Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3158
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » To Maalis 28, 2019 18:18

On. Tosin nyt kun Googlasin, niin toi saattaa viitata myös ihan vain säätyviin nokkapyöriin. Kai ne Levorannalla viisaampia ovat kunnon testerillä. Mielenkiinnosta vaa tsekkasin mistä moinen discovalo sytty...
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
aero
-
Viestit: 5907
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja aero » To Maalis 28, 2019 18:49

Pidetään peukkuja, että siellä on joku ohjaussolenoidi vaihtoiässä. Ei olis ainoo auto, jossa niitä paukkuu noilla kilsoilla.
JP_Vette kirjoitti:
To Maalis 28, 2019 09:00
Jos oikeen jaksais, niin vois vaihtaa renkaat ristiin ja ajella noi kesää vaste loppuun. Tosin en sit tiä onko se mielekästä heinäkuun helteillä ajella löysillä talvirenkailla ja kuunnella nastojen rapinaa :roll: Ja kun nastoja on se 1000 kpl (miinus irronneet), niin ei niitä pirukaa tongilla ala nyppimään pois. Et jos sitte suosiolla vaa kesätassua alle kun aika koittaa.
Jos hetken mietit etenkin omilla ajomäärilläsi, että kuinka mukavaa siellä tienpäällä onkaan niiden talvirenkaiden kanssa kesäkeleillä ja perään sitä, että mitenköhän ne käyttäytyy väistö- tai jarrutustilanteessa (vinkki: vähän eri tavalla kuin kesäkumit), niin ei tarvi olla ruudinkeksijä tajutakseen, että kyllä kesärenkaat on kesärenkaat ihan syystä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3158
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Pe Maalis 29, 2019 06:31

Joo toivottavasti ei tartte isoja tehdä, niin ei tarvi Micralla taas kituuttaa päivätolkulla :? Ekana vaa siltiki tuli mieleen, et jakoketju venunu ja tän aamun ensistartilla kuuluu riksrakspoks.

Mitä tulee nypittyihin nastoihin, niin isän Transiitti vuonna miekka ja kirves meni hienosti kylkimyyryä märällä asfaltilla. Niin hyvät ne nastattomat nastat oli :lol:
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

2.polvi
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja 2.polvi » Pe Maalis 29, 2019 08:07

^Samana vuonna vanhempien vm. 73 Kupla vastaavalla rengastuksella lähti loivahkossa mutkassa märällä mukulakiviladulla kohtuulliseen sivuluistoon 30km/h nopeudessa. Siis polkematta kaasua :lol:
Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17, ex 93 SS 1.8t Vector -05

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5057
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja tetammi » Pe Maalis 29, 2019 16:44

Eiks säki jo viime kesäl luistellu talvirenkaiden kans :mrgreen:

Ehkä ennemmin ostais/asentais kaks uuttaa ens syksyl ja ajelis silloin vanhat loppuun.. Toki vaatii kaks reissuu rengaspajal.

No vaatii siis oman palikan et saa ohjelmoituu renkaat, ei kyl olis kallis sijoitus siitä hyväst ettei tarttis jonottaa.

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8749
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP » Pe Maalis 29, 2019 17:13

Käytetyillä renkailla on ihmeen hyvät markkinat. Noista kumeista (varsinkin niistä kahdesta hyvästä) saat ihan rahaa vielä syksyllä vaihdettuasi kaudelle uudet kumit. Noilla kilsamäärillä ja duunilla joka vaatii aamulla pitkällekin matkalle lähtemistä keliin katsomatta, en tinkais kauheasti renkaista. Varsinkin jos pohtii niiden osuutta autoilun kokonaiskustannuksista.

Itsekin tuli nuorempana ajeltua Kuplalla talvella 20v vanhoilla hakkapeliitoilla ja kesällä edessä oli niistä nypityt versiot ja takana jotkut 3mm pinnalla olevat kesäkumit, jotka bongasin Teekkarien Autokerhon roskaläjästä. Mut sillon oli opiskelijalla opiskelijabudjetti. Nykysellään en renkaista viitsi kauheasti tinkiä kun ne on yks tärkeimmistä turvallisuusvarusteista ja kokemukset halvemmista renkaista ei ole kaksisia. Ja kertahankintana kallis, mutta aika pieni osa kokonaiskuluista.

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3158
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ti Huhti 02, 2019 15:37

Aero oli oikeassa veikkauksensa/toivomuksensa kanssa: imunokan säätösolenoidi tms oli vikakoodin takana. Vaihdetaan parin viikon päästä takuuseen.

Vaihdelaatikosta ei ollut jäänyt vikakoodia. Yleistä ympäripyöreetä pulinaa tietty oli sen erinomaisuudesta ja vikaharvinaisuuksista. Sitte kun sattu se asentaja olemaan kuulolla, niin huikkasin niitä näitä ja kuulemma se pakin siirtohaarukka oli jo "puoliks kulunu loppuun" siinä 110 tkm kohdalla. Samalla mainitsi, et samaa robotiikkaa käyttää X muutaki merkkiä ja kaikis ollu ongelmia, joita softalla ei oo saatu korjattua. Vissiin "käyttää hydrauliikkaa vähä rajusti" ja painaa vissiin niitä haarukoita todella kovalla voimalla ja ne kuluu.

Opelilla ei oo jatkotakuuta kaiketi laatikolle, mutta muilla merkeillä (en niitä muista) on sellasiaki jo myönnetty. Eli porsimus maximusta odotellessa :lol: Toki siitä tullaan siltiki siihen, että jos se kestää kaupunkipörräystä vaikka 150 tkm, niin meneehän se sitte maantieajos sillä logiikalla varmaan 450 tkm. Ja se pakin siirtohaarukka oli jo alusta alkaen paska ja nykivä, eli ehkä ne muut ovat ok ja nyt se pakinkin, kun se on korjattu :roll:

Noh, tällä nyt viä ajetaan. Ei kantti kestä vaihtaa. Ja toisaalta jos välirahaa saa hakata autosta riippuen 15-20 k€, niin kyllähän sillä pari varavaihteistoaki ostaa asennuksineen päivineen.

Kytkinremontille jätin nyt tarjouspyynnön. Opel-foorumilla väittävät, että (Corsaan) se olis alle tonnin paukku, halpa ja nopea tehdä siis. Jos tosiaan alle tonnilla sais, niin en kahta kertaa mieti vaan suosiolla vaihtoon. Vituttaahan se sellasia maksaa takuunalaseen automaattiautoon, mutta enemmän se vituttaa kun Opel sanoo neljän ruuhkas Tampereen ratikkatyömaan valoristeykses "Huolla vaihteisto" ja jäädään odottelemaan hinuria. Ja sit kuitenki maksetaan se tonni sen päälle, kauheen säädön jälkeen. Työkaluhan tää vain on, ja työkaluista yleensä pyritään pitämään sellasta huolta, että sillä voi sitä leipää tuoda pöytään.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8749
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP » Ti Huhti 02, 2019 15:44

Pakko muuten kysyä kun kertyy kilsoja tuota tahtia, ja juttu on keskittynyt autoon, että miten mies kestää? Itsellänihän ei selkä kestäisi istua autossa 80 tkm vuodessa, se on istuminen muutenkin hengenvaarallista jos terveysasiantuntijoita uskoo. Taitaa nykyautot olla kuitenkin niin hyviä, että se joka jättäisi noilla vuosiajoilla tien päälle meillä, olisi kuski, joka ei enää kykene jatkamaan matkaa kipujen vuoksi, vaikka auto vielä jaksaisi :mrgreen:

Avatar
aero
-
Viestit: 5907
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja aero » Ti Huhti 02, 2019 16:17

JP_Vette kirjoitti:
Ti Huhti 02, 2019 15:37
Aero oli oikeassa veikkauksensa/toivomuksensa kanssa: imunokan säätösolenoidi tms oli vikakoodin takana. Vaihdetaan parin viikon päästä takuuseen.
Parin viikon?! Tässä kohtaa siis löytyy se ero preemiumin ja kansanmallin välillä. Penarihuollossa meinaan vastaava solkku on vaihtunut viimeistään vikakoodia seuraavana päivänä. Tarkoittaa siis sitä, että preemiumissa nuo on niin kulutustavaraa, että niitä on aina marmoritiskillä hyllyssä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2431
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » Ti Huhti 02, 2019 20:30

aero kirjoitti:
Ti Huhti 02, 2019 16:17
JP_Vette kirjoitti:
Ti Huhti 02, 2019 15:37
Aero oli oikeassa veikkauksensa/toivomuksensa kanssa: imunokan säätösolenoidi tms oli vikakoodin takana. Vaihdetaan parin viikon päästä takuuseen.
Parin viikon?! Tässä kohtaa siis löytyy se ero preemiumin ja kansanmallin välillä. Penarihuollossa meinaan vastaava solkku on vaihtunut viimeistään vikakoodia seuraavana päivänä. Tarkoittaa siis sitä, että preemiumissa nuo on niin kulutustavaraa, että niitä on aina marmoritiskillä hyllyssä.
Ainakaan Espoon Laakkonen ei ihan noin nopeaa toimintaa tunne, vaan se pari viikkoa on kaverilla tullut odottelua uuden vitosensa kanssa.
Tomppa & BMW 530d GT - 12

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3158
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ti Huhti 02, 2019 20:42

^^^Hyvin se selkä kestää. Juuri nyt ei ole vaivoja. Tosin en tiedä onko se liikkumattomuuden vai autossa istumisen syytä, mutta rötväilyä en kestä yhtää ja herkästi huonossa penkissäkin tulee selkä kipeäksi. Mutta tosiaan olen tämmönen peruslaiska liikkumaton olio. Et veikkaisin liikunnan puutetta haitallisemmaksi kuin AGR-penkillä istumista.

Sellasen kyllä huomasin aikoinani, että kun taksia aloin opiskeluhommina ajamaan 2010, niin selkänoja nousi todella nopeasti pystyyn. Siihen saakka rötväsin autossa, en toki pahinta amistyyliä mut kuitenki jonkin verran.

^^Noo mitähän tohon kommentoittis :roll: Ei kuulemma ole maahantuojallakaan eli ensin kulkee Saksasta vajaan viikon Helsinkiin ja siitä sitten vielä jonkin aikaa Sastamalaan. Se osa voisi olla nopeamminkin, mutta yhteistuumin otettiin riski, että kahden viikon päästä sen viimeistään pitäisi olla pajalla eikä sitte tartte aikaa vekslata moneen kertaan.

Rahteihin en muuten ota kantaa, mut yhtäkkiseltään vois ajatella, että kun Opelin huolto päivän päätteeksi on saanut osatilaukset nippuun, niin Saksasta lähtee rahtikone vielä ennen yötä Suomeen. Aamuun mennessä se Suomen osakasa on jo paikallisen rahtarin jakelussa eli käytännössä viimeistään iltapäivällä jo jaettuna. Noin sen luulisi menevän, mutta ei sitten vissiin maailma toimi näin. Tai varmaan rahalla toimisi :roll:
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8749
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP » Ti Huhti 02, 2019 20:55

Kyllä se joillain merkeillä toimii tuolla tavalla. Esim Metro-Autosta aikanaan Saabin osia kun tilailin niin aina se oli niin että 1-2 päivää menee ja osa tulee Ruotsista, joka ei kuitenkaan ole tällaisen rahtaamisen kannalta yhtään sen kauempana kuin Saksa. Kaksi viikkoa viittaisi siihen että osaa ei ole missään hyllyssä, vaan sitä ruvetaan nyt sitten sorvaamaan. Tai sitten logistiikka ei toimi.

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3158
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ti Huhti 02, 2019 21:17

Joo kyl nyt kun itsekin muistelee, niin ihan sama ostiko MAP-anturin vai kokonaisen takaluukun, niin seuraavana päivänä se Turun Metroautos oli.

Yks voi olla kans se, et osa on oikeesti jo huomenna mutta kalenteria on kivempi täyttää pitkälle ja asiakkaalle on mukavempi selitellä rahdista kuin täydestä työkalenterista. Saattohan se osa olla jo valmiiks hyllyski mut jostain syystä ei vain vielä vaihdettu. Ei noista koskaan tiä.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
aero
-
Viestit: 5907
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja aero » Ke Huhti 03, 2019 16:53

^Se voi toki olla. Ja voihan noi olla Opelin koneessa hankalammin vaihdettavia, että tarvii oikeasti löytää tyyliin 30+ḿin slotti. Penarissa (ainakin noissa, mitä mulla on ollut) se on semmonen parin minuutin homma, niin asiakasta palveleva pikahuolto onnistuu ns. helposti.
Rommitommi kirjoitti:
Ti Huhti 02, 2019 20:30
Ainakaan Espoon Laakkonen ei ihan noin nopeaa toimintaa tunne, vaan se pari viikkoa on kaverilla tullut odottelua uuden vitosensa kanssa.
Heikko suoritus, Metroauto tosiaan tuntuu pitävän noita hyllyssä, joten on voinut vaan hakea pois tai käydä vaihdattamassa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3158
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ke Huhti 03, 2019 23:56

Uusille autoille kun ei tunnetusti pysty tekemään itse mitään ilman merkkihuollon koulutuksia ja työkaluvaunullista erikoistyökaluja, päätin sitten tänään uhmata tuota tietoa yrittämällä vaihtaa moniurahihnan ja kiristimen itse.

Erikoistyölkalut piti kaivaa toden totta esiin, sillä ensimmäinen harmaita hiuksia aiheuttanut kohta oli väännin, jolla sen kiristimen saa löysättyä. Saabeissa kun on tottunut standardiin 1/2" vääntimeen, niin tässä Opelissa piti kaivaa miljoonalaatikosta 1/2" -> 3/8" adapteri. Pieni auto, pienet työkalut tai jotain sellasta.

Kun hihna oli luiskautettu pois uraltaan, niin seuraavaksi erikoistyökalukohteeksi tuli itse kiristin. Yleensä niissä on helppo 17 mm peruspaska kanta. Erikoisis voi olla jopa kuusiokolo. Jokku käyttää jopa torxia ja muodikkaat e-torxia. Sit on niitä kaikkia tähtikuvioita ja muita, jotta Motonet voi myydä varttin hommaan 30 € erikoistyökalun. Tällä kertaa piti kaivaa niinkin hassu hylsy kuin 15 mm. Ja romut pöydälle.

Kuva

Hihna näytti yhtäkkiseltään hyvältä, mutta oli sinne painautunut mm. kivi. Eli ehkä se 150 tkm oli ihan ok matka tolle.

Kuva

Rulla pyöri hienosti eikä klapannut, mutta pieni "klonk klonk klonk" kuului laakerista. Eli ehkä senkin elinkaari alkoi olla jo siellä vaihtopuolella. Hyvin siis meni.

Lopuksi kasasin romun käänteisessä järjestyksessä. Korjaamokäsikirjan mukaista momenttia ei ollut kiristimen pultille, mutta käytin erikoistyökaluna n. 30 cm pitkää 1/2" räikkää, jossa momentinrajoittemena oli oma hihavakio. Että se siitä nykyautojen remontoimisesta omatoimisesti. Työn suoritin yläkautta enkä joutunut ensin purkamaan tuntitolkulla kulissimuoveja pois edestä.

Kuva
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Vastaa Viestiin