Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Baas900
"Aero"
Viestit: 318
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Baas900 » Pe Loka 25, 2019 16:31

Levorannalla ei tainnut Opel pitkään olla.

Liekö niin Fordiin nyrjällään oleva liike että vaikeutti Opel-kauppoja?

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3256
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Pe Loka 25, 2019 18:14

He kuvailivat niin, että Opel otettiin pois Länsiauton otettua maahantuonnin. Tiä sitte mikä on totuus...
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1556
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Pe Loka 25, 2019 20:11

^Näin siinä varmaan kävi, Laakkonen otti Opelin Porvoossa ja sitä täällä ainakin 100 vuotta myynyt perinteinen pieni toimija, perheyritys, Auto-Open, joutui antautumaan. Ensin ilmoittivat, että loppuu koko homma, mutta nyt ilmeisesti kuitenkin huolto jatkaa. Tylyä meininkiähän se on noissa asioissa.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3256
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » To Loka 31, 2019 21:47

Totiseksi menee. Sain tänään kuningasajatuksen kysyä Iirikseltä tarjousta Insigniaan kaikilla herkuilla (eli hinnat alkaen diesel manuaaliaskilla + ledit + agr + toisiks halvin väri). Kissa-hiiri-leikkeihin kyllästyneenä kysyin suoraan, että saako 13 000 € hyvityksen 1.1.2020 mittarilukeman ollessa 220 tkm. No ei saa :mrgreen:

Se totinen osuus on siinä, että hinta on ihan tontilla. Periaattees tekis mieli lyödä lukkoon kaupat, mutta ongelma on siinä, että alkuinnostuksen jälkeen otin taskulaskimen käteen. Eli välirahaa pitäis maksaa vaatimattomat 23 000 € ja kun ottaa huomioon edes viiden pinnan alen, jos myis Astran ite, niin väliraha onki melkein 25 000 € :roll:

25 000 € on tietty pieni raha siitä, että saa tuliterän Opelin alle kun manuaaliaskisella ilmastotekodieselillä kuitenki säästää silkkaa rahaa. No kun ei säästä. Spritmonitorin mukaan kulutus on vähintään 5,5 l/100 km eli pikaisella peruskoulumatikalla polttoaineessa hintaetu on pelkkä litrahinta eli keskimäärin 0,2 €/l -> 7 tkm/kk -> 77 €/kk -> 924 €/a -> verojen jälkeen hihasta ravistettuna ehkä hikiset 500 €. Ja se 500 € nyt melkein menee jo siihen, että Inkussa on kalliimpi rengaskoko 17" ökyvanteineen mitä Astran 16" pullasirkkelit. Kun niitä renkaita kuitenki menee se kaks sarjaa vuoteen.

Eli summasummarum. Kysyin nyt lisätinkimistä Iirikseltä (ja vastaus tullee huomenna iltapäivän päätteeksi), mutta ei se auton vaihto kyllä kannata. Tuolla 25 000 € välirahalla ostais ihan pakasta vedetyn samanmoisen Astran tilalle jos tiputtaa pari varustetta pois :lol: Mut kai ne rahat johki pitää hukata. Ja elää kun on mahdollisuus. Tai sit vain kituuttaa litrasella edelleen, etenki kun ei se 110 hp diesel nyt välttis kovin paljon kummoisempi ole mitä 105 hp bensakaan. Toki onhan se 5 hp kuitenki 4,8 % enemmän hevosia. Ja tankillisella ajaa ehkä 200 km pidempään mitä nyt. Ja tietty matrixit olis kivat, vaikkakaan eivät kolmelle Bilteman kattilalle pärjää tehon osalta.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1556
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja IC1970 » To Loka 31, 2019 21:57

^Se on selvä, ettei kannata. Tiiät sen itekin. Mutta selkeesti sä palaat tähän aiheeseen kuin bumerangi. Kyllähän sen ymmärtää, maksaa mitä maksaa, mutta vaihtelu virkistää. Ei sille mitään voi. Inhimillistä. Kokeilin minäkin, miltä tuntuu ottaa 17 tonnia velkaa, kestin 3kk. Nyt on helpompi hengittää, vaikka pihaan jäi vain Daffi, eli mulla ei käytännössä ole autoa ollenkaan. Ihan sama.

Sulla on kuitenkin vähän eri juttu noilla ajomäärillä. Varmasti Astra tympii 110% tällä hetkellä. Eikun kaupoille :D
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3256
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » To Loka 31, 2019 22:10

Daffi oli paras auto mitä mulla on ollut. Toki en sillä ajanut hirveästi, jos vertaa tonnariin, femmaan ja nyt Astraan. Ja parasta Daffis oli se, että tietäjät tiesi sen olevan paska, mutta joko mä sitten olin tietämätön, ymmärtämätön tai sitten vain tyydyin vähään :D

Astra tympii tällä hetkellä, mutta niin tympii se Inkkukin 206 tkm jälkeen. Ja varmaan mikä tahansa tympii. Sinänsä joku C1 Citroen olis hyvä, et semmosesta maksais pätkän pois ihan vasemmalla kädellä ja vois sit vaikka viimesen erän jälkeen koittaa, et kuinka pitkään kone kestää vaihtamatta öljyjä tms. kivaa jännitystä elämään tien päällä.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

2.polvi
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja 2.polvi » To Loka 31, 2019 22:20

Huikee idis.

Osta NG93 avo Astran kaveriksi. Saat vaihtelua elämään ja ajeluun sekä säästät 15ke :saab:

Edit. Perkele sulla on jo avo. No osta Hummeri :lol:

Edit2. IC1970 sen varsin syvällä kokemuksen rintaäänellä sanoi, ei tuohon auta kuin auton osto. Mutta vakavammin. Mitä oikeasti lisäavoa uus Insignia tuo. Kuten itse osuvasti sanoit, sekin alkaa ärsyttämään hetken kuluttua. Jos vaihtaisitkin käytettyjen pariin? Jotain premiumia ja sen hintaluokan pelejä, että saisi myytyä suoraan yksityiselle, jolloin muutaman kuukauden välein vaihtaessa ei tulisi niin rajusti turpaan.
Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17, ex 93 SS 1.8t Vector -05

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3256
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » To Loka 31, 2019 22:27

Kyl mä tosissani oon pohtinu diesel-avon ostoa, mut realiteetit tökkii aika pahasti uuden suuntaan. Toisaalta nyt kun Levoranta ei enää nyplää Opelia takuun nimis, niin samakai se olis vanha ruoska ostaa vaivakseen. Jäi vaan kammo Tampereen Metroautosta... Levorannalla oli kiva kun asentaja haukku Kadetiks ja huoltotiskin takana osattiin vittuilla takasi kun rumasti puhu. Toki kaikki ei arvosta, mut mä tykkäsin :D
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3256
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » To Loka 31, 2019 22:30

Käytetyis tökkii:
-Kaikki longlifeja
-Voimansiirtoa ei huolto-ohjelmas
-Poljettu kylmänä ja runnottu tyhjäkäynnillä lappu lattias
-Hyvän löytäminen täyttä tuskaa
-Paska se kuitenki on, mut Opelis on vajaa 200 tkm takuu eikä ainakaa Astras turhista rutistu vaan korjattiin (kunhan keksi viedä Levorannalle eikä Metroautoon)
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5136
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja tetammi » Pe Marras 01, 2019 06:50

Tietty jos kilsat vaan kasvaa niin oha se isompi auto kiva, toki en tiiä miltä toi ekodiisseli tuntuu noinki isos kopas.

Järki taitaa puhuu astran kanssa jatkamisel, toki siihen ku lykkää satkun lisää niin saako enää pal mitään.

Missään pikkukirpus en kyl pysty kuvittelee noita kilsoja ja sekä corsas ja dusterissa kulutus selkeästi nousee jos motarii osuu matkal.

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3256
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Pe Marras 01, 2019 07:21

On tää Astra jo niin iso, et en mä isompaa osaa kaivata. Toki tottumiskysymyshän se on. Toisaalta pienempää tuskin otan vaikka C1:stä ja Corsasta läpällä joskus heitänki :D

Jos tähän satkun lisää tuuppais, niin en mä tätä merkkiliikkelle enää tarjois vaihdos. Kyl se olis joko renkaiden hinnalla hyvälle tutulle, joka ymmärtää ostavansa vanhan romun ilman mielensäpahotusta tai sit puhtaasti vois ajaa kunnes hajoo ja sit myydä renkaiden hinnalla seuraavalle.

Toisaalta yks väliratkasu vois olla oottaa vuodenvaihteen tienoille ja laittaa chättiautoon myyntiin. Saahan niitä Inkkuja suoraan varastosta sillonki ja pääsis tinkiin ilman vaihdokkia. Ja jos Astra ei mee kellekkää n. kymppitonnilla niin sit vaa jatkaa ajamista...
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

2.polvi
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja 2.polvi » Pe Marras 01, 2019 08:22

Toi on muuten hyvä pointti, että saako tollasesta Astrasta enää mitään 300tkm ajettuna.

Eli läheneekö seuraavan 100tkm aikana Astran arvonalenema uuden Astran tai vastaavan arvonalenemaa? Toki sitten uudessa tai uudehkossa riskit muutenkin pienemmät.
Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17, ex 93 SS 1.8t Vector -05

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2461
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » Pe Marras 01, 2019 09:20

Toisaalta jos auto on noinkin tärkeä työkalu, niin kai sille on aika iso arvo, että juurikin tehdastakuu on voimissaan ja auto toimii moitteetta, eikä joka kerta porsiessa tarvitse miettiä, että mistä alkaa osia hankkimaan säästämällä ja mistä vaihtaa ja millä ajaa sillä aikaa, kun auto on pajalla.

Käytettyjen takuut on maksimissaan 2v/40tkm, eli JP Veten ajoilla jokunen kuukausi, joten itse näen ainakin suht fiksuna tuollaisen uuden/esittelyauton hankkimisen auton käytettävyyden ja luotettavuuden kannalta.

Insignia on jo iso auto ja sitä myöten kallis, oiskohan vaikka Skoda Octavia hyvä vaihtoehto seuraajaksi? Tilaa on, ajettavuus kunnossa ja haluttavuus käytettynä hyvä, joka pitää hinnat hyvällä tasolla..
Tomppa & BMW 530d GT - 12 & Saab 9-5 2.0TA Aero -11

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9053
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja AZP » Pe Marras 01, 2019 10:02

Joskus aikanaan paljon ajavan kannatti ihan taloudellisesti ostaa Mersu. En tiedä päteekö sääntö enää. Mutta joskus aikanaan ennen Väyrystä ja muutenkin pilattua laatua, eli valurautamersujen aikakaudella, 600 tkm:kin tuupattu Mersu oli käypää valuuttaa markkinoilla. Kärjistäen sanottuna markkamääräisesti arvonalenema 200 tmk Mersulle vaikkapa 8 vuoden ja 500 tkm aikana oli yhtä suuri kuin 100 tmk dieseltoyotalla: Mersusta sai vielä puolet hankintahinnastaan, Toyota meni paaliin, jos jaksoi edes tuohon saakka ehjänä.

Ehkä tänäpäivänä markkina on vähän toinen, kun Mersu on laskeutunut lähemmäs kuolevaisia ja muut merkit on parantaneet autojensa kestoa. Mutta jos noita kuluja miettii, niin kannattaa vähän sen merkinkin perään katsoa; Opel ei kyllä loista arvonpitämistilastoissa, monella muulla merkillä pääsisi tonnikaupalla pienemmällä arvonlaskulla, kun tahti on kuitenkin noilla kilsoilla aika nopeaa.

Mutta en mä yhden loppuunajetun Saabin ostaneena nyt uskoisi etteikö 3-4-vuotiaalla 300 tkm lykätyllä Astralla olisi ostajakuntaa, ja etteikö siitä saisi mitään. Jos nyt puhutaan että arvo olisi siellä jossain reilussa kymppitonnissa, niin ei se vuoden ja 100 tkm myöhemmin ole nolla. Riippuu tietenkin pitääkö arvona marmorin hyvitystarjousta vai sitä hintaa minkä pienellä vaivalla saa myymällä itse. Mutta eilen lähti pihasta yli 12-vuotias ja 340 tkm rullannut Saab kolmella ja puolella tonnilla, joten vaikea uskoa etteikö 3-4-vuotiaasta 300 tkm ajetusta Astrasta voisi yli viittä tonnia saada.

Suhteellisesti iso arvonalenema, mutta eurot ratkaisee. Totuus on tietenkin se, että vuoden vanhasta ja 100 tkm ajetusta fiksusti varustellusta Inkusta voi päästä eroon lähes samalla euromääräisellä arvonalenemalla, koska se on vielä isolle yleisölle pätevä auto, mutta mikä tahansa auto, jossa mittaristossa eka numero alkaa kolmosella, on menettänyt 90 % potentiaalisesta ostajakunnasta.

Tästä päästään siis siihen, että ehkäpä JP_Vetten kannattaisi vaihtaa autoa vuosittain siinä max 100 tkm paikkeilla? Muistui mieleen tällainen juttu vajaan kahden vuoden takaa: https://yle.fi/uutiset/3-10020613
Kamuxin Törmäsen mukaan arvon jyrkin lasku alkaa 150 000 ajokilometristä. Laakkosen Eero Koivula on samoilla linjoilla.
...
Voi melkein sanoa, että jos on 200 000 ajettu, niin kannattaa ajaa satatuhatta lisää
Itselläni ainakin on sellainen fiilis, että kun olen uudehkoja autoja katsonut, niin ei niin väliä onko mittarissa 40 tkm vai 100 tkm vaikkapa vuoden-parin iässä. Pitää lukeman hinnassa näkyä, mutta molemmat on mun silmissä potentiaalisesti ihan yhtä hyviä autoja ja hintaero voi olla maltillinen, vaikka kilsoja on yli tuplat. Jos malli on haluttava ja uudehko, eli niitä ei ole iäkkäämpänä saatavilla, niin tuo 100 tkm ajettu yksilö voi tuntua tosi houkuttelevalta ostokselta, kun ei kyseistä mallia paljon halvemmalla mistään voi löytää. Se pitää tuollaisen paljon ajetun uudehkon auton arvoa kohtuuhyvin ylhäällä.

Avatar
marvi
"Aero"
Viestit: 356
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Käyttökokemuksia GM:n (entisestä) kolmepyttysestä - Opel Astra Sports Tourer MY17.5

Viesti Kirjoittaja marvi » Pe Marras 01, 2019 11:44

Itse nauttisin eniten jos tätä ihmiskoetta jatkettaisiin niin että seuraava auto olisi hankitahinnaltaan enintään 1200 euroa ja ostaessa 500 euroa laitettaisiin hanskalokeroon huolto/korjausrahaa, sitten ajettaisiin niin pitkään kuin kulkee. Aina kun on päästy 10 tkm tai kuukausi tms., voi hanskalokeroon lisätä muutaman kympin kiitokseksi. :mrgreen:

Samalla tietty alettaisiin etsiä seuraavaa autoa "hyllyyn" odottamaan.
Taas mennään: 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85

Vastaa Viestiin