Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mä kyllä olen taipuvainen uskomaan, että uusi Astra on sen verran Femmaa nokkelampi ilmanvastuksessa, ja että kuitenkin jossain 80-100 km/h vauhdeissa pelkkä ilmanvastus vie noista hevosista sen verran pienen osan, että kiihdytyksessä se teho/painosuhteeltaan parempi Ooppeli pistää Saabia pataan, tai vähintään pysyy nätisti rinnalla.

Mutta toki tämähän selviää vain kokeilemalla, eli laita se Astra tiluuseen, niin laitetaan se jonkun viinafemman kanssa koeajuun. :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5307
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Elä hätäile. Vastahan mä oon laittanu 1000 e tän romun renkaisiin, niin ei nyt ihan viä :D Joulu- ja helmikuun välimaastos saa tietää mistä seuraavat viis vuotta saa leipänsä, nykyseltä työnantajalta vai rehdisti valtiolta, niin sitte on hyvä nostattaa autokuumetta samalla. Ties vaikka toi 194 km päivittäinen työmatka lyhenis, niin muuttaa jo asetelmaa autokuumeen suhteen. Toki paskalla tuurilla työmaaks osotetaan joku perähikiä, niin saa ajaa ton 194 km suuntaansa :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja aero »

Vanha nyrkkisääntö sanoo, että henkilöautolla ilmanvastus ja vierinvastus tuppaa olemaan tasoissa siinä 80km/h tienoossa, plusmiinus vähän.

Mutta joo, on totta, että kehitys kehittyy ja Astran ilmanvastuskerroin on tosiaan femmaa pienempi. 9-5:n ilmavastuskerroin oli esitellessä 0,29 (sedan) ja K-Astran 0,285 (Hatchback), mutta siinä missä Saab teki farkusta raskaamman (0,31) onnistui ilmeisesti Opel onnistui 2017 Sports Tourerissa vähän paremmin, kun löysin sille lukeman 0,272. Lisäksi ilmanvastukseen vaikuttaa tietenkin otsapinta-ala, joka äärimitoiltaan isommassa(! - 1809x1510mm vs 1792x1497mm) Astrassa ei välttämättä ole kauheasti femmaa pienempi (riippuu muodosta - esim tuossa femman lukemassa on mukana kattokaiteet, jotka ei paljoa otsapintaa tee mutta venyttää äärirajoja, vastaavaa lie astmassa) eikä siis ilmanvastuskaan välttämättä kauheasti pienempi.

Lisäksi käytännössä kiihtyvyyteen yllättäen vaikuttaa:

A) Välitykset. Femma ei ole tunnettu lyhyistä ja sporttisista välityksistä, mutta tuskin on nykyaikainen ja ekologinen Astrakaan, joten ne todennäköisesti voi käytännössä unohtaa laskuista.

B) Vääntökäyrän alle jäävä pinta-ala eli käytettävissä oleva voima muillakin kuin huipputehon kierrosalueilla, kun ei kokoaikaa ajeta siinä huipputehon kierroksilla. Siinä missä Astra työntää 300Nm 1700-4700rpm, taitaa tyypillisen viinafemman vääntökäyrä olla alhaalta vähän enempi kummulla ja pukata alhaalta enemmän - jos lonkalta heitän että viinafemma puskee yli 400Nm yli puolet tuosta matkasta, en taida pahasti valehdella (saa kumota tai vahvistaa, jos jollakulla on vaikka penkkilappu tai muistikuva kätevästi käsillä)

Se 80km/h voi olla vielä aika tasoissa, mutta kyllä satkussa pitäisi femman mennä jo paremmin väitän mä. Sinänsähän vertailu on epäreilu, kun toinen on tiukat päästönormit täyttävä, takuukestäväksi tehty ja toinen on vakioraudan osalta kutakuinkin tappiin viritetty laite, mutta jos niitä nyt haluaa vertailla niin vertaillaan :D

Vaan ei siinä, se Opelin 1.6T voi olla ihan käyttömukava motti, speksit ainakin näyttää hyvältä. Mietin jo itsekin Cascadaan tutustumista liisarimielessä, mutta se pirulainen olisi mennyt yli päästörajasta (ja nyt näkyykin kadonneen Opelin sivuilta). Toki tuollainen 1800kg tankki on laiskalla koneella lähinnä lupsakka, mutta niinhän se on tuo nykyinenkin saksanpremium niin siihen on tottunut.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5307
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mä lupaan käydä kokeilemas 1.6 isolohkon lomani aikana. Täytyy vaan valkata päivä, et muksun saa johki siks aikaa. Näillä tiedoilla femma vienee astmaa 6-0 välillä 100-200 km/h, mutta voin kellottaa välin 80-140 km/h, joka on siis mun ajatusmaailmassa se tärkein kiihtyvyysarvo. Touhokolmosella ja laiskanelosella. Eli kaksi vetoa. Vitosella ja kutosella tollasia ohituksia ei kaiketi tee kukaan, joka tuskailee pääseekö ohi vai ei.

Ja jo ennakkoon, niin vertailunhan haluan nyt 2.3 GT17-ahtimella. Mitsuilijat on oma lukunsa, nyt verrataan mun edelliseen autoon :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

JP_Vette kirjoitti: Ja jo ennakkoon, niin vertailunhan haluan nyt 2.3 GT17-ahtimella.
No sittenhän tää onkin selvä peli. Vaikka Astra jäisi vedossa kauaskin, niin päätyy ruutulipulle ekana.

Saappi nimittäin päästää juhlasavut viimestään kolmannella vedolla ja jatka matkaansa Lavamannilla kohti ahtimen vaihtoa. :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja aero »

Totta. Vaan sopivasti ajoitettuna savuverho peittää mutkan, josta Astra-kuski ajaa sitten suoraan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ainakin kaksilitrainen, Mitsulla ja automaagilla varustettu farkku-Femma hilasi aivan varkain tuosta 80:sta 140:een, kun ohittamaan lähti.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5307
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Loma oli ja loma vietettiin. En koeajanut sitä isolohkoa, vaikka lupasin :oops: Noh, auto menee viikon päästä Levorannalle ja siitä taas parin viikon päästä toisen kerran, joten jos siellä sitte olis isolohko koeajettavissa.

Levorannasta tuli mieleen, että 120 tkm huoltoa varatessa hinta oli "arviolta" 400 € miinus 80 € kamppisalennus, eli 320 €. Peruspaskalistan lisäksi moottoriöljyt, suodatin, tulpat, sekä moottorin ja kabiinin suodatin. Kysyin sitte varovasti, että mistä arvio, kun jo etukäteen sanoin, että mitään lisätöitä ei sitte tehdä... No kun on laskettu 2,5 h ja jos menee enemmän, niin laskutetaan enemmän. Jäi vähä sellanen maku, että alennus kiritään sitte "yliajalla" tehdystä työstä :roll: Noh, aika näyttää.

Sillain mä kyllä tipun joka tapaukses jaloilleni, että huolto on päivän viimenen ja jos jää kesken, niin tuskin duunari ylitöinä tekee. Jos napsahtaa yliaikaa niin otan mielelläni huollon vara-auton täydellä tankilla ja ajan sen sitte seuraavana päivänä sille mallille töissä, että opiskelijavalo palaa jo hyvän matkaa ennen Sastamalaa :D

Femmas oli kojelautakamera, jota oon siirtäny jo hyvän aikaa tähän autoon. Laiska mikä laiska. Nyt kuitenki kaivoin sen laatikosta ja nakkasin tuulilasille.

Kuva

K Astra on siitä hauska harrastaa ja ranettaa, että avustavia videoita tai kuvia ei ole. Tässähän tuntee ylpeyttä itsestään, kun Saabistit-ryhmässä tuolla Facen puolella laiskat ja kädettömät kysyy viis kertaa päiväs miten femmasta nollataan huoltomuistitin tai mikä patteri siihen avaimeen sopikaan. Siis oikeesti, eikö ne osaa lukea enää edes ohjekirjaa? Tai Googlata. Okei, ehkä huoltomuistuttimes sen ymmärtää, mutta vähimmällä sen avaimenki kans pääsee kun ottaa sen kaupan pihas käteen, ovitaskusta Leatherman, hiukan ruuvausta ja menee sen patterin kans sinne Prismaan :roll:

Mut joo, oli auto uus tai ei, voima aina toimii. Samalla tavalla näemmä tässäkin irtosi A-pilarin verhoilu, vaikka näille uusille autoille ei pitänytkään pystyä tekemään yhtään mitään itse. Eli etusormi verhoilun väliin, reipas kiskasu ja kaikki on esillä :)

Kuva

Aikansa kun pujottelin, niin tulihan se johto sieltä sinne, mihin pitikin.

Kuva

Tuon verran oikasin, kun en saanut pujoteltua johtoa kuten ajattelin. Noh, en tuota itse näe. Ja jos joku sen näkee ja näkee vaivaa, niin ei se multa ole pois. Muuten kulkee koko matkan piilossa.

Kuva

Johtohan menee keskikonsolin sulakerasialle, jossa oli lisävarusteena mukana tullut parfyymilaite/kännykkätelivaraus. Se jäi turhaksi, kun vaihtui tuo turhan pieni lokero tuon turhaakin turhemman lisävarustepalikan tilalle.

Kuva

Kuva

En tietenkään löytänyt yleismittaria mistään, joten asennus jäi johtojen kolvailuja vaille valmiiksi. Suoraan tuohon palikkaan, ei sen kummempaa. Tossa on neljä nastaa ja veikkaisin, että usb-lataus on +5 v (tietenki) ja se parfyymipotkuri varmaan +12 v. Tai sitte jotain muuta mystistä. Niin tai näin, tuon ranettamalla tuskin polttaa autoa, kun eipä toi kamera enempää virtaa voi viedä mitä kännykän latailukaan. Lisäksi oletan (en tiedä), että tuo sammuu auton virtojen mukana, joka olisi ihan suotavaa :lol: Fiksu senkin olisi ensin testannut, mutta meni jo. Jos ei katkea, niin sitte pitää ottaa tupakansytyttimen takaa. Näkyvää johtoa en halua, koska tuon tarkotus nyt on olla asenna ja unohda, kunnes jotain sattuu. Jos sattuu. Ja toivottavasti ei satu. Toki viime talvena olis ollu kiva kuvata se melkein puuhun ajo tolla.

Samalla kun nypein johtoja, niin otin myös lisävalojen kakkoskatkasijan pois.

Kuva

Tuollahan ohjataan keskimmäisen valon käyttöä. Juontaa juurensa niille ajoille, kun oli pistevalo keskimmäisenä. Niin turha kapistus se oli, että vaihtu normivaloon ja sen jälkeen tuolle kytkimelle ei ole ollut käyttöä. Ylimäärästä relettä en jaksan purkaa pois, vaan pistin vain johdon pysyvästi maihin... Jos rane jokus pettää, niin se keskimmäinen valo vain sammuu, ei siinä sen kummempaa tapahdu.

Ja päivän oppitunti numero n+1: älä ota asennuskaveria kurakelillä.

Kuva

Noh, hauskaa oli. Koko 13 kg:n massa kun nojailee tööttiin, niin autohan tööttää (kielto toimi kyllä). Naapurustoki pitää varmaan kahelina, kun Fröbelin palikat soi ja ovet oli auki :| Ja olin paha isä ja muksu sai ajaa auton takasi paikalleen. Kukkahattutädeille tiedoksi: siirtomatka n. 10 m ja ajaminen varsinaisessa merkityksessä oli lapasten lepuuttelua ratin puolilla isän sylissä istuen. Auton toki sammutti ihan itse, kun ensin pääsi ratin ja kojelaudan väliin, josta yletty painaan nappia. Alaikäisen päästäminen rattiin ei harmita, mutta jälkikäteen tajusin, että autoiluneitsyys meni Opelin ratissa, ei Saabin :cry:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

JP_Vette kirjoitti:vähimmällä sen avaimenki kans pääsee kun ottaa sen kaupan pihas käteen, ovitaskusta Leatherman, hiukan ruuvausta ja menee sen patterin kans sinne Prismaan :roll:
Kyllä täältä vaan tuppaa irtoamaan vastaukset usein helpommin kuin kokeilemalla / opettelemalla ruotsia ja katsomalla, ymmärtääkö ohjekirjasta oikean sivun. Sitä varten kun pitäisi lähteä vielä uloskin, mikä ei varsinkaan talvella useinkaan houkuta :mrgreen:.

Hieno foorumi siis! :saab:
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5307
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Täältä sen löytääki haulla, Facesta ei. Facee morkkaan, en tätä foorumia :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Ai joo. Vielä kun osais lukea.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Fasebookissa desktopilla käyttäessä vasemmassa reunassa kenttä "hae tästä ryhmästä". Siihen ku kirjottaa "patteri" niin ilmestyy kyselyjä vastauksineen noihin patterinvaihtojuttuihin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5307
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Laiskuus voitti taas. Lumiharja löyty jalkatilasta, ei tarvinnu skrapaa sen pidemmältä ettiä :)

Kuva

Levoranta anto valohoitoa ja vesi oli tuhonnu yhden antureista. Tilaukseen meni ja asennetaan parin viikon päästä huollos. Anturis on kaiketi ollut suunnittelumoka, kun kuulemma uudet ovat umpinaisia ilman tiivisteitä.

Ratti ja turvavyöki oli tulleet, eli niitä asennellaan kans parin viikon päästä. Työtilauksen mukaan ratti maksaa yli tonnin, plus työt 8O On kyllä hinta keksitty. Tai sit tolla aivopestään ihmisiä ostaan uusia autoja takuun kiilto silmis.

Koeistuin GS Inkus ja ei kyl taas Berlingo nappaa yhtää. Toisaalta eipä siä Berlingoa ollukkaa esillä.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Risto »

^ Arvonlasku on melkoinen, käytetyn ratin saa satasella: https://www.avk.fi/varaosat/opel/astra/ ... opel-astra
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Tuli noista rateista mieleen, kun Sitikan C5:seen tuli faceliftin myötä "paranneltu" ratti tavan malleihin, eli tartuntapinnat oli maalattua muovia, niin jokainen varmaan osaa arvata mitä siinä käy pidemmän päälle, eli ratit näyttää siltä kuin tässä autossa: https://www.nettiauto.com/citroen/c5/9820464

Parhaimpaan varustetasoon taas kuului ratti, jossa noi tartuntakohdat oli harjattua alumiinia tms, ja ratti pysyi kuin uudenveroisena.

Ranskassa tuon alumiinisomisteilla olevan hinta oli 136e, kun taas maalattua muovia omaavan ratin hinta lähenteli 500 euroa, täysin vaihtokelpoiset päittäin.

Ilmeisesti kun ei ole saatu ostotilanteessa tarpeeksi nyhdettyä rahaa, niin se otetaan sitten varaosatiskillä :)
Tomppa & Saabit myyty :(
Vastaa Viestiin