Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

VKe kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:...kolmepyttyiset "päristimet"...
Noo, tunnustetaan: meilläkin 3-pyttyinen, mallilta 308, viime syksyllä vaihtui. Oikein kelpo peli ajella myös motarilla matka-ajossa.

Kolmipyttyinen mopoauton moottorilta tietyillä kierroksillä kuulostava päristin siinäkin ja automaatti, kuten skoottereissa. Kuullostaa oikeesti kammottavalle kiihdytyksissä.

Sorry tämä off-topic merkin osalta.
308:sta kuulisin mielellään enemmänkin kokemuksia.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Mites tuo moottorin sammutus yleensäkin toimii, onko siinä joku moottoria/turboa säälivä rajoitin? Eli jos vaikka vedetään kaksi tuntia putkeen 1500 kg painavaa vaunua moottoritiellä, ja sitten pysähdytään jarrut pohjassa tietyömaan kohdalla. Sammuuko moottori heti? Vanhan liiton automiehenä vähän vierastan tätä automatiikkaa. Se puoltaa paikkaansa kaupunkien keskustoissa, mutta ei vaihtelevassa ajossa maaseudulla. Tai siis jos mietitään hyötyjä.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kokeilin varta vasten nyt tota kytkimen luistattelua parkkiksella. Kyl tolla pääsee "portaattomasti ja nykimättä" juuri niin hiljaa kuin haluaa. Kun nostaa jalan jarrulta eikä koske kaasuun, niin auto liikkuu todella etanavauhtia. Siitä pystyy kaasulla portaattomasti nostamaan nopeutta kunnes luisto loppuu. Sitä en sitte tiä, että kuinka kytkimen kuluessa homma toimii, vai onko kytkimen tarraamisen automaattisäätö tai tunnistus. Start/Stop-pelleilyyn en ota kantaa, kun itsellä käsi tipahtaa starttinapilta aina S/S-off -napin kautta keskikyynärnojalle :lol:

Eräs Mersu Start/Stopilla mahdollisti kumin polttamisen, kaasu pohjas korttelin mitta siitä ja pysähtyes sammu siihen. Fiksua. Siis sekä polkeminen että sammutus sen päätteeksi. Omassani oon tehokkaasti muistanu sammuttaa automatiikan, joten voiski sitä joskus testailla. Tosin ei lopputulos mua kiinnosta, koska koneita ei sammuteta sekunnin takia ja jos desilitra säästyy kulutukses, niin seki raha palaa sitte aika nopsaa kun aletaan vaihtaan starttimoottoria ja vauhtipyörää. Tai sitä turboa. Tai haljennutta kantta.

Tänään tuli aamulla ajettua isolla kiireellä Raumalle ja pääsin testaan ohituskiihtyvyyttä useasti. Pidän aina väliä ohitettaviin enkä siis lähde takapuskurin tasolta polkemaan, myös femmalla. Siinä missä femmalla keräsin vauhtia n. 140 ja sitte kaistan vaihdolla ohi, niin samoilla turvaväleillä kolmepyttynen kerää n. 130 km/h ohitettavan rinnalle mennessä ja omalle kaistalle palatessa on se n. 140 vauhtia. Yhtäkää ohitusta ei jääny aamulla tekemättä, toisaalta pienempiin rakoihin olisin kyllä femmalla menny. Laiskahan toi on, ei se siitä miksikään muutu, mutta kyllä tolla letka-ajossakin pärjää :)

Yks on tietty ohituskiihtyvyydessä se, että useimmat kuskit ei kierrätä huipputeholle saakka ja sen yli, vaan vaihtavat keskialueella isompaa. Eikai se ihme oo, jos 100 hv ei kulje kun sitä 100 hv ei koskaan edes kutiteta ulos koneesta :roll: Kaivoin äsken avon dynolapun käsiin, ja 4000 rpm kohdalla on n. 170 hv. Paljokohan jossain 140 hv isolohkovapari-Corollas mahtaa olla? Onko edes sitä sataa...

Rauman hätänen keikka teki myös pyörteen tankkiin. Pyörähdin tankilla tietokoneen sanoessa 5,1 ja Spritmonitorin 5,33. Tietenki pieni mittariheitto pyöristää lopputuloksen n. 5,6 tasolle. Olen erittäin otettu Opelin tarjoamasta kulutuksesta. Maaginen 4,XX raja häämöttää niin lähellä, että vois nostaa rengaspaineet renkaan speksamaan maksimiin ja kattoa jos sais viä viimeset kuus desiä pois :twisted:

Kuva

Yks iso tekijä kulutuksen suhteen on ilmastointi. Kerran käytin ilmastointia, ku lumisateella alko lasi vähä huurtumaan. Muuten mennään kattoluukku auki ilman ilmastointia. Ilmastoinnis lähinnä ärsyttää kulutuksen nousu ja sitte ehkä viä suurempana tekijänä muutenkin kuivien silmien entistä pahempi kuivuminen. Kattoluukku tuo miellyttävän vedon tunteen ja maantievauhdissa hakkaa ilmastoinnin 6-0. Toki hellekelit omana lukunaan, mutta näin Suomen kesässä yleensä.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Tämä on mukava ketju lukea. Ooppelit on sympaattisia. Antaa tulla vaan tekstiä! :mrgreen:
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nii onhan nää sympaattisia. Vähä niinku Saabit. Iso osa haukkuu, ne jokka ajaa, tykkää. Kuulemma paskoja autoja, sen tiesi moni. Mullekki pomo selitti jostain kaverin kaverin kaverin Opelista, jossa oli aina jarrut jumis. Mun vastaus oli, et "jarruja tekee about kolme valmistajaa; Ate, Brembo ja Girling. Hyvällä tuurilla sun Volvos on samat. Mikä ne Opelis sit saa jumittaan?" :lol:

Mut joo. Öljynvaihdosta n. 1500 km. Saabis on tottunu siihen, et koko vaihtovälin mennään taso ylämerkis. Muistaakseni Opelin ohjekirja sanoo, jotta 6 dl per 1000 km (eli 18 litraa vaihtovälillä) on normaali kulutus. No 1500 km jälkeen oli viä maksimis. Ehkei tää ihan paska ookkaa. Öljypullo oli kuitenki takakontis odottamassa masentavia hetkiä.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti: koska koneita ei sammuteta sekunnin takia ja jos desilitra säästyy kulutukses, niin seki raha palaa sitte aika nopsaa kun aletaan vaihtaan starttimoottoria ja vauhtipyörää. Tai sitä turboa. Tai haljennutta kantta.
Turbo jatkaa pyörimistä ja öljynkierto olisi toki kiva pitää sen takia olemassa, mutta ei kai näissä enää mekaanisvetoisia vesipumppuja ole? Sähköpumppua voi sähköaivo pyöritellä miten lystää vaikka kampura jököttäisi paikallaan, jolloin kansihalkeemia ei pitäisi tuossa touhussa ilmaantua. Energianhallinta on sähköpumpulla helposti paljon paremmalla tasolla, samasta syystä se ohjaustehostinkin pörrää nykyään sinisellä sähköllä eikä kampuravoimin.
JP_Vette kirjoitti: Ilmastoinnis lähinnä ärsyttää kulutuksen nousu ja sitte ehkä viä suurempana tekijänä muutenkin kuivien silmien entistä pahempi kuivuminen. Kattoluukku tuo miellyttävän vedon tunteen ja maantievauhdissa hakkaa ilmastoinnin 6-0. Toki hellekelit omana lukunaan, mutta näin Suomen kesässä yleensä.
+1. Samasta syystä (kuivatus) mullakin tuppaa keväisin olemaan ilmastointi off-asennossa. Kattoluukku on kanssa ihana laite, jota moittii ja ihmettelee moni joka ei koskaan ole moista omistanut.

Mitä Astraan muuten tulee, niin tuohan on järkiautoilua parhaimmillaan. Helppoa, huoletonta ja yllättävän siedettävän hintaista, enkä ainakaan minä sitä suostu helpolla huonoksi autoksi uskomaan. Tylsäksi ehkä (no, mulla ei ole järkevää Astraa), mutta huonoksi en.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Ensio
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Su Kesä 28, 2015 08:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Ensio »


Rauman hätänen keikka teki myös pyörteen tankkiin. Pyörähdin tankilla tietokoneen sanoessa 5,1 ja Spritmonitorin 5,33. Tietenki pieni mittariheitto pyöristää lopputuloksen n. 5,6 tasolle. Olen erittäin otettu Opelin tarjoamasta kulutuksesta. Maaginen 4,XX raja häämöttää niin lähellä, että vois nostaa rengaspaineet renkaan speksamaan maksimiin ja kattoa jos sais viä viimeset kuus desiä pois :twisted:
Laitat alle loppuun kuluneet kitkat ja sitten rullaillet kaikki iso mäet vapaalla + ei ilmastointia tai muita härpäkkeitä.
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Viitaten tuohon tankkaustaulukkoon, kuinka helvetisti Vetellä oikein tulee kilometrejä? :lol:

Sain karkealla laskulla Opelin mittariin vuodessa noin 60-70tkm. Onhan tästä ollut viitteitä jo femmatarinoinnissakin, mutta pistää ihmetyttämään mikä työ on noin ajopainotteista, kun vielä käydään pikkuteillä ja vedetään kärryä? :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

aero kirjoitti:...
Katos vaa.
Electronically controlled Fluid Management System: electronically controlled Water Pump, Oil Pump and Thermostat: Results in faster engine warm-up and reduced mechanical losses for reduced fuel consumption.
Tosin toi ei kerro kaikkea. Öljypumppuki on vain muuttavageometrinen tjsp eli kai se kampuralta voimansa ottaa, sen tuottoa vaan säädetään. Katoin pikasesti konepellin alle, niin alavesiletku liitty johonkin hyvin paljon vesipumppua muistuttavaan mötikkään, jossa oli hihnapyörä ja hihna. Ehkä sitäkin jotenkin säädellään, mutta ei se kyl ittekseen pyöri. Ja tossakin sanotaan "electronically controlled", ei "powered". TOSIN voihan siä olla toinenki vesipumppu vrt vaikka B308E, jossa on jo vakiona myös sähkönen kiertovesipumppu - ilmeisesti vain lämppärin kennon kiertoa varten.

Aika moni taloudellisesti ja tilankäytöllisesti valittu kompromissiauto on tylsä :lol: Nykyään vaan suhtaudun käyttöautoon työkaluna. Ehkä se on se ajomäärä mikä sen tekee. Toki mieli voi muutta jos palkka nousee ja yleiskulut laskee. Onhan mulla sitte myös rättikatto, jolla tyydyttää erikoisemman auton mielihalut. Lompakko otsalla sekin tuntuu joskus turhalta.
Ensio kirjoitti:...
Löysillä kitkoilla kaistaviivojen välissä taistellessa voi samalla myös ottaa mallia pisaralla pisimmälle -jengin ohjeista eli peilit pois, saumat teipaten, keula tukkoon, pitsapannut pölykapseleiks jne :lol: Tosin keulahan tässä onkin jo tukossa, kun ilmanvastuksen nimissä on sähkösesti ohjattu säleikkö. Tosin olihan vanhas vitossarjan Bemariski sellanen, eihän siinä mitään uutta ole. Siinä se varmaan vaan oli lämmitysmielessä, ei kulutuksen laskijana.
Rattivaihde kirjoitti:...
Koti - työpaikka - koti 1019 km/kk
Työpaikan kilsakorvausajot kahdelta viime kuulta 3/17 2321 km ja 4/17 2186 km
Kotonakotona Honkajoella käydes 458 km

Työ on louhinta- ja maanrakennusalan konsultointia. Kärryä en työssäni vedä, vaan vapaa-ajalla. Kärrynpolut tulee toisinaan työs tutuks jossei jaksa kävellä. Ja minähän en jaksa. Tai siis jaksaisin kävellä, mut romujen mukana roudaus on perseestä.

Tuleehan noista. Sit joskus käyn kaupas, joskus harrastan jotain, huomenna ajan Tampereelle (362 km), kohta pitäs käydä Varkaudes (n. 900 km) vapaa-ajan juttuja, kesällä Oslos (n. 1400 km koukkauksineen). Sit joku viikonloppu keksin vaikka käydä Motonetis niin se on taas laakista 55 km vaikka "kaupungissa" asutaanki. Kauppaan ei alle 10 km pääse jos keksii jotain puutetta jääkaapis. Sit viä kun ottaa huomioon, että Opelis on takuuta kaks vuotta ilman kilometrirajaa ja kulutuski vähemmän kuin paremman puoliskon femmas, niin helposti tulee varmaan sit lähettyä Opelilla myös niitä V6:n alle normaalisti tippuvia kilsoja.

70 tkm vuoteen lienee vähän liikaa. Tosin ei sitä koskaan tiä. 50 tkm alkaa oleen maksimi, jossei jotain suklaakeikkaa koko kesäks Helsinkiin taas tule tms. Tosin en mä sinne kyl perhesyihin vedoten tällä kertaa edes lähtis. Muksu on elää lapsuutensa vain kerran, kerkee niitä päivärahoja ja kilsoja myöhemminki hamstraamaan.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti:Tosin toi ei kerro kaikkea. Öljypumppuki on vain muuttavageometrinen tjsp eli kai se kampuralta voimansa ottaa, sen tuottoa vaan säädetään. Katoin pikasesti konepellin alle, niin alavesiletku liitty johonkin hyvin paljon vesipumppua muistuttavaan mötikkään, jossa oli hihnapyörä ja hihna. Ehkä sitäkin jotenkin säädellään, mutta ei se kyl ittekseen pyöri. Ja tossakin sanotaan "electronically controlled", ei "powered". TOSIN voihan siä olla toinenki vesipumppu vrt vaikka B308E, jossa on jo vakiona myös sähkönen kiertovesipumppu - ilmeisesti vain lämppärin kennon kiertoa varten.
Yllättävää, olisin tosiaan odottanut ihan rehellistä sähköpumppua. "Electronically controlled" tuo lähinnä mieleen magneettikytkimen, jolla pumppu saadaan pysäytettyä moottorin lämpiämisen ajaksi :D. Mulla on jo 10v ikäisessä penarissa sähköpumppu, mutta penarihan tietty onkin öky ja saksalaisen insinööritekniikan ihmetuotos.
JP_Vette kirjoitti: Aika moni taloudellisesti ja tilankäytöllisesti valittu kompromissiauto on tylsä :lol:
Niinhän ne väkisinkin vähän on. Toisaalta olen vähän kateellinenkin ihmisille, jotka onnistuvat ostamaan järkiauton ja oikeasti jaksavat ajaakin sillä. Mulle iskee käyttöautokuume n. 100tkm välein, eikä ihan muutamaan vuoteen ole kertaakaan vaihtunut yhtään entistä järkevämpään laitteeseen. Surutta onnittelen järkevästä valinnasta :)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Pakari »

JP_Vette kirjoitti:Mun vastaus oli, et "jarruja tekee about kolme valmistajaa; Ate, Brembo ja Girling. Hyvällä tuurilla sun Volvos on samat.
Mites Lucas, Akebono, Nissin, Bosch, Mando, Sumitomo, Trw, Bendix.... :mrgreen: näin tällai nopeesti muistui vain nuo ym. lisäksi... :mrgreen:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ai niitä oli noin monta. No ihan sama, ei vaikuta mun yöuniin :D Siksihän sanoinki "about kolme" :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

JP_Vette kirjoitti: Koti - työpaikka - koti 1019 km/kk
Työpaikan kilsakorvausajot kahdelta viime kuulta 3/17 2321 km ja 4/17 2186 km
No näistähän tulee jo se 40tkm vuodessa ja harrastukset taitavat kattaa loput. :D 2tkm/kk tulee varmaan olemaan oma työmatkasaldo sen jälkeen kun Tampere jää taakse, mutta huviajelun määrä on mysteeri. Täällä asuessakin on mittariin kertynyt helposti viisinumeroisia lukuja vuodessa...

Uuteen autoon ja/tai osamaksuun en kyllä usko ihan heti lyöväni rahaa kiinni vaikka kilometrejä alkaisi kertyä oikein kovaankin tahtiin, kyllä käytetyistä hyviä malleja ja yksilöitä löytyy nykyaikanakin. :wink: Ovat vain aavistuksen harvassa, nimimerkillä isälle autoa taas vaihteeksi etsivä...tuntuu jokainen etsintäkierros vaikeutuvan entisestään. :roll:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nojoo totta. Ehkä se 70 tkm voiki olla realistinen. Kova luku, ku miettii et muutama vuosi sitte yhden firman takseihin Turus tuli se 100 tkm vuoteen :lol:

Kun kilometrejä kertyy paljo ja alkaa osamaksukärry kuumottaan (koskee vain köyhiä), niin kannattaa haastatella muutama joka ostaa "halvan ja hyvän vaihdokin" (muutama vuosi ikää ja 100 tkm) sekä sellasen joka vaihtaa uuteen autoon 2v välein "kuukausierän pysyes samana". Saattaa se takuunalanen uus olla houkutteleva.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

POpeli se vaan puksuttaa eteenpäin. Viikonloppuna tuli reissu Tampereelle koiraemäntien näyttelyyn, ja tiukasta lapsiperheen aikatauluongelmaryppäästä johtuen sai taas kenkiä joka auton ohi ja motarillaki ajaa rehdisti rajotus+10. Ei toi kyllä niissä marssivauhdeissa kovin suuntavakaa ole, jos vähänki tuulee. Noh, pikkuauto ja hankintahintaki alle sen mitä uus femma muinoin makso. En hauku, kunhan totesin :)

Takasin marssiessa säälein lasta ja koiraa sen verran, että käytin kylmäkonettakin. Kai siä olis muutenki pärjänny, mutta raja se on nuukuudellakin. Samalla mittariston "suurimmat kuluttajat" sai merkityksen.

Kuva

Sit ku klikkas auki, niin takana luki "ilmastointi" ja hieno lumihiutalelogo. Pahoittelen huonoa kuvaa.

Kuva

En sitte tiä mitä muuta toi vois laskea kuin ilmastointia. Ehkä Webastoa, jos sellanen olis. Aika maltillista lisää toi ilmottaa ilmastoinnille, toisaalta pihalla oli vain 14 astetta lämmintä eli ei se kovin paljoa voinu käydä. Monessa aiheeseen liittyvässä jutussa väitetään nyrkkisäännöksi 4 dl/h, mutta se lienee kyllä hellelukiemien aikaan. Ja taas mitä paremman puoliskon V6:n kulutusta matka-ajossa on seuraillu, niin väittäisin (helteellä) lukeman olevan lähempänä litraa. Toisaalta jos keskinopeus on 70 km/h, niin kyllähän toi 4 dl/h pöyristyy jo ihan oikeasti litraan. Ja varmaan kylmäaineen määräki saattaa vaikuttaa käyntimäärään jne. Ja tuuli. Ja kuorma. Ja rengaspaineet. Ja kaikki. Vaikeahan noita on desin tarkkuudella yleistää.

Kova polkeminen ja kylmäkone nyt kuitenki aiheutti sen, että ruksein spritmonitoriin viisarin keltaselle, moottoritiemerkkiki oli pakollinen sekä tietenki ac, vaikka vain lyhyen aikaa se olikin käytössä (ehkä 150 km).

Kuva

Sit viä korjaa mittarivirheen, niin loppulukema on kutakuinki 5,9 l/100km. Virhemarginaalia en ala laskemaan :lol: Ajotietokone arpoi lukemaksi pyöreät 5,3 l/100km
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin