Saaba uinahti

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Liian
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: To Syys 25, 2003 11:34
Paikkakunta: Kajaani

Saaba uinahti

Viesti Kirjoittaja Liian »

Aamulla lähin töihin ja auto starttas ihan mallikkaasti ja liikkeelle päästiin. Mutta kun olin ajanu muutaman kymmenen metriä ja pienensin vähän ryyppyä niin se vaan uinahti, ja ei halunnu lähtee liikkeelle. Naapurin setä antoi mulle auliisti virtaa, mutta sekään ei auttanu.
Joten....

Auto on saab 900
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Veikkaus: Kaasari jäässä.
Jos veikkasin oikein, niin korjaus: Auto lämpimään, laita Masinoolia tankkiin säännöllisin väliajoin. Vähentää tulevaisuudessa jäätymisiä oleellisesti.

-Ville
#1572
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

toinen

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Toinen veikkaus: virranjakajan sisällä kosteutta, kuivaus rätillä ja crc kalvo päälle...

Itsellä kävi noin, mutta eri tilanteessa, pesin moottoritilan ja läksin ajelemaan. Hyvin lähti käyntiin, kun pääsin kotiin kävin syömässä ja lähdin ajelemaan, niin eipä käynnistynytkään... em. "vika"

Eli kaikki moottorinpesijät huom. virranjakajan sisään kondensoituu vettä ajon aikana kun vesi höyrysyy ja haihtuu moottorista...
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Onkos tämä kaasarin jäätyminen vain kaasarien pulma vai esiintyykö sitä jäätymistä ruiskussakin?

En nimittäin arvannutkaan näin ruiskuautojen jälkeen, että tuollaista ainetta, kuin jäänesto, tarvitaan oikeasti bensan sekaan. Mutta niin se vain on.

Nimittäin koin samat oireet ja edellä mainitut lääkkeet auttoivat.

Kuivasin myös virranjakajan kannen ja vaihdoin tulpat, mutta vasta tuo jäänesto auttoi tässä minun tapauksessani.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

En osaa sanoa, lieneekö ruiskuilla samoja elkeitä kun kaasarikoneilla. Sitä sen sijaan piti sanomani, että kaasarille (ainakin omassa Saappaassa olevalle Solexille) aivan selkeesti pahin keli on n. +0...+5 astetta jos on aivan tolkuttoman kosteaa. Vaikka ulkona on plussaa, pukkaa kaasariin jäätä sillä siunaamalla, kun koneen laittaa käyntiin (alipaine). Viime talvena tuli tämä koettua (lähti kuin lähtikin sitkeän sahaamiseen jälkeen onneksi käyntiin), sen jälkeen opin laittamaan Masinoolia tankkauksen yhteydessä. Emäntä tuolla satkulla nykyisin pääsääntöisesti ajelee, ja olen yrittänyt tolkuttaa tuota samaa, mutta kun ei se ota uskoakseen, että auton EI tarvitse ensin temppuilla ja sitten vasta korjataan, vaan myös etukäteen voi estää ongelmia...

-Ville
#1572
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

ftykftyk

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Kyllä olen huomannut myös ruisku Sabassa kun ajelee todella tyhjällä tankilla, niin silloin ilmeisesti tiivistyy tankkiin vettä ja saattaa nykiä, jäänesto auttoi...

Nykyään talvella en päästä tankkia kovin tyhjäksi, niin sinne ei tiivisty vettäkään...
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

Onko muutkin huomannu saman "ominaisuuden" mekaanisessa ruiskussa. Tässä edellisen pakkasen aikana toimi kuin enkeli, ei nykinyt eikä muutakaan jahuamista. Nyt kun lämpesi ilma hetkeksi ja erehdyin pitämään tallissa yön, niin kaikki pelit on taas esillä.

Tuon vajaatankkijutun olen myös huomannut. Kun ajaa joskus tankin valolle asti niin menee parin tankkauksen ajan ennenkuin "selviäminen" tapahtuu, toivottavasti tuo ei ole kuvittelua. :oops: Tankista ei taida saada pohjasakkoja pois muuten kuin irrottamalla sen ja kääntämällä alassuin :?:
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Ainoa mikä on ikiliikkuja c900:n matkaa(tarkemmin liikkeellelähtöä) estänyt 2 kertaa 350K matkalla on virranjakaja. Joten kaipa se on ihan jees paikka aloittaa tutkimukset.

c900:ssa ei ole ikinä ollut jäätä kaasarissa ainakaan niin että se olisi matkaan mitenkään vaikuttanut.

99 sen sijaan tarvitsee talvella jäänestoa.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Olen puhdistanut ruiskun tankin paikoillaan ollessa irroitin siirtopumpun ja sen alla on syvennys ja sellainen lautanen johon oli jäänyt jonkin verran moskaa ei paljoa tämän jälkeen olen vain vaihdellut bensan suodattimia ja se on riittänyt koskaan en ole käyttänyt mitään masinollia tai vastaavaa ja mulla tahtoo tuo opiskelija valo "bensiinin loppumisen varoitusvalo" palaa yhtenään.
Liian
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: To Syys 25, 2003 11:34
Paikkakunta: Kajaani

Saban talviuni vain jatkuu

Viesti Kirjoittaja Liian »

Niin siitä ysisatkusta

Vaihtelin eilen tohon sabaan bensapunpun ja tulpat eikä se juuri auttanut.
Nyt se kyllä lähti käyntiin muutaman kerran mutta sammui siten melko heti.

Niin ja vaihtelin myös sen kaasarin kalvon.

Mikä prkl siinä voi olla????
Olisko polttoaineen syötössä vielä olla jotain häikkää?
Kertokaa viisaat lisää vinkkejä.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kuulostaa aivan samoilta oireilta, kuin minulla. Lämppärissä olon jälkeen kävi hetken heikosti, kunnes sammui.

Lisäsin Masinolia tankkiin ja pistin lämppäriin. Parin tunnin päästä starttasin, jolloin käynti oli vielä edellisen kaltaisen heikkoa, mutta annoin kenkää ihan kunnolla, jotta ne Masinolit pääsis virtaamaan ja puolen minuutin päästä käynti oli kuin mitään ongelmia ei olis koskaan ollutkaan.

Niin, ehdin vaihtaa tulpat, virranjakajan kannen, pyörijän ja katkojan kärjet. (tulipahan vaihdettua;). Varaosapumppukin oli jo nostettu esille, kunnes kerhoystäväni sivulauseesta poimin tuon jääneston. Se vasta auttoi.

Niin, kysymyshän luonnollisesti kuuluu, oletko jo lisännyt jäänestoa?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Niin Liian, sitä ollaan niinku paikkakuntalaisia? Se on ilkeitä kelejä pidellyt täällä päin...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Liian
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: To Syys 25, 2003 11:34
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Liian »

Kappas peijoona sitä ollaan niinku saman kylän poikia.

Joo jäänestoa on laitettu jo paripäivää sitte.
Kun vaan olis lämmin talli minne sais ton saapasjalan sulamaan.

Täytynee vaan yrittää starttailla.
Mitenhän olis jos yrittäs vaan kylmänviileesti vetää käyntiin????
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Mitenhän olis jos yrittäs vaan kylmänviileesti vetää käyntiin????
Huono idea, vaikka koskaan ei voi tietää. Kelit lämpenee viikonlopuksi, joten toivottavasti tämä auttaa. Se ainakin vois kertoa, onko vika jäätymisen aiheuttamaa.

Oletko tarkistanut kipinän? Pumppaako pumppu? Kaverin kanssa syötettiin bensaa kaasarin ohi ja auto kävi sen noin sekunnin ajan todella hyvin. Tästä todettiin lopullisesti, että vika on bensan syötössä eikä kipinässä.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Muutamia kertoja olen todennut, että hinaamalla käynnistys on ollut ainoa keino. Yleensä tilanne on ollut suunnilleen se, että starttaamalla lupailee ja hörähtelee, muttei jaksa käydä. Useimmissa tapauksissa moottori on saanut liikaa bensaa. Auto liekaan ja lyhyt nykäisy (muutamia kymmeniä metrejä), jossa moottori pyörähtää kunnolla ja sit toimii, kuin ei mitään. Nämä kokemukset kaasariautoista, mutta ei kylläkään Saabista.
Vastaa Viestiin