Saabista toiseen?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
ladis
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Saabista toiseen?

Viesti Kirjoittaja ladis »

Nyt kun omalla tonnarilla on ajeltu se kaksi vuotta tyytyväisenä, niin voisin vaihtaa uudempaan saabiin. Ajatuksena olisi og-femma vm.00 ->
Onkos tuollaisessa vaihdossa mitään ideaa? hinta luokka on 1500-2200 euron luokkaa.

Oma tonnari on vielä hitsaamaton, ja alustaltaa ihan ok(iskarit olis vaihdettava jossain vaiheessa)
Koneella ajettu 325tkm, stg1-softa yms pientä. stg3-purkkikin löytyy. Koneena siis b204e, vakio ahtimella(liekkö huollettu koskaan)
vakkari ja ilmastointi toimii, ja ollut hyvä auto muutenkin. Eli selvinnyt ilman suuria korjauksia.

Mitä mieltä asiasta? Laittaako rahaa tonnariin, niin että sillä pärjää vielä monta vuotta. Vai hommaako femman johon laittaa ehkä rahaa vielä enemmän?
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5315
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saabista toiseen?

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No jos fiilispohja otetaan, niin onhan tonnari aika ankea auto femman rinnalla. Vähä sellanen kankea ja antiikkinen. Pelkästään fiilis ohjaamos sellanen ysisatkumainen lyhyine ovineen ja kaikki on veistetty kirveellä penkeistä lähtien (pl lepakot). Ikä tekee tehtävänsä. Mut jos tarkotus on saada "halpa" OG9-5 niin kattele joko tosi ankea 2.2 TiD tai lompakko kuntoon :mrgreen:

Sit taas mitä tulee autonvaihtoon, niin yleensä vaihto ku vaihto niin touhutonni menee. Pelkästää kaikki nesteet ja suodattimet imasee satasia, pari ylläripyllärirepsotusta (jostain syystä ne kaikki myyntiin päätyy) akusta renkaisiin jne. Touhutonni ei oo legendaa, femman kohdalla sen vaa saa kertoa piillä. Harvoin autoa vaihtamalla rahaa säästää, toki poikkeuksiakin on (sattunut myös itselle).
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
ladis
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Saabista toiseen?

Viesti Kirjoittaja ladis »

Tidi ei tule kysymykseenkään, eikä automaatit. Ja juurikin tuon touhutonnin kohtaloa tässä kyselinkin. Saanko sillä tonnilla jostain perusyksilö femmasta parempaa kuin nykyinen tonnari? Kaikkihan riippuu tottakai yksilöstä, mutta yleistetään nyt ihan himpun verran. Perus 2.0t femmassahan on kuuluisa garret GT17 ahdin, joka ei kestä. Sitten tais olla huohotin päivityksiä(näitä on varmaan jo moneen tehty, vaikka ei ilmoituksessa lukisikaan). Ja miten on femmojen korin ja alustan laita? kestääkö kilometrejä vai saako olla korjaamassa joka vuosi? Kilometrejä minulle kertyy 25tkm noin kahteen vuoteen, eli ei paljoa.
Nimenomaan luotettavuus ja halvahko ylläpitää on oma kriteeri mitä haen takaa, ja tonnari on kyllä sitä ollutkin. Mutta mieli halajais hieman uudempaa rautaa(ehkä kaikista eniten t7-moottorin ohjausta)Ja onhan femmat kyllä komeita pelejä.
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5315
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saabista toiseen?

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tonnilla et varmana saa parempaa femmaa kuin nykynen tonnarisi, jos sen huoltoon käytät sen tonnin. Toki poikkeuksia on ja joskus käy uskomaton munkki, mut useammin se munkki osuu jollekki tutun kaverin naapurin appiukon siskontyttärelle.

Kuuluisan GT17 kesto femman elinkaares on ihan huuhaata. Kulueränä yks hyttysen pierasu, etenki jos välyksettömän käytetyn kattoo tilalle. Käytetyn hinnalla et saa edes kahta tankillista bensaa, ja sitä ei tartte kovin usein sinne vaihtaa. Neljännesmillin välein ehkä?

Huohotinpäivitys on ihan sama. Jos sillä oli ajettu 300tkm ilman päivitystä long life -ideologiaa mukaillen pelkkänä nurkka-ajona, niin se kone on paskana vaikka siihen olis tehty just myyntifiksauksena päivitys.

Korit kestää kai, mun pihas on yks jota on hitsattu ja yks jota ei. Kaaret ja ovet kukkii kuitenki molemmista. Käytöstähän seki on kii.

Alusta on suhteellinen, omallani oon nyt ajanu välin 230tkm -> 330tkm (kutakuinki) ja on vaihdettu yks raidetangon ulompi pää, takaa ulommat alemmat puslat ja sitte taka-akselin etupuslat. Muistaakseni ei muuta. Jouset ja iskarit on "mukavuuspainotteiset" eli ihan loppu, mut no kaikis kolmannesmillin tuupatuis on alusta loppu.

Omaan femmaan ku hakkas sen 4-5k 1kk ostamisen jälkeen niin se on nyt ollu luotettava kaveri 100tkm ajan. Nyt se taas vaatii huomioo ja hoivaa sieltä täältä. En haukkuisi huonoks jos sen mieltää 10k autoks hankiltahinnaltaan, mut tosiaan siinä on sitte 10x enemmän ku "tonnin lottovoitos". Ja kaikkiin autoihin tulee remonttia 100tkm välillä. Jokku vaa puheissaan kiertelee korjaamiset huoltamiseks.

Oma henkilökohtanen mielipide pähkinänkuoressa: kattele rauhas ja hartaasti jos femman ostat. Sellanen yksilö, jota edellinen omistaja on tuhansilla huoltanu ja on vaan lopulta kyllästyny. Siinä vaan tullaan näihin myyntipuheiden ongelmiin, että millä luotat onko ne tehty vai ei ja ylinpäätänsä onko oikeaoppisesti ja hyvän remonttitavan mukaisesti. Mut kiireellä älä osta. Saat vain vittuuntuneita iltoja ku hätäilet. Ja pidä se 3000€ remonttivara sukanvarres ja henkisesti myös käytät sen jo ennen ostoa, niin ei sitte harmita.

Käytännös femman tyyppimurheet on osina halpoja, mut jos sen joutuu teettämään, niin tervemenoa. Ei kokonaisen koneen remppaamiseenkaa varmaa mee edes 500€ jos sen omassa tallissaan arvottomalla vapaa-ajalla nakuttelee kasaan. Kalleimmat ja käytettynä kyseenalaisimmat hankinnat on kaasuläppä ja sytkäkasetti. Muutenhan koko auto on aika halpaa osiltaan. Jakopääki maksaa joku 200€, normaalisti hihnajakopään osat on jo kalliimmat.

VIittaatko T7:n ihannoinnilla flexifuealia? Saabistien rinkipuheissahan se on sitte vain softalla viinakelposeks, mutta kun oot saanu sen softan sisään niin:

-Ekana SIDinfosta katotaan et IMM paskana
-Tokana todetaan et nykii täyskaasulla eli sytkäkasetti vaihtuu
-Kolmantena läpimätä takapönttöki ahdistaa isoilla ilmamäärillä
-Neljäntenä bensapumppu antautu
-Viidentenä siitä jo avataanki öljypohjaa
-Kuudentena menee kansipahvi
-Seittemäntenä laakeri kiepahtaa puoli ympärystä

Sitte kohdassa kahdeksan olet onnellinen BioPowerin omistaja.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Saabista toiseen?

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Tärkeintä minusta on jotensakkin varmistaa että kone on kunnossa.

Ei rapisevaa jakopäätä tms. Tätäkin tietysti vaikeata varmistaa, niinkuin tälläkin voorumilla on monesti huomattu,
niin esim käyttö hihnan pyörittämät kamppeet, kiristin apurulla (jos vielä pitkällä hihnalla) vesipumppu , laturi , voivat aiheuttaa
hämääviä sivuääniä. Kantsii varmaa ottaa koeajolle joku mukaan jolla kokemusta siitä miltä suht ehjä T7 kone kuullostaa...

Alusta on samaa kuraa kuin nykyautoissa yleensäkkin, mutta mielestäni osat eivät kuitenkaa ole kovin kalliita.

Omassa femmassa ( ostin kun oli 138tkm mittarissa ) alusta pehmeni viimmeistäänkin tuossa rapeassa 200tkm:ssa. Sitten vaan uutta iskari pitkittäistä puslaa ja uloimmasta puslaa kehiin. Takapää pehmenee ensin. Monet noista alustan ongelmista on sellaisia , joita ei edes suurin osa katsureista huomaa, tämä mielestäni hyvä ominaisuus ,koska autolla voi ajella ja vaihdella sitten komponentteja omaan vapaaseen tahtiin.

Nuo IMMUt ja muu Bochin tuottama paska auto sähkö/elektroniikka eivät nykyään jätä kylmäksi mitään automerkkiä valitessa. Mm Toyotan laatu alamäki perustuu näihin Bochin osiin ja euroopassa valmistukseen.

T7:sta menee sytkäkasetti, no uudella sitten päästeleekin 200tkm tai enemmän, joten 12tkm vuosittaisilla ajosuoritteilla ei tule paljoo vuottapäälle.

Käytetty auto on käytetty auto, jos työkalut pysyy vähänkin hyppysissa niin femma on ihan mielekäs vaihtoehto, jos konetta ei tartte alkaa ropaamaan....
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Saabista toiseen?

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Kyllä, suosittelen vaihtamaan!
On tuo femma ihan eri aikakaudelta. Siinä on toki omat ongelmansa (lähinnä koneessa), mutta jos löydät hyvin pidetyn tai jo remontoidun yksilön niin älä mieti liian pitkään, tai se meni jo :wink:

Oikeasti hyvää tuolla budjetilla ei saa. Ei vaan saa :idea:

Esim. pistät tuon ruosteorjauksiin ja muihin pikku sipistelyihin se touhutonni...ehkä toinenkin, ja ajelet hymyssäsuin piiiitkäään.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=18&t=175782
ladis
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Saabista toiseen?

Viesti Kirjoittaja ladis »

Juurikin tuo kone tässä huolettaakin. Sen verran lukenut noita myynti ilmoituksia ja tätä foorumia että ongelmia saattaisi olla luvassa(työkalut pysyy kyllä kädessä, mutta kone remppaan ei vaan ole innostusta.). Ja nimenomaan tuo flexifuel olisi ainoa ominaisuus jota koneesta halajan. No taidampa pitää vielä tonnarin itselläni, ja laittaa sitä kun tarve vaatii.
Tai jos osaisi yhdistää tohon b204 koneeseen t7 ohjauksen, mutta en jaksaisi siihenkään kun harraste auton ohjelmoitava ruiskukin asennus on vielä kesken.
case closed for now on...
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Saabista toiseen?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Sen mitä itse testannut 9-5 niin on modernimpi kaikin puolin, on kaikennäköistä elektroniikkaa, konehuoneessa riittää letkuja ja johtoja . Jos jaksaa kaikkiin saloihin paneutua , kiinnostua tutkiskelemaan ja on aikaa niin hyvä laite on.
Hinta jolla saat jakopää vaihdetun, öljysihti putsatun, alakerta laakereidun, ehkä männärenkaat uusittunakin ei mene 1500-2000€ vaan varmaankin tuonne 3000-4000€ haarukkaan.

Mutta juuri siksi pysyn itse tonnarissa kun mun kohdalla vaan se on niin paljon yksinkertaisempi ja simppelimpi pitää jonkinmoisessa kunnossa. Olkoon toisten mielestä karu ja vanhahtava mutta kulkee ku juna kiskoilla, menee alta 7l maantiellä ja luotettava t5 kone jolla pääsee kunhan oman mielen rauhoittamiseksi varapumppu ja sytkäkassu kontissa.
Ja ps. Tuossa 60m päässä naapurissa on hinaamalla tuotu 9-5 ja arvatkaahan vaan mikä porsinu.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saabista toiseen?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Tuolla budjetilla en todellakaan vaihtaisi femmaan, jos on vähänkin terve tonnari pihassa. Tonnin pommiin saa varata toimintakolmetonnia. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Saabista toiseen?

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Femman halutessaankannattaa joka tapauksessa katsoa M2004 tai uudempi, kun se ei välttämättä vaikuta hintatasoon. Sillä tavoin saa pahimmat moottoripelot suljettua pois, jos kohta niitä vielä jää senkin jälkeen. Femman mukana saa sitten myös perinteitä kunnioittavan, OG900:maisen äänimaailman, poislukien toki ylimääräiset suhinat. 9000:n jälkeen seikka todennäköisesti ottaa korvaan, kertovat tosin että alkupään femmoissa olisi äänieristys ja muukin laadun tuntu ollut hiukan paremmalla tolalla kuin viimeisimpien optimointien jälkeen. Muilla aisteilla voi sitten havainnoida kutistuneita sisätiloja ja pompsahtanutta bensankulutusta...

Kovin hyvältä yksilöltä kuulostaa tonnarisi kuvauksen perusteella, ja 90-lukuinen (B204) on kuitenkin evoluutiokaaren loppupäätä eli huippua. Sitten taas 20-25-vuotias tonnari on vanha, ei siitäkään mihinkään pääse. Varusteet ovat tietysti yksilökohtaisia, ehkä 9-5-aikana on enemmän sellaista ollut vakiona, mitä aiemmin perusmalleista puuttui. Toisaalta tonnareissakin esim. "E"-kirjain toi jo aika pitkän liudan pikkukivaa.

Loppupelissä vähäiset vuosikilometrit eivät pysäytä ajan hampaan nakertamista (pellit, kumiosat, kaikki muu mahdollinen); se autohan lahoaa pihassa seistessäänkin. Esim. 10v uudempi on 10v uudempi, vaikka ajaisi kuinka vähän, joten uudemmassa on "lahoamisreserviä" enemmän. (Vaikka kyllähän ne viimeistenkin OG-femmojen takakaaret näyttävät jo happanevan.)

Jos oletus on automaattisesti, että muutaman vuoden tuoreempi femma olisi keskimäärin jotenkin parempi, niin sen voi melkeinpä unohtaa. Yhdyn edellisiin kommentteihin kiireettömyyden ja rauhassa katselun tärkeydestä.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
ladis
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Saabista toiseen?

Viesti Kirjoittaja ladis »

Katsellaan mitä aika tuo tullessaan. Jos ei hyvää löydy niin laitan tonnaria uuteen uskoon, jolloin piisaa vielä toiset pari vuotta ajella.
-Jarrut uusiksi, koska näille ei ole minun aikana tehty yhtikäs mitään(minun normaalissa ajossa kyllä kulukkaan)
-Jouset ja iskarit topakammiksi, koska rupeaa olemaan jo liiankin mukava ajella.
-Stage 3 softa kiinni, ja siihen liittyvät toimenpiteet(cooleri ja kytkin ehkä vaihtoon), jos sattuu mitsun löytämään niin garretti lähtee(olisi yksi vähän ajettu tiedossa)
-pientä puunausta aina silloin tällöin. ja kulutusosia vaihdellen. Eiköhän tuolla reseptillä taasen vähän aikaa jaksa ajella.

Ja ei tämä 20v vanha auto minulle ole vanha, uusin auto mitä minulla on ollut. Muut harrasteet löytyy sieltä 80-luvulta, ja siellä ne myös pysyy.
Lahoaminenkin riippuu niin paljon auton edellisistä sijainneista, ja teistä jolla on ajettu. Ja missä autoa on säilytetty. joten sekin pitää aina katsoa tapauskohtaisesti. Tiettyjä poikkeuksiakin löytyy eri merkeiltä, kuten mersulta muutama malli jotka tuntuu lahoavan kirjaimellisesti käsiin. Tai kuten edellinen käyttöautoni w124 mersu 2.0d vuodelta -88, jouduin hitsaaamaan helmaan 5x5cm kokoisen palasen kun auto täytti 26v ja kilometrejäkin 560tkm. Se olikin aivan pohjoisimmasta lapista haettu yksilö, jota taksi yrittäjä oli hyvin huoltanut.
Jospa pääsen tonnarilla samaan tilanteeseen, voinen kyllä epäillä, kun aivan etelän auto on ollut alusta saakka.
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Saabista toiseen?

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Itsekin joskus haaveillut noista femmoista,ja kaverilla muutamia ollut. En kiellä etteikö olisi opelin pohjalevyn kyyti hivenen mukavampi kuin tuo tipo projektin aikaansaannoksen tuote,kunnossa ollessaan tietty..
Sattui kaverilla käymään joku vuosi niin hyvä munkki että sai isolla rahalla huolletun og femman miltei pilkkahintaan ja se oli kieltämättä hyvä ajaa +400tkm rullanneena,tosin alusta miltei kokonaan uusittuna. :)
Mutta itse perus perseaukisena duunarina tyydyn kohtalooni ja pidän yhden auton taktiikkana tuota tonnaria kuitenkin. Ei ole mielenkiintoa,inspiraatiota eikä likviditeettiä lähteä vaihtamaan(huonompaan) femmaan tässä elämässä juuri nyt.

Varsinkin kun kerran jo möi oman tonnarin pois ja sattui sen vielä saamaan takaisin niin ei varmaan oikeesti pysty enää luopumaan siitä kuin pieninä pellin palasina.. :lol:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Saabista toiseen?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Coltillahan myynnissä tosin -99 ja 2.3t mutta jo kone uusittu ja re85 joka vain hiukan ladiksen hintatason yläpuolella eli 2500€
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=18&t=175787
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabista toiseen?

Viesti Kirjoittaja pamppu »

T7 femmaa ostaessa n. 2ke budjetilla saa kyllä olla varautunut suureen taloudelliseen katastrofiin tulevien kilsojen osalta jos koneelle / alustalle / ruosteille ei ole tehty mitään. Huoltokirjasta voi lähteä liikkeelle, mutta jotain varmuutta saa vasta öljypohjan irroituksella ja jakopään kiristäjän tsekkaamisella. Ja silti tulee ylläreitä...

Itse ostin valmiiksi konevikaisen aero-femman (täydellisellä huoltokirjalla ja "vain" 231tkm mittarissa), johon oman ylihuolto-ohjelman mukaisesti kunnostin/vaihdoin ainoastaan täysin rempatun 2.3 T5 / T7 hybridipadan, sytkäkasetin, hihnan+rullat+kiristäjän, ahtimen, immun, bensapumpun, vesipumpun, rst-catbackin, 670cc suuttimet, kytkimen, jarrut, defan, kuormajouset taakse jne...niin ja hitsasin 13 ruostepaikkaa kuntoon. Nyt kun auto kunnossa niin voikin aloittaa henkisen valmistautumisen ohjaustehostimen letkujen vaihtoon ja takapään puslaremppaan. Tuosta voi sitten rastia mitä muun muassa voi tulla femmassa vastaan ja mitä remppaaminen maksaa.

On se 9-5 kyllä kunnossa ollessaan hieno auto ja myös kotoa tuli kehuja. Vanhanaikainen tonnari ei missään nimessä sen tasolle yllä esim. ajettavuuden suhteen, mutta huoltojen helppous ja luotettavuus on huomattavasti paremmalla tasolla.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Saabista toiseen?

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Välillä sitä kaiholla muistelee vanhaa tonnaria. Olihan se kirveellä veistetty ja vanhan näköinen, mutta joku siinä vaan viehättää. Tonnarin automaattilaatikkoa on välillä ikävä. Eihän se järin sivistynyt ollut, mutta siitä tiesi aina mitä se touhusi milläkin kierrosluvulla ja nilkan asenolla. Uudemman femman viisivaihteisen sielunelämään ei aina oikein pääse kiinni, erityisesti ihmetyttää vaihteiden tiputtelu vakkarilla ajettaessa. Tuo on välillä liukkailla keleillä jopa vaarallista, kun ylämäkeen mutkaan tullessa laatikko pykältää ja ampuu pienemmällä vaihteelle eteenpäin. Tonnari jaksoi painaa nelosella mäkeen kuin mäkeen (kyllä femmakin jaksaa, mutta se jostain syystä tiputtaa vaihteen herkästi ellei aja manuaalitilassa).

Noh, tonnarin laatikko oli vastaremontoitu, femmassa 270tkm elämää nähnyt, joten osa erosta voi selittyä silläkin. Myöskin se pykällyksen jälkeen tapahtuva "repäisy" korostuu varmaan siksi, että etanolisoftissa on vähän enemmän tehoa kuin vakiona.
Vastaa Viestiin