Saab Innovaatiot

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Saab Innovaatiot

Viesti Kirjoittaja viggen »

NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab Innovaatiot

Viesti Kirjoittaja anv »

Voi itku ku osais ruotsia :( . Yksi innovaatio lisää, on tuo jääskraba tuohon käsijarrukahvan viereen (NG 9-3). Mullapa muuten on se, ja on muuten myös hyvä! :D
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Saab Innovaatiot

Viesti Kirjoittaja HEV »

^Ruåttin lukutaito on wissin ja epcn rinnalla kyllä tärkeimpiä työkaluja saabistin pakissa - valitettavasti. Siltikin vaikka tietyt piirit pitävät sen osaamista jopa epäisänmaallisena :(

^^Jonkinverran kyllä on askarruttanut, että jos/kun joskus vanhana joutuu ajamaan jollain muulla, niin tuplalippoja ja night-panelia saati sitten hienosti käyvää etanolikonetta yms tulee varmaan ikävä, vaikka muut valmistajat joitakin saabismeja ovatkin yrittäneet kopioida.

värillisin silmälasein
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Saab Innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Keme »

Vaihdettuani 9-5 Saban V70 Volvoon jäin kaipaamaan Saabin helvetin hyvässä paikassa olevaa mukitelinettä ja Night panelia. Molemmat ovat kyllä 10+ varusteita.
jeeeeeee!
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saab Innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab Innovaatiot

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kiinnitin huomiota tuossa jutussa tähän:
År 1974 måste nämligen alla bilmärken på svenska marknaden ha strålkastartorkare
Eli tuon mukaan vuonna 1974 Ruotsissa tuli pakollisiksi valopyyhkimet. Onko tosiaan näin, ja miten sellaiset toteutettiin, kun useimmissa autoissa ei kuitenkaan pyyhinpesureita tehtaalta lähtien ollut?

Suomessahan valopesurit tuli pakollisiksi joskus 70-luvun aikana tai 80-luvun alussa, mutta siihen riitti ihan vain painepesurit. EU:n myötähän tuo pesinpakko taisi poistua ja taitaa nykyisin koskea vain xenoneita.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saab Innovaatiot

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mä taas kiinnitin tämmösiin
1997: Asymmetric Turbocharged V6

...

Garrett GT17 turbocharger
Hmm... Ettei sittenki joku muu?

Sitte taas
The ventilated seat in a car is a world’s first for Saab Automobile

...

Previously used only for premium buses, trucks and construction equipment, where driver alertness is particularly critical, this is the first time that power-ventilated seats have been offered in a passenger car.
Niin onko ne nyt ekat vai ei?
1976: Turbocharging – Saab was the first car manufacturer to develop a turbo engine with the reliability and durability that is required for everyday use.
Montako kertaa tääki sulka laitetaan virheellisesti Saabin hattuun?

Ärsyttäviä nää tämmöset hypejutut, jossa hypetään jotain vanhaa glamouria vailla totuutta. Jäljellä on enää konkurssipesä. Miksei noissa innovaatioissa ole "kuupilla konkurssikypsäksi, vasta GM tajusi irrottaa piuhat hengityskoneesta".
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Saab Innovaatiot

Viesti Kirjoittaja keisari »

Niin, mitä tohon nyt sit sanois..... :?
Fakta on kuitenkin se että esim. Turbo autona Saab oli ensimmäinen joka kesytti sen "normaali käyttöön".
Sitä ennen oli 60 -luvulla jenkit koittaneet ja 70 luvulla ensin Porsche.
Sitten BMW joka yritti turboa 2002 malliin ja sai mahtavat noin 1700 kpl 8O tehtyä ennen kuin lopettivat valmistuksen kun
" saabin tyyppistä hukkaporttia" ei oltu viellä keksitty ja bemu ratkaisi liian suuren ahtopaineen omalla tavalla joka ei toiminut.
Tämä taas johti siihen että koneet poksahtivat...(lyhyt oppitunti turbo autoista)
Saab oli ensimmäinen sarjavalmisteinen auto jonka turbo" idea " toimi. :mrgreen:
Vähän vastaavanlainen Saabisi idea oli v.63 kun Saabi toi markkinoille X jarrupiirit. Muut valmistaja käyttivät etu tai taka piiriä jolloin joko takapää ei toiminut tai etupää jarru ongelman yhteydessä.
Saabi ratkoi ongelman X piirillä jolloin aina toimi yksi etu ja yksi takapyörä jarrutuksessa.
Tätä nykyään kaikki auton valmistajat käyttävät tätä systeemiä.... :D
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab Innovaatiot

Viesti Kirjoittaja AZP »

Turboasioista keisarin kanssa samoilla linjoilla. Muut kokeilivat ja luopuivat tai pitäytyivät vaikeissa ja kalleissa erikoissovelluksissa; Saab pisti turbon toimimaan ja aloitti todellisen turbomanian, jonka ansiosta seuraavan 10 vuoden aikana turboja tuli vähän joka valmistajalta, ehkä unholaankin jääneitä perheautoja myöten (Nissan Cherry, Mitsubishi Colt ja Lancer jne.). Vähän eri sarjaa kuin BMW 2002 tai Porsche.
JP_Vette kirjoitti: Niin onko ne nyt ekat vai ei?
Ainakin tuon jutun mukaan olivat ensimmäiset henkilöautokäytössä (car). Englanniksi kun sana car ei vastaa suomen sanaa auto, joka voi tarkoittaa kuorma-autoa, linja-autoa jne. Car on nykyenglannissa nimen omaan henkilöauto.
JP_Vette kirjoitti: Ärsyttäviä nää tämmöset hypejutut, jossa hypetään jotain vanhaa glamouria vailla totuutta. Jäljellä on enää konkurssipesä. Miksei noissa innovaatioissa ole "kuupilla konkurssikypsäksi, vasta GM tajusi irrottaa piuhat hengityskoneesta".
Tuossa ekan viestin ruotsinkielisessä jutussa kyllä viitattiin vähän Saabin perisyntiin:
Men som vanligt hade Saabingenjörerna glömt att fråga kunderna.
Eli tekniikka on hienoa, mutta jos ei sitä lopulta kukaan ole halukas ostamaan, niin se on kuin kaivaisi ojaa keskelle Saharaa. Se nyt ei yksistään ole mikään syy Saab automobilen konkurssiin. Se piuhojen irtirepijä (kun elvyttäjiä oli jonoksi asti huoneen ulkopuolella) oli myös se taho, joka omalla osaamattomuudellaan ajoi potilaan piuhoihin (ja meinasi itsekin päästä samalla hengestään).
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab Innovaatiot

Viesti Kirjoittaja vmt »

Mä oon edelleenkin sitä mieltä, että ensimmäinen naula lyötiin arkkuun jo siinä vaiheessa kun 96:lle ei saatu, tai edes yritetty kehittää kunnollista seuraajaa.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4207
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saab Innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Pienen firman ei kannattanut kehittää uutta pikkuautoa yksinkertaisesti siksi, että pikkuautoissa kate on huomattavasti heikompi kuin isoissa mutta kehityskustannukset lähes samalla tasolla.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saab Innovaatiot

Viesti Kirjoittaja viggen »

Gillbrand kehitteli :saab: moottoreita autoihin ja myös kulkuneuvoihin maalla ja merellä.
http://teknikensvarld.se/per-gillbrands ... till-salu/
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Vastaa Viestiin