuus tekee sen että akku latautuu ihan yhtä nopeesti kuin tavallisillakin latureilla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Kimi
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Marras 09, 2005 14:48

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Salon motonetin lähellä on myymälä, josta löytyy Ctek latureita:
http://kotisivu.mtv3.fi/Iirola/ctek.html
-versio 3600 65€.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Mitenkäs tämä?


http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=23

Jospa sen laittaisi autoon sisälle tuohon sisälämppärin pistokkeeseen ja vetäisi nuo johdot akulle ja kiinnittäisi akunkenkien mutterien alle sellaisella reikäliittimellä.

500mA on kyllä melkoisen onneton latausvirta, mutta eikös pitkäaikaiseen lataukseen suositellakkin pienempää virtaa, jotakin yhden ampeerin luokkaa? Ja voisihan tuon koplata auki ja katsoa, miten virtarajoitus on toteutettu ja muuttaa sitä. Jos muuntaja ei jaksa antaa haluttua virtaa, niin kelpaahan tuo noiden lyijyhyytelöakkujen lataukseen varmastikkin.

Harmi vain, että tuo sähkötolpan kello kytkeytyy päälle vain 2tuntia kerrallaan, pitäisi käydä jatkuvasti vääntämässä eteenpäin, että olis jatkuvasti latauksessa. Lohkolämppärille pitäisi myös olla jonkinlainen kytkin erikseen, jotta se ei jauha kokoajan turhaan.

Edit: Tai sitten tämä http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=23
Tuossa ainakin sanotaan sen sopivan veneeseen, asuntoautoon jne, joten kai henkilöautoonkin? Se saa myös olla kytkettynä rajattoman ajan vahingoittamatta akkua.
Vastaa Viestiin