Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3206
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ti Elo 20, 2019 06:26

Kulmat ei ollu pieles ainakaa ekan 100 tkm jäljiltä. Paineet oli muistaakseni vajaa 3 bar, mutta suurin ongelma kulumises lienee käyttö. Kymmeniä kertoja päiväs kun runttaa liinat kii, niin se on satoja kertoja kuukaudes ja tuhansia kertoja talves :roll: Ei noita renkaita oo tehty sellaseen ajoon. Todnäk ostan samaa rengasta myös ens talveks, tosin vain yhden parin nuukuuden nimis :)
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3206
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ke Syys 04, 2019 15:32

Tylsä auto. Alennuin tilaan vaihteistoöljyjen vaihdon Levorannan kautta ja samalla laiskuuksillani maksan myös vajaan satasen moottoriöljyjen vaihdosta :roll: Sen verran vissiin toi Opeli tykkäs kyttyrää marmoritiskin palveluista, että nyt reilu 190 tkm ajettuna sorvas vaihteenvaihdos. Olin jo varma et matka katkeaa, mut ei. Hetken mietti ennen sorvausta ja matka jatku. Ei edes tullu vikavaloa! Eli matka jatkuu, sattuuhan noita. Kerran pariin sataan tuhanteen :lol:
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3206
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ke Syys 18, 2019 20:12

Ei oo vieläkään hajonnut laatikko. Vasta on 196 tkm mittarissa, eli on suuri mahdollisuus päästä 200 tkm avaamatta konetta. Laatikkohan jo avattiin vuosi sitte, eli siitä iso miinus Opelin maineeseen :|

Talvi tulee ja sitä myöte tietty myös syksy sysimustine öineen. Ja valoa ei koskaan ole liikaa. Xenoneiksi valikoitui Erikoistekniikan eli nykyisen Lumisen halpissarja.

Kuva

Kuva

Kuva

Sillainhan tässä ei ole ennakkoluuloja kiinapaskaa kohtaan, mutta noissa ei edes lue Made in China. Ei lue mitään viitettä missä päin maailmaa on valmistettu, mutta lampun johdossa jotain harakanvarpaita. Noh, siksi maksoin ylihintaa, että jos hajoaa heti niin saa edes palauttaa. Ja jos polttaa auton, niin vakuutusyhtiö ehkä saattaa tulla edes hiukan vastaan.

Se oli luokkaa 2006 tai 2007 kun olen viimeksi xenonit jälkiasentanut. Tonnari, ensiautoni. Silloin meni paikalleen 6000 K 55 W -sarja, mutta nyt panostin valotehoon ja uskoin Lumisen ohjetta projektorilampuista eli 4300 K 35 W oli valintani.

Jo silloin taannoin muinoin tuli tämä ongelma vastaan, että 25 mm reikä pitäis tehdä puuporanterällä, jota ei tietenkään ole.

Kuva

Noh, puukko korjaa tilanteen.

Kuva

Ei toi nyt varmaan ihan täys kymppi ole tiiveydeltään, mutta mitä sitte. Ehkä ton vois sialla tiivistää, jos oikeen jaksais panostaa. Tuskin jaksan.

Ballastien mukana tuli telinettä ja teippiä, mutta ei niitä mihinkään tua saa. Nippuside on hyvä ja tosta ne on sit nopea napata pois kun kiinapaska alkaa vilkkuun ja välkkyyn strobon lailla.

Kuva

Kuva

Valoteho nousi huimasti kun verrokkina oli yli puoli vuotta vanhat parin-kolmen euron halogeenit. Kuvio ei menny pieleen, joka toki oli projektorilla odotettavissakin. Lumisen lupaus CAN-yhteensopivuudestakin päti eikä ajotietokone tiedä kertoa, että pieleen meni.

En ole verrannut vieretysten Inkun valojen kanssa, mutta hihavakiolla heittäisin, että ei pärjää Inkulle. Inkun kans tulee aina sellanen ahaa-elämys etenkin valokuvion leveydessä ja pituudessa, kun taas tää on nyt sitten vain kirkkaampi läiskä, mut edelleen kapea ja lyhyt. Pituutta toki saa pelattua kun ruuvais umpiosta ylöspäin, mutta melko tarkkaan 50 m toi nyt valasee. Ja oon sitä ruuvia säätäny yli kaks vuotta jo... Enkä oo saanu aikaseks. Takuuseenhan noi kerran jo säädettiin, mut eroa en huomaa. Ehkä jos nyt viimeseks talveks. Tai ei sitä tiä, montako tällä viä ajaa. Katsastukseen noi toki pitäs repiä pois, ellei Iiris osta koko paskaa takasi ennen sitä.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3206
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ma Syys 23, 2019 18:39

Kolmatta talvea en aja liian lähelle näyttävillä valoilla. Se säätö kun on pikkuhomma. Tollanen 6 mm kuusiokolo vain ja säätämään.

Kuva

Kuva

Otin roheasti kuus kierrosta ja valot nousi muutaman sentin seinällä. Eihän se paljoa voi olla :roll: No ekana pimeänä aamuna valot näytti taivaaseen, mutta sinänsä meni hyvin, että valot täysin alas ruuvattuna näytti just eikä melkein. Eli uudestaan tallille, valot alas, viiva seinään ja valot ylös.

Kuva

Sitte neljä kierrosta takasi. Eli säädin kaks kierrosta, ja tuli just eikä melkeen. Nyt kelpaa ajella läpi yön pimeään syksyyn. Vielä viikko tätä vain tunnin kestävää työmatkaa, sen jälkeen meneekin kaksi. Ei ihan tule 300 tkm täyteen ensimmäiseen katsastukseen. Harmillinen takaisku, kun olisi se henkisesti ollut päheä raja. Mutta jos sitte ostais Iirikseltä uuden, niin sillä sais ajaa neljä vuotta leimaamatta :lol:
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2469
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Ma Syys 23, 2019 19:05

Jännä, kun oman Kolkin kaksois-ksenonit aiheuttaa joskus vastaantulijoilta pitkien väläyttelyä (ja ilmeisesti erään A-Sorsan kuskilta kansainvälisen käsimerkin tässä vastikään). Konttorilla ei mitään ole huomautettu valoista. Vaan jos väläyttää, minä väläytän takaisin, jotta tajuavat, notta lyhyillä mennään. :lol:
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3206
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ma Syys 23, 2019 20:02

Eikai se tartte kuin ötököitä, kosteutta ja muuta mömmöä umpion lasissa, niin hajavalo on taattu. Ja sen jälkeen vilkuttelut...
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8907
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP » Ma Syys 23, 2019 20:03

Ne konttorienkin käyttämät valojen suuntausmittarit näyttää mun kokemuksen mukaan ihan mitä sattuu. Tai sitten on käyttäjästä kiinni mitä lukemia saa.

koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1108
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja koistha » Ti Syys 24, 2019 08:06

AZP kirjoitti:
Ma Syys 23, 2019 20:03
Tai sitten on käyttäjästä kiinni mitä lukemia saa.
Eikös tuo pidä paikkansa ihan minkä tahansa (mitta)laitteen kanssa.
Uskallan väittää, että jos ruvettaisiin vertailemaan mittaamalla säädettyä esim. 1%:n alenemaa noilla mittalaitteilla melkein missä tahansa huollossa säädettyihin valoihin, niin lopputulos olisi se, että mittalaitteella säädetty näyttää liian alas ja valojen täyttä potentiaalia ei siten hyödynnetä.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8907
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP » Ti Syys 24, 2019 09:03

Kai se on vähän minkä tahansa mittalaitteen kanssa, että käyttäjä voi sen mokata jos ei yhtään tiedä mitä tekee. Muistelen vaan kun Metroauton laitteella säädettiin edellisen Saabin valot kohdilleen niin ne näytti siihen etupuskurin eteen. Sitten käsin itse säädin JP_Vetten tapaan tallissa ja tuli hyvä. Samoin säädin nykyisen auton valot itse tallissa alustasarjan asennuksen jälkeen. Omaan silmään on hyvät ja katsurilta kun vielä erikseen kysyin niin sanoi että on hänen mittauksenkin mukaan hyvät. EIkä ole vastaantulijatkaan vilkutelleet valojaan.

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3206
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ti Syys 24, 2019 19:52

Mulla on vähän semmonen kutina, et se katsastusaseman mittari lähinnä näyttää, että ei sohota yläviistoon ja kuvio on ok. Tääki auto kävi Länsiautolla heti uutena valojen säädös, ja ei se kummemmaks muuttunu. Toinen voi sitte olla sekin, että ne vedetään aina liian alas, jotta asiakas ei pääse häikiessä sanomaan sen olevan huollon jäljiltä. Vähä sama homma kuin nuo rengasliikkeiden momentit muttereis ja pulteis, et metrin varrella saa naama punasena vääntää. Ei tartte kuulla, et löysyyttään aukes liikkeen jäljiltä.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
aero
-
Viestit: 5959
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja aero » Ke Syys 25, 2019 19:43

Mullla on tapana valoja suunnata niin, että n. 10m päässä autosta kyykin katsomassa, että kuinka alas pitää mennä että alkaa häikimään. Jos on oudon korkuinen auto, voi saman kokeen tehdä 5m tai 2m päässä, ei pitäisi päästä selvästikään yhtä alas. Näkee, ei vilkuttele vastaantulijat ja inssit tarjoaa aina puhtaita papereita.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3206
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ma Loka 07, 2019 06:06

Kuva

Konetta avaamatta 200 tkm!
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1209
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Saabatti » Ma Loka 07, 2019 08:38

Onnea Opelille pyöreistä! 8)
Saab 9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | Audi A6 1.9 TDI '03 | VW Passat 4motion 1.9 TDI '03
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00

hei9n
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja hei9n » Ma Loka 07, 2019 10:48

Teräshermoinen kaveri jos melkein satkun vetää vuodessa 👍

En kyl ollenkka ymmärrä et jos sulla on ajotietokoneessa "nollaa" nii mink tähre mittaris kaksataatonnii?
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
nyk. pari tsekkiläistä mopoa.
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1532
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Ma Loka 07, 2019 17:38

Pyöreät luvut ovat kauniita ! Jotakuinkin samaan aikaan alettiin ajamaan, sinä Obelixilla ja me Fokkerilla. Meillä on 100 tonnin rajapyykki just edessä, mutta siellä ollaan tuplalukemissa ja meillähän oli jo 5 tonttua valmiina mittarissa. Kauhia tahti, huh huh.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Vastaa Viestiin