The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onhan tuo Pösön lisähinta aika karsea, johtuen tietenkin myös siitä että perusauto johon sähkömalli perustuu, on niin halpa. Se on yksi syy siihen, että normiautoista tehdyt sähköversiot eivät juurikaan ole menestyneet. Kansa kun näkee suoraan hinnastosta vertailukelpoisen vaihtoehdon josta maksaa rutkasti vähemmän. Teslan strategia on ollut paljon hedelmällisempi, koska sen ostaja saattaa yksinkertaisesti haluta Teslan, eikä varsinaisesti sähköautoa. Tesla nyt on vain pakko ottaa sähköisenä.

Laskelmia voi tehdä monella tapaa, ja tässä yksi metodi:
Paljonko sähköversio saisi maksaa enemmän, jotta 5v pitoajalla 20 tkm/v oltaisiin tasoissa kokonaiskuluissa? Oletetaan auton todelliseksi kulutukseksi bensaa 6 litraa sadalla tai sähköä 18 kwh sadalla. Hinnat 1,6 oiroa/litra ja 11 snt/kwh. Oletetaan molempien arvonalenemaksi viidessä vuidessa 50 % ja että verot, huollot yms ovat lopulta saman hintaisia eri moottoriversioissa, eli niistä ei synny eroa.

Oletetaan myös että nykyisessä miinuskorkomarkkinassa rahan hinta eli korko on 0 %, eli autojen hintaerolle ei tarvitse laskea korkoa.

Bensalla ajellessa 5v bensakulut olisi 9600 €, sähköllä laskua kertyisi 1980 €. Erotus on 7620 € sähkön hyödyksi. Kun molempien autojen arvonalenemaprosentti on sama, on hintaero 5v vanhana puolet alkuperäisestä. Tasoihin kokonaiskuluissa päästän siis 2x7620 €:n hintaerolla uutena, eli auton sähköversio saa maksaa 15 t€ enemmän kuin bensaversio, niin sähköversio tulee vielä kokonaisuutena edullisemmaksi.

Toisin sanoen Pösöä esimerkkinä käyttäen bensapösön arvo vuonna 2024 olisi pudonnut noin 10 t€ ja tankkiin mennyt toinen 10 t€, kulut yhteensä 20 t€.

Sähköpösö varusteltuna 35 t€:oon olisi vuonna 2024 17,5 t€ halvempi ja sähköön olisi kulunut noin 2 t€, kulut yhteensä 19,5 t€.

Merkittävin epävarmuus laskelmassa sisältyy tosiaan arvonalenemaan tekniikka- ja markkinamurroksen ajankohtaisuuden vuoksi. Ja tietenkin siksi että kyseessä kuitenkin on ranskis :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Tuossa on iso riski, että tuollaisen kuriositeetiksi jäävän ranskalaisen sähköauton markkinahinta ei paljoa poikkea bensaversiosta 5v päästä. Toisaalta voi se töpselipösö pitää arvonsa paremminkin, riippuen oikeastaan täysin siitä miten sähköautomarkkina nyt kehittyy.

Jos vag konsernin ennusteet pitää paikkansa ja sähköauto maksaa vuonna 25 suunnilleen saman kuin polttomoottoriauto, täytyy käytettyjenkin hintaeron tasoittua. Tai sitten kaikki haluaa töpseliauton ja vain polttomoottorin hinta romahtaa :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Hyviä pointteja kaikin puolin. Seuraavat viisi vuotta tulevat olemaan mielenkiintoista aikaa.

Ja 206:sta. Perjantaille huomiselta siirretty raidetankojen vaihtoremontti siirtyy taas. Ebaysta tilaamani osat saapuivat tänään. Ulompia raidetangon päitä oli kaksi kuten pitikin. Sisempiä, eli juurikin niitä akuutimpia sen sijaan oli vain yksi. Laittelin myyjälle kyselyä sen kohtalosta. Katsotaan mitä vastaa. Korjaamoajan joutui joka tapauksessa siirtämään.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Huomasin tässä erinäisten aasinsiltojen kautta tutkivani, minkälaisia NG-kolkkeja on kolmen tonnin haarukassa tarjolla.

Järkisyyt ei kyllä omalla ajoprofiilla mitenkään puolla Pösön vaihtoa Saabiin. Oikeastaan ainoa järkisyy on, että ei aamuisin tarvitse vekslailla autoja pihassa. Jos molemmat on Saabeja, niin ensiksi lähtijä voi ottaa ulomman Saabin. Parempi puolisko ei ole pahemmin Pösöllä perustanut ajaa, joten jos olen lähtenyt ensin töihin ja Saabi on ollut lähtövuorossa, niin olen sitten joutunut vekslailemaan.

Autot periaatteessa saa pihan perälle rinnakkain, mutta päivittäiseen ajoon on vähän turhan naftia.

Tätä vaihtoideaa ei edes ammuttu alas. :lol:

No, puuttuva raidetangon pää saapui ja tiistaina menee pajalle osien vaihtoon ja kulmien säätöön.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onhan tuossa jo järkisyytä kerrakseen, ja jos tosiaan kyse on vaimon haluttomuudesta ajaa Pösöllä, niin ei hänellä ainakaan voi olla suunnitelmasta valittamista.

Ja sitäpaitsi: koska autoja, varsinkin Saappeja, on ostettu järkisyilla? :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Harmi, kun Saab ei 96:n jälkeen saanut aikaiseksi B tai C segmentin autoa.

No, 9-2X on kait semmoinen, mutta niitä ei tahdo oikein näiltä huudeilta löytyä. Ainakaan samaan hintaan kuin Kolkkeja.

Onko se Kolkin 1,8i ihan toivoton tapaus moottorina? Tuntuisi, että nurkkapyörittelyssä olisi polttoainetaloudellisesti järkevämpi. Noita ei vissiin taida olla pahemmin edes tarjolla.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja HEV »

AZP kirjoitti:
Ti Marras 05, 2019 13:25
Ja sitäpaitsi: koska autoja, varsinkin Saappeja, on ostettu järkisyilla? :mrgreen:
Niinpä 😀 (ks allek). Rouva ja lapsetkin ovat oppineet kysymään, että ”millä saa mennä?”
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Automaatti viinasoftalla nurkkapyörittelyssä vienee ainakin melko paljon. Pösöön nähden kaikki (saabit) vie tietysti enemmän :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ei tuo Pösön 1,4:kään ole kauhean vähäruokainen nurkkapyörittelyssä. Kymppilitran vie kevyesti.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Pääsin ottamaan vaihteeksi tuntumaa Oulun julkisesta liikenteestä, kun nakkasin Pösön pajalle ja tulin bussilla takaisin. Sinällään ihan toimiva ratkaisu, kun pysäkki sattui sadan metrin päähän korjaamolta ja onnikkakin tuli vajaassa kymmenessä minuutissa. Sama bussi vie minut ihan kotinurkille. Toisessa päässä on noin kymmenen minuutin kävely.

Sanotaanko, että kävi ihan hyvä munkki. Moni muu reissu ei sujuisi näin sutjakasti. Oman kaupunginosan läpi kulkee bussi tasan kerran tunnissa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Pösö sai uudet sisemmät ja ulommat raidetangon päät ja pyörien suuntauksen. Tuntui jopa kummalta, kun oli tottunut siihen, että ratti on muutaman asteen vinossa vasempaan. Lisäksi moottoritienopeuksissa esiintynyt tärinä ja hapuilu oli tiessään. Nyt kulkee kuin juna raiteilla.

No, lopputulemana kahdeksan kympin kulmien säätö tuli maksamaan melkein 280 €. Itse tehden olisi säästänyt yhdeksän kymppiä eli raidetankojen vaihdon osuuden. Kesällä varmaan nuo olisi tullut tetsailtua itse paikalleen.

Autokuume on kieltämättä koholla ja NG-kolkkeja tulee chättiautosta aina välistä katsottua. Toisaalta Pösöstä tietää missä tikissä se on.

Jos tuolla nyt kevääseen ajelisi ja hankkisi tuoreen leiman. Laittaisi sen sitten kokeeksi myyntiin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kakkoslambda sytytteli taas valoa. Nollasin. Tarvitsisi päästä auton alle käymään pakoputkisto liitoksineen läpi.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

tsaarela kirjoitti:
Ke Marras 06, 2019 07:09
Ei tuo Pösön 1,4:kään ole kauhean vähäruokainen nurkkapyörittelyssä. Kymppilitran vie kevyesti.
Onkohan lambda/tulpat/ilmanputsari vielä tajuissaan? Luulis että menee yli 2 litraa vähemmällä. Vai jarruko laahailee?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ei tulpilla/putsareilla/lambdalla ole montaa tuhatta ajettu. Tehdas ilmoittaa kaupunkiajossa 9l/100 km, joten ei tuo kauhean kaukana totuudesta ole.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Yllättävän korkea kulutus pikkuautolle, tuon koneen "esiasteella" pääsi sitikan zx farkulla kyllä pienemmillä lukemilla. Muistaakseni :lol:
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Vastaa Viestiin