Ikuisuuskysymys Nasta vai Kitkat.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Ikuisuuskysymys Nasta vai Kitkat.
Tänne saa nyt avautua, itse ajan kitkoilla enkä tarvii nastoja. Ajelen niin etelässä kuin pohjoisessakin. 10 talvee ilman nastoja tosin välissä yksi vuosi nastoilla ja se oli kamalaa. Kamala jurina ja meteli.
Nykyiset kitkat ei kyllä ole mitkään parhaat kun ovat nopeusluokkaa 210, mutta ei ollut muita saatavilla 17" koossa keväällä joten pakko oli ottaa. Renkaina Continental TS790 235/45 17"
EDIT: Huu huu huikea menestys kitkoilla (ääniä yksi)
Nykyiset kitkat ei kyllä ole mitkään parhaat kun ovat nopeusluokkaa 210, mutta ei ollut muita saatavilla 17" koossa keväällä joten pakko oli ottaa. Renkaina Continental TS790 235/45 17"
EDIT: Huu huu huikea menestys kitkoilla (ääniä yksi)
Viimeksi muokannut potkuhousu, Ti Marras 25, 2003 13:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Nasta on ja pysyy
Tämä siitä syystä ettei kitkarengas yksikertaisesti kestä. En tiedä on kestävyys parantunut vuosien saatossa, mutta ainakin kun viimeksi kitkoilla ajelin niin setti kului puhki kahdessa talvessa.
Täällä etelässä ei kuitenkaan rehellisiä talvirenkaita tarvitse kovin usein, itse kun pääsääntöisesti ajan kehä ykköstä päästä päähän. Mulle siis muut ominaisuudet ei merkkaa mitään, mutta kestävyys pitää olla hyvä.
Tämä siitä syystä ettei kitkarengas yksikertaisesti kestä. En tiedä on kestävyys parantunut vuosien saatossa, mutta ainakin kun viimeksi kitkoilla ajelin niin setti kului puhki kahdessa talvessa.
Täällä etelässä ei kuitenkaan rehellisiä talvirenkaita tarvitse kovin usein, itse kun pääsääntöisesti ajan kehä ykköstä päästä päähän. Mulle siis muut ominaisuudet ei merkkaa mitään, mutta kestävyys pitää olla hyvä.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Kestävyyteen vaikuttaa myös se nastarenkaissa positiivisesti että siellä on ne nastat eikä niitä viitsi sudittaa ihan lystikseen.Vigge kirjoitti:Nasta on ja pysyy
Tämä siitä syystä ettei kitkarengas yksikertaisesti kestä. En tiedä on kestävyys parantunut vuosien saatossa, mutta ainakin kun viimeksi kitkoilla ajelin niin setti kului puhki kahdessa talvessa.
Täällä etelässä ei kuitenkaan rehellisiä talvirenkaita tarvitse kovin usein, itse kun pääsääntöisesti ajan kehä ykköstä päästä päähän. Mulle siis muut ominaisuudet ei merkkaa mitään, mutta kestävyys pitää olla hyvä.
Kitkoilla tuli poljettua "hieman" reippaammin...
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Joo, tuntuu oikeen pahalta kun sudittaessa nastat raapii asvalttia93t sport kirjoitti: Kestävyyteen vaikuttaa myös se nastarenkaissa positiivisesti että siellä on ne nastat eikä niitä viitsi sudittaa ihan lystikseen.
Kitkoilla tuli poljettua "hieman" reippaammin...
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
prkl! Laittakaa sirkkelinterät alle niin kestää! Kulutustavaraa ne on kaikki tyynni! Jätkät ( steg miehet ) polttaa hymyssäsuin pari sarjaa kalliita 225/40 kesänakkeja puoleen vuoteen höyrynä ilmaan ja vielä vikisevät halvoista talvirenkaista joilla ajelee sentään 2-3 talvea!
Itse ajattelin pari talvea noilla pärjätä sitten uutta alle. Kokemusteni mukaan muutaman vuoden ikäisen nastarenkaan kumi kovettuu ( varsinkin kovissa pakkasissa ) ja pito heikkenee samantien...siinä ei paljon nämä uudet nastat enää merkkaa mitään vaikka niitä muutama olisikin jäljellä!! Tosin ei vielä ole kovista pakkasista kokemusta näillä nyk. kitkoillakaan.
Itse ajattelin pari talvea noilla pärjätä sitten uutta alle. Kokemusteni mukaan muutaman vuoden ikäisen nastarenkaan kumi kovettuu ( varsinkin kovissa pakkasissa ) ja pito heikkenee samantien...siinä ei paljon nämä uudet nastat enää merkkaa mitään vaikka niitä muutama olisikin jäljellä!! Tosin ei vielä ole kovista pakkasista kokemusta näillä nyk. kitkoillakaan.
ekat etelän liukkaat ja lumet kitkoilla takana..en viiden päivän käytön jälkeen aja enää koskaan nastoilla..Ainoa mutta on että automyyjä "kusetti mua" (siis olin liian kiltti) ja varaston loppumiseen vedoten sai työnnettyä huhtikuun lopussa ostettuun autoon mukaan 185/65/15 kitkat.."ne on paremmat, ei vetele" ..oikeassa oli juu..kuivalla asfaltilla tuntuu toi kapeus aika selkeästi (juujuujuu tottakai kesäkumi pitää paremmin kuin kitka, mutta tietänette mitä tarkoitan..)
9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
# 1781
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Nastamiehiä minäkin...Kitkoissa todellakin on puolensa, eli ovat hiljaiset ja pitävätkin ihan OK paitsi peilijäällä.
Mutta mutta, yllättävä musta jää tai kostea peilijäätikkö, niin nastoilla on kyllä hymy herkässä katsellessä kitkamiesten liukastelua Eipä siinä, Etelä-Suomessa ylivoimaisia nasta-kelejä on ehkä päivän pari talvessa, että kyllä se kitka asiansa ajaa aivan varmasti, jos ei nastojen ropinaa jaksa kuunnella Sitäpaitsi satkun laatikko ulvoo nelosella sen verran, että ei siinä nastojen ropinaa paljon huomaa
-Ville
#1572
Mutta mutta, yllättävä musta jää tai kostea peilijäätikkö, niin nastoilla on kyllä hymy herkässä katsellessä kitkamiesten liukastelua Eipä siinä, Etelä-Suomessa ylivoimaisia nasta-kelejä on ehkä päivän pari talvessa, että kyllä se kitka asiansa ajaa aivan varmasti, jos ei nastojen ropinaa jaksa kuunnella Sitäpaitsi satkun laatikko ulvoo nelosella sen verran, että ei siinä nastojen ropinaa paljon huomaa
-Ville
#1572
Kitkoilla risteykseen ajaminen tuntuu aina arpapeliltä. Pysähtyykö vai eikö pysähdy? Nastoilla sentään kuulee joko nastojen rapinan tai ABSin rällätyksen. Nastan rohinasta voi päätellä, että pysähtyykö se auto vai ei.
Kitkoilla kuulee joko rällätyksen tai ei mitään. Aina kylmä hiki ohtassa kun arvailee pysähtyykö auto ja jos pysähtyy niin milloin. Ja jos näkyy loskaa tai peiliä niin kainalot kastuu ja pakarat jännittyy niin, että pitää varata hierojalle 10 x sarjakortti.
Muuten kitkat vie kyllä 100-0. Rauhallisessa matka-ajossa ja kaupungilla hiljaiset kitkat on tooodella mukavat. Jos tiet on talvella sulat ja vähän liikennettä saattaa motarilla tulla kiusaus nostaa nopeutta. Nastoilla kaikenlainen rapina lokareissa nostaa ihon kananlihalle, menikö siinä taas nasta? ääks! ja siinä toinen ja kolmas?! Kitkoilla saa lasettaa surutta kuivalla.
Loppujen lopuksi nopeiden jarrutusten, loskan ja peilijään takia: Nastat!
Kitkoilla kuulee joko rällätyksen tai ei mitään. Aina kylmä hiki ohtassa kun arvailee pysähtyykö auto ja jos pysähtyy niin milloin. Ja jos näkyy loskaa tai peiliä niin kainalot kastuu ja pakarat jännittyy niin, että pitää varata hierojalle 10 x sarjakortti.
Muuten kitkat vie kyllä 100-0. Rauhallisessa matka-ajossa ja kaupungilla hiljaiset kitkat on tooodella mukavat. Jos tiet on talvella sulat ja vähän liikennettä saattaa motarilla tulla kiusaus nostaa nopeutta. Nastoilla kaikenlainen rapina lokareissa nostaa ihon kananlihalle, menikö siinä taas nasta? ääks! ja siinä toinen ja kolmas?! Kitkoilla saa lasettaa surutta kuivalla.
Loppujen lopuksi nopeiden jarrutusten, loskan ja peilijään takia: Nastat!
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Kyllä nyt meni nastoille ääni, vaikka hieman olen ehkä jäävi vastaamaan sillä alla on aina ollut nastat, ja näin ollen kitkoista on hyvin vähän kokemusta mitä nyt muutaman kaverin autoa ajellut. Tällä hetkellä on alla Nokian Hakkapeliitta 4:t ja hyviltä vaikuttavat. Kerran jouduin tekemään hätä/lukkojarrutuksen kun vasemmalta kaistalta tuli toinen Saab ihan eteen, ja silloin kyllä olisi kitkat varmasti toimineet paremmin. (kuiva asfaltti) No, onneksi sen tilanteen voi laskea "läheltä piti"-joukkoon.
Kaksi talvea on kitkoilla (Nokian Q) mennyt ihan mukavasti. Kunnon talvikeleillä, siis kun on lumiset tiet, en ole nastoja kaivannut. Enkä myöskään sulilla teillä ajettaessa.
Nyt vaan on renkaiden uusiminen edessä, ja valintana on nyt nastat. Yhtenä suurena vaikuttimena on se, ettei vaimo ole oikein halunnut nastattomilla ajaa. Enkä minä ole oikein halunnut antaa ajaa Ja kyllä silloin tällöin talvella on semmoisia jääkelejä, jolloin nastoja olisin kaivannut jo edellisinä talvinakin. Puolen tunnin päästä on aika rengasliikkeessä, alle tulee HK4:t, saapas nähdä tuleeko kitkoja ikävä.
Nyt vaan on renkaiden uusiminen edessä, ja valintana on nyt nastat. Yhtenä suurena vaikuttimena on se, ettei vaimo ole oikein halunnut nastattomilla ajaa. Enkä minä ole oikein halunnut antaa ajaa Ja kyllä silloin tällöin talvella on semmoisia jääkelejä, jolloin nastoja olisin kaivannut jo edellisinä talvinakin. Puolen tunnin päästä on aika rengasliikkeessä, alle tulee HK4:t, saapas nähdä tuleeko kitkoja ikävä.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
9000 Aero -97
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
No nastat..
En vain kitkoihin luota. Kyllä kaverien autoilla ajanut, joissa on kitkat, mutta eivät ole vakuuttaneet. Tiedä sitten jos niiden ominaisuuksiin tottuisi
Nastoilla on auton käytös paremmin ennakoitavissa ja liikkeellelähtö on helpompaa.
Ainoa huono puoli nastoissa on melu, jota Saabissa tuntuu riittävän
Aikasemmin ajamassani autossa oli Hakkapeliitat, jotka olivat todella hyvät, mutta tuon Saabin mukana tuli jotkut ihan p*askat Daytonat. (tietääks joku jotain niist ) Kehtas viel kauppias väittää hyviks renkaiks.. Varmaan toimis kitkatkin paremmin...
Nastoilla on auton käytös paremmin ennakoitavissa ja liikkeellelähtö on helpompaa.
Ainoa huono puoli nastoissa on melu, jota Saabissa tuntuu riittävän
Aikasemmin ajamassani autossa oli Hakkapeliitat, jotka olivat todella hyvät, mutta tuon Saabin mukana tuli jotkut ihan p*askat Daytonat. (tietääks joku jotain niist ) Kehtas viel kauppias väittää hyviks renkaiks.. Varmaan toimis kitkatkin paremmin...
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T