Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Helsingissä tuli tänään vastaan uusi valkoinen Astra Sports Tourer taksikyltti katolla.
Eli aktiivisina on Opelin myyjät olleet silläkin saralla.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^^Ei siä ainakaa nettisivun mukaan muita naisia ole.

^^Corsa on muuten lippulaiva-Insigniaa tilavampi, halvempi ja pieniruokasempi. Ei huono valinta :D

^Sopii olla pienet kuskit taksis. Voi muuten olla herrojen rivis ahtaat tunnelmat. Hyvin sinne taakse isoki mies mahtuu, kunhan etupenkit on edes. Plussaa ropisee myös kontista kantautuvasta melusta, niin kuskin ei tarvi kuunnella asiakkaiden sönkötystä :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja tetammi »

JP_Vette kirjoitti: ^^Corsa on muuten lippulaiva-Insigniaa tilavampi, halvempi ja pieniruokasempi. Ei huono valinta :D
Kiitos vaan. :mrgreen:

Mä "syytän" tätä topiikkii hankinnasta..
Ilman ois jäänyt toi "liisinki" huomaamatta.
Tässä oli kyl monta sattumaa että pihalla on ekaa kertaa täysin uusi auto.
Emännyksellä varsinainen työmatka tippui 36kilsasta kuuteen mutta joka päivä pitää kesken päivän siirtyy muutama kilsa sinne tänne niin pieni bensa kuulostaa paljon paremmalta kuin iso diesel.
Palkkaki nousi aika tarkkaan tuon lyhennyksen verran.

Saattoi myös azp:n laskelmat avata silmii ja pikaine tsekkaus huoltovihkoon vahvisti että ei toi uusi välttämättä sen kalliimmaksi tule.

Verojen tippuminen n. 700eurosta 110euroon kyllä lämmittää, varsinkin jos ilmoitetut kulutukset on ees lähellekään totuutta. Ng kolkki vei kumminki seiskaa tuossa ja jos toi pystyis ees samaan vaikka kuuteen luvataan niin ois jees.

Vakuutus on tietty kalliimpi kun piti kaskoki ottaa mutta toisaalta ei tuu katsastuskuluja.

Varusteitaki on kivasti vaikka pikkuauto onkin.
ESP, cruise, automaatti-ilmastointi, lämmitettävä ratti (Kurko varuste :D ), BT mankka handsfreellä, peruutustutka.
Tuossa istutaan vähä korkeammalla kuin esim. tuos ng kolkissa niin kulku on helpompaa ja takapenkilläki on tilaa pituussuunnassa samaa luokkaa, kapeampi on kyllä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Meillä on salainen yhteistyösopimus JP_Vetten ja Länkkärin Iiriksen kanssa. JP_Vette hehkuttaa Opelismia foorumilla, mä esitän kylmännihkeää faktaa loppuunajetun Saabin todellisista kuluista ja hehkutan Länkkärin rahoitustarjouksia ja Iiris viimeistelee antamalla vastustamattoman tarjouksen ja soittelemalla asiakkaan perään :mrgreen:

Tarttuko Corsa sellaisella 2-3 vuoden takuuhyvitys-diilillä vai minkälaisella huiputuksella?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Hyvin toimii. :mrgreen:
Joo. Just toi 200e/kk 2.5V 40tkm ja Kymppitonni pitäis saada. Ainoo extra mikä otettiin niin oli metalliväri.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ja pitäähän niitä myydä jos PSA aikoo saada Opelin sieraimet pinnalle:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/karu ... a/FbHTR8ui

Ettei vain kävisi niin että kaikki mihin saabisti (vai GM?) koskee päätyy konkurssiin?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^Uutinen koskee Saksan tehtaita. Muistaakseni Astrat tehdään Briteis ja Corsat Espanjas, eli ei kyl Saksan huolia auteta näillä valinnoilla :lol:

Mulla on vuoden laskelmat valmiina auton kuluista, mutta odottelen tiistaihin saakka, että saan koko vuoden kulut kasaan. Ennakkospoilausta en tee, mutta sanotaan näin, että kun verottajan sivuilta otti yhden lisärivin muodoltaan 7000x0,4 niin kyllähän se anto lisävaloa tähän risukasaan :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Mielenkiintoinen tuo uutinen Opelin tilasta. Siinä sai taas yksi ennakkoluulo huutia kun itse pienessä mielessä olisin sijoittanut kansallisuudet päinvastoin :roll:
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP »

JP_Vette kirjoitti:^Uutinen koskee Saksan tehtaita. Muistaakseni Astrat tehdään Briteis ja Corsat Espanjas, eli ei kyl Saksan huolia auteta näillä valinnoilla :lol:
Viittasin laajemmin uutisen toteamukseen, että Opel on tehnyt tappiota jo 20 vuotta.
Henri S kirjoitti:Mielenkiintoinen tuo uutinen Opelin tilasta. Siinä sai taas yksi ennakkoluulo huutia kun itse pienessä mielessä olisin sijoittanut kansallisuudet päinvastoin :roll:
Ennakkoluulo oli siis, että Ranskassa valmistaminen olisi kalliimpaa kuin Saksassa? Monella alalla näin varmasti on, varsinkin kun laskee mukaan ranskalaisen herkän lakkonappulan kokonaiskustannuksiin. Autonvalmistuksessa on kuitenkin Saksassa niin kovat palkat, että uutinen ei yllättänyt itseäni. Volkkari ja Opel kärsivät Saksan tehtaillaan vielä siitä, että niillä autokohtainen kate on muita saksalaismerkkejä matalampi, koska muut valmistajat voivat lyödä hintaan premiumlisää. Liittovetoisilla työmarkkinoilla palkat sanellaan kuitenkin helposti niiden tuottavimpien työnantajien mukaan.

Tuon vuoksi niitä pikkuautoja ei enää juuri Saksassa kootakaan, kun niiden muutenkin ohut kate häviäisi Saksassa kooten kokonaan. Ja Ukin kilpailukyvyssä Mersun suuntaan merkittävä (ei toki ainoa) tekijä lienee se, että suomalaisen autonkokoajan palkka on hyvinkin matala verrattuna saksalaisiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Henri S »

No näin juuri. Saksassa (jos en ole väärin ymmärtänyt) myös työntekijän irtisanominen taitaa olla hankala/kallis prosessi joka osaltaan varmaan vaikuttaa kustannuksiin. Saapa nähdä miten täällä armaassa kotimaassa käy näiden asioitten kans. Tuleeko Suomesta kilpailija entisille itäblokkilaisille halpatyövoimamarkkinoille? Yritystä ainaki tuntus olevan siihen suuntaan :roll: . Ja pahoittelut offtopikista vaikkakin tämä ketju hieman muutenkin rönsyilee aiheesta.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei offtopic tässä ketjussa haittaa. Onhan tämä jo itsessään offtopic Saab-foorumilla :lol:

Mutta joo. Auto luovutettiin minulla 25.4.2017 eli tänään tulee vuosi täyteen. Huomenna alkaa jo toinen vuosi... Muistaakseni matkamittarilukema oli luovuttaessa 6 km, mutta tokihan se on voitu nollata ennen h-hetkeä. Tänään kotiin päästyäni lukema tulee olemaan 82752 km eli vuoden aikana mittariin pyörähti 82746 km. Niistä viimeiset ~54 tkm on tullut viimeisen 7 kk aikana, eli työpaikan vaihto ei lopulta nostanut ajomäärää hirveästi, sillä peruskaavalla 54/7x12 tekee "vain" 92 tkm.

Rahaa on mennyt seuraavasti:
-Huollot ja korjaukset 858,83 €
-Ajoneuvovero 177,69 € (maksan neljässä erässä, eli yhdellä olisi halvempi)
-Vakuutukset 714,76 €
-Rengasrikko 150,00 €
-Mikki Hiiri -kulut (pesunesteet, pesu ym.) 65,9 €

Polttoaineeseen on laitettu 7 170,80 €

S-ryhmää kritisoitiin bonuksien leikkaamisesta, eli 5 % sijaan saikin vain 5 snt/l alennusta. Polttoainetta on tullut tankattua 4 650,20 l tässä vuoden aikana ja bonukset ovat seuraavat:
-Nykykaavan mukaan 232,51 €
-Vanhalla kaavalla laskettu 358,54 €

Eli keskittämisalennus laski 126,03 € vuoden ajalta, reilu kymppi siis kuussa. Pikku puroista syntyy joki, mutta ehkä poru oli liioiteltua? Harva meinaan tankkaa vuoteen tuon vertaa, toki kulutuksen ollessa tuplat myös bonus on tuplat...

Maksutapaetua tankkaukset kerrytti 35,85 €. Huikee summa. Toki muutama sentti tippuu pois, koska pari kertaa tuli tankattua Norjas tai Ruottis. Suomessa kuitenki yksittäisiä hairahduksia lukuunottamatta tankattu vihreällä kortilla aakkosilta.

Kaikkine kuluineen ilman bonuksien huomiointia autoon on palanut rahaa 9137,98 € ilman rahoituskuluja ja arvonalenemaa.

Siihen varaston perältä löydettyyn Volvoon tarjottiin hyvitystä tasan 20 000 €. Ostohinta oli 26 2XX €, en jaksa nyt kaivaa sopparia esiin, eli arvonalenema olisi siinä kaupassa ollut 6 200 €. Autoilu maksoi siis ensimmäisenä vuonna 15 337,98 €. Koska tuosta puuttuvat rahoituskulut ja ostohinta on pyöristetty muutaman kympin alas, julistettakoon hintalapuksi 15 650 €. Kilometriä kohti se tekee 19 snt.

Huoltoja tulee vähän väliä, korjauksista suurin osa pitäisi mennä takuun piikkiin ilman kilometrirajaa. Ajan kitkarenkaat nyt kesää vaste loppuun, jolloin ensiasennuskesärenkailla päässee syksyyn saakka ja talveksi sitten uudet tassut alle. Takuuaikana pitäisi tulla 200 tkm mittariin. Tavallaan ei nykyajolla, mutta kesäkuussa työmäärä lisääntyy ja vastaavasti ensi talvena. Katsastushan tulee vasta kolmen jälkeen, eli periaatteessa mulla olis mahikset ajaa 300 tkm ilman katsastusta, mutta en tiä kestääkö kantti kokeilla, mitä Opel kestää ilman kalliita remontteja. Samalla kaavalla ennustaen voisin ajaa 500 tkm yhdellä katsastuksella :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Cona »

En ota kuluihin kantaa muuten kuin, että kyllä autoilu on kallis laji Suomessa. :roll:

Mutta täytyy sun kyllä tykätä ajamisesta. Mulla on filosofia ollut aivan päin vastainen, lyhyt työmatka, vähemmän istumista ratin takana ja enemmän aikaa perheelle /itselle.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No itseasiassa se autoilu on yllättävän halpaa kun vertaa valtion tukiasiin. Verovapaa kilometrikorvaus on yli tuplat todellisista kuluista ja maksimihyötyjä saa työmatkavähennystä nettona 8,7 snt/km (32 292 km saa maksimin eli 7 750 € -> 7 000 € omavastuun jälkeen, yleinen duunarin lisäprosentti 40 % -> verohyöty 2 800 €) eli mun tapaukses se on lähellä todellisia kuluja ilman pääomakuluja, eli 11 snt/km. Ja tuosta 11 snt voisi vielä vähentää polttoaineen ja vakuutusten s-bonukset. Ja nuuka ajaisi 95:llä, vain turbo-saabistit ajavat 98:lla. Edellä olevaa tekstiä ei saa kirjoittaa ilman vihamielisiä katseita, onhan tuo munkin mielipiteen kanssa ristiriitainen, mutta luvut on mitä on enkä sille mitään mahda :roll:

Ja joo, tuleehan autossa istuttua. 5:50 lähden töihin ja töissä olen 06:59-07:01. Kellokorttia ei ole ja kävelyä on sekä kotona että töissä alle auton mitta. Pitkä matka kilsoina, mutta yksi 5 kk keikka Helsingissä avarsi maailmaa miettimään kuljettuja matkoja kelloa katsoen, ei niinkään matkamittaria :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Rupee olemaan vaihtoiässä mun silmiin rahalla laskien tuo Astra.

Kysy tarjous varusteineen täsmälleen samanlaiseen niin tiedät todellisen arvonaleneman.
Jos eka vuosi oli kuvitteellinen 6000eur, niin toinen lienee varmaankin sama, vai maksaako joku litraisesta 170tkm ajetusta Astrasta yli 14.000,-

Eli mahdollisesti ajelet uudella samaan hintaan kuin vuoden vanhalla, ainoa vaan että ei tarvitse uusia renkaita. Eikä tehdä isompia huoltoja. -
tai mistä minä mitään Opelin huolloista tiedän :D

Joudut tietty ostamaan uudet talvirenkaat jos ei joku kampanja tarjoa niitä kylkeen. ( Mielellään ihan oikea kampanja esim. maahantuojan puolelta jota myyjä ei vähennä vaihtoauton hyvityksessä.)

Ja mites toi astraalin vakuutuksen hinta on noin tähtitieteellinen :?: Yli puolet omaa Skodaa kalliimpi. Oletan että sulla täydet bonukset.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tilattavaan Volvoon hyvitys olisi ollut 18 k€. Siihen varastossa lojuvaan olisi saanut 20 k€, eli vähän pitää kaunistella itselle :lol: Joulunahan kävin Porin Palinilla kyselemässä...
JP_Vette kirjoitti:Kävin masentamassa itseäni Auto Palinilla vaihtoarvosta ja melkonen poliitikko siä pöydän takana istu. Tarpeeks kun muotoili kysymyksiä uudelleen, niin sain vaihtoarvoarviot:
1v 80tkm: 18k€
2v 160tkm: 14k€

Auton hankintahinnan ollessa 26k€, alkaa vaikutta siltä, että toinen vuosi ajetaan, ellei saa jotain todella suklaatarjousta vaihtamiseen jo ensi keväänä.
Tuo 18 k€ veikkaus osuu juuri samaan, mitä Volvolla tarjottiin ensiksi. Ja 14 k€ sun veikkaukseen :) Vaikuttaa siltä, että suoraan prosenteissa laskevat. Ja tuohon Palinin arvioon nojaten tarkoitus olisi ajaa toinen vuosi.

Lompakon lisäksi yksi jarru vaihtointoon on se, että tällä tiedolla olen lomautettuna tai työttömänä 1.10.2019 alkaen. Jouluna 2018 tietää onko töitä ja jos on, niin missä. Tuuppaan rahaa sivuun autolainaa varten aika raskaalla kädellä ja jos mun jalois pyörii 1.10.2019 250 tkm tuupattu Astra ja ainoot tulot on aktiivimallin mukainen työttömyyskorvaus, niin lompakos pitää olla pätäkkää maksaa sitä autoa... Mut ei se autokuumetta poista :mrgreen: Se Isuzu D-Max olis tarjoukses. Sais pitkähyttisen pätkän hinnalla...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin