Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3537
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Hyvä, että porukka laskee täällä takasi maanpinnalle tuolta pilvistä. En ottanut huomioon ollenkaan tuota kilometrihommaa. Eli maksan auton käyttöedun plus kilometrit päälle? Vai 18tkm ylittävät kilometrit?

Autoedun hinta lyödään palkan päälle ja 650€ on maksimi (muistin väärin sen 700€, mun natsoilla 650€ on maksimi). Autoedussa lasketaan myös kompensaatiota työajoista, joka mun ajoilla olisi 230€/kk. Eli palkka nousis 420€.

Mulle tulee omaa ajoa 4300km työmatkoista ja omaa hiukan päälle eli vaikka 55 tkm. Jos verottajaa tulkkaan oikein, on verotusarvo 17snt/km eli 9350€ eli 779€/kk.

Koko potti tekee 1199€/kk bruttotuloon lisää. Verottajan veroprosenttilaskurilla laskettuna maksettava vero vuodessa nousee 5906€ eli 492€/kk.
Se millasen auton tuolla 650€/kk lähtöarvolla saa, on sitte jotain, mitä en ole selvittänyt.

Jos se 18tkm sisältyy tuohon 650€/kk autoon, niin se vähentää hiukan oman ajon tuomaa extrahintaa.

Niin tai näin, ihan hyvä tämäki oli laskea auki itselle. Miten päin tahansa tän homman laskee, niin nettopalkasta saa laittaa pyöreästi neljänneksen, tai vähän vajaa, pelkkiin kulkemisiin :roll:
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3537
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Luin verottajan ohjetta viä. Eli 1,4% uushankintahinnasta plus 255€ -> 650€/kk riittää 28k€ ruoskaan. Eli Astra juuri ja juuri. Varustelussa on 3k€ katto (talvirenkaita ei lasketa) täs firmas.
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3537
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ja viä kerta kiellon päälle. Jos se vero maksetaan vain 18tkm ylittävästä osasta, niin kuukausihinta putoaa 386€/kk tasolle. Olis se jo vähemmän kuin laskemani 580€/kk, ei toki ihan "alle puolet" :lol:
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

aero
-
Viestit: 6402
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja aero »

Vero maksetaan kaikista kilsoista - se 255e on käytännössä oletusarvo 18tkm/v suoritteelle (17snt/km * 1500km = 255e). Eli 36tkm suoritteella ajamisen osuus verosta on 510e (255*2) ja 9tkm suoritteella voi ilmoittaa verottajalle ja pudottaa lukemaksi 127,50e (255/2). Lisäksi tietty se "perusosa" 1,4% auton uushankintahinnasta (joka sitten ei välttämättä ole juuri se, mitä hinnastossa tai tarjouksessa lukee, mutta lähimaastossa). Kannattaa huomata, että myös varusteista menee se 1,4%, eli esim. tonnin sporttipenkeistä tulee verotusarvoa 14e/kk.

Firmasi todennäköisesti laskee sen 650e niin, että siinä on mukana tuo 255e oletusarvo, eli 395e jää perusosuudeksi eli maksimihinta on tosiaan jossain 28ke tienoilla.

Hintavertailu on pahimmillaan haastavaa eikä välttämättä yksioikoista. Firman auton kanssa ei vuoden-parin päästä ole myytäväksi sitä omaa autoa, josta saisi parikymppiä takaisinpäin, eli kaikki käytetty raha menee "kaivoon", toisaalta arvonalenema voi helposti viedä sen oman auton tappiopuolelle aiheessa (en nyt jaksanut penkoa, miten olit tuon oman auton kulut laskenut, mutta ymmärtänet kun kaivelet Excelin esille ja mietit mitä lopulta jää kouraan - vähän vastaava tilanne kuin uusi vs käytetty -arvonnassa). Helppohan firman auto on, ei ole omaa riskiä vioista - se houkuttaa monia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3537
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ok eli vapaa autoetu maksais siis sen 386€/kk nykytilanteessa.

Laskin tuon 443,91€ plussaa kahden vuoden päästä melko (oikeastaan todella) realistisilla kuluilla. Eli autoon menneet rahat ja saadut kilometrikorvaukset summattuna tekee kahdelta vuodelta tuon 443,91€, tosin ilman rahoituskuluja ja arvonalenemaa.

Autoetu maksais mulle 24kk aikana 9264€. Jotta pääsisin omalla Astralla samaan, pitäisi siitä saada myytäessä 24kk/161tkm ajettuna 17380€ (plus korkoa ja laskutuslisää, jotka ovat kuitenkin "vain joitain satasia", joita nyt ei jaksa laskea).

Periaatteessa mukavuus on molemmissa sama: saman hintaluokan kärryjä ja omassakin on takuu, eli ei huolta isoista remonteista. VJS toki kohta tokaisee rengashotellista ja noutopalvelusta huoltoon, mutta niille en nyt laske hintaa.

Toki jos/kun työmatka inhimillistyy, niin lasku menee taas uusiksi.
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2833
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Mistä se verottaja muuten näkee sen paljonko siinä työsuhdeautossa on kilometrejä mittarissa? Ajopäiväkirjojakaan kun ei monessa firmassa tunnu olevan
Saab 9-3 SS 1.9TTiD Linear MY11
Saab 9-5 2.3t Wagon MY99

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3537
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Veikkaan, että sanktio on sitä luokkaa, että kenelläkään ei tule edes mieleen yrittää koijata. Jos siis tekevät vaikka tekevät tarkastuksen. Silloin se viimestää selviää :D Eikai oikeen muuten...
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

aero
-
Viestit: 6402
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, verotarkastuksessa tiettävästi pengotaan jos kohdalle osuu, muuten lähinnä oman ilmoituksen mukaan. Aika yleinen signaali on veroilmoituksessa tehtävät työmatkavähennykset (19snt/km, omalla autolla 24snt/km), se kun on omaa ajoa.

Ajopäiväkirjaa kannattaa toki pitää vähintään niistä firman ajoista, että kysyttäessä voi näyttää mittarilukeman ja esittää todisteen että nämä eivät ole olleet omia ajoja. Noin minä tein, toimitin mittarilukemat vuoden alusta ja lopusta ja päiväkirjan firman ajoista, kelpasi hyvin, kertoi kaiken tarpeellisen ja oli helppo suoritus kun pääosa ajoista oli omaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9997
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ainakin tän mun kaverin kohdalla verottaja laittoi selvityspyynnön ilmeisesti ihan sillä perusteella että verottaja näki osoitetiedoista että kaverin työmatka kerryttää päivittäin ajettuna kilsoja yli 20000 vuodessa. En tiedä kaivaako verottaja esim jostain katsastustiedoista autojen mittarilukemia ja laittaa selvityspyyntöjä sen mukaan.

Muistaakseni kaveri teki kirjallisen selvityksen verottajalle, ja se kelpasi eikä tullut lisäveroja. Ajopäiväkirjaa ei ollut, mutta ilmeisesti hän pystyi esim. selvittämään että hyvin usein aamulla kotoa lähtiessä kohteena ei ollutkaan oma duunipaikka vaan työreissu jonnekin muualle, josta sitten palattiin illaksi kotiin. Tällöin tuolta päivältä jäi se normi 100 km omaa ajoa ajamatta.

Aika ahkeraan kannattaa verottajan verolaskuria käyttää jos pohtii työsuhdeauton hankintaa. Tällöin pitää tietenkin tietää minkälainen se palkanmuodostus on, ja ymmärtää mikä osuus palkasta tulee sitten rahana ja mikä autona ja paljonko verottaja vie vielä välistä. Verojen lisäksi ei kannata unohtaa 7,75 % sotumaksuja joita ei verottajan laskuri huomioi. Peukalosääntönä voi pitää sitä, että keskituloisella verotettavaan tuloon lisätystä eurosta menee 50 senttiä julkiselle puolelle. Ja vaikka palkanlisä ei ole rahaa, niin verot pitää silti maksaa rahana. Sitten kun huomioi vielä nuo oman ajon kilometrimäärät ja niiden mahdollinen vaikutus verotettavaan tuloon ja sitä kautta veroihin, niin onhan tuo laskelma jo aikamoinen yhtälö.

Aika usein tilanne on se, että jos työajoa tulee maltillisesti, mutta omaa ajoa 15-20 tkm vuodessa, ja haluaa ajaa uudehkolla autolla, niin työsuhdeauto on hyvä diili. Itselleni tulee niin vähän kilsoja ja vanhempikin ruoska kelpaa, ja kun ei tuo firman politiikkakaan työsuhdeautoon kannusta, niin en edes harkitse.

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3537
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jaa nii noi sossumaksut unohtu... Huoh :| Parasta olis hakea firman sisällä suunnittelupuolelle. Tosin vituttais se pulsubussilla päivittäin kulkeminenki sen verran, et 100km siivu taas maittais. Ja kai se cadiki alkais tökkiin pidemmän päälle.
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9997
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jokaisessa duunissa on puolensa. Itse ihan tykkään ajella autoa, mutta silti tuo 4 km duunimatka on aika jees, kun ei tarvitse kauheasti käyttää omaa vapaa-aikaa päivittäiseen siirtymiseen. Aamulla myöhään ylös ja iltapäivästä ajoissa kotiin, eikse oo jokaisen työtä vieroksuvan unelma? :mrgreen:

Diiseliä menee kaikkiin ajeluihin noin tankillinen eli noin 70 euroa kuussa ja auton arvonalenema ehkä 50 oiroa kuussa. Veroihin menee tosin melkein sama euromäärä kuin tankkiin, mutta ei se bensa-automaattisaabinkaan omistaminen ilmaista ole. Autona tuo vanha ja loppuunajettu on kuitenkin ihan ok, kun ei siinä tarvitse istua tuntikaupalla päivittäin.

Kun noita aikaisemmin esitettyjä laskelmia vähän enemmän ajelevan kuluista katselee, niin taidan pysyä tässä lähialueilla duunissa vielä jatkossakin. Auto vois kyllä vaihtua töpselimalliin, niin saisi noita veroja ja polttoainekuluja vielä alas. Mutta arvonalenema tulis kyllä tilalle vähintään yhtä vahvasti :roll:

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3537
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ymmärrän kyllä tilanteesi. Pari vuotta sitte ajoin Puistokadulta Urusvuoreen töihin ja joustavan työajan puitteissa herätys oli 7:45 josta torkuttelin kasiin saakka. Viimenen työmaakäynti yleensä oli niin ikään keskustassa, eli yleensä 15:45 olin jo takasi kotona :mrgreen: Konsultin vapaa työ, kunhan kaikki työt hoiti.

Nykytilanne voi kuulostaa uskomattomalta monen korvissa. Rehellisesti sanottuna ansiosidonnaisella sais käytännös saman rahan, jos ei tartte autoa. Mut kaikesta marinasta huolimatta nykytilanne on erinomainen kun ottaa huomioon, että töihin ei vituta mennä eikä siellä vituta olla. Se on jotain, jota rahakaan ei korvaa - ainakaan pitkässä juoksussa.
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9997
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Näin on. Kuka sitä nyt ikävässä duunissa jaksaisi olla vain helpon/halvan työmatkan tai lyhyen päivän takia? Mut on ainakin lellitty piloille niin hyvien duunipaikkojen kanssa, että en jaksaisi vittumaisessa duunipaikassa vanhentua viikkoakaan, vaikka mykyisen palkan perään lisättäisiin nollia.

Duunikaverit, hommien mielekkyys ja sopiva määrä, oppimis/kehittymismahdollisuudet ym. asiat painaa eniten. Toki on kivaa kun pääsee matkustelemaan välillä vähän kauemmaksi, mutta kiva ettei sitä tarvitse tehdä ihan joka kuukausi. Siihen päälle kun on taloudellinen korvaus kohdillaan, niin ei työpaikan valinta voi työmatkan pituuteen stopata, ellei sitten puhuta jostain älyttömistä 2h suuntaansa olevista matkoista.

koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja koistha »

Muistakaa, että tuokin nimellispalkan kasvu lisää eläkekertymää :lol:
Näin sanoi aikoinaan erään firman henkilöstöpäällikkö kun valitettiin pakko-ravintoedusta (Ruoka kun oli aivan täyttä p*sk**), joskin parikymmentä vuotta sitten. Mutta sopii myös tähän autoetukeskusteluun.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3537
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mitä siitä eläkkeestä, mutta noi kasvattaa myös veropörssikyylien mielipahaa :lol:
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

Vastaa Viestiin