The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9918
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nykyisin kun katsastuksesta saa aina sen 12/24kk aikaa seuraavaan, niin rahallinen tappio kesään jättämisestä ei ole edes niin iso.

Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 4730
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja Risto »

AZP kirjoitti:
Ti Maalis 24, 2020 19:33
katsastuksesta saa aina sen 12/24kk aikaa seuraavaan
Poikkeuksena on 8-9 vuotta vanhat autot, joilla ei saa kuin kymmenvuotispäivään asti.

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2798
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Nyt on Pösö taas hyväksytysti katsastettu. Päädyin tukemaan kotimaista työtä ja vein auton luottopajalle jarrukenkien ja työsylinterien vaihtoon ja hyvä, että vein, sillä jarrupaineen säädin oli myös vaatinut työtä. Ei kuitenkaan vielä tarvinnut vaihtaa. Eron kyllä myös huomasi, sillä jarruttaminen piti opetella uudestaan. Vikakoodin osalta otin ns. aikalisän eli nollasin koodit ennen uusintanäyttöä ja pidin peukkuja, kun OBD-testi tehtiin. Varsinainen ongelma lienee jossain kohtaa auton johtosarjaa, kun vikakoodi viittaa lambdan virtapiiriin. Todennäköisin syy lienee johtosarjassa oleva liitin, joka kytkeytyy lambdan liittimeen. Liittimen lukitusmekanismi on hajalla, joten liitos pitää pitää nippusiteillä kasassa. Kontaktit sinällään vaikuttavat ehjiltä mutta se ei tarkoita, etteivätkö voisi olla hapettuneet. Tokihan kontaktihäiriö voi olla myös ECU:n päässä tai sitten on katkos itse johdossa.

Jostain pitäisi metsästää samanlainen lukitusmekanismilla varustettu liitin tai edes pinnijaoltaan sopiva naarasliitin, tai vaihtoehtoisesti hommaa jonkin liitinparin ja vaihtaa sekä johtosarjan että lambdan liittimet. Lisäksi voisi myös tarkistaa kontaktit ECU:n päästä. Nämä saavat nyt kuitenkin odottaa lämpimämpiä kelejä. Pösö lähtee nyt seisontaan, koska sattuneesta syystä pärjää nyt aika hyvin yhdellä liikennekäytössä olevalla autolla. Avo tulee liikenteeseen, kun lämpötila alkaa olla pääsääntöisesti plussan puolella.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2798
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Alilta löytyi oikean mallinen Tyco/Amp 4-pinninen naarasliitin. Viiden setti oli 11 taalaa kotia toimitettuna. Katselin tuossa kuitteja ja huomasin, että tämän talven aikana on mennyt erinäisiin remppoihin rapia 700 €. Kaikki ns. kulutustavaraa, joten sen kanssa vain pitää elää. Jälkiviisaasti ajatellen, kattia ei olisi välttämättä tarvinnut vaihtaa mutta eipä sille enää mitään voi. Rempoista oikeastaan jarrut olisivat olleet ennakoitavissa ja viime kesänä itse tehtävissä, tosin se paineentasaaja olisi saattanut jäädä itsellä huomaamatta.

Nyt sitten ollaan perimäisten kysymysten äärellä. Tämä ylimääräinen menoerä toisaalta kasvatti, toisaalta hillitsi autokuumetta. Tässä koronatilanteessa ei hirveästi hotsita panna autoa myyntiin ja hommata ventovieraita käymään. Pitänee siirtää autodiilit loppukesään.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2798
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Pösö meni tänään seisontaan, juuri sopivasti, kun Trafilta tuli lasku ajoneuvoverosta. No, saavat lähettää korjauslaskun. Nyt vain odotellaan liittimiä Alilta saapuvaksi. Näyttää, että voi kestää kotvasen. Normaalisti Kiina-marketin paketit ovat tulleet kolmessa-neljässä viikossa. Nyt kolme-neljä kuukautta vaikuttaa realistisemmalta toimitusajalta. Pitänee joutessaan perehtyä kytkentäkaavioihin ja katsoa, mihinkä BSI:n liittimeen nuo lambdan johdot tulevat.

Tulipa mieleen, että Pösössä ja avossa on tismalleen samanlaiset Bilteman akut. Nuukana miehenä voisi ottaa akun Pösöstä irti ja laittaa sen avoon ja katsella sitten syssymmällä uutta akkua tilalle. Täytyy tuumata...

Kesälle olisi muutama pieni puhde. Pitäisi tarkistaa apukuskin kaiutinjohtojen liitokset ja käyttää apparin penkkiä sen verran irti, että saisi pohjakankaan kiinnikkeet takaisin istuinosan runkoon kiinni. Ja tietenkin se lambdan liitin.

Näillä näkymin avo tulee liikenteeseen samana viikonloppuna, kun Mohikaani saa kesätassut alleen eli parin viikon päästä, säävarauksella.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1849
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Siellä samat ajatukset kuin täälläkin, korona laittoi vähän ajattelumallia uusiksi. Rahaa noihin vanhoihin menee säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta toisaalta sinäkin tiedät tasan tarkkaan mikä Pökötti on autojaan, helpompi sen kanssa on pulata kuin lähteä nollista jonkun uuden kinnerin kanssa. Ja kuten totesit, mitään kovin ihmeellistä ei viitsi autokaupan rintamalla toistaiseksi suorittaa.
Myöskin sinulla on mainio tilanne, kun Pökötti on käytössä rospuuton ajan ja sen jälkeen on avo ! Aika win-win.

Tänään taas kun Mazdalla työmatkaa ajelin mietin, että aika pienellä pääomalla pystyy vaatimattoman autoilun hoitamaan, kun vaan haluaa. Eri asia, jos tarvitsee ajaa päivittäin pitkiä reissuja tai edes säännöllisesti.
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 sedan A-08, Chevrolet Cruze LT 2.0D-11
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5569
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mä oon ainaki kierrättäny akkuja kesä ja talviauton välillä.
Kolkkiin on ainaki helppo vaihtaa akku, tahtoo mennä kesänki aikana tyhjäks jossei välillä lataile.

Ja sähköistetty kuuppa ois makee :mrgreen:

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2798
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Otin ja vaihdoin lambdan johtosarjan puoleisen liittimen ehjään. Uusia Tyco -liittimiä löytyi Aliexpressistä.

Kuva
Alkuperäisestä liittimestä oli hajonnut punainen lukitusklipsi, joten liitoksen joutui pitämään kasassa nippusiteillä. Vanha liittimen kuori lähti pois sivuleikkureilla vähitellen leikaten ja katkaisin myös alkuperäiset puristusliittimet irti. Hirveästihän tuossa ei ole tilaa työskennellä ja johdossa ei ole juurikaan löysiä, joten puristusliittimien laitto ei ollut kauhean helppoa, vaikka minulla onkin asianmukaiset crimpperipihdit. Jokunen harjoituskappale siis tuli.

Kuva
Tässä on uusi liitin paikallaan. Ainakin lähti käyntiin eikä ainakaan lyhyen tyhjäkäyttämisen jälkeen ollut vielä sytyttänyt vikakoodia. Syksyllä tuon varmaan näkee, auttoiko tuohon lambdan ongelmaan.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2798
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: The French Connection, Peugeot 206 1.4 XR -02

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Edellisessä postauksessa näkyy lambda-anturin vieressä jäähdytysnesteen lämpötila-anturi. Tulipa todettua, että tarvikeliikkeiden tietokannat ei ole kaikkivoipia ja jos pitää ilman mallikappaletta tilata osaa, niin se menee todennäköisesti pieleen. Kyseistä lämpötila-anturia on kahta variaatiota: kaksi- ja kolmenapaista. No, aivot ei aina osaa käsitellä oikein empiiristä dataa eli sen perusteella, että anturille menee kaksi johtoa, tilasin kaksinapaisen anturin. Puolustuksekseni voin sanoa, että asiaa tarkistettaessa olin pimeässä pressutallissa ja jouduin toisella kädellä pitämään konepeittoa ylhäällä. Toki silloinkin, jos olisin miettinyt asiaa pitemmälle, olisin ottanut huomioon johtoliittimen kolmannen pinnin, johon ei kylläkään tullut johtoa. No, lähetin joka tapauksessa kuvan johtoliittimestä tarvikeliikkeeseen ja yhdessä vedimme puhelimessa sen johtopäätöksen, että kaksinapainenhan sinne menee.

No, pikakelaus helatorstain jälkeiseen perjantaihin ja auto kartanolle vaihto-operaatiota varten. Kunnon valaistuksessa näin, miten liittimen lukitusklipsi avataan ja kolmenapainen anturihan siellä. Ei muuta kuin takaisin liikkeeseen ja tilaamaan oikea liitin, jonka hain sitten tänään.

Se on muuten jännä, miten asioita voidaan sijoittaa niin, että irroittaminen onnistuu vain tietynlaisella työkalulla. Tässä tapauksessa kyse on pitkästä 21-millisestä hylsystä. Kerrankin kävi tuuri ja työkaluboksista löytyi sellainen, ilmeisesti tulppa-avain, kun siinä oli sisällä se kuminen supistusosa. Kumi tilapäisesti pois ja toteamaan, että tarvii 3/8” karalla olevan avaimen. Takaisin työkaluboksille hyvä tuuri tuntui jatkuvan, kun löytyi sekä räikkä ja jatkovarsi. Anturi lähti nätisti ja uusikin meni paikalleen jahka pääsi kierteille.

Mitä tästä kostui? Toivon mukaan ainakin antaa tästä lähin oikeata lämpötietoa ECU:lle ja lopettaa heittämästä lambda-herjaa. Tämmöistäkin kokemusta Pösöfoorumilla jaettiin. Saa nähdä. Syksyllähän tuon näkee.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Vastaa Viestiin