Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1448
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja IC1970 » To Tammi 31, 2019 18:36

Yritä löytää seuraavaksi autoksi jotain Hyundain tms. suunnalta, olisi kiinnostavaa lueskella kokemuksia, kun tuuppaat 7v ilman kilometrirajaa takuulla sen miljoonan menemään, että miten pelit ja vehkeet kestää ynnä takuu toimii !
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Toyota Hiace D4D 117 4wd-08, Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Active-16
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3151
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » To Tammi 31, 2019 19:23

Siihen 7 v takuuseen ei taida sisältyä kyllästymistakuu? Nykymallilla 490 tkm samalla penkillä istuen voi olla aika rankka kokemus myös henkisesti :lol:
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8741
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP » To Tammi 31, 2019 19:41

Taitaa olla mielikuvajuttuja nämä kyllästymiset. Just tänään linkkasin kaverille yhden Nettiauton K-Astran kommentilla että voisin mä tollaseenkin Saabin vaihtaa. Lisätoteamuksella että vois aika pian kyllästyä ja tulla tarve ettiä taas alle vaikka Saab :mrgreen:

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3151
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Pe Helmi 01, 2019 15:25

Levorannalla oli jotain puhelinsäätöä. Soittivat illalla kyl takasi ja viä aamullaki pahottelivat.

Parkkitutkat oli korjattu. Jää ja lumi oli katkonu yhden anturin johdot. Ekana talvena meni potkasuanturin johdot poikki (takuu ei korvaa) ja nyt toisena meni parkkitutkasta ja korjattiin takuuna. Mitähän kolmantena talvena sit katkee :roll: Hyviä vehkeitä nää, en mä sillä.

Kytkimestä poistettiin vikakoodi ja vika ei uusiutunut. Tuomio: kytkin luistanu. Höhö, 143 tkm maantieajoa, tosi hyviä vehkeitä hyvällä mitotuksella, ellei sit ollu joku jään ja lumen tuoma jumi. Tosin eikai kytkinkopas pitäs lunta olla :roll:

Kuva

Kuva

Kuva
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3151
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Pe Helmi 01, 2019 23:50

OCF:lla 1,2sorsa kirjoitti: Tallentaa tuon herkästi. Kytkimen asennolle on omat vikakoodit jos sallittu ohjearvo ylitetään mitkä kertoo sitten viimeistään kytkimen kulumisesta.
Kivi tippui sydämeltä. Eli luen tuon rivien välistä, että "kyllä se sitten hajoaa, kun se ei enää kestä". Eli paljon ajoa. Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4092
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Pakari » La Helmi 02, 2019 10:14

Koskas lootaöljyt on vaihdettu vai uskotko siihen että laatikon öljy kestää seen eliniän? :mrgreen:
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96
NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3151
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » La Helmi 02, 2019 11:11

Se on jännä, et öljyjen kunto voi heiketä ton lapun mukaan mut silti öljynvaihtoväli on ääretön. Mut täs vehkees ne vaihtu n. 95 tkm kohdalla. Tarkka lukema on kyl huoltokirjas.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3151
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ma Maalis 18, 2019 15:23

150 000 meni tänää rikki. En oo yhdelläkää autolla ajanu yhtä paljoa. Enkä viäkää oo ongelmasta ollu yhteydes autokauppiaaseen :mrgreen:

Samalla vois pikasesti laskea kilsat tien päällä:
Isän Pajero ja muut ehkä 10 tkm
Tonnari 90 tkm
Volvo 40 tkm
Avo 10 tkm
Tonnari 20 tkm
Kolkki 30 tkm
Femma 110 tkm
Audi 30 tkm
Opel 150 tkm

Sit intis muutama tonni varmaan, menkööt se pyöristelyvirheisiin. Toisaalta johan Rovalta sai pari tonnia ja kertauksiski ajoin menomatkan Rovalle :roll:

Norpallaki on tullu jokunen tonni, mut sitäkää nyt ei lasketa :mrgreen:

Taksia ajoin viis vuotta viikonloppusin ja siitä saa helposti 60 tkm vaikka kuinka varovasti laskis :roll:

Eli yhteensä 550 tkm. Noh, kohta joku rekkapena kertoo miljoonan menneen rikki jo ennen kolmenkympin kriisiä.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3151
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » To Maalis 28, 2019 08:26

150 tkm kohdalla on moniurahihnan vaihto. En sitä kuitenkaan saanut edelliseen huoltoon mennessä hankittua, joten ostin sen sitte jälkitoimituksena. Samalla tilasin kiristimen, kun siitä kuitenki porsii laakeri ja sit harmittaa kun Opel jättää tielle. Makso joku vajaa 70 €, en pitäny pahana. Metallirulla oikeen, harvinaista herkkua!

Kuva

Vaihtoki on varmasti harvinaista herkkua, kun lohkon päädyssä on vajaa 20 cm tilaa. Mahtuu vähä isommakki työkalut, käsistä puhumattakaa :lol:

Jossain vaiheessa huolto-ohjelmaan on tullu polttoaineen lisäaine. Ei ollu saatavilla 120 tkm kohdalla, kun huolettiin Levorannalla. Ei-oota myivät myös edelliseen huoltoon mutta nyt sattu olemaan hyllyssä.

Kuva

Ei menny huollon yhteydessä, mutta tankatessa kaadoin kaks purkkia kuten ohje oli.

Kuva

Ton pitäis poistaa karstaa imusarjasta. Sillai hassua, et mä en vieläkään ole keksinyt millä toi imusarjaan saakka pääsee... Imusarjojen karstoihin viitaten kysyin jcarlssonilta EGR:n poistoa, mut vastaus tuli nopeasti, että ei kannata edes harkita, koska lspi ja se pakokaasu seassa kai sitte sitäki hillittee. Eli antaa imusarjan karstottua. Kyl se sitte hajoaa kun ei enää kestä.

Ja kestämisestä tuli mieleen, että pari päivää sitte viimeksi kävi taas näin:

Kuva

Muutaman minuutin sammuksissa olo auttoi. En vienyt vielä vikakoodien lukuun, mutta kai se on sitte taas samaa kytkimen luistoa. Vähän kyl koki tää uuden ja huolettoman auton ajatusmalli kolausta, mut noh näillä mennään. Ja voihan se olla, et tolla pääsee viä toiset 150 tkm. Ainut vaa, et jos joku kerta se uudelleenkäynnistys ei autakkaa, niin auto jäi sit tohon. Yleensähän luistavallaki kytkimellä pystyy yllättävän hyvin nilkutteleen, mut tää automaatiohan on tunnetusti päivän sana :roll:
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8741
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP » To Maalis 28, 2019 08:37

Onko niin että tässä koneessa ei bensaa ruikita imusarjan puolelle ollenkaan? Jos näin, niin lisäaine päässee imusarjaan sen kökön kanssa samaa reittiä, eli sieltä EGR:n kautta käytyään ensin sylinterissä ja siirryttyään sieltä pakokanavaan. En sitten tiedä miten hyvin se lisäaine enää palotapahtuman jäljiltä mitään putsaa, mutta mä en olekaan kemisti :mrgreen:

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3151
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » To Maalis 28, 2019 09:00

Pahan kysyit. Ei sitä ainakaa suureen ääneen julisteta, toisaalta en ole tarkemmin tonkinutkaan. Varaosaputiikin kuvas ei ainaa kovin isoa suutintukkia ole näkyvillä:

Kuva

Eikä käsiä sotkematta omastakaan löydy:

Kuva

Et kai se sit pakokaasujen mukana kiertää lenkin ympäri :roll:

Nappasin kuvan myös siitä työskentelytilasta remmin vaihdos 8)

Kuva

Tää menee jo seuraavaan aiheeseen, mut joskus vannoin et kitkoihin ei riitä raha, kun niillä ajaa talven ja nastoilla tuntuu ajavan kaks. Vedän kommenttini takasi, hiha-arviolta samalta näyttää yhden talven jäljiltä mitä kitkakki...

Kuva

Aika pihi saa olla, et noilla toisen talven alottaa :lol: Takana on vähä parempi tilanne, mut mun ajomäärällä ja tietysti pakolla ajaa kelissä kuin kelissä, en jaksa sitäkään harkita, että jos takarenkailla rullais viä toisen talven ja vain eteen vaihtais uudet. Sen verran pieni säästö, että turhaa pelleilyä.

Kuva

Jos oikeen jaksais, niin vois vaihtaa renkaat ristiin ja ajella noi kesää vaste loppuun. Tosin en sit tiä onko se mielekästä heinäkuun helteillä ajella löysillä talvirenkailla ja kuunnella nastojen rapinaa :roll: Ja kun nastoja on se 1000 kpl (miinus irronneet), niin ei niitä pirukaa tongilla ala nyppimään pois. Et jos sitte suosiolla vaa kesätassua alle kun aika koittaa.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5052
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja tetammi » To Maalis 28, 2019 09:07

Oliks täsä vielä se typerä rengaspaineenvalvonta et pitää käydä huollos opettaa renkaat..
Ei kannusta ristiinvaihtoa..

Paljon noilla talvirenkail kilsoja takana ny?

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3151
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » To Maalis 28, 2019 09:22

Ei kyl nää saa kiinakapulalla ite ohjelmoitua. Makso n. kympin, ellen väärin muista.

Melko tarkkaan 31 tkm on ajettu talvirenkailla.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3151
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » To Maalis 28, 2019 16:31

Oliko näis Saabejakin huonompi jakopää? Tiistaina selviää :lol:

Kuva

Kuva
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8741
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP » To Maalis 28, 2019 18:13

Onko se ketjulla?

Vastaa Viestiin