Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Niin se 30 % ei lohduta sitä, joka tuuppaa autoaan vaihdossa toiseen. Ja tää menee täysin mutuiluksi, mutta jos sitä kolmevuotiasta autoa alkaisi Nettiautossa myymään yksityisenä vajaa 20k hintaan, niin mahtaako olla jonoksi asti ostajia. Takuuaikana ehkä, sitte pitäisi vaan vaihtaa merkkiin, jossa takuu on yli kaksi vuotta (ja kilsamäärä ei ylity). Eli ihan hyvä, kun ne autokauppiaat ovat kerranki rehellisiä puhuessaan -50 % tahdista kolmeen vuoteen.

Toisaalta voin olla väärässäkin ja edelleen löytyy ihmisiä, joilla on lompakos rahaa ostaa kolmevuotias auto käteisellä yksityiseltä. Siinä vaan kun tullaan mieltymiin myyjän vastuusta ja kuluttajasuojasta, niin karsii seki jotain. Tai sitten ei, ainakaan takuunalaisessa autossa. Ei ole kokemusta :lol:

Muutenhan olen taas laskenut diesel vs. bensa. Nuukana mietein jopa manuaalia, mutta Astran kokoluokassa ne manuaali-dieselikki imee sen 4,5 l/100km Spritmonitorin mukaan. Ja ei siinä merkin vaihto auttanu, Audi A3 vie ihan saman. Mun ajoilla kulutusero on n. 2000 €/vuosi, siitä pois käyttövoimavero, niin jäljelle jää 1600 €/vuosi joka tekee kuukautta kohti 133 €.

133 € siitä, että hankintahinta nousee tuhansia ja kädet haisee tankkailun jälkeen. Ainut plussa sen lisäksi on tietysti, että kulkupuoli muuttuu kummasti, toisaalta Fordin litrasia saa kyllä tehokkaammassakin luokassa. En tiä. Ehkä se bensa olis sittenki se juttu. Perkule kun se Volvon T2 ei oo mikää ekokone :twisted:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kun myyt tai vaihdat omaasi, -50%/3v, sama auto myynnissä liikkeessä, niin ollaan siellä 4-5v haarukassa. Meillähän se Avensis täsmälleen puolitti hintansa 4.5v ja 140 tkm. Tässä tapauksessa vielä voiton puolella sikäli, että myin itse, vaihtokaupassa olisi hävinnyt pari tonnia lisää. Mutta karkeesti se max. 30 tontun auto uutena = likempänä viittä vuotta puolessa hinnassa. Sitten kun mennään isompiin lukuhin niin vauhti on niin härski, ettei sitä perusduunari pysty katteleen, toisaalta ei pysty sellaisia kiesejä ostamaankaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2036
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Julle »

9-5 Aero - 00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

JP_Vette kirjoitti:Niin se 30 % ei lohduta sitä, joka tuuppaa autoaan vaihdossa toiseen. Ja tää menee täysin mutuiluksi, mutta jos sitä kolmevuotiasta autoa alkaisi Nettiautossa myymään yksityisenä vajaa 20k hintaan, niin mahtaako olla jonoksi asti ostajia.
...
Toisaalta voin olla väärässäkin ja edelleen löytyy ihmisiä, joilla on lompakos rahaa ostaa kolmevuotias auto käteisellä yksityiseltä. Siinä vaan kun tullaan mieltymiin myyjän vastuusta ja kuluttajasuojasta, niin karsii seki jotain. Tai sitten ei, ainakaan takuunalaisessa autossa. Ei ole kokemusta :lol:
Yksi syy lisää pitäytyä alle 10 t€:n autoissa, ei häviä useampaa tuhatlappusta ihan vaan siitä ilosta että auto on liian arvokas kaupattavaksi itse :mrgreen:

Nämä on usein kokemuspohjaisia juttuja. Meidän suvussa ei ole koskaan ostettu autoja rahoituksella vaan aina kylmällä käteisellä. Sitten tunnen yli 5k€ kuukaudessa tienaavan kaverin, joka tarvii rahoituspäätöksen jo neljän tonnin ruoskaan, ja autoja katsellaan sitten vain autoliikkeistä. Auton kuin auton myyminen itse on jonkinlainen vaiva, joskus kestää kuukausia ja jotkut löytää ostajan päivissä. Duunikaveri myi joitain vuosia sitten kolmisen vuotta vanhan Volvo C70 T5:n käteisellä kotipihasta, hintaa oli joku luokkaa 50 t€, eli jollakulla oli luottamusta ja pätäkkää riittävästi tuollaiseenkin yksityiskauppaan.

Joka tapauksessa keskustelu käytettyjen arvoista lähti tuosta älyttömän hintaisesta Berlingosta, jonka autoliikkeen pyyntihinta on siis alle puolet uuden auton hinnasta. Vaikka hyvitys olisikin puolikas jo kolmevuotiaan auton kohdalla, niin keskimäärin liikkeiden pyyntihinnat on puolikkaita uuden hinnasta vasta siellä viiden vuoden iässä, joten kyllä Sitikassa on poikkeuksellisen kova arvonale. Se on sitten näkökulmakysymys pitääkö auton arvona sitä minkä vaihtaja saa hyvityksenä vai sitä millä auton saa ostettua itselleen.

Mutta jos se 3v/50 % huolettaa, niin kuten aiemmin mainittua, Länsiautohan tarjoaa tähän huoleen lääkettä. tosin rajoittaen ajokilometrit sinne perusperheen ajomäärän tasolle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja HEV »

Tää on varmaan poikkeus, mutta heitetään nyt huonona (kammottavana) esimerkkinä mukaan: jouduin tuossa 2016 helmikuussa myymään meidän edellisen vuoden (siis -15) elokuussa lähteneen toimarin Rellu Scenicin (Xmod Bose dCi 110 EDC-aut Business 8O ). Ostettiin lokakuussa 2014 hintaan noin 34500 €. Siis vuoden ja 4 kk meillä ollut n 14 700 km ajettu. Paras tarjous (kysyin kolmelta) saatiin alkuperäiseltä myyjältä 18500 € ja sinne meni.

Ei ihan puoleen runsaassa vuodessa, mutta rellu on aina rellu vai mitä tästä pitäisi todeta? Ei tullut seurattua millä panivat myyntiin ja varmaan vaihtohyvitys olisi ollut reippaasti parempi.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Edellinen Femma kun tuli ostettua talvella 2010, niin vajaan 3-vuotiaan, 86tkm ajetun -07 9-5 2.0ta Wagon Turbo Pilotin pyyntihinta oli pudonnut about puoleen uuden hinnasta.

Kun sitä sitten oli männä vuonna myymässä suoraan, niin ei kyllä hirveästi ollut kiinnostusta ns. Nettiauton keskiarvopyynnillä, vaikka lehdissä kuinka suitsutettiin, että Saabit viedään käsistä. Tämä tuntuu pätevän vissiin lähinnä Aeroihin. No, vaihtohyvitys oli kohtuullinen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuoreehkoissa Saabeissa oli kyllä kohtalaisen suolainen arvonalenema silloin 2009-2011 kun konkurssispekulaatiot mylläsivät ja Suomessa oli paljon parin-kolmen vuoden ikäisiä hyväkuntoisia Saabeja tarjolla. Itse ostin ekan Saabini syyskuussa 2009. Auto oli yhden käyttäjän jäljiltä, seitsemänvuotias, 200 tkm ajettu ja kohtalaisessa kunnossa. Hinta liikkeestä ostettuna 5600 euroa, mikä vastaa n. 22-23 % vuosittaista arvonalenemaa. Vastaava Audi tai Volvo olisi maksanut tuplasti enemmän.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5630
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja tturku »

Julle kirjoitti:Miten lie arvonpudotus tässä http://www.korsumaenauto.fi/vaihtoautot ... xwd-bl-mt6
Hahaha, Korsumäki bongattu. Tuolla taitaa olla todella kovat hyvitys hinnat kun vielä muutamia vuosia sitten heidän myyntilistoillaan oli 400tkm rullattuja 25 vuotta vanhoja autoja noin 6000€ hintaan myynnissä.
Näyttäis siellä olevan vieläkin sivutolkulla noita 80- ja 90-luvun autoja myynnissä sopu hintaan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja HEV »

^ ja siinä naapurissa Aarnella vielä lisää http://www.mariant.fi/vaihtoautot :D
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Mono »

HEV kirjoitti:^ ja siinä naapurissa Aarnella vielä lisää http://www.mariant.fi/vaihtoautot :D
Entä tämä:

Chevrolet Malibu 4-ov LTZ 2,0D 117kW AT6

Chevrolet Malibu

4-ov LTZ 2,0D 117kW AT6

2013 280000 km Diesel

1 €
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
isi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 17:31
Paikkakunta: Tuusula

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja isi »

http://www.mariant.fi/vaihtoautot/Maria ... paljusetti

Ja tällä hybridillä ajettu vain 1 km 8O
9-5 Wagon 1.9TiD 2009
Ex: 9-5 Wagon 2.0t 2000
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Kiinnostaisihan tuo tietää minkälaista olisi tehdä kauppaa uudesta autosta Korsumäen autossa. Ihan vielä en ole ikäni puolesta valmis Avensis kauppaan, mutta jos sellainen hetki tulee niin varmasti pyydän spostilla tarjouksen.

Hinnoittelustaan huolimatta olen ymmärtänyt että kyseinen firma pitää asiakkaistaan ja heidän kalustostaan huolta ja tulee olemaan viimeinen autokauppa tässä maassa johon kuluttaja-asiamies ottaa yhteyttä :)


EDIT. JP Vettehän vois ruveta ajamaan karvalakki Avensiksella. Ihan kurko arvonalenemassa.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, noi Tojotat on kyllä ihme pelejä. Tuossa just tein tätä empiiristä 50 %/5 v/100 Mm -otosta D-segmentin farmareista ja totesin että toimii Insigniaan, toimii Mondeoon, toimii siihen ja tähän mutta ei vaan toimi Avenikseen.

Ero syntyy kahdesta suunnasta: Avensis on luokassaan edullinen hankkia ja sitten 5-vuotiaana nettiautossa se on luokassaan kallis.

Toisin sanoen kun hakee tuossa luokassa autotalli.comista heti ajoon -autoja (jotta hintapisteet paremmin kuvaisivat uuden auton todellista hintaa varusteineen), hinnat alkavat 32-33 t€:sta, paitsi Avensiksella 30 t€:sta. Listahinnoissa Avensikset alkaa 1500-3000 € alempaa kuin Mondeot ja Insigniat. Sitten taas nettiautossa viisivuotiaat alkavat siinä 15-16 t€:sta, paitsi Avensikset tonnin pari ylempää.

Ei tuo ero nyt taas autoilun kokonaiskuluissa paljoa tee, mutta viiden vuoden pitoajalla kertyy Toyotakuskille kuitenkin plussaa vajaa tonni vuodessa. Lisäksi Toyotathan kestää hinnassa kohtuuhyvin kilometrejä, eli loppuunajetulle Toyotoille on olemmassa markkina. Samaa ei voi kaikista muista merkeistä sanoa.

Ja jos urbaaneihin legendoihin on uskomista, Toyotathan ei kovin montaa pajapäivää näe ja katsastuksetkin on läpihuutojuttuja, jos autoa katsastusikään asti päättää pitää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kyllä mä Avensistaki olen miettiny, mutta siinä tökkii muutama seikka:
-Värivaihtoehdot pelkkiä harmahtavia (tuulipuku)
-Keyless maksaa mansikoita (mukavuus)
-Ei nahkaverhoilua, ainoastaan alcantara (periaate)
-Lasikattoa ei saa auki (kuivat silmät)
-Automaattia ei dieseliin (juntti)
-Neliveto vain jdm-malleissa (idiotismi)

Toki voi olla, että viä Avensikseenkin päädyn. T27 ennen uusinta faceliftiä on nätti, mut toki sitte pitää ajaa jännäkakka housuis ilman takuuta 25k€ autolla. Ja tietysti varustevammaisuus vaivaa, ellei löydä jostain perustylsää Tojotaa ostanutta, jossa olis muitaki varusteita kuin ilmastointi ja sähköikkunat myös takana.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
TSuni
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Maalis 27, 2013 19:36

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja TSuni »

JP_Vette kirjoitti:Eiku kysyin D2, mut varastosta sais T2 todella mukavaan vaihtohyvityshintaan. D2 tais muinoin olla TM:n mittauksis pihein auto motarivauhdis kautta aikojen, eli se on säästöpossu meille, jotka eivät aja mittarinopeutta 75 :)
Koeajoin vasta -16 Focusta, joka on käsittääkseni samalla T2 koneella ja pienellä se meni ainakin suhteessa menohaluihin. Taajama + moottoritiepyrähdys (vakioitunut koeajolenkki) ajotietokoneelta 5,9l/100km keskinopeudella 42km/h. Todella sivistynyt moottori joka vetää hyvin tyhjäkäynnin tuntumasta ylärekisteriin saakka. Samalla lenkillä olen päässyt vitosella alkaviin lukemiin vain hybrideillä ja Citigolla.
Vastaa Viestiin