Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Oliko tämä nimenomainen Astra joka ajeli eilisaamuna 0815 Tuulissuolla vastaan?
Jos oli niin rupeaa olemaan Varsinais-Suomen kuuluisin Opel :D
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joo kyllähän mä niihin aikoihin ajoin kohti Urusvuorea. Mä kuitenki toivon, että tää foorumi ei olisi ihan niin suosittu kuitenkaan, että kuuluisimman titteliä saan. Vai onko joku kuvannu YouTubeen jonku kunnon perseilypätkän mun autosta? :mrgreen:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja tturku »

jos vielä ei oo niin ei muuta kun dashcam kiinasta ja itse julkaisemaan omat hölmöilyt :D
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Femmas on, pitää vaa siirtää se POpeliin :) Mut kuka nyt omia törttöilyjä jakaa? Tai siis enhän mä edes törttöile, aina on vika muis :mrgreen:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja hei9n »

En mä kenenkään perseilystä tai dashcamista ole kiinnostunut, mutta jos tulee tilaisuus ajaa moccabrown Astran edessä ja vielä kattoluukun bongaan taustapeilistä niin lupaan opetella taloudellista ajotapaa 75kmh :D
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Bronze Brown :!:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Voihan kulutus. Spritmonitor aiheuttaa tuskaa. 2016 ja uudemmat Astrat litrasella bensakoneella. Ajan sitte vissiin keskiarvoon nähden kivasti. 3500 km suoritetta kun vertaillaan, niin kakkossijallahan mää hengailen :mrgreen:

Kuva

Noh, kävin Varkaudes viikonloppuna. Avopuolisolla oli taas koiranäyttelyihin asiaa ja minä olin kuskina, matkaseurana sekä lapsenvahtina. Hyvinhän tolla pitkääki matkaa ajaa. Mut joo, otin myös kulutusdataa ylös.

Kuva

Alempi välillä ABC Paimio - ABC Kuortti. Kuortti on muutama kymmenen kilsaa sen jälkeen kun Heinolas loppuu motari. Keskinopeus muistaakseni 122 km/h eli 140 mittarinopeutta (132 oikee) aina kun mahdollista pl. kehä 3:n sisäpuoli (eli motarit ja kehä 1). Mitä toi tekee mittarivirhekorjauksen jälkeen, joku 7,2 l/100km. Ei se ihan kasikymppiaudille pärjää (6,1) mut ei ollenkaan paha siltikää. Saabiin ku sais ton kertoa kahdella.

Kuortin jälkeen ajelu Varkauteen, siä vähä pörräten ja Jyväskylän kautta takasi Piikkiöön ja tänä aamuna töihin. Ilmastointi oli eilen päällä ja matkanopeutena "rajotus +10 ja kaikesta ohi lappu lattias aina ku pääsi". Auto täynnä romua, ihmisiä ja tietysti yksi koira. Nyt melkien uskallan väittää, että jos olisi mennyt ilman ilmastointia ja luottanut kattoluukun vetoon (säälein taas koiraa ja lasta) eikä olisi ohitellut täysillä kolmen pytyn voimin, vaan tyytynyt ajeleen letkassa, niin nelosella alkava kulutus olis mittaris :P 5,73 ei ole paha sekään. Siis mittarikorjattua.

Mitä omaa ajoprofiilia spekuloin, niin moottorijarrutuksiin pitäs panostaa. Se on vaan niin mummoilua, ku moottorijarrutus on olematonta. Välillä tuntuu, että voiskohan kaasuläppä olla auki moottorijarrutukses, kun hidastuvuus on samaa luokkaa ku vapaalle heittäis :roll: Ei vaan sovi mun hermoihin, että taajamamerkin tulles alan himmaileen kilometriä etukäteen. Siinähän menis hermot sekä itseltä että kanssa-autoilijoilta.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Ihan mielenkiintoinen tuo spritmonitor.

Vaikkei vertailukelpoisia keskenään niin tulipa kurkattua.

Ecoboost 1.0 125hv 5,36l 100km
Ecomotive 1.0 116hv 5,35l
Ceed 1.0 99hv 5,98l
Puretech 1.2 110hv 5,67l

Astran kokoluokassa on aika tasaista. Ajoprofiilista ei teitenkään mitään hajua, valitsin pienimmät luvut mitä löysin.


Otetaas tänne vielä vertailun vuoksi kaverin Superb. Se vetelee säännöllisesti 1400km tankillisella, eli 5,0l 100km 1.4 125 moottorilla.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Spritmonitoris pienin kulutus kyseiselle pannulle on 2000 km matkalta 5,57 l/100km keskiarvon keikkues päälle seittemän. Ja 49 autoa huomioitu. Laskeeko hän ajetusta matkasta vai siitä, mitä tietokone väittää tankilla pääsevän tankkauksen jälkeen? Ihanan inhorealistinen palvelu toi Spritmonitor. Kiitos kaikille sen aktiivisille käyttäjille :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja hei9n »

En löytänyt monitorista yhtään uutta superbia mopommalla koneella jossa co2 124g

Kaveri laittoi kuvan ajotietokoneesta jossa on kohta ”tankkauksesta alkaen” siinä ajomäärä 1400km ja sädettä vielä jokunen metri jäljellä. Eiköhän se ole aika lähellä totuutta. Liekö sitten kaveri omaksunut saaristolaisen ajotavan 75kmh

Itse ajelin nätisti Merimaskuun ja takaisin. Menomatkalla ajotietokoneen mukaan 4,2 ja paluumatka 3,7 kyllä ne satagrammaiset saa pienellä menemään jos vaan jaksaa pihistellä. Autolla ajettu vasta 3000km joten pudotusta lienee vielä tulossa.
Tarviikin muuten vetää sama reitti Superbilla ja katsoa mitä se sanoo.

EDIT. Passat Variant löytyi 1.4 125hv versiona.
Pienin 5,91l 100km
keskiarvo 11 auton otoksena 6,94l 100km

SuperB samalla reitillä nätisti ajaen 4,6l 100km edestakaisella matkalla.
Viimeksi muokannut hei9n, Ti Touko 16, 2017 14:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kai se täytyy sitte uskoa :D

Mulla seisoo taas ajotietokonees seka-ajon myötä 5,3 joka pyöristyy kutakuinki 5,6 kun ajotietokone ei osaa yksinkertaista laskutoimitusta tehdä oikein. Tuon päälle vielä matkamittarivirhe (ah, tulee ikävä femmaa, jossa mittarin sai Techillä näyttämään oikein), jonka jälkeen kulutus nousee vielä sinne kuuden tietämille, kun niinkin yksinkertainen värkki kuin matkamittari näyttää sekin väärin. Toisaalta se viimeinen mittarivirheen korjauslasku on sinänsä "turha", että harva sitä tuntuu laskevan. Toki se on itselleen valehtelemista (aika rankasti jopa), mutta vertailukelpoista dataa haaliessa se n. 5% matkaheitto on enemmän kuin vakio.

Mutta takaisin itse autoon. Ajelin toissapäivänä myös vesisateella ja sadetunnistin on luokattoman huono. Yks kaks lakkaa pyyhkimästä vaikka kuinka olisi pisaroita. Nyt tunnistin on herkimmällä, mutta samaa ongelmaa. Mitä iloa automatiikasta, joka pysähtyy viiden minuutin jälkeen? Ei se Saabeissakaan (OG9-5, NG9-3) täydellinen ole, mutta huomattavasti parempi.

Äänieristyksistä on paljon porukka marissut, mutta mun mielestä toi on ihan ok. Kuitenki sateella ovet kuulosti siltä kuin vesi tulis jo sisään ja katossakaan ei vissiin fylliä ole, kun kuulosti ajaessakin hyvin pellikattomaiselta talolta koko romu :lol: Noh pieniä ongelmia nuo, aivan se ja sama. Ei se niin kovametelinen auto ole kuin porukka yleisesti poraa. Ja talvetki ku ajaa ainoilla oikeilla talvirenkailla eli nastattomilla, niin nastojenkaan ropinaa ei tarvi sietää.

Seuraava haukku tulee kuljettajan penkin muistista. Tai sen puutteesta. Joo, penkki kulkee, mutta peilit ei. Miksi ei? Muistit saa avainkohtasiksi ynnä muuta turhaa paskaa, mutta peilit on ja pysyy paikallaan.

Sitte seuraava on ne penkin säätönamiskat. Saabeis ne on penkin etuosassa, Opelissa melko takana. Ei näe ei, pitää kopeloida b-pilarin ja penkin väliin käsi luonnottomaan asentoon. Jos vielä takin taskussa on jotain tupakka-askia suurempaa, niin tuskaa tuottaa. Hierontanappi on etummaisin, sen jo muistaa ulkoa, mutta aina sama säätö silti.

Erehdyin myös käyttämään sähkölaseja. Neki napit on takana. Siis tosi takana. Ei käsi taivu niihin, ja penkki on sentään täysin takana. Miksei ne ole ovessa edessä niinku kaikissa muissa autoissa? Tai kuten Saabeissa, siellä keskikonsolissa, jossa käsi muutenkin lepää. Mikse ne pitää änkeä oveen ylinpäätänsä.

Radion napit on kans niin saatanan kaukana, että jos mankalla haluaa tehdä jotain muuta kuin säätää volumea, niin ei meinaa ylettyä. Lisäksi vihaan kosketusnäyttöjä yli kaiken, mutta onneks iso osa toimminnoista käy fyysisillä hantaakeilla.

Radiosta päästään 2010-luvun helmeen: handsfree. Jos ostan Kiinasta eurolla handsfreen korvaan, voin naittaa siihen 10 puhelinta ja ne toimivat yhtä aikaa. Mutta ei Opelin LG:ltä tilaamassa paskassa. Voin naittaa usean puhelimen (työ+oma), mutta aina kun haluan vaihtaa sitä niin pitää mennä sen KOSKETUSNÄYTTÖHELVETTIVALIKON kautta vaihtamaan puhelin. Spotify tulee omasta luurista, työpuhelimeen puhun päivät muuten. Illalla taas en tarvi työpuhelinta. Todella kätevää, v*tun fiksua. Toinen on sitte se, että omassa puhelimessa on dual sim, joka aina soittaessa tietenki kysyy kumpi sim. Noh, LG päättää siten, että ei soita ollenkaa. Eli pitää kuitenki hakata puhelimesta soitto sakkojen pelossa.

Tulikohan sitä vuodatettua tarpeeksi... On se hyvä auto. Otetaan lyhyesti ja ytimekkäästi hyvät puolet:
+Öljyt edelleen maksimis vaikka 4 tkm kolkuttaa jo vaihtovälillä
+Penkit. Aivan taivaalliset Saabin naurettaviin räpellyksiin verrattuna
+Auto toimii edelleen, törmäysvarotin ei ole huutanut ekan päivän jälkeen ja radiokaan ei ole mystisiä boottailuja toista kertaa tehny

Nyt on tullut se ongelma, että aamuisin laitan penkinlämmittimen päälle ja hieronnan vilkastuttamaan pintaverenkiertoa. Kuukaudessa musta on jo tullut niin vaativa, että pohdin lähinnä, että seuraavassikin autossa pitää sitte olla hierova penkki :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
KVikstedt
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: To Syys 30, 2004 19:49
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja KVikstedt »

Kiitos JP_Vette, :lol: ,nautinnolliset lukuhetket jatkuvat!
#5943, Hyvinkää
SAAB kokemuksia 28 vuotta, 351 Mm
nyt yritetään mennä Audi:lla
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

JP_Vette kirjoitti:Tuon päälle vielä matkamittarivirhe (ah, tulee ikävä femmaa, jossa mittarin sai Techillä näyttämään oikein)
Eikös opeliin ole mdi, joita löytynee muutamilta klubilaisiltakin? Uskoisin sillä onnistuvan rengaskoon muklaamisenkin käypäiseksi.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joo MDI tohon puree. Itekki ostaisin heti, jos niitten kiinalaisten myyjien teksteistä sais 100 % varmuuden, että myös turvapääsyt (jos sellasella nimellä kulkee edelleen) toimii. Ei niistä ota pirukaa selvää.

Tänää teknaria lukies tuli vastaan tämmönen taulukko hybridien testis:

Kuva

Nopeusmittari heittää enemmän kuin matkamittari. Hmm.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä ne nopeusmittarit on todellisuudessa hyvin tarkkoja ja siten myös matkamittaritkin. Nopeusmittariin vaan tehdään ohjelmallisesti lakiteknisistä syistä tahallinen virhe yleensä tuota 3-5km/h luokkaa, ja aina niinpäin että näyttää liian paljon. Eli jos "kalibroit" rengaskoon niin että nopeusmittari näyttää oikein niin sisäisesti käytössä oleva todellinen nopeustieto on puolestaan väärin kalibroitu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin