-Ei enää ikinä long-life -huollettua
-Lähes kaikki 100 tkm ajetut ovat long-life -huollettuja
-100 tkm ajettu maksaa rahotuskulujen jälkeen kutakuinki saman kuin uusi
-Kerranki pääsee valitsemaan juuri ne varusteet, jotka on valmis ruksimaan


Moottoripuolella Spritmonitorin inhorealistinen kulutusseuranta mahdollisti sen tosiasian, että 50 tkm vuosisuoritteella dieseli on samalla viivalla tuon kolmepyttysen säksättimen kanssa. Heittoa oli satanen tai kaks, miksei jopa kolme, vuodessa. En nyt muista tarkasti. Satanen sinne tai tänne, mutta ostohinta kallistui tuon kolmepyttysen puolelle. Siis vajaa 5000 € on kuitenkin ihan nakkirahaa, mutta köyhällehän sekin on pitkän maksun takana. Eli kolmepyttynen kone ja "ECT-automaatti", joka kansainvälisemmin sanottuna on kuitenkin EasyTronic 3.0 eli robottiaski.
On se vaan söpö


Keppiki melko looginen käyttää... Mun mielestä vaan noi + ja - ovat väärin päin. Eikö ralliautois oo siten, että isompaa taakse ja pienempää eteen?

Ennen käyttökokemuksia kuitenkin vertailuja femmaan, kun saappifoorumilla kuitenki ollaan.
Kuin kaksi marjaa, tai ainakin hyvin sukurutsasta näköä:


Mittaristossakin on harvempi lukuväli pienillä nopeuksilla, mutta multa jos kysyy, niin se saisi jatkua myös ainaki 130 km/h saakka. Saabilla on tottunu siihen, että mittari näyttää just eikä vain sinne päin, niin femman on parempi. Toki Astras mittari heittää perinteiset 5 km/h niin eikai se sit niin väliä oo. Ja toki sen juntin nopeusnäytön saa ajotietokoneeseen.


Arvatkaa kumpaa saa tankata selkä kyyrys? Toki korkin ku jättää kahvan väliin, niin peli tasottuu...


Mut joo. Sitte käyttökokemuksiin. Auto on ollut jo viikon ajossa, kilometrejäkin tullut 1300 mittariin, joten mistä sitä alottais... Ohjekirjassa puhutaan sisäänajosta, mutta ei sen suoritustavasta. Suoritin sen siis nykyaikaisella tavalla, jossa männänrenkaita pyritään painamaan sylinteriseiniä vasten. En jaksanut kuitenkaan 30 km jälkeen mennä vaihdattaan öljyjä, joten odotin seuraavaan päivään. Kai toi kuitenki sen 30 tkm pyykin voittaa? Otin myös vanhan suodattimen mukaan huollosta, joten saa sitte sen tutkia ja todeta, että onko nää vehkeet sisäänajettu tehtaalla vai ei.

Öljynvaihdossahan oli se huono puoli, että MY17.5 sai sisäänsä uudet Dexos 1 gen 2 -öljyt, joita ei viä kaupasta saa. Sisään meni nyt perinteiset Dexos 2 -litkut, jotka kuulemma halkovat mäntiä ja laukasevat moottoreita. Tiedottees kuitenki lukee, että jos ei oo saatavilla, niin käytettävä Dexos 2 -öljyä. Ja toisaalta juuri näiden juttujen takia ulkoistin ajattelun ja maksoin (isolla) rahalla leiman olemattomasta hommasta. Kun kone laukee, niin ei tartte viisastella DIY-rähmäkäpälän kämmeistä.
MY17.5 myös korkki vaihtu koneeseen. Aikasemmin luki vain Dexos 2, ellen väärin muista.

Ohjekirjahan on tietenki Opelimaiseen tyyliinsä ristiin ton korkin kans


Toi huoltoväliki on hauska. Euroopas 30 tkm, muualla 15 tkm ja sitte viä muualla maininta olosuhteista, joissa tulee raskasta ajoa, kylmäkäynnistyksiä, lämpötilaeroja ja mitä kaikkea normaaliin suomalaiseen ajokeliin kuuluukaan. Ehkä se wanhan liiton 10 tkm huoltoväli on kuitenki ihan perusteltu?


Mut joo se siitä. Ajaminen on ollut leppoisaa. Löytyy keyless go ja muuta mainiota. Törmäystunnistinki on fiksu peli, kerran vasta huutanu tyhjällä tiellä, että kohta rytisee. Automaattiset hätäjarrutukset sentään on vain pieniin nopeuksiin

Hienot glossyt muovit kojetaulussa ovat lisävarustelistan aatelia, kuuluivat sentään pakettiin. Ei vissiin suunnittelijoilla oo ihan leikannu tämmöset ajatukset mieles? Vai paistaako Keski-Euroopas sit aurinko aina ylhäältä?

Kattoluukunki käyttöön on onnistuttu laittaan kaks nappia Saabin selvites yhdellä. Saabis logiikka on yksinkertainen: taakse vetää taakse, ylös nostaa ylös ja eteen aina sulkee. Opelis pitää arpoa kahden napin väliltä. Ehkä ne oppii ulkoo kuitenki ajan kans



Muuta haukuttavaa autossa ei olekaan. Molemmissa päädyissä kilpien alla paistaa oikean autokerhon tekstit, eli takki ei oo vaihtunu. Erästä ukilaista saabistia lainatakseni, niin voihan sitä olla saabisti vaikkei Saabilla ajakkaa. Se on totta.

Kulutuksesta niin väli 244-959 km keskinopeudella 63,3 km/h tietokoneen laskema kulutus 5,5 ja Spritmonitorin 5,79. Sit ku huomioi mittarivirheen niin 6,09 l/100km. Ihan jees fiilis. Laskin et tällä 50 tkm vuosisuoritteella jos kuluttaa alle 6,5 niin olen tyytyväinen. Tällä hetkellä kulutusmittari näyttää 5,0 oli loogisesti pääteltynä se olis sitte 5,6 oikeeta, jolloin pessimisti petty. Hyvä näin. Kulutuksella tää auto myös perusteltiin, mutta tuossa yksi päivä Trafilta tuli kirje, että kolmannesta sakosta lähtee kortti kuivumaan, niin sen jälkeen femmanki kulutus laski sen pari litraa satasella

Autossa on tingentangelivarustetta. Jos unohdetaan polkimenpäälliset ja muut jälkikäteen ostettavat, niin varustelistan vaihtoehdoista on aina "korkein taso" kaikis muis varusteis paitti Led-valot ja Webasto puuttuu. Ja tietysti opel.de on rakenteluohjelmas sit viä vaikka mitä kivaa, jota Suomeen ei saa

Auton puksuttaes eka takuukeikkaki on jo kiikaris. Yöllä ajaes ihmettelin, et miks ihmees lyhkäset valot näyttää 10 m päähän ja pitkät saman, mitä femman lyhkäset. Eivät vissiin ole viitsineet luovutushuollos edes niitä kattoa. Ja huoltokirjan mukaan luovutukses olis pitäny antaa mukaan myös luovutushuollon tarkistuslista, jota en saanut. Huoh. Noh, ehkä jaksan säätää valot itse. Työtä siitäki on, et varaan ajan, vien auton, odotan, lähden auton kanssa. Vähemmällä pääsee kun käyttää itse n. 10 sekuntia.
Mut kattellaan kuinka hauska arki tän auton kans tuleekaan. On tässä hyvääkin, ei voi haukkua liikaa. Lähetään vaikka siitä, että takaluukun saa myös suljettua kuskin ovesta. Jos unohtuu auki, niin ei tartte ulos kävellä. Jokases autos ei oo niin, edes uudes... Ja se mainoksis olevat luukun aukasu jalalla on oikeasti päällikkö varuste, ainaki mun käytös.