On todennäköisesti kalliimpaa Tanskassa kuin Suomessa. Siellä on yleensä kaikki autoiluun liittyvä kalliimpaa kuin Suomessa, ja autoilijaa "ryöstetään" oikein kunnolla.
Mm. taksit tilaavat autot kangaspenkeillä, jonka jälkeen ne verhoillaan nahalla. Ostettaessa uuteen autoon autovero rokottaisi ostajan kukkaroa huomattavasti. Vähän sama juttu kuin täällä asennetaan auton lohkolämmitin jälkikäteen, jotta vältetään siitä maksettava autovero.
Varovastikin arvioiden hommaan saisi menemään jonkun 6-7 k€, johon hintaan alkaa jo saada näitä 100 km rangella olevia käytettyjä sähkökulkineita, lähinnä Mitsun i-Mieviä ja sen PSA-johdannaisia, jotka muistuttavat ulkonäöltään lähinnä peräpuikkoa.
On todennäköisesti kalliimpaa Tanskassa kuin Suomessa. Siellä on yleensä kaikki autoiluun liittyvä kalliimpaa kuin Suomessa, ja autoilijaa "ryöstetään" oikein kunnolla.
Mm. taksit tilaavat autot kangaspenkeillä, jonka jälkeen ne verhoillaan nahalla. Ostettaessa uuteen autoon autovero rokottaisi ostajan kukkaroa huomattavasti. Vähän sama juttu kuin täällä asennetaan auton lohkolämmitin jälkikäteen, jotta vältetään siitä maksettava autovero.
Noiden penkkien suhteen sama juttu ainakin Hollannissa...
Jännä ettei Suomessa näiden jälkiasenteisten verhoilujen markkina ole kasvanut, taitaa suomalaiselle kelvata kankaat.
... Mitsun i-Mieviä ja sen PSA-johdannaisia, jotka muistuttavat ulkonäöltään lähinnä peräpuikkoa.
Peräpuikkohan on optimaalinen ekokulkineen muoto, sujahtaa sujuvasti halki tuulen ja tuiskun ja vaikka mihin parkkiluolaan lataukseen ilman sen kummempia tuskia
On todennäköisesti kalliimpaa Tanskassa kuin Suomessa. Siellä on yleensä kaikki autoiluun liittyvä kalliimpaa kuin Suomessa, ja autoilijaa "ryöstetään" oikein kunnolla.
Mm. taksit tilaavat autot kangaspenkeillä, jonka jälkeen ne verhoillaan nahalla. Ostettaessa uuteen autoon autovero rokottaisi ostajan kukkaroa huomattavasti. Vähän sama juttu kuin täällä asennetaan auton lohkolämmitin jälkikäteen, jotta vältetään siitä maksettava autovero.
Noiden penkkien suhteen sama juttu ainakin Hollannissa...
Jännä ettei Suomessa näiden jälkiasenteisten verhoilujen markkina ole kasvanut, taitaa suomalaiselle kelvata kankaat.
Täällä varmaan se verhoilu maksaa saman verran kuin nahkojen autovero.
... Mitsun i-Mieviä ja sen PSA-johdannaisia, jotka muistuttavat ulkonäöltään lähinnä peräpuikkoa.
Peräpuikkohan on optimaalinen ekokulkineen muoto, sujahtaa sujuvasti halki tuulen ja tuiskun ja vaikka mihin parkkiluolaan lataukseen ilman sen kummempia tuskia
Se Oikeanmerkkinen peräpuikkohan olisi sähköistettynä melko perverssi kulkine. Ovatten vielä sitä ikäluokkaa, ettei mistään sähkömagnetismidirektiiveistä tarvitse välittää, todellista kantavuuttakin lienee noita yheksänkytäluvun pikkuautoja paremmin..
Tänään tuli piirun verran toivottua, että Pösö olisi mallia kirahvinkuljetin, kun hain ekovillapaketteja Bauhausista. Ikuisena optimistina ajattelin, että kyllähän 206:een tarvitsemani neljä pakettia menee, kun takapenkit kaataa. No, ei mennyt kuin kaksi, joten piti tehdä kaksi reissua. Onneksi matkaa ei ollut pitkästi. Peräkärryssähän nuo olisi mennyt kaikki mutta halusin todistaa, että Pösö taipuu tähänkin hommaan. No, taipuihan se, kun kaksi reissua teki.
Nyt huomaan katselevani Nettiautosta Motronic/T5 -Kolkkeja vetokoukulla ja mieluusti automaatilla. Soppaa kyllä tuommoinen vekotin omassa ajossa söisi taatusti enemmän kuin tarpeeksi.
Pitää varmaan nyt ensin vaihtaa Pösöön tuo uusi katti ja katsastaa se. Sen jälkeen voisi katsella tarjontaa uudestaan.
Pösö sai tänään uuden katalysaattorin. Pari tuntia ja alun toista sataa meni vaihtotöihin. Kaikkinensa Saksasta tilattu katti postikuluineen ja vaihtotöineen tuli maksamaan saman verran kuin pelkkä katti Moponetistä.
Vikakoodin nollasin itse. Katsotaan, josko malttaisi olla nyt herjaamatta.
Vähän reilu viikko uuden katalysaattorin kanssa ja ei ole vikakoodeja tai -valoja tullut. Ei ne vissiin ole ikuisia nuo katitkaan, vaikka tämä onkin kaikista katillisista autoistani ensimmäinen, jonka katin olen joutunut vaihtamaan.
^Autoja on ollut, mutta kattia ei ole koskaan ollut tarvis vaihtaa. Harvinaista herkkua on, taidat olla ihan ekoja, joka koskaan moisesta raportoi, tai ainakaan sellaista rekisteröin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Saa sen katinkin rikki, ainakin jos ajaa pienehköllä hiekkatiellä jossa kivat nyppylät ja katsoo saako auton ilmaan nypyistä. Samalla tiellä joskus jopa ralleja ajettu
Itse epäilen vahvasti, että katti otti itseensä silloin, kun pakoputken kumikannakkeet pettivät ja koko putkisto kääntyi takaa katsottuna 90 astetta pivottipisteen ollessa juurikin katin maastossa.
Kulutuslukemia ennen ja jälkeen katalysaattorin vaihdon Spritmonitorista poimittuna:
17.2.2020: 261 km, 11,38 l/100km
13.3.2020: 192 km, 9,63 l/100km
Uudella katilla tuosta 192 km on ajettu 87. Vanhalla katilla kakkoslambda herjasi laihasta seoksesta eli onko moottorinohjaus koettanut kompensoida tuota rikastamalla seosta ja kulutus on siksi ollut korkeampi. Eihän tuo nykyaikaisiin töpselikärsäkkäisiin verrattuna mikään mairitteleva lukema edelleenkään ole mutta onpahan sentään tehtaan ilmoittaman kaupunkikulutuksen kanssa linjassa.
Vikalista tuli haettua. Kakkoslambdasta herjasi edelleen, vaikka sekä lambda ja katalysaattori on vaihdettu. Näin jälkiviisaasti molemmat ehkä turhaan. Alkaa kyllä itsellä loppua ideat tuon kanssa. Kai se varmaan häätyy vain tyytyä tarkistamaan ja nollaamaan jokaiseen katsastukseen.
Muut oli sitten selkeämpää peruskauraa eli oikean takajarrun työsylinteri menee vaihtoon ja sitten pitää pestä öljyt lohkon pinnalta. Vaihdetaan nyt muodon vuoksi myös venakopan tiiviste ja himmeästi palava parkkipolttimo.
Edit: Nyt on lähinnä mietinnässä, että hoidanko asian alta pois ja käytän Pösön luottopajalla vai panenko sen saman tien seisontaan ja hoidan homman itse kesällä. Jälkinäyttö on 25 € ja uudelleen katsastus 50 €. Erotuksella ei kovin montaa minuuttia pajalta saa, joten se puoltaisi kyllä homman hoitamista itse kesällä. Kahdelle autolle ei sattuneesta syystä ole pakottavaa tarvetta juuri nyt ja kevät kolkuttelee jo ovella. Muutaman viikon päästä voisi ottaa avon liikenteeseen.