Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Noi DSG:t on kyllä jotain uskomatonta shittiä. Työn kautta on tullut istuttua paris ~pari vuotta vanhas Passatis ja toises kuuluu rutina ja rytinä kun pakin kytkee ja toises kakkoselle vaihto/luistatusvaihe tärrää. Ekalla on ajettu 80 tkm ja toisella 60 tkm :lol: Onhan noita jo iät ajat tehty, mutta ei vissiin ole osattu vieläkään tehdä oikein.

Muilta osin vaihteistoihin liittyen niin viikon päästä Levorannas otetaan vaihteisto pöydälle. Siihen mennes menee jo 100 tkm rikki, mutta tää laatikko on oireillu jo sen vajaa 100 tkm. Eli oliko sitte sen kummempi...

Talvi on jo tulossa, joten poikkesin paikallises rengasliikkees tinkimäs renkaita. Hovitoimittajaltani on aina saanu halvalla, mutta päänaukominen paikallisen puljun tiskillä johti siihen, että sain Michelin X-Ice North 4 töineen halvemmalla mitä rengasonlines on pelkkien kumien hinta 8O Nordman seiskat ja muut "vanhat ja hyvät" oli mun mielestä sen verran hintavia, että niihin en tarttunu. Ens talvena sitte pyörii 1 000 nastaa auton alla. Voi sitä ropinan määrää, ku muutenki on saatanallinen meteli autos. Toisaalta ne nastat on niin pieniä ja söpöjä, että melkein suurennuslasin tarttee nähdäkseen.

Yhtä hyvä vaihtoehto olis todennäkösesti ollu jokku halvemmat, mutta ei kyllä uskalla ottaa riskiä metelin suhteen. Toi Astra on niin kamala, että en halua edes ajatella kovaäänisiä nastoja sen alla. Toisaalta nostattaa taas autokuumetta, kun talven sulilla pikiteillä kuuntelee ropinaa ja uudes koeajoautos on tietenki kitkat alla :lol: Niinhän se näis Astroiski oli, ainaki Länkkärillä.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kuva

Keskinopeudella 66,3 km/h ja kulutuksella 5,65 l/100km (98E5).
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onnea pyöreistä numeroista! Monessako päivässä tämä merkkipaalu nyt tuli saavutettua?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

438

Ja kiitos!
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mikäköhän olisi ollut dieselastralla vastaavassa ajossa toteutunut keskikulutus? Peilailen näitä vain ketjun aloituksessa mainittuihin arvioihinnsiitä, että dieseli olisi kokonaiskuluiltaan asettunut aika samoihin lukuihin kuin tämä bensa. Arvonalanemien eron arviointin tosin monimutkaistaa laskelmia, kunnon vaikea arvioida miten auton arvo tippuu, kun kilsoja kertyy tuota tahtia.

Nopeasti laskien diesel olisi aika tasoissa bensan kanssa, jos kulutus olisi ollut n. 5,2 litraa satasella. Laskelman pohjana 425 vuosittainen euron veroero, aloituksessa mainittu 5000 euron hankintahintaero 25 % yhdistetyllä vuosittaisella arvonalenemalla ja pääomakuluilla ja polttoaineiden hinnat 98:lle 1,57 ja dieselille 1,33 euroa. 1,2 vuoden pitoajalta verot ja arvonalenema olisi dieselissä tällöin n. 2000 oiroa enemmän kuin bensa-Astrassa. Jos dieselissä kulutus olisi 4,8 litraa, olisi vuosisäästö n. 500 euroa. Eli satasia, kuten ketjun aloituksessa on mainittu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Spritmonitoris 15000 km keskikulutuksella automaattivaihteisten pienimmät kulutukset ovat 5,04 5,16 5,36 5,52 5,56 5,58 5,58 5,58...

Eli noiden perusteella bensa ei tule kalliimmaksi. Manuaalilaatikko tosin heittää laskut uusiks, mutta jos se ei ole vaihtoehto, niin laske siinä sit rauhas :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eipä se tosiaan pienemmällä näyttäisi menevän. Hyvä osoitus siitä miten nykyiset bensakoneet ja automaatit on jo niin fiksuja että pärjäävät isoillakin ajoilla dieselille. Toista se on jonkun automaattiturbosaabin kanssa, kun kulutusero on litratolkulla fiatin dieseliin verrattuna :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Niin se maailma menee eteenpäin. Tosin pitäs saada verrokiks kolmepyttynen diesel robottilaatikolla, niin vertailu olis reilumpaa :D Ja katotaan nyt miten tää kestää kilsoja.

Selvittelin katsastuskonttorilta, niin jos nyt leimaa, niin seuraava leima olis sit nelivuotiaana. Melkein vois... Jaa miksi? Tuskin on alkavaa välystä niveles, lasi on ehjä, saastehärpättimet takuunalasia, valot takuunalasia, kaikki toimii. Sitte 3v ja 300tkm ku leimaa tämmöstä, niin itku tulee kun sähkökäsijarru ei toimi ja huomiovalosta on yks ledi pimeenä. Nyt sijottamalla rahaa leimaamiseen, sais vuoden lisää aikaa. Ja 400tkm jälkeen tän voiki sit paalata :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei mitään hätää, jos niitä ledejä on vähintään 3. Kolmannes meinaan saa olla pimeenä, ennenkö ledivalaisin tulkataan kelvottomaks.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kansa vaatii jatkamaan tätä käyttötestiä vielä muutaman vuoden. Itseäni ainakin kiinnostaa tietää miten paljon tuollainen pirssi kestää kilsoja. väitän että oikein huoltamalla ei moottori tai vaihteisto porsi kulumisen vuoksi ennen 500 tkm:n lukemaa. Noi suunnittelu- ja valmistusvirheet sitten erikseen, ja ahdin saattaa tuolla välillä kaivata kertaalleen isoa huoltoa tai vaihdon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^Päteeköhän tuo myös Led Matrix -ajovaloihin, jos niistä tulee vikavaloherjaaki, mutta manuaalikäytöllä 2/3 toimii? :D Noh, onneks täs on halogeenit. Tai kohta puolin xenonit.

^Nii olishan se hauska testata 500 tkm. En mä sillä. Ja jos Iiris vetää taas ens keväänä maton jalkojen alta, niin sitte matka vaan jatkuu. Mut mikä sen turbon tappaa, kun en polje kylmänä ja jälkikäyttöäki harrastan, tai ainakaa en kaasuttele ennen sammutusta? Polttoainepuolta ja kaiken maailman saasteenestolaitteiden oheisoireita mä enemmän pelkään kuin turboa :? Ja kaksoismassaa, mut toisaalta kaverin V70 D5 kesti sen suhteen 350 tkm maantieajoa. Et sillain ei voi haukkua sitäkää kalliiksi.

Laatikon huollon osalta tiistaina tulee ylimääräinen öljynvaihto ikivaihtoväliin. Kun se koko romu otetaan pöydälle. Näkee sit tuleeko kuntoon vai ei.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

En tiedä mitään kyseisen koneen ahtimesta, mutta onhan se kuitenki käytössä kuluva osa, kun käyttöä tulee riittämiin. Raskaan kaluston ikikoneissakin ahtimen huolto on usein sellainen tietty välietappi samoin kuin vaikka ruiskutussuutinten huolto tai uusiminen. 500 tkm matkalla ahdin ehtii pyörähtää jonkunkin miljardin kerran, ja esim laakerit ei ole ikuisia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3538
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Ehdottomasti polje lisää kilsoja vaan, mitäs sitä hyvää vaihtamaan !? Kiinnostaa kyllä tälläinen hurjatahtinen kestotesti pienelle mehumaijalle. Jos ei emäntä hermostu Focukseen, olisi meilläkin tarkoitus jatkaa takuun tuolle puolen niin kauan, kunnes alkaa vaivoitella. Sun tahtiis ei moni jos kukaan polje tommoseen peliin kilsoja, se on varma.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti:^^Päteeköhän tuo myös Led Matrix -ajovaloihin, jos niistä tulee vikavaloherjaaki, mutta manuaalikäytöllä 2/3 toimii? :D Noh, onneks täs on halogeenit. Tai kohta puolin xenonit.
Jos siinä on jotain muuta rikki niin että huutelee herjoja, niin se voi toki olla oma asiansa (vrt. xenonien korkeussäätö). Tuo kolmanneksen sääntö meinaa pimenneitä ledejä, sitä en tiedä että lasketaanko vain koko valaisin vai ehkä matriisin eri alueet erikseen ja jokaisella se kolmanneksen sääntö. Lisätietoja saa lähimmältä katsastuskonttorilta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^^Niin onhan tuoki totta. Eikä se maailmaa tuhoa, jos pitää 500-1000 € laittaa 500 tkm matkalla kertaalleen ahtimeen :roll: Periaatteessa enempää ei pitäisi tarvita, jos tavara on tasalaatuista, koska sinne vajaa 200 tkm nurkille saakka takuun piikkiin pitäisi tulla sitte ihan brand new tilalle :lol:

^^Ai sinä valistat, että ei kannata hyvää turhaan vaihdella? :D

Tänään innostuin ostamaan Motonetistä pesuvehkeitä ja vetäsin autot puhtaaks. Täytyy nyt vielä nauttia, kun yhtiökokouksessa koko porukka nyökytteli pihassapesemisen puolesta, vaikka mä olen kyllä siinä käsityksessä, että se lysti loppuun nopeaan kun ensimmäinen hoksaa, että ei sitä saa harrastaa. Tai saa näillä hulevesisysteemeillä, jos auton pesee kerran kuussa. Noh, Volvon keskilokeros on edelleen pesuautomaatin koodi usealle pesulle ja tätä Opelia nyt ei ole jaksanut muutenkaan pestä usein. Saipahan kuitenki käytettyä kymmeniä euroja pesuvehkeisiin. Rahat kiertoon ja veroja valtiolle.

Kuva

Kuva

Turha hifistely jäi pois. Pesuharja oli letkun jatkeena ja sillä pahimmat kurat pois. Sitte sankoon aineet ja hinkaten ja huuhtoen samalla harjalla. Sentään hiekanerottimen sisältävän sangon ostin. Ja olis niitä muuttokuorman pohjalla pari muutakin, mutta ne on pyöreitä eikä se Motonetin punainen leveä harja siihen sopis muutenkaan.

Kuva

En tiä olinko tyhmä vai mitä kun tämmösen ostin.

Kuva

Jotenki oletin, että kun tuo "ylläpitää höpöhöpökalvoa", ja "soveltuu myös pinnoittamattomien kohteiden pesuun", niin täs olis ollut edes jotain Wet Wax -tyyppistä touhua tai edes olematon helmeily vedellä. Noh, oikeasti se olikin vai sen höpöhöpökalvon ylläpitopesuun, eli kallista shampoota. Toisaalta mun pesumäärillä ei hirveästi väliä, kun tuo vajaa 15 € puteli kestää ainaki vuoden. Suurin henkinen pettymys oli se, että pesuaine ei vaahdonnut ollenkaan :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin