The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Oli niin nätit kelit viikonloppuna, että ajattelin vaihtaa Pösön lisäjarruvalosta palaneen polttimon. Lisäjarruvalossa on 5 kpl 5W5 -tyyppistä polttimoa, joista yksi oli siis palanut. Itse valo on kahdella mutterilla kiinni takaluukussa. Ruuvit auki ja verhoilunirroitustyökaluilla kammeten irralleen. Paitsi, ettei tullut kokonaan. Reiässä on ylä- ja alapuolella kynnet, joiden ansiosta tuo valomoduuli pitää ottaa irti ja laittaa paikalleen tarkalleen tietyssä asennossa.

No, tulihan se sieltä irti. Vaihdoin polttimon, mutta en kuitenkaan vielä ährännyt valoa takaisin paikalleen - onneksi. Testatessa vaimo ilmoitti, että se vaihdettu polttimo palaa kyllä mutta kaikki muut ovat pimeänä, eli kävi ns. vanhanaikaisesti. No, ei muuta kuin lähihuoltamosta lisää polttimoita, jonka jälkeen uudelleentestaus ja valon ähräys takaisin paikalleen.

Varmaan olisi mennyt läpi katsastuksesta yhdellä palaneella polttimollakin, mutta onpahan nyt kaikki vaihdettu.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Alkavat kelit pikkuhiljaa olla sitä luokkaa, että olisi aika luovuttaa viestikapula Sonettille. Sonettin penkkien verhoilu pitäisi vain tehdä loppuun ennen sitä.

Joka tapauksessa Pösö pitää käydä katsastamassa ennen kesäteloille laittoa. En osaa sanoa, meneekö läpi. Itse en huomaa jokapäiväisessä ajossa sellaista mikä katsastukseen voisi vaikuttaa. Toinen kääntölaakeri tosin paukkuu aika ajoin ja takajarrut kihnaavat jarrutettaessa. Ajatus kuitenkin on, että meni läpi eli ei, niin auto menee seisontaan kesän ajaksi ja korjataan, mitä tarvii. Katsastaa sitten tarvittaessa uudelleen syksyllä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Toimenpidelista haettu paikallisesta K1:sta.
- päästöjen lambda -arvo (johtuu takapöntön löysästä kiinnityksestä, tarvii uuden klemmarin)
- oikea kääntölaakeri jumissa
- seisontajarrun puoliskojen välinen ero liian suuri (käyttöjarrut ok ja kyseessä rummut, joten vaijeri/käyttövipu jumissa tai säätö pielessä)
- polttoainetankin panta vaihtokunnossa
- takapöntön kannatinkumi vaihtokunnossa
- öljypohja öljyinen
- parkit palaneet

Renkaiden nastoista ei sen sijaan ollut sanottavaa. :mrgreen:

No, auto menee seisontaan kesäksi ja katsastetaan syksyllä uudestaan. Ilman tuota kääntölaakeria olisin saattanut koittaa runnoa paikat kuntoon jälkinäyttöä varten mutta nyt tehdään rauhassa ja nautitaan Sonettilla ajosta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Noista palaneista parkeista tuli mieleen se, kuinka loistava varuste kattava valonvalvontajärjestelmä loppupeleissä onkaan. Eihän se toki iso homma ole kävellä autoa ympäri ja katsoa mitkä valot palavat. Tosin jarruvalojen ja jossain määrin myös vilkkujen kanssa sekään ei auta. Lisäjarruvalon polttimoita vaihtaessani sai rouvaa muutamaan otteeseen pyytää pihalle tarkistamaan, kun itse painoi pedaalia.

Eihän se valonvalvontajärjestelmäkään aina autuaaksi tee. Femman järjestelmä ei noteeraanut parkkeja ja se surullisenkuuluisa oranssi rele aiheutti itselle monenlaista päänvaivaa. Lukuisista uudelleenjuotteluista huolimatta se häröili kerran talveen. Kiinasta hommattu kopio tuntui ainakin pari talvea toimivan moitteettomammin.

Todetaan sananen myös kotimaisesta Peugeot-foorumista. Saab-clubin foorumi on suorastaan liberaaliuden kehto, kun vertaa kuinka tiukasti Pösöfoorumi on moderoitu. Postaukset pitää olla otsikkoa myöten oikeassa muodossa tai muuten saa huomata moden jättäneen kädenjälkensä postaukseen. No, kylläpä sen kanssa elämään pystyy.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tuli eilen vaihdettua polttoainetankin panta sekä muutama pakoputken kannatin ja yksi putken liitospuristin. Pörinät hiljeni aika mukavasti.

Pösön huoltoilmaisin tuntuu toimivan sumealla logiikalla. Nollasin huoltoilmaisimen talvella öljynvaihdon yhteydessä. Tämän jälkeen kilsoja on tullut parisen tuhatta. Viime viikkoon saakka huoltovälin ilmaisin arvioi huoltoa 25tkm päähän, kunnes se yhtäkkiä tipahti 7 tkm:iin. Ajattelin, että lienee varmaan lähempänä totuutta. No eilen se sitten rupesi jo vilkuttamaan huoltovaloa ja tuumaa, että olisi pitänyt huoltaa 100 km sitten. Saa kyllä luvan odotella ensi talvea.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Rohkaistuin lauantaina ottamaan papukaijapihdit kauniiseen käteen ja koittamaan irroitella kattoantennia. Alkuun ei vaikuttanut kovin lupaavalta, kun muovikuori vain vaikutti pyörivän tyhjää. Onneksi tämä pyörittely sitten paljasti metalliset boorit antennin juuresta. Ei muuta kuin napakka ote pihdeillä ja johan irtosi. Nyt onkin hyvä käydä pesemässä Pösöstä talven kurat ennen seisontaan laittoa. Sonetti tuli otettua viikonloppuna liikenteeseen ja pienen alkukankeuden jälkeen alkoi meno taas maistua. Pitää varmaan ruveta päivittelemään taas Sonettin projektiketjua.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Rupesin pyhäpäivän ratoksi käymään läpi hylkyriltä saatua listaa. Nostin Pösön keulan pukeille ja otin vänkärin puolelta renkaan pois. Ajatus oli irroitella joustintuki, jotta saa kääntölaakerin vaihdettua.

No, eipä se tietenkään mennyt ihan kuin Strömsössä. Ensinnäkin raidetangon pään ja napa-asetelman olkavarren, johon iskarin alapää tulee kiinni, mutterit olivat kokoa 16 mm, jota tunnetusti ei yleensä pakista löydy. Tulppa avain löytyy kyllä tuossa koossa mutta eipä taida T-kahvassa olla tarpeeksi jerkkua ruosteisten mutterien irroitukseen. Sitten koiranluun molemmista pulteista porsi se torx-kolo, jolla pulttia pidetään paikallaan, kun mutteria kierretään. Onneksi sentään papukaijapihtien avustuksella sai sen alapään irti, jotta pystyy tuon iskarin ottamaan pois. Menee sitten koiranluutkin vaihtoon näemmä.

No, tänään Moponettiin osien ja työkalujen hakuun ja sitten uusintayritys.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mä oon joskus ihmetelly, et mikä vimma Saabeiski on olla niitä pultti+mutteri -pareja, et 16mm+17mm kun joku 17mm+19mm olis muutaman pykälän järkevämpi. Toki ei se sit haittaa, kun ne työkalut on kerran menny ostamaan, mut on sitä silti ihmetelly :roll:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Hiljaa hyvä tulee, eli kaikki tarvittavat pultit ja mutterit ovat irti. Tolppa ei vain vielä ole erkaantunut olkavarresta, kun en ole vielä saanut alatukivartta kammettua irti samaisen olkavarren eli napa-asetelman alapäästä. Alapallonivel on puoliksi ulkona mutta kanittaa sen verran, ettei popsahda ulos. Onneksi ei ole kiire, niin ei pääse turhautumaan ja ehtii miettiä sopivia ratkaisumalleja. :lol:

Pitänee nostella satulasta tuota hoitoa niin paljon ylös, että alapallonivel lakkaa kanittamasta ja kokeilla sitten sorkkaraudalla viäntää.

Toinen puoli tulee olemaan siinä mielessä pikkaisen erilainen operaatio, kun pitää vetoakselin stefa vaihtaa. Silloin ei tarvitse turhaa erottaa olkavartta ja tolppaa. Jarrusatula toki pitää irrottaa, ja lähes kaikki samat mutterit ja pultit.

Eiköhän se siitä... Hosumallahan ei tunnetusti tule kuin sutta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

No joo, taas tuli todistettua, että oikean työkalun löytäminen oikeaan hommaan on kaiken a ja o. Monen yrityksen jälkeen alapallonivel erkani napa-asetelmasta. Olin tähän asti sitä yrittänyt kammeta rautakangella irti, mutta pallonivelen tapissa on poikittaisura, josta se jäi kanittamaan. Kävin sitten hakemassa pallonivelhaarukan, jonka avustuksella se sitten irtosi.

Sain joustintuen irti ja asetelman auki. Oli sen verta rapeaksi mennyt kääntölaakeri, että ei tarvinnut ihmetellä, minkä takia paukkui käännettäessä. Kohtuu monessa osassa se sieltä irtosi.

No, junan kulkusuunta on jo kääntynyt ja jonkin matkaa pistin sitä jo kasaan. Vetoakseli pääsi irti tripodista, joten pitää se pistää takaisin, ennen kuin sovittelee alapalloniveltä takaisin. Pitäisi varmaan ehkä metsästää tuo pallonivelen suojalevy, kun se vaikutti uupuvan.

Se hyvä puoli tässä on, että kun yhden puolen on käynyt läpi, niin tietää mitä odottaa toisella puolella.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja AZP »

JP_Vette kirjoitti:Mä oon joskus ihmetelly, et mikä vimma Saabeiski on olla niitä pultti+mutteri -pareja, et 16mm+17mm kun joku 17mm+19mm olis muutaman pykälän järkevämpi. Toki ei se sit haittaa, kun ne työkalut on kerran menny ostamaan, mut on sitä silti ihmetelly :roll:
Tätä samaa itkin (jälleen kerran) vaihtaessani joku aika sitten loppuunajetun koiranluita. Viime käynnillä Puuilossa tarttui sitten 16- ja 18-milliset kiintolenkkiavaimet kouraan, niin on tämäkin homma hoidossa. Melko varmaan niitä ei nyt sitten koskaan tarvita kun ne meni hankkimaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tai sit ne on hukas ja löytyy samantien, kun oot Knipexeillä runnonu pultit siihen kuntoon, ettei niitä enää muilla edes voi avata :mrgreen:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tai sitten unohdan että olen sellaiset hankkinut ja löydän ne vahingossa vasta kun on haettu uudet, kuten kävi e-torx-hylsyjen kanssa reilu vuosi sitten :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^^ Voisin vaikka vannoa, että minulla on pallonivelhaarukka, mutta eihän sitä tietystikään löytynyt mistään, joten uusi piti käydä ostamassa.

Toisaalta oli onni onnettomuudessa, että kävin aamulla hakemassa Lidlistä räikkäsarjan. Olisi muuten jäänyt iskarin yläpää aukaisematta. Lidlin satsissa oli 7-koon kuusiokulma-avain, jota siihen hommaan tarvitsi. Ja onneksi Sonettia varten oli tullut hommattua 21-millinen lenkkiavain, jossa lenkki on ikään kuin kulman päässä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Rakastuin myös ranskalaiseen, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Nyt on toinenkin joustintuki yläpään muttereita vaille irti. Voidaan taas todeta, että kokemus tuo varmuutta, kun nyt päästiin yhden illan aikana siihen pisteeseen, mihin toinen puoli vaati 4-5 iltaa. Koiranluun mutterit oli tälläkin puolella tiukassa ja yllättäen se niveltapin torx-pää porsi tälläkin kertaa. Sain sen kuitenkin väkivalloin alapäästä auki. Uusissa koiranluissa on kuusiokolot torxien sijasta. Toisaalta toiveissa on, että omalla ajomäärällä nuo on viimeiset koiranluut, mitkä tähän kinneriin vaihdan.

Ihan iinkuin strömsössä tämä homma ei mennyt, kun alapalloa irti vääntäessä vetoakseli pomppasi booreilta ja x määrä vaihteistoöljyä valui sitten maahan. Vetoakseli oli kyllä ollut tarkoitus irroittaa, mutta ei juuri nyt, kun ei ollut keräysastiaa valmiina. Takaisin laittoa varten pitäisi varmaan joku pyytää kaveriksi, että ei tarvi turhan päiten edes takaisin huovata.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin