Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3157
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ma Huhti 15, 2019 21:24

On Opel kyl jännä auto omistaa. Keskiviikkona piti olla sen nokkasolenoidin vaihto, mutta tänään tuli tekstari, et ei oo Saksan varastos ja palataan asiaan kun osa saadaan :roll: Mitähän tohonki sit kommenttoittis? Kuitenki kysees on tuotannos oleva auto eikä esimerkiks mikään vuosikymmen sitten konkurssiin menneen automerkin jäännemalli.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1107
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja koistha » Ma Huhti 15, 2019 21:32

Jos niitä vaikka menee enemmän kuin on osattu arvata ?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79

Avatar
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7586
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja V.J.S » Ti Huhti 16, 2019 08:34

JP_Vette kirjoitti:
Ma Huhti 15, 2019 21:24
On Opel kyl jännä auto omistaa. Keskiviikkona piti olla sen nokkasolenoidin vaihto, mutta tänään tuli tekstari, et ei oo Saksan varastos ja palataan asiaan kun osa saadaan :roll: Mitähän tohonki sit kommenttoittis? Kuitenki kysees on tuotannos oleva auto eikä esimerkiks mikään vuosikymmen sitten konkurssiin menneen automerkin jäännemalli.
No tossa yhdellä kaverilla liisinkibemari alkoi rykimään. Diagnoosina yhdestä pytystä suutin ja puola vaihtoon. Näitä eksoottisia osia piti odotella kaksi viikkoa :D Että ei ne asiat premium-brändillä ole juurikaan sen paremmin.
-Ville #1572,
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr (RE85), status: Ajossa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3157
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ke Huhti 17, 2019 15:12

Joo ei selvästi oo muillakaan helppoa. Volvoon tilasin osan ja pahoteltiin, et pääsiäisen takia saan sen vasta ens viikolla. Toki yksittäinen osa, ei saa yleistää Volvoa eikä Opelia sen pohjalta.

Tänään meni kesätassut alle lukemalla 157 713 km. Eli ajoin Misukan uusilla nastoilla 36 310 km. Myydään yhden talven ajetut testivoittajarenkaat! :mrgreen:

Kuva

Takarenkaat oli sen verran hyvät, et raha- ja työtilanteesta riippuen en tiä, et ajanko niillä viä toisen kauden. Jos työtilanne muuttuu joko kortistoks tai "normaaliks" ajomääräks niin ajan, jos nykynen malli jatkuu niin en.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja jmaatta » To Huhti 18, 2019 17:38

Onko nuo X-Ice North 3? Mulla semmoset, pintaa olisi vaikka kuinka mutta nastoja puuttuu todella paljon.

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3157
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » To Huhti 18, 2019 17:44

Noi on neloset. Nastat pysyny hyvin, kun 105 hp on selvästi liian lussu raapiin niitä irti :D
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5057
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja tetammi » Pe Huhti 19, 2019 08:12

Ilmeisesti misukka on parantanut nastoi neloseen, noita kolmosia näkyy paljon nastattomina kuten Paippisten maaherraki totes :mrgreen:
Kilsat kuulostaa kohtuullisilta, paha sanoo kun neki ainoot uudest hylkäykseen saakka olleet talvirenkaat oli viides autos alla.. :roll:

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3157
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Pe Huhti 19, 2019 09:34

Jaa nii, meni vähä ohi. Eli kolmesethan oli tosiaan ne klassiset, joista lähti nastat heti :D
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3157
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ke Huhti 24, 2019 20:11

Kuva

Päivä päättyi tolle lukemalle. Ja entä sitte? No sitä vain, että auto luovutettiin minulle 25.4.2017 eli tänään tuli kaksi vuotta täyteen. Takuu taisi alkaa rekisteröintipäivästä, eli se loppui jo muutaman päivän aikaisemmin.

158895 km on hieman yläkanttiin, sillä muistaakseni mittarissa oli 6 km auton saatuani. En ole täysin varma, mutta se tuskin nyt on kovin tärkeä tieto. Periaatteessa sen pystyy kyllä mallintamaan takaperin, sillä Länsiautolta ajoin Paimion ABC:lle ensimmäiselle tankkaukselle lukemalla 44 km.

Koko ajalta kulutus on ollut matkamittarivirhe huomioimatta 5,69 l/100km ja polttoainetta on siis palanut 8969 l. Sain auton tyhjällä tankilla ja ainetta on jäljellä puolisen tankkia, eli pari kymppiä yläkanttiin tuokin.

Euroja on palanut seuraavanlaisesti:
Polttoainetta 14234,72 €
Huollot 2069,48 €
Renkaisiin 1080,00 €
Vakuutukset 1303,59 €
Verot ja Mikki Hiiret (en jaksa laskea, Spritmonitor ilmottaa noin) 689,18 €

Yhteensä 19376,97 €

Sinälläähän tuossa voi olla muutaman satasen klappia. Öljyjä on ostettu jo kahteen vaihtoon valmiiksi, vakuutuksia tai veroja saattaa olla joitain kymppejä Spritmonitorissa tulevalle ajalle. Sentinviilaajaa toki häiritsee, mutta kokonaisuudessa ei näy - etenkään kun jälleenmyyntiarvo pitää heittää hatusta.

Auto maksoi 262XX € ja rahoituskuluja on koko 72 kk pätkälle n. 1700 €. Eli yleistettäköön, että rahoituskuluja on mennyt 1000 €

Oletaan, että Chättiautossa itse myymällä tästä saisi kympin.

Eli rahaa on palanut 46576,97 € ja kympin myynnillä menoiksi jää lopulta 36576,97 €

Kilometriä kohti se tekee 0,23 €/km. Vuosi sitten (vai koska laskinkaan, en muista) sain hinnaksi muistaakseni 0,18 €/km ja suurimpana muuttujana lienee se, että käytin Iiriksen antamaa hyvitystä laskennassa. Ja se tietty oli pumpattu ylös siirtämällä alennukset ylihyvitykseen.

Olen siinä mielessä "onnellisessa asemassa", että työmatkaa tulee niin julmetusti julkisten kulkuneuvojen ulottumattomissa, että saan täyden verohyödyn vähennyksissä. Kateellisille toki muistutuksena, että varmasti maksan autoihin liittyvissä polttoaine- ja arvonlisäveroissa saman summan takasi :lol: Vähennyshän on 7000 € vuodessa, pikalaskukaavalla 50 % tosta jää lapaan eli kahdelta vuodelta se on 7000 €. Se huomioiden kilometrin hinnaksi jää 0,19 €/km.

Takuutöistä on edelleen se nokka-akselin anturi vaihtamatta. Pyysin myös tarjouksen kytkimen vaihdosta, mutta sitä en ole saanut. Viimeksi tänään auto pyysi huoltamaan vaihteiston...

Muikkarina kaikille Opel-skeptikoille, niin seuraavat huoltoihin kuulumattomat korjaukset tälle on tehty näin ulkomuistista, kaikki toki takuuseen:
-Laatikkoon siirtohaarukka
-Vetarin stefa
-Yks parkkitutkan anturi, toisesta korjattiin johto
-Turvavyö ja ratti kulumisen takia

Jarrut vaihdoin itse nurkkiin, mut se ei liene Opelin vika.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8749
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Huhti 24, 2019 22:02

Se kateellisia eniten kiinnostava asia jäi raportoimatta, eli montako omakotitaloa sun km-korvauksilla olis voinut jo rakennuttaa? :mrgreen:

2.polvi
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja 2.polvi » Ke Huhti 24, 2019 22:15

No jos työmatkoista on tullut mittariin melkein 160tkm ja oikeesti on ajannut puolet matkamittarin vaijeri irti, niin tulisko tosta sit joku 150000e kilsakorvauksia?

:lol:
Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17, ex 93 SS 1.8t Vector -05

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3157
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » To Huhti 25, 2019 04:51

Kilsakorvaukset on vaikea laskea, kun oon välillä ajanu myös Volvolla niitä jne. Ja työnantaja vaihtu välis ja edellisen firman matkalaskuihin ei oo enää pääsyä.

Sellanen oleellinen tieto jäi laskusta pois, että 8969 l bensaa on tuonu 448,45 € tankkausbonusta ja 71,17 € maksutapaetua :mrgreen:
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3157
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ma Huhti 29, 2019 21:10

Levorannas vaihdettiin tänään se imunokan solenoidi. Eli takuuhommat oli sit siinä, jatkos artisti maksaa. Kytkinhuolto maksaa parisen tonnia... Kysyin kyl, et jos voisivat kysyä maahantuojan kantaa siihen, mut vähä oon pessimisti elleivät sitte toivo et ostan seuraavan kärryn samalta merkiltä. Sinänsä vaa, et levy oli 3XX €, vauhtis 3XX € ja työsylinteri kans 3XX €. Sit n. 6 h tais olla ohjetyöaika, eli sieltä se pari tonnia tulee.

Ennenkö joku Googlaa, niin Autodocilla pelkkä kytkinlevy maksaa 131 € ja jos vauhtis menee samalla matikalla, niin osat saanee alle 500 €. Kytkimen ilmaus vaatinee testerin, toisaalta työsylinterin varmaan vois jättää hyvällä omatunnolla vaihtamatta, koska jos kytkimen elinikä on 150 tkm, niin eiköhän se vauhtis ja kytkin itsessään ole se oleellisin tässä kohtaa :roll: Siitä taas tullaan siihen, että jos korjaamon osuus on karkeasti 1500 €, niin sillä hintaa ottaa vaikka pari palkatonta vapaapäivää, et ekana purkaa ja toisena kasaa. Ja silti jää tuntipalkoille. Pitää ottaa tuoki vaihtoehto harkintaan.

Muuten siinä huollossa hengaillessa tuli koeistuttua Leaf. Se on oikeasti aika tilava auto, perstuntumalla väittäisin Astran kokoluokkaan, toki kontti on sitte sen pätkämallin vastaava, ei farkun.

Kuva

Kuva

12 V akun päällä luki tietenki Renault. Et ehtaa japanilaista laatua :mrgreen:

Kuva

Ja lasinpyyhkimelle ei voinut olla nauramatta. Sinänsä turha lovi, kun ainaki toi vakiosulka mahtu kyl nätisti kolon ohiki nousemaan kun taitto sentin mekanismia...

Kuva

Noh, tollasen todellinen range lienee 200 km ja tarttis olla 500 km vähintään. Plus tietty karvalakki-Astroja saa kaks yhden karvalakki-Leafin hinnalla, et jos puhtaasti euroissa laskee, niin saahan sillä parilla kympillä muutaman bensan ja sähkön kulutuseroyksikön maksettua...
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3157
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ti Touko 21, 2019 06:31

Viime viikolla alkoi sitten huoleton kausi, kun pääsi vaihtamaan öljyt itse. Ei tarvitse miettiä takuuta, kun sitä ei ole :lol: Nokka-akselin solenoidistakin pukkasi vikakoodia joku päivä, tällä kertaa pakonokasta. Eli tasalaatuisia osia ovat. N. 100 € maksoi kun tilasin sen Levorannalle. Varmaan olis saanu netistä halvemmalla, mutta ei jaksais ö-laatuista b-osaa ottaa tuurilla...

Öljyjä vaihdellessa tuli myös katsottua, että mitä se kuraläpättömyys tekeekään. Ja tietty sorateillä ajelu...

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Jokohan noille tarttis tehdä jotain? Vai meniskö ne vielä pari vuotta, että sais 400 tkm mittariin ja auto suoraan Kuusakoskelle? :mrgreen:

No oli miten oli, Iiris soitteli eilen. Olis kovaa halunnu tarjota uutta takuunalaista autoa, mutta sanoin ettei kannata laskea tarjousta. Et palataan vuoden päästä. Tais olla kiire myydä vanhoja malleja pois, kun sanoi että öööööö tammikuussa (???) tulee facelift PSA-koneilla. Olikohan PSA:n 1,2 l kolmepyttynen, 1,45 l nelipyttynen ja joku diesel. Saatoin kuulla väärin ja vielä lisäksi muistaa väärin. Mut näillä mennään ja yritetään tällä nyt edes vuosi.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3157
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ti Kesä 18, 2019 19:36

Etenee etenee. Siis Astra. Nokka-akselin solenoidista se vähän väliä herjaa, mut ei saa hätäillä. Opelilta kesti kuukauden päivät toimittaa osa Levorannalle ja melko tarkkaan kuukauden minäki odotin, ennenkö sen sieltä hain. Et jos viä kuukauden odottais asennusta, niin sais 180 tkm telakoinnissa vaihtaa sen :lol:

Kytkimen luistelu on loppunut lämpöaallon myötä. Eli riskillä mennään kohti talvea ilman kytkinremonttia. Kai se sitte ittestään taas kertoo, jos kylmällä kelillä alkaa luisto :roll: Eli toistaiseksi ei ongelmia auton kanssa.

Perheen sisäistä taloutta on tullut budjetoitua tavalla jos toisella, ja tänään sitte päätin lyödä kulut poikki helpoimman säästökohteen kanssa, eli investoin 399 € kylmälaukkuun.

Kuva

Tutulla on/oli Waecon (sama merkki kuin tuo?) sellanen hervoton laatikko, ja häneltä jo vuosia sitte sain ajatuksen, että totta tosiaan, kompuravehkeet eivät vie sähköä ja samalla myös jäähdyttävät. Nuukana meinasin myös niitä absorptiovehkeitä, mut pikanen Googlaus johti ajatusmalliin, että samalla viivalla ovat peltierien kans. Eli ei jatkoon. Vähän mieli teki isompaa ja hienompaa lämpötilanäyttöineen, mutta onneksi en ostanut. On meinaan tuokin aika järkäle C-segmenttiläisen takakonttiin koko 18 litran sisätilavuuden voimin 8O Ja painaa yli 10 kg.

Kuva

Mut se kompressori... Tässähän lämpötilasäätö on mallia potikka +10 ... -18 asteen portaattomalla ruuvauksella. Heitin koneen päälle, potikka klo 9 ja luukku kiinni. Auto seiso ilta-auringossa, eli varmaan se +40 astetta sisälämpötila. Tuntia myöhemmin kävin kattomas, niin ledi kerto ilosesti, että joutukäynnillä ollaan ja lämpömittari näytti lukemaa

Kuva

Ruuvasin termostaatin klo 10 paikkeille ja kattelen aamulla sitte, mikä on lopputulema.

Kompuravehkeen paras puoli tehon lisäksi on se sähkönkulutus. Jonku mainospuheen mukaan:
Energiansäästölaukku: lyhyet käyntiajat ja parannettu eristys: kuluttaa vain 0,38 A/h sisätilan lämpötilan ollessa +5 °C ja ulkolämpötilan ollessa +20 °C
Eli kun jätän auton klo 17 parkkiin ja jatkan matkaa aamulla klo 5:45, niin akun varausta on mennyt alle 5 Ah :!: Ja jos jätän perjantaista maanantaihin auton, niin 23 Ah... Olettaen, että vuorokauden keskilämpötila huitelee tossa +20 paikkeilla. Toki se on se ja sama miten tuo menee, sillä koko viikonlopuksi en tartte jääkaappia hupikäyttöön. Lisäksi tuossa on säädettävä akkuvahti ja varmaan Opelin takakontin rasiassakin on jonkin sortin turva, eli kestääkö viikonloppua vai ei, en tiedä.

Ja se 399 € investointi rahamielessä? No eväät. Pitkä työmatka ja laiskuus kylmäkalleleikkeihin jne. Ja työ nyt on mitä on, niin aikataulu- ja nälkäpoliittisista syistä johtuen se huoltoaseman 5 € sämpylä on liian helppo houkutus. Et jos roudaan tolla lounaan ja välipalan töihin, niin säästö on mitä on. Periaatteessa keskimäärin työpaikan jääkaapista saan yhden välipalan päivässä, niin säästöä jää sitte 13 € päivässä -> 65 € viikossa -> elokuussa jo investointi maksanut itsensä takaisin. Sen jälkeen mä tienaan tolla. Plus tietty kaikki muu käyttö vapaa-ajan reissuilla. Ei sen kummonen reissu tartte olla, että tuolla säästää kymmenien eurojen sämpyläkulut kun ei tartte joka huoltikselle viedä kymmeniä euroja. Vähän niinku vanhaan hyvään aikaan lapsuudessa, että eväät aina reissussa. Ei paljo kannettu rahaa huoltiksille kuuden hengen voimin :mrgreen:
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Vastaa Viestiin